johnwoo's turbo [56k be gone]
Geplaatst: 07 apr 2008, 23:27
Ik zal maar eens een project topic voor m'n tweetje maken, nu het einde van de "onderdelen verzamelen" fase in zicht komt
Mijn tubby verbruikte altijd al een beetje olie, het is gelukkig wel constant gebleven en ook niet extreem veel, maar ik wist dat ik er vroeg of laat wat aan wilde doen. En dan begin je dus te denken, als het blok er toch uit gaat, waarom niet gelijk wat upgrades doen? Lekker simpel, een ATS TD06 kitje met ATS 550cc ROM tune! En natuurlijk een betere intercooler. En zo begon het:
Een HKS intercooler, gefotografeerd vers na aankomst uit Japan.
De ATS 550cc ROMtune is bedoeld om (je voelt hem al aankomen) 550cc/min injectors aan te sturen om zo boven de limiet van ~270 rwhp uit te komen van de stock 440cc injectors. Dus alvast een setje 550cc injectors van een Supra rijder overgenomen (dit zijn de injectors uit de Supra mk4 twinturbo):
En aangezien we de cilinders toch moeten overboren, kunnen we er net zo goed gelijk gesmede zuigers in proppen, dan is er wat minder kans op schade bij (lichte) detonatie. De ringlands van de standaard zuigers zijn toch een bekend zwak punt... En een metalen koppakking om lekken te voorkomen als er flink geboost wordt. Ons aller bekende Turbo Pepe stopte toen net met zijn project (om een S2000 te gaan kopen, remember ) en had een setje JE zuigers en een Cometic koppakking te koop:
Maar Peter had al een flinke voorraad onderdelen, en als we dan toch bezig zijn, kunnen er ook gelijk wel een setje gesmede Eagle drijfstangen bij... En een ChicoRaceWorks high-flow oliepomp.. En kan ik de lagers (Clevite) alvast inslaan. En een Aeromotive brandstofdrukregelaar om het mengsel goed af te kunnen stellen. En om de volumetrische efficientie (vooral op hogere toeren) wat te verbeteren en met lagere boost eenzelfde vermogen te kunnen halen een verzameling oversized Ferrea kleppen. Met ATS klepveren. En de daarbij behorende gepoorte kop die is afgestemd op die oversized kleppen. Omdat ik zoveel (nieuwe!) parts tegelijk over kon nemen kreeg ik nog best een leuk prijsje (vergeleken met alles zelf nieuw kopen).
Maar toch. *Zucht*. Nu is het eigenlijk wel zonde om een motor met zulke upgrades op een simpele ROM tune te laten lopen... Toch maar eens kijken of er ergens eens een leuk standalone engine management voorbij komt op internet. En jawel hoor:
Voila, één Hydra Nemesis met wideband sensor!
En we gaan stug door met het verzamelen van de verdere benodigdheden. Duurt even, want het is allemaal niet goedkoop, maar het motto is inmiddels: rustig aan dan breekt het lijntje niet, en: één keer goed doen, daarna niet meer aankomen
Zo gebruiken we bijvoorbeeld ARP boutjes om een en ander aan elkaar te houden. De Eagle drijfstangen gebruiken al ARP boutjes. Verder hebben we nog ARP head studs en main studs:
Nu we zo ver zijn met performance onderdelen en het ROMtune idee overboord hebben gezet ten faveure van een volledig EMS, is het eigenlijk zonde om op zo'n blok een TD06 te schroeven met 550cc injectors. Welke turbo het dan moet worden was ik nog niet helemaal uit, maar de gelegenheid deed zich voor om alvast een maatje grotere injectors te kopen: 800cc/min SARD:
Nog wat spulletjes voor de cilinderkop uit Japan: HKS 264 graden nokkenassen, HKS nokkenastandwielen, een HKS distributieriem en een HKS blow-off valve (ik word niet gesponsord door HKS overigens voor deze reclame)
En dan kom je nog eens wat leuks tegen, niet echt nodig voor m'n power goals maar wel VE-verhogend in de hogere toeren, ofwel: meer vermogen met dezelfde boost. En zo kwam de postbode laatst langs met een RMR inlaatspruitstuk:
Tot zover zijn we op het moment. Maar de volgende onderdelen zijn alweer onderweg. Een Walbro brandstofpomp, een fitting kit voor de Aeromotive, en een WolfKatz brandstofrail die de dikke SARD injectors van voldoende peut kan voorzien:
En, om de ARP verzameling compleet te maken, een setje vliegwielboutjes:
Zeer binnenkort (deze week, zodra de shop me een prijs met shipping kan quoten) wordt in de states ook nog wat besteld; een verlicht vliegwiel en koppelingsset van Competition, een SPAL fan voor op de intercooler, een setje Goodridge remleidingen (sorry, niet echt motorgerelateerd) en wat kleinere OEM onderdelen zoals slangetjes en bougiekabels die goedkoper uit de states te halen zijn dan hier bij Toyota
Dan rest eigenlijk nog maar één major onderdeel. Juist, de turbo. Na wat uitzoekwerk ben ik er bijna zeker van dat dat een Berk GT3071R kit gaat worden. Single scroll, met de 4" intake (de AFM ben ik toch kwijt met de Nemesis).
De motor moet best een maatje grotere turbo (GT3076R) of zelfs twee maatjes groter (GT3582R) kunnen hebben, maar zoals ik al zei: ik wil het één keer goed doen en er verder geen omkijken naar, en al zeker geen problemen mee, hebben. Dus haal ik niet het onderste uit de kan. De GT3071R moet op deze setup al een aangenaam topvermogen kunnen halen (ik gok zo'n 340 rwhp) en door een niet al te hoge turbodruk te draaien wil ik het spulleke nog betrouwbaar houden. De Evo mannen zijn inmiddels overtuigd van het potentieel van de GT3071R; in de MR2 wereld is het ding nog een nieuwkomer - de meeste resultaten tot nu toe zijn van de twinscroll behuizing en dat blijkt niet de meest efficiente te zijn. Single scroll zou het een stuk beter moeten doen.
En dan wordt het straks eens tijd om Joshma aan het werk te zetten
In augustus is de jaarlijkse BBQ-meet van het andere autoclubje waar ik lid (zelfs bestuurslid) van ben, dus mijn hoop/doel is dat de wagen tegen die tijd in ieder geval weer ingereden kan worden.
Mijn tubby verbruikte altijd al een beetje olie, het is gelukkig wel constant gebleven en ook niet extreem veel, maar ik wist dat ik er vroeg of laat wat aan wilde doen. En dan begin je dus te denken, als het blok er toch uit gaat, waarom niet gelijk wat upgrades doen? Lekker simpel, een ATS TD06 kitje met ATS 550cc ROM tune! En natuurlijk een betere intercooler. En zo begon het:
Een HKS intercooler, gefotografeerd vers na aankomst uit Japan.
De ATS 550cc ROMtune is bedoeld om (je voelt hem al aankomen) 550cc/min injectors aan te sturen om zo boven de limiet van ~270 rwhp uit te komen van de stock 440cc injectors. Dus alvast een setje 550cc injectors van een Supra rijder overgenomen (dit zijn de injectors uit de Supra mk4 twinturbo):
En aangezien we de cilinders toch moeten overboren, kunnen we er net zo goed gelijk gesmede zuigers in proppen, dan is er wat minder kans op schade bij (lichte) detonatie. De ringlands van de standaard zuigers zijn toch een bekend zwak punt... En een metalen koppakking om lekken te voorkomen als er flink geboost wordt. Ons aller bekende Turbo Pepe stopte toen net met zijn project (om een S2000 te gaan kopen, remember ) en had een setje JE zuigers en een Cometic koppakking te koop:
Maar Peter had al een flinke voorraad onderdelen, en als we dan toch bezig zijn, kunnen er ook gelijk wel een setje gesmede Eagle drijfstangen bij... En een ChicoRaceWorks high-flow oliepomp.. En kan ik de lagers (Clevite) alvast inslaan. En een Aeromotive brandstofdrukregelaar om het mengsel goed af te kunnen stellen. En om de volumetrische efficientie (vooral op hogere toeren) wat te verbeteren en met lagere boost eenzelfde vermogen te kunnen halen een verzameling oversized Ferrea kleppen. Met ATS klepveren. En de daarbij behorende gepoorte kop die is afgestemd op die oversized kleppen. Omdat ik zoveel (nieuwe!) parts tegelijk over kon nemen kreeg ik nog best een leuk prijsje (vergeleken met alles zelf nieuw kopen).
Maar toch. *Zucht*. Nu is het eigenlijk wel zonde om een motor met zulke upgrades op een simpele ROM tune te laten lopen... Toch maar eens kijken of er ergens eens een leuk standalone engine management voorbij komt op internet. En jawel hoor:
Voila, één Hydra Nemesis met wideband sensor!
En we gaan stug door met het verzamelen van de verdere benodigdheden. Duurt even, want het is allemaal niet goedkoop, maar het motto is inmiddels: rustig aan dan breekt het lijntje niet, en: één keer goed doen, daarna niet meer aankomen
Zo gebruiken we bijvoorbeeld ARP boutjes om een en ander aan elkaar te houden. De Eagle drijfstangen gebruiken al ARP boutjes. Verder hebben we nog ARP head studs en main studs:
Nu we zo ver zijn met performance onderdelen en het ROMtune idee overboord hebben gezet ten faveure van een volledig EMS, is het eigenlijk zonde om op zo'n blok een TD06 te schroeven met 550cc injectors. Welke turbo het dan moet worden was ik nog niet helemaal uit, maar de gelegenheid deed zich voor om alvast een maatje grotere injectors te kopen: 800cc/min SARD:
Nog wat spulletjes voor de cilinderkop uit Japan: HKS 264 graden nokkenassen, HKS nokkenastandwielen, een HKS distributieriem en een HKS blow-off valve (ik word niet gesponsord door HKS overigens voor deze reclame)
En dan kom je nog eens wat leuks tegen, niet echt nodig voor m'n power goals maar wel VE-verhogend in de hogere toeren, ofwel: meer vermogen met dezelfde boost. En zo kwam de postbode laatst langs met een RMR inlaatspruitstuk:
Tot zover zijn we op het moment. Maar de volgende onderdelen zijn alweer onderweg. Een Walbro brandstofpomp, een fitting kit voor de Aeromotive, en een WolfKatz brandstofrail die de dikke SARD injectors van voldoende peut kan voorzien:
En, om de ARP verzameling compleet te maken, een setje vliegwielboutjes:
Zeer binnenkort (deze week, zodra de shop me een prijs met shipping kan quoten) wordt in de states ook nog wat besteld; een verlicht vliegwiel en koppelingsset van Competition, een SPAL fan voor op de intercooler, een setje Goodridge remleidingen (sorry, niet echt motorgerelateerd) en wat kleinere OEM onderdelen zoals slangetjes en bougiekabels die goedkoper uit de states te halen zijn dan hier bij Toyota
Dan rest eigenlijk nog maar één major onderdeel. Juist, de turbo. Na wat uitzoekwerk ben ik er bijna zeker van dat dat een Berk GT3071R kit gaat worden. Single scroll, met de 4" intake (de AFM ben ik toch kwijt met de Nemesis).
De motor moet best een maatje grotere turbo (GT3076R) of zelfs twee maatjes groter (GT3582R) kunnen hebben, maar zoals ik al zei: ik wil het één keer goed doen en er verder geen omkijken naar, en al zeker geen problemen mee, hebben. Dus haal ik niet het onderste uit de kan. De GT3071R moet op deze setup al een aangenaam topvermogen kunnen halen (ik gok zo'n 340 rwhp) en door een niet al te hoge turbodruk te draaien wil ik het spulleke nog betrouwbaar houden. De Evo mannen zijn inmiddels overtuigd van het potentieel van de GT3071R; in de MR2 wereld is het ding nog een nieuwkomer - de meeste resultaten tot nu toe zijn van de twinscroll behuizing en dat blijkt niet de meest efficiente te zijn. Single scroll zou het een stuk beter moeten doen.
En dan wordt het straks eens tijd om Joshma aan het werk te zetten
In augustus is de jaarlijkse BBQ-meet van het andere autoclubje waar ik lid (zelfs bestuurslid) van ben, dus mijn hoop/doel is dat de wagen tegen die tijd in ieder geval weer ingereden kan worden.