johnwoo's turbo [56k be gone]

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ziet er goed uit..

loopt het allemaal nog naar wens.. en heb je cijfers ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Zo dat ziet er verdomd mooi uit!!! Jaloezie ten top hier.
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Ik heb nog geen cijfers, en dat zal nog wel even duren. Zoveel tijd heb ik niet (sinds het nieuwe blok erin zit eind vorig jaar misschien 600-700km ingereden) en we moeten nog gaan mappen. De koudstart en ISC valve bijvoorbeeld moeten nog gedaan worden, en de boost controller is ook nog niet aangesloten (ik rij in op de wastegate-druk) dus high-boost is ook nog niet gemapt. Joshma had wel een oude map van zijn eigen auto voor die 1000cc injectors, die hebben we erin zitten (dat was al een grote verbetering tov de 800cc basemap die meegeleverd werd), en enkel op low-boost alvast wat bijgeregeld voor mijn motor.

Het loopt verder allemaal wel naar wens :) Zelfs nu gaat het al erg rap, en het motortje draait gewoon goed (buiten de koudstart en ISC die nog geprogrammeerd moeten worden)... Ik heb in die ~700km nog geen noemenswaardig olieverbruik geconstateerd, en zowel kvs als olie blijven netjes op peil en helder. Het ding trekt ook een stevig vacuum bij overrun, dus volgens mij hebben ze het blokje prima geprepareerd voor die gesmede zuigers :)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Meh, APK fail... 5 afkeurpunten, waarvan er 2 onterecht zijn:

1. CO-uitstoot stationair is veel te hoog. Nou ja, dat kan met een nog nauwelijks geprogrammeerde ECU :P (Net zodanig dat ermee te rijden is en ik de motor niet kan opblazen). Komend weekend naar Joshma om de stationair toch maar eens te gaan aanpakken.

2.
CO-uitstoot bij verhoogd toerental is te hoog en lambda te laag. Bij ophalen nog geprobeerd om te overtuigen dat mijn auto (uit 1991) geen test bij verhoogd toerental hoeft, maar hij wou me niet geloven. Toen wist ik het artikelnummer in het APK-boek niet, maar inmiddels opgezocht en gevonden in de aanvullende permanente eisen, artikel 42:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
1. Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische
ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van het
emissiebestrijdingssysteem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte
en de lambdawaarde mag bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de
onderstaande waarden niet overschrijden:
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor
1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in
gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet
liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de
lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
Onterechte afkeur dus. Als ik terugga voor de herkeuring maar een printje van artikel 42 meenemen :P

3. Mistlamp linksvoor doet het niet. Eenvoudige fix zou je denken, lampje wisselen is zo gebeurd. Maar helaas moet het hele mistlicht daarvoor uit de bumper gedemonteerd worden. En dat kan alleen door 2 schroeven aan de voorkant die zo'n 10cm diep liggen, en inmiddels compleet vastgeroest zijn :( Ofwel, ik heb een langere metaalboor gekocht en wacht nu tot m'n setje extractors (besteld via inet in Engeland) afgeleverd wordt zodat ik ze kan uitboren en (hopelijk) uit de vastgepunte moer krijg. Zo niet dan moet ik ze compleet uitboren door de moer heen, en dan wordt terugmonteren lastig omdat ik onmogelijk een moer kan vasthouden achter die klem... Of kan ik ook simpelweg de schakelaar uit het dash halen zodat de lampen decoratief worden?

4.
Claxon werkt niet. De MR2 heeft er 2 (eigenlijk 3, eentje is enkel van het alarm) en beide blijven stil. Het relais tikt wel dus gelukkig hoef ik het airbagstuur niet te demonteren. Het relais zelf heb ik schoongemaakt maar nog steeds doen ze 't niet. Dus ofwel de bedrading is ergens gaar, ofwel beide claxons zijn overleden (ik vermoed het laatste, ik vond de claxon altijd wat lafjes, dus denk eigenlijk dat een van de twee al eerder is gestorven). Helaas zijn zowel de kabelboom als de claxons lastig te bereiken...

En de klapper, het tweede onterechte punt, voor het laatst bewaard, om te lachen.
5. Ruitensproeier werkt niet. Ze hoorden het motortje totaal niet draaien. Vreemd, dacht ik nog, ik heb afgelopen weekend nog met de auto gereden en toen deden de sproeiers het nog prima. Jammer genoeg bedacht ik me de oorzaak van de afkeur pas nadat ik de auto ophaalde. Bij de meeste auto's trek je het hendeltje naar je toe om te sproeien. Bij onze MR2's bedien je zo echter alleen de wissers (als je zelf handmatig wat extra wil wissen). Voor de sproeier zit er een knopje op het uiteinde van de hendel. Dus ik naar de auto, contact aan, knopje indrukken, en jawel, *sprietsj* :P
Er staat toch echt een symbooltje op dat knopje, dus gewoon een gevalletje niet goed gekeken van de keur"meester".

Anyway, komend weekend de drie terechte punten fixen... CO-uitstoot moeten we wel onder controle kunnen krijgen met wideband lambda sturing. Ik vrees dat de claxon nog het lastigst gaat worden (en misschien de mistlamp, als ik die nu met spoed moet gaan vervangen).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Haha, wat een amateurs. Volgende keer maar bij een andere garage laten keuren? ;)
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

De claxon hoeft niet zo moeilijk te zijn, je haalt gewoon een nieuwe (of gebruikte) claxon en monteert deze ergens, er is immers naar mijn weten niets bepaald over waar ze moeten zitten, alleen dat hij het moet doen. En vanaf de schakelaar in het stuur trek je een nieuwe kabel.

Vwb de mistlampen, zou je ze niet af kunnen plakken ? Niet zeker of dat mag hoor, maar ik meen het wel eens gelezen te hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Hee, maar dat is wel een goed idee. Zo'n extra luid ding hoef ik niet, maar ik heb zojuist wel een normale besteld :)
http://www.valkmotive.nl/webshop/claxon ... one/300-2T
Dan hoef ik enkel de kabel van die claxon aan de kabel onder het relaiskastje in de frunk te prikken en zou het al moeten werken. Alleen nog een makkelijk plekje vinden om de claxon op te hangen.

Voor het mistlicht kreeg ik ergens anders de tip om alleen (tijdelijk) de schakelaar uit het dash te verwijderen, als ze niet bedienbaar zijn zouden ze ook niet hoeven te werken. Kan iemand dit bevestigen? In het APK-reglement kan ik hier niks over terugvinden, daar staat alleen dat mistlichten optionele verlichting zijn. Als dat zo kan met de schakelaar hoef ik me in ieder geval niet zo te haasten ermee (gebruiken deed ik ze toch al niet).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Voor je mistlampen kan je gewoon even het knopje demonteren en nar de APK er weer in zetten en dan kan je rustig op je gemak gaan boren :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Dorifto Deuce schreef:Haha, wat een amateurs. Volgende keer maar bij een andere garage laten keuren? ;)

Valt mee toch, bij de kwik-fit hebben ze bij mij al eens de voorklep opengehad om de motor te zoeken. :dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

klopt.. geen schakelaar = geen eis

voor de co kun je ook een vaccuum slangetje insnijden zodat hij een klein beetje valse lucht zuigt.. dan is je co in 99 van de 100 gevallen ook goed..
enne je moet dat ding echt eens afmaken en goed mappen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Hmm, dat zou wel mooi zijn, dat schakelaartje is zo gedaan.
Al ga ik wel nog een poging doen de schroef uit te boren, ik heb dit setje extractors op e-bay gekocht, hopelijk lukt het daarmee...

Ik heb een Hydra he, met speed-density zal het toch niet meer uitmaken of ik een slangetje loshaal? De verandering in druk in het plenum wordt toch wel gecompenseerd met inspuiting.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Ik weet niet af je hydra het mengels verrijkt als hij via de lambda meet dat hij schraler gaat lopen.. Als dat het geval is je lambda regeling even uitschakelen en je benzine druk regelaar lager schroeven.. Zo doe ik het meestal met auto's op stand alone ecu's

Hij loopt wel klote dan maar het toch maar om de uitstoot te meten.. Daarna schroef je de regelaar weer naar de oude setting en schakel je de lambda regeling weer in..

Als je ecu zo ingesteld is dat hij niet bij trimt door gebruik van de lambda (wat gewoon kan) dan kun je gerust een slangetje laten lekken.. Of je brandstof druk regelaar dicht schroeven.. Verrijken zal hij dan niet doen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Yay, ik heb het mistlicht eruit!
Een van de twee schroeven brak af (en zit voor de helft nog in de klem), maar de andere kreeg ik er met zo'n extractor netjes uit.

Ik had al jaren een nieuw mistlicht op de plank liggen (zat een aardige barst in het glas en ook wat water in, waarschijnlijk ook de reden dat 'ie het niet meer deed :P), waarvan ook een van de ophangpunten ontbreekt, maar gelukkig is degene die er wel aanzit precies de juiste. Alleen nog een passend vervangend schroefje scoren en dan kan 'ie erin :)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sanderg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 apr 2011, 12:49

Bericht door Sanderg »

Neem gewoon je laptop mee naar de APK, zo doe ik het ook met m'n Volvo project auto. Met het CO meet apparaat van de garage erin gewoon de waardes rond stationair toerental aanpassen in de brandstoftabel totdat hij binnen de limiet is. Bij mij moest de AFR van 13:1 naar ongeveer 14:1 met stationair rond de 1000 rpm om hem door de CO test te laten komen. Maakte een enorm verschil kwa CO uitstoot. Met 13:1 ver over de toegestane limiet heen, met 14:1 er ruim binnen.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Stationair moet je auto eigenlijk gewoon 14.7 draaien.. Lambda 1 en dan moet je geen problemen hebben met de apk.. 13 is gewoon heel rijk stationair en heeft geen nut. Met een beetje pech mengt er niet verbrande benzine met je olie en zul je op den duur krukas lagers moeten oprapen of versleten boringen hebben.. Dus in jou geval zou ik hem niet stationair warm laten draaien

Hoe is je afr tijdens cruise van je vulva?
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Joshma en ik hebben gisteren wat zitten mappen. Vanwege de grote injectors + hete nokken varieert de lambda stationair altijd wat, maar hij liep wel wat rijk: eerst schommelde hij zo'n beetje tussen de 13.5 en 14.3. Nu zit dat ongeveer tussen de 14.4 en 15.1. Ik neem morgen inderdaad gewoon de laptop mee en mocht hij er nog niet door komen dan kan ik altijd nog wat varieren. Als het dan nog niet lukt dan ligt het niet aan de map, dan zit er ergens een lek in de uitlaat (niet gehoord/gezien overigens).

Rijden gaat nu ook wat beter, hij slaat niet meer af als ik de koppeling intrap onder de 2000rpm, en hij pakt wat beter op onderin de toeren. Nuttige 2 uur geweest dus :)

Het mistlicht en de nieuwe claxon zijn inmiddels ook gemonteerd, dus enkel de CO blijft nog even een vraagteken. Het mistlicht zit maar op 1 van de twee ogen vast, als ik nog eens tijd heb ga ik proberen om het tweede oogje van de oude lamp erop vast te smelten (of het glas te wisselen).

Om de claxon op de originele locatie te monteren zou ook een te groot karwei geweest zijn (airco-radiator zit in de weg, dus zou de bumper eraf moeten), dus heb ik hem maar in de frunk gehangen. Alsnog klinkt 'ie even hard als de ene van de originele claxons die het nog deed, dus het is wel goed zo :P
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nijs.. ja dat beetje mapping merk je meteen..

kun je nagaan hoe fijn het loopt als hij voledig gemapt is..

mvg en succes! maar zal wel goedkomen nu..
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Yay, passed 8)

Stationair CO varieert nu tussen 0.3 en 0.6%. Bij 3000rpm was hij nog wel 7.5%, maar met m'n printje van de APK regels heb ik hem kunnen overtuigen dat dat voor mijn auto uit 1991 niet uitmaakt (hij dacht dat de auto aan die 0.3% moest voldoen omdat er U9 op het kentekenbewijs staat).

Claxon en mistlicht waren zo gecheckt, dus na 10 minuten was het al gedaan. Daarna nog wel een halfuur staan ouwehoeren bij de auto en het EMS demonstreren ;D (had m'n laptop mee voor het geval ik nog moest bijregelen, wilden ze toch wel even zien :P).

En een compliment hoe netjes de nieuwe motor was ingebouwd (bij deze, Joshma :P )
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Mooi dat we je een beetje hebben kunnen helpen en dat het gelukt is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie