johnwoo's turbo [56k be gone]

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
masterpivo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 633
Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
Type MR2: AW11

Bericht door masterpivo »

Dat ziet er idd allemaal goed uit! Gaat een lekkere 100-0 tijd worden gok ik ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Nou, het is zover, voer voor de turbobashers: m'n tubby staat voor het eerst sinds ik hem heb (6,5 jaar) stil vanwege een technisch mankement: de remklauw linksvoor is gaar.

Ik vond hem sinds de zomer af en toe al lichtjes trekken, maar was laatst een rit aan het maken om alles weer eens te laten draaien voor de APK en de accu wat bij te laden (auto had al bijna 2 maanden stilgestaan), en toen sloeg hij ineens behoorlijk vast.

Gelukkig was ik niet ver van huis en had ik de polder gekozen voor m'n ritje, dus heb ik de auto rustig en met enkele afkoelstops naar huis kunnen rijden. Maar ondanks de lage snelheid en stops kon ik het wiel nog nauwelijks aanraken met m'n hand, zo warm was het (remschijf maar niet geprobeerd, dat was direct een brandwond geweest :X).

Omdat er toch geen tijd meer was om de big-brake kit nog te monteren voor de APK, en omdat de auto in januari toch naar Joshma moet voor de nieuwe motor (en dan ook gelijk de remmen), heb ik hem nu maar geschorst. In de winter rijd ik er sowieso nauwelijks mee (hell, ik haal de laatste paar jaar maar zo'n 3-5dkm per jaar).

Dus de komende paar maanden, tot Joshma met de auto klaar is, verplaats ik me met de Belastingvrije Benz;
Afbeelding

.. en daarna, als het (hopelijk snel) weer beter weer wordt, wordt het knallen :3gears:
AfbeeldingAfbeelding
darkEVO

Bericht door darkEVO »

Hi Paul! Gaaf om te horen dat je pas na 6,5 jaar een probleem hebt! Dan heb je toch een goed exemplaar getroffen! Staat je nieuwe motor al in elkaar, inclusief alle parts?

Hoe zit het met je tractioncontrol systeem, hier ben ik erg benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Racewortel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:47
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Racewortel »

Goed bezig, mooi exemplaar ook.
Mag ik vragen waarom je geen gegroefde of geboorde schijven kiest?
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

leuk draadje om te lezen.. vooral met het uileg er bij interessant:)
ook de onderdelen die je gebruikt.. nice
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

De nieuwe motor staat al ruim een jaar half in elkaar (tenminste, het onderblok zelf en de cilinderkop; alles moet nog wel aan elkaar worden geschroefd :P). Maar toen ging Joshma verhuizen (+ verbouwen), en hij was ook nog bezig met de V6 conversie van het topic hiernaast, dus is de voortgang helaas nogal gestokt... Maar hij kan er na de feestdagen weer mee verder, dus in januari mag de auto dan toch eindelijk naar hem toe.

Met de traction control moet ik ook weer eens verder, alleen tijd is een probleem de laatste maanden. De ABS-kant en injector-onderbreking zijn los van elkaar al wel getest en werken op de 3S, maar ik ben opnieuw begonnen met de code om de injectorcode wat generieker te maken zodat naast sequentiele ook batched injectie ermee werkt. Plus moeten de ABS- en injectie-code dan nog aan elkaar worden geplakt met een stukje traction control logica :)
Hopelijk heb ik het rond de feestdagen wat rustiger, dan kan ik weer eens verder coden :)

[edit] @Racewortel: ik wilde oorspronkelijk een setje gegroefde, maar de toko die ze verkocht reageerde slecht en maakte fouten, dus uiteindelijk maar OEM gekocht. Dat was ook meer voor de looks, vlakke schijven remmen even hard (moderne remblokken hebben lang niet zo'n last van fading tgv gasontwikkeling dan vroeger).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

ehmm jaartje das balen..
kon je de motor niet ergens anders inelkaar laten zetten?
of jij zelf.. je lijk me toch aardig verstand van te hebben
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Ik denk dat ik aardige theoretische kennis heb, maar te weinig praktische sleutelervaring. Als ik nu een mooie sleutelruimte had, dan had ik nog wel overwogen om het al lerend zelf te doen, maar ik kan alleen buiten sleutelen... Bovendien, dat blok moet straks een aardig vermogen gaan draaien (en heeft ook genoeg gekost :P), dus liever weet ik zeker dat het meteen goed gebeurt ;)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

De laatste loodjes... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Nijs! Forged neem ik aan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Yup, JE 9.0:1
Hier het lijstje (even scrollen voor de nieuwe motor): http://www.autofans.nl/garage/3#modifications
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Ziet er goed uit. Wordt een bommetje!
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Yeah, it's alive :D

[youtube]sB93N6_KJDk[/youtube]

Een injector bleef eerst wat plakken (5 jaar op de plank gelegen), even met een resistor pack aan de 12V en een paar keer goed open en dicht geklikt, en daarna liep hij, zoals in het filmpje te zien is, eigenlijk al erg netjes stationair op de base map :)

Afbeelding
Paar druppels KVS, was door Joshma snel gevonden en gefixt (handig, zo'n brug!)

Afbeelding
Wat ik gelezen heb op mr2oc is de HKS intercooler an sich erg goed (volume is wat kleiner dan sommige anderen, maar het interne oppervlak van de koelvinnen is groter), alleen de piping vind ik wat.. apart.

Volgens mij heeft HKS geprobeerd het aantal bochten te beperken, maar om dat te bereiken hebben ze de coldpipe wel vlak over het hitteschild laten lopen. Bij rijden zal dat wel niet zo'n probleem zijn als de lucht in een fractie van een seconde door dat pijpje is, maar ik kan me voorstellen dat het bij stationair (zeker na een keer doorgassen) wel voor luchtopwarming kan zorgen... Bovendien komt de coldpipe redelijk dun over, en past de cruise control niet meer ivm de hoogte van de IC.

Nog een leuk miniprojectje voor later; custom piping fixen en de cruise control aansturing weer passend maken.

Afbeelding
Joshma was al even aan het stoeien geweest om verbinding met mijn Hydra 2.6 te krijgen (zie de nootjes :P) en had zijn oude 2.1 maar gebruikt om de motor te starten. De oplossing stond in de manual; de 2.6 wil op COM1 t/m 6 aangesloten worden, niet op COM8 :P

Afbeelding
Tevens de BBK aan de voorkant al erop.

Afbeelding

Zeer binnenkort rijden ;D
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

mooi! weer wat leven in je brouwerij :P

die piping moet idd anders.... nog nooit gezien zo...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Aaah Joshma heeft eindelijk een brug :P

Ziet er allemaal goed uit!
Zie ik nou rode draadjes bij je inlaat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

ben benieuwd naar die gt30
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

@frankie: ja, al geloof ik best dat er over is nagedacht. Als je rijdt vliegt de lucht zo snel door dat stukje pijp dat het nauwelijks tijd krijgt om op te warmen. Enkel na een run zal hij warmer stationair lopen denk ik. Eerst maar eens afbouwen, op de straat krijgen en mappen. Daarna kan ik altijd nog eens een sensor erbij pakken en kijken of er ruimte voor verbetering is (wellicht is een stukje isolatie al wel genoeg).

Ik heb sowieso nog wel wat dingetjes staan: de cruise control wil ik er tzt weer in hebben, en de aircopomp ook (heeft Joshma nu niet teruggebouwd omdat m'n airco toch niet werkte, maar moet tzt ook weer gefixt worden, gelijk met het modernere spul). Verder heb ik nog een Aquamist setje dat ik ooit nog wil inbouwen (kan gelijk als ik met die coldpipe bezig ben), en moet het launch control kabeltje nog eens naar het koppelingspedaal gelegd worden. En Joshma had nog een idee om over te stappen op direct fire... Komt allemaal mettertijd wel :P

@Ricardos: ja, om die inlaatpijp zit een isolatiemantel die je met een soort veter straktrekt. Dat is dat rode touwtje wat je ziet ;)

@1998mr2: ik ook! ;D
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

die brug heb ik ff opgehaald met josh
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Netjes JohnWoo, bijna mag/kan ie de weg op ! Ben benieuwd !
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nice!, ik hou het in de gaten en zie je wel een keer voorbij komen alsof ik stilsta.. :P
het project ligt in goede handen dus heb er vertrouwen in dat het goedkomt!


johnwoo schreef:@frankie: ja, al geloof ik best dat er over is nagedacht. Als je rijdt vliegt de lucht zo snel door dat stukje pijp dat het nauwelijks tijd krijgt om op te warmen. Enkel na een run zal hij warmer stationair lopen denk ik. Eerst maar eens afbouwen, op de straat krijgen en mappen. Daarna kan ik altijd nog eens een sensor erbij pakken en kijken of er ruimte voor verbetering is (wellicht is een stukje isolatie al wel genoeg).

Ik heb sowieso nog wel wat dingetjes staan: de cruise control wil ik er tzt weer in hebben, en de aircopomp ook (heeft Joshma nu niet teruggebouwd omdat m'n airco toch niet werkte, maar moet tzt ook weer gefixt worden, gelijk met het modernere spul). Verder heb ik nog een Aquamist setje dat ik ooit nog wil inbouwen (kan gelijk als ik met die coldpipe bezig ben), en moet het launch control kabeltje nog eens naar het koppelingspedaal gelegd worden. En Joshma had nog een idee om over te stappen op direct fire... Komt allemaal mettertijd wel :P

@Ricardos: ja, om die inlaatpijp zit een isolatiemantel die je met een soort veter straktrekt. Dat is dat rode touwtje wat je ziet ;)

@1998mr2: ik ook! ;D
Afbeelding
Plaats reactie