johnwoo's turbo [56k be gone]

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

johnwoo's turbo [56k be gone]

Bericht door johnwoo »

Ik zal maar eens een project topic voor m'n tweetje maken, nu het einde van de "onderdelen verzamelen" fase in zicht komt :)

Mijn tubby verbruikte altijd al een beetje olie, het is gelukkig wel constant gebleven en ook niet extreem veel, maar ik wist dat ik er vroeg of laat wat aan wilde doen. En dan begin je dus te denken, als het blok er toch uit gaat, waarom niet gelijk wat upgrades doen? Lekker simpel, een ATS TD06 kitje met ATS 550cc ROM tune! En natuurlijk een betere intercooler. En zo begon het:

Afbeelding
Een HKS intercooler, gefotografeerd vers na aankomst uit Japan.

De ATS 550cc ROMtune is bedoeld om (je voelt hem al aankomen) 550cc/min injectors aan te sturen om zo boven de limiet van ~270 rwhp uit te komen van de stock 440cc injectors. Dus alvast een setje 550cc injectors van een Supra rijder overgenomen (dit zijn de injectors uit de Supra mk4 twinturbo):

Afbeelding

En aangezien we de cilinders toch moeten overboren, kunnen we er net zo goed gelijk gesmede zuigers in proppen, dan is er wat minder kans op schade bij (lichte) detonatie. De ringlands van de standaard zuigers zijn toch een bekend zwak punt... En een metalen koppakking om lekken te voorkomen als er flink geboost wordt. Ons aller bekende Turbo Pepe stopte toen net met zijn project (om een S2000 te gaan kopen, remember ;)) en had een setje JE zuigers en een Cometic koppakking te koop:

Afbeelding

Afbeelding

Maar Peter had al een flinke voorraad onderdelen, en als we dan toch bezig zijn, kunnen er ook gelijk wel een setje gesmede Eagle drijfstangen bij... En een ChicoRaceWorks high-flow oliepomp.. En kan ik de lagers (Clevite) alvast inslaan. En een Aeromotive brandstofdrukregelaar om het mengsel goed af te kunnen stellen. En om de volumetrische efficientie (vooral op hogere toeren) wat te verbeteren en met lagere boost eenzelfde vermogen te kunnen halen een verzameling oversized Ferrea kleppen. Met ATS klepveren. En de daarbij behorende gepoorte kop die is afgestemd op die oversized kleppen. Omdat ik zoveel (nieuwe!) parts tegelijk over kon nemen kreeg ik nog best een leuk prijsje (vergeleken met alles zelf nieuw kopen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar toch. *Zucht*. Nu is het eigenlijk wel zonde om een motor met zulke upgrades op een simpele ROM tune te laten lopen... Toch maar eens kijken of er ergens eens een leuk standalone engine management voorbij komt op internet. En jawel hoor:

Afbeelding

Voila, één Hydra Nemesis met wideband sensor!
En we gaan stug door met het verzamelen van de verdere benodigdheden. Duurt even, want het is allemaal niet goedkoop, maar het motto is inmiddels: rustig aan dan breekt het lijntje niet, en: één keer goed doen, daarna niet meer aankomen :P
Zo gebruiken we bijvoorbeeld ARP boutjes om een en ander aan elkaar te houden. De Eagle drijfstangen gebruiken al ARP boutjes. Verder hebben we nog ARP head studs en main studs:

Afbeelding

Nu we zo ver zijn met performance onderdelen en het ROMtune idee overboord hebben gezet ten faveure van een volledig EMS, is het eigenlijk zonde om op zo'n blok een TD06 te schroeven met 550cc injectors. Welke turbo het dan moet worden was ik nog niet helemaal uit, maar de gelegenheid deed zich voor om alvast een maatje grotere injectors te kopen: 800cc/min SARD:

Afbeelding

Nog wat spulletjes voor de cilinderkop uit Japan: HKS 264 graden nokkenassen, HKS nokkenastandwielen, een HKS distributieriem en een HKS blow-off valve (ik word niet gesponsord door HKS overigens voor deze reclame)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dan kom je nog eens wat leuks tegen, niet echt nodig voor m'n power goals maar wel VE-verhogend in de hogere toeren, ofwel: meer vermogen met dezelfde boost. En zo kwam de postbode laatst langs met een RMR inlaatspruitstuk:

Afbeelding

Tot zover zijn we op het moment. Maar de volgende onderdelen zijn alweer onderweg. Een Walbro brandstofpomp, een fitting kit voor de Aeromotive, en een WolfKatz brandstofrail die de dikke SARD injectors van voldoende peut kan voorzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En, om de ARP verzameling compleet te maken, een setje vliegwielboutjes:

Afbeelding

Zeer binnenkort (deze week, zodra de shop me een prijs met shipping kan quoten) wordt in de states ook nog wat besteld; een verlicht vliegwiel en koppelingsset van Competition, een SPAL fan voor op de intercooler, een setje Goodridge remleidingen (sorry, niet echt motorgerelateerd) en wat kleinere OEM onderdelen zoals slangetjes en bougiekabels die goedkoper uit de states te halen zijn dan hier bij Toyota ::)

Dan rest eigenlijk nog maar één major onderdeel. Juist, de turbo. Na wat uitzoekwerk ben ik er bijna zeker van dat dat een Berk GT3071R kit gaat worden. Single scroll, met de 4" intake (de AFM ben ik toch kwijt met de Nemesis).

Afbeelding

De motor moet best een maatje grotere turbo (GT3076R) of zelfs twee maatjes groter (GT3582R) kunnen hebben, maar zoals ik al zei: ik wil het één keer goed doen en er verder geen omkijken naar, en al zeker geen problemen mee, hebben. Dus haal ik niet het onderste uit de kan. De GT3071R moet op deze setup al een aangenaam topvermogen kunnen halen (ik gok zo'n 340 rwhp) en door een niet al te hoge turbodruk te draaien wil ik het spulleke nog betrouwbaar houden. De Evo mannen zijn inmiddels overtuigd van het potentieel van de GT3071R; in de MR2 wereld is het ding nog een nieuwkomer - de meeste resultaten tot nu toe zijn van de twinscroll behuizing en dat blijkt niet de meest efficiente te zijn. Single scroll zou het een stuk beter moeten doen.

En dan wordt het straks eens tijd om Joshma aan het werk te zetten ;D
In augustus is de jaarlijkse BBQ-meet van het andere autoclubje waar ik lid (zelfs bestuurslid) van ben, dus mijn hoop/doel is dat de wagen tegen die tijd in ieder geval weer ingereden kan worden.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Uh.. Holy shit, wat een waslijst. ;D Erg nice man, je pakt het grondig aan!
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Gebruikersavatar
ullmaster
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 dec 2006, 22:09
Type MR2: AW11

Bericht door ullmaster »

:::| mooi dit gaat vlammen :dragracing:
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Lekker bezig kerel!


vind het persoonlijk jammer dat je ook pk's vermeld qua verwachting...
roept gelijk herinneringen op...;D

Sterkte in elk geval, je hoeft je niet te vervelen komend weekend...
babbaloerie

Bericht door babbaloerie »

Volgens mij ligt daar toch voor zo'n 20000 (?) euro aan onderdelen :::|
Etter

Bericht door Etter »

netjes! ben benieuwd :)

is de echt alles?! kan vast nog wel meer bij :P
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

dat zijn een paar mooie onderdelen ;D
erg veel suc6 met je tubby, die gaat weer knallen
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Thanks guys :)
Dokter Rob schreef:vind het persoonlijk jammer dat je ook pk's vermeld qua verwachting...
roept gelijk herinneringen op...;D
Haha, och de 60 rwhp moet wel te overtreffen zijn toch ;D
babbaloerie schreef:Volgens mij ligt daar toch voor zo'n 20000 (?) euro aan onderdelen :::|
Dat is wat overdreven, maar veel is het wel.
In ieder geval ruim genoeg om nog een tweede turbo erbij te kunnen kopen, of als ik m'n tubby zo zou verkopen en het geld erbij leggen, een leuke andere wagen (heb ik nog over zitten denken, maar de MR2 is toch wel een van mijn droomwagens, en zo'n mooi blok wil ik nog wel eens hebben voordat de fossiele brandstoffen op of onbetaalbaar zijn, dus hou ik het lekker bij m'n plan :lach:)
Etter schreef:is de echt alles?! kan vast nog wel meer bij :P
Lol er kan altijd meer bij (zie Joshma's project :P) maar bedenk dat dit begon als een revisie, toen naar een TD06 kit, en nu dus een complete build met GT30R is gegaan. Ofwel, het is wel mooi geweest met het lijstje wat er nu staat ;D Ik ben ook al meer dan een jaar bezig met het verzamelen van de parts, deze zomer moet het toch maar eens gebeuren anders raakt het einde helemaal zoek :P
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mr. toyota
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 254
Lid geworden op: 31 dec 2006, 13:15
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door mr. toyota »

Je moto is goed. "Als je het doet, doe het dan goed!!"

Wat een mooie spulletjes:::|

Heb je de remmen ook al aangepast voor dit geweld???

Succes met het monteren en afstellen.

Dit is volgens mij wel een van de grotere projecten in MR2-land!
Afbeelding
Joske
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 360
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:05

Bericht door Joske »

wauw,

wat kost dit grapje je wel niet?

gaaf, succes met upgraden
-
Etter

Bericht door Etter »

Joske schreef:wauw,

wat kost dit grapje je wel niet?

gaaf, succes met upgraden
ik heb altijd geleerd dat je dat niet moet vragen :) haha
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Heel mooie spulletjes, ik denk dat je met die turbo een goede mix maakt van "drivability" en mooi vermogen

Maar ehmmm,
Mijn tipje voor de onderdelen lijst: tractiecontrol :huh: ;)
Het zou toch erg zonde zijn als je op een onbewaakt moment een slippertje zou maken en met dergelijk vermogen is dat zo gebeurd:3gears: .

Ik herinner me iemand op dit forum die net zijn super MR2 klaar had en na een eerste rit gelijk weer opnieuw kon beginnen, zou toch doodzonde zijn.:bike:

Ik kan aardig sturen al zeg ik het zelf, maar zou met 320+ RWHP in de MR2 zeker tractiecontrol nemen::)
Een foutje op een onbewaakt moment is zo gemaakt en met dergelijk vermogen al heel gauw met ernstige slipper als resultaat.

Bovendien kan je die dan eventueel nog uitbreiden met launch control, weet je zeker dat je max start zonder wielspin8)
franksmits

Bericht door franksmits »

Knetter de knetter de knetter :D Wat een geweld.
Die versnellingsbak gaat het zwaar krijgen haha :D
Gebruikersavatar
Ilpoto
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 340
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:43

Bericht door Ilpoto »

Leuke beschrijving en project ;)
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Mooi project, daar gaat POWER in zitten:dux-blij_thumb-up:
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Bremo

Bericht door Bremo »

Zeg maar gedag Afbeelding;D


Kijk, das een fijn lijstje met hardware! Met gesmede drijfstangen en zuigers.. dat kan wel wat hebben!

Waarom ziet die plenum er zo lomp uit? Verdeelt die de druk goed over alle inlaatkanalen? want aan de buitenkant zou je zeggen van niet ::) Geen ITB's? en ook geen engine blueprinting?
Gebruikersavatar
masterpivo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 633
Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
Type MR2: AW11

Bericht door masterpivo »

Dat is het leuke revisiewerk op deze manier! :) Je gaat het goed aanpakken zo zeg. Alvast succ6 als je er van de zomer aan gaat beginnen.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

rsevo6 schreef:Mijn tipje voor de onderdelen lijst: tractiecontrol :huh: ;)
Een RaceLogic setje staat nog wel op m'n verlanglijstje. Ik wil nog wel eens TC hebben, maar de build gaat toch door dus waarschijnlijk komt het nog niet gelijk erin.

Misschien ga ik zelfs een gooi doen om zelf een TC te bouwen; ik ben afgestudeerd in de richting technische informatica, en zulk soort embedded spul heeft wel mijn interesse. Het onderbreken van de spark is niet moeilijk (signaal van ECU naar igniter onderbreken; injectors kunnen evt ook onderbroken worden), en de logica als microcode in een ARM of AVR implementeren al helemaal niet; het enige wat ik zou moeten uitzoeken is hoe de ABS sensoren precies hun wheel speed signaal doorgeven en hoe ik dat "protocol" met zo'n controller kan uitlezen (waarschijnlijk een pulsentellertje) zonder dat de ABS functie zelf beinvloedt wordt.

Voor de launch control hoef ik in ieder geval geen RaceLogic setje te hebben; in de Nemesis zit al een 2-stepper ;)
franksmits schreef:Knetter de knetter de knetter :D Wat een geweld.
Die versnellingsbak gaat het zwaar krijgen haha :D
De bak moet het prima kunnen hebben; het zwakste punt is de koppeling, en die wordt vervangen door een sterkere :)
Volgende zwakke punt zijn de CV joints, maar daar zou ik met genoemd vermogen alleen bij harde launches op drag banden last van hebben. Op straatbanden moet dat nog goed gaan. En ik ben geen dragrace typje (sowieso rij ik behoorlijk defensief, en volgas enkel op rechte stukken ::))
Bremo schreef:Zeg maar gedag Afbeelding;D
Haha, da's het nadeel ja ;D
Al denk ik dat het nog wel mee zal vallen. De mijne loopt wel heel erg rijk (rijker dan het meetbereik van een wideband, die ging niet lager dan 1:10) dus kan met huidig vermogen nog een stukje zuiniger. Als je dat vermogen aanspreekt is 'ie uiteraard een stuk onzuiniger, maar bij "cruisen" moet het net zo zuinig kunnen als nu.
Waarom ziet die plenum er zo lomp uit? Verdeelt die de druk goed over alle inlaatkanalen? want aan de buitenkant zou je zeggen van niet ::) Geen ITB's? en ook geen engine blueprinting?
Ja, de RMR verdeelt de lucht evenredig over de poorten (in tegenstelling tot het stock spruitstuk, al had dat opgelost kunnen worden met de per-cylinder injector trim van de Nemesis). De vorm is denk ik zo omdat dit de makkelijkste vorm was om het juiste volume te verkrijgen :P
In ieder geval is de RMR van de aftermarket spruitstukken zo'n beetje de beste. De ChrisK (ronde type) wint ongeveer hetzelfde aan topvermogen maar verliest onder de ~5000 rpm meer dan de RMR. De RMR zit op een gegeven toerental onder de 5000 rpm maar een paar pk's onder stock; in de sheet is het nauwelijks te zien tov stock, maar hij wint boven de 5000 flink (kan zo 30-40 rwhp topvermogen schelen met stock spruitstuk!). Verder is er nog een hele dure van ik meen JUN, daar heb ik geen gegevens van maar die viel al af vanwege prijs (hoog) en verkrijgbaarheid (niet), en ATS is bezig met prototypes van een spruitstuk gebaseerd op de stock runners (met een rond type plenum erboven); daar zijn nog geen cijfers van.

ITB's hoeft van mij niet, de kosten wegen voor mij niet op tegen de iets betere gasrespons, en ik wil m'n kofferbak behouden :P
Wat betreft blueprinting; ik heb er alle vertrouwen in dat Joshma netjes de voorgeschreven toleranties aanhoudt voor de verschillende lagers/onderdelen :P Desnoods wil ik er wel bij gaan staan met een voelermaat ;D
AfbeeldingAfbeelding
roald

Bericht door roald »

mooi project;)
slim van je om eerst gelijkmatig alle onderdelen te verzamelen, smeer de de kosten een beetje uit.
zodra mijn mr2 "klaar" is ga ik ook sparen voor een turboswap met dan meteen wat aftermarket spul er aan
Bremo

Bericht door Bremo »

johnwoo schreef: Misschien ga ik zelfs een gooi doen om zelf een TC te bouwen; ik ben afgestudeerd in de richting technische informatica, en zulk soort embedded spul heeft wel mijn interesse. Het onderbreken van de spark is niet moeilijk (signaal van ECU naar igniter onderbreken; injectors kunnen evt ook onderbroken worden), en de logica als microcode in een ARM of AVR implementeren al helemaal niet; het enige wat ik zou moeten uitzoeken is hoe de ABS sensoren precies hun wheel speed signaal doorgeven en hoe ik dat "protocol" met zo'n controller kan uitlezen (waarschijnlijk een pulsentellertje) zonder dat de ABS functie zelf beinvloedt wordt.
Lijkt me knap om dat goed aan de gang te krijgen. Bij lage (parkeer) snelheid heb je snelheidsverschil tussen de achterwielen.. maar wil je geen onderbrekingen. Dus zou je misschien een tollerantie moeten hebben.. of een andere sensor ofzo. In combinatie met een paar andere parameters kun je misschien gebruik maken van een tip over sensor van een motorfiets..
johnwoo schreef: Haha, da's het nadeel ja ;D
Al denk ik dat het nog wel mee zal vallen. De mijne loopt wel heel erg rijk (rijker dan het meetbereik van een wideband, die ging niet lager dan 1:10) dus kan met huidig vermogen nog een stukje zuiniger. Als je dat vermogen aanspreekt is 'ie uiteraard een stuk onzuiniger, maar bij "cruisen" moet het net zo zuinig kunnen als nu.
Jemig.. zo rijk? :::| Valt nog wel wat te winnen ja..
johnwoo schreef: Ja, de RMR verdeelt de lucht evenredig over de poorten (in tegenstelling tot het stock spruitstuk, al had dat opgelost kunnen worden met de per-cylinder injector trim van de Nemesis). De vorm is denk ik zo omdat dit de makkelijkste vorm was om het juiste volume te verkrijgen :P
In ieder geval is de RMR van de aftermarket spruitstukken zo'n beetje de beste. De ChrisK (ronde type) wint ongeveer hetzelfde aan topvermogen maar verliest onder de ~5000 rpm meer dan de RMR. De RMR zit op een gegeven toerental onder de 5000 rpm maar een paar pk's onder stock; in de sheet is het nauwelijks te zien tov stock, maar hij wint boven de 5000 flink (kan zo 30-40 rwhp topvermogen schelen met stock spruitstuk!). Verder is er nog een hele dure van ik meen JUN, daar heb ik geen gegevens van maar die viel al af vanwege prijs (hoog) en verkrijgbaarheid (niet), en ATS is bezig met prototypes van een spruitstuk gebaseerd op de stock runners (met een rond type plenum erboven); daar zijn nog geen cijfers van.


Je zou het niet zeggen met dat blok.. maar het is dus wel echt effectief. Komt dat ook omdat je je a/f nauwkeuriger af kunt stellen zonder de 'achterste' te kort te doen?
johnwoo schreef: ITB's hoeft van mij niet, de kosten wegen voor mij niet op tegen de iets betere gasrespons, en ik wil m'n kofferbak behouden :P
Wat betreft blueprinting; ik heb er alle vertrouwen in dat Joshma netjes de voorgeschreven toleranties aanhoudt voor de verschillende lagers/onderdelen :P Desnoods wil ik er wel bij gaan staan met een voelermaat
;D

Met een goed spruitstuk is het ook niet meer zo heel noodzakelijk begrijp ik..

En tolleranties aanhouden is niet hetzelfde als blueprinten afaik. Met blueprinten maak je het blok kloppend met de tolleranties zoals aangegeven in het ontwerp. Afwijkingen van maten dus zoveel mogelijk opheffen. Maargoed, gaat wellicht een beetje te ver ::)
Plaats reactie