Koni dempers met WELKE veren???
Moderator: Pieten
Koni dempers met WELKE veren???
Zoals de titel al zegt heb ik koni dempers (of iig binnenkort thuis) en hier zitten wel veren bij, maar deze zullen ongeveer 4cm verlagen en dit lijkt mij een beetje veel.
Nu is mijn vraag aan de mensen met ervaring (van horen zeggen is ook goed ) welke veren zou ik er het beste bij kunnen kopen?
Er is geen maximum prijs, wel zoek ik een set waarmee de velgen mooi in de wielkas zitten, en waarmee ik nog een beetje comfort behoud.
Mocht er iemand zijn met (bijv H&T) stabilisatorstangen hoor ik dit ook graag. Zijn stugge stab. stangen genoeg om het meeste overhellen in de bochten tegen te gaan? Dan kan ik nl voor minder harde veren gaan.
Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!
Nu is mijn vraag aan de mensen met ervaring (van horen zeggen is ook goed ) welke veren zou ik er het beste bij kunnen kopen?
Er is geen maximum prijs, wel zoek ik een set waarmee de velgen mooi in de wielkas zitten, en waarmee ik nog een beetje comfort behoud.
Mocht er iemand zijn met (bijv H&T) stabilisatorstangen hoor ik dit ook graag. Zijn stugge stab. stangen genoeg om het meeste overhellen in de bochten tegen te gaan? Dan kan ik nl voor minder harde veren gaan.
Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!
zou ze eerst eens monteren als ik jouw was. Misschien valt het allemaal reuze mee. Daarna zou ik eens gaan kijken welke veren een oplossing zijn.. Voor comfort behoud lijken apex wel een goede keuze maar voor de verlaging kun je weer beter opzoek naar andere want erg veel omlaag gaat hij daarmee niet.
Sicco schreef:Eerst informatie inwinnen hè Misschien staat't wel goed idd, maja.. je kent m'n plannen, dus wil liefst alles meteen goed hebben..
Kan m'n aw11je gewoon geen dag missen.. hihi
informatie inwinnen is altijd verstandig.
Maar 4 veerpoten er onder bouwen is geen mega klus hoor. per poot meende 2 bouten en 5 moeren en even de remslangen los halen.. dus das zo klaar en dan weet je wat je hebt en kun je het even proberen.,;)
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Veerpoten kunnen nog wel vrij vast zitten. De bouten zijn nogal vaak gewoon vast geroest.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
Zelfde opzet als origineel. 1 Geheel met een "adaptertje" ertussen om aan de veerpoot te zetten. De Goodridge leidingen zijn misschien wel "iets" langer aan de bovenkant, je moet ze iets ombuigen maar dat zorgt niet voor problemen ofzo. Zorg er hierbij wel voor dat je ze langs de carrosserie kant leidt zodat ze niet langs je wielen komen.
openslijpen hoeft helemaal niet.. klemmetje eraf leiding los schroeven bij de klauw en dan kan hij zo door het gaatje gewurmt worden.
Oke je moet ontluchten maar heb je dat ook maar gedaan en met die nieuwe remleidingen maakt dat dan toch niet uit..
En ja die 2 bouten willen wel eens vast zitten maar als je gewone hakse dopsleutel hebt (vaak velengstuk waar een ding aanzit zodat je ook aan de zijkant een dopsleutel kunt plaatsen) dan neem je een dikke buis en die schuif je eromheen dan gaat het altijd lukken.. En geloof me heb ervaring;D
die 3 moeren bovenop die willen altijd los echt een makkelijk klusje;D
Oke je moet ontluchten maar heb je dat ook maar gedaan en met die nieuwe remleidingen maakt dat dan toch niet uit..
En ja die 2 bouten willen wel eens vast zitten maar als je gewone hakse dopsleutel hebt (vaak velengstuk waar een ding aanzit zodat je ook aan de zijkant een dopsleutel kunt plaatsen) dan neem je een dikke buis en die schuif je eromheen dan gaat het altijd lukken.. En geloof me heb ervaring;D
die 3 moeren bovenop die willen altijd los echt een makkelijk klusje;D
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Sicco schreef:Zoals de titel al zegt heb ik koni dempers (of iig binnenkort thuis) en hier zitten wel veren bij, maar deze zullen ongeveer 4cm verlagen en dit lijkt mij een beetje veel.
Nu is mijn vraag aan de mensen met ervaring (van horen zeggen is ook goed ) welke veren zou ik er het beste bij kunnen kopen?
Er is geen maximum prijs, wel zoek ik een set waarmee de velgen mooi in de wielkas zitten, en waarmee ik nog een beetje comfort behoud.
Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!
gelijk maar to the point:
ik gebruik zelf rode koni schokdempers, en puur voor het luxe gebonk te voorkomen in combinatie met bladveren...
bevalt perfect, zeker een aanrader!
ja maar ik zeg dus, dan hoef je je leiding niet meer los te maken voor het geval je een keer nieuwe veren wil "proberen"; ik vind ontluchten meer werk dan een oogje openslijpenSJMR2 schreef:openslijpen hoeft helemaal niet.. klemmetje eraf leiding los schroeven bij de klauw en dan kan hij zo door het gaatje gewurmt worden.
Oke haha bedankt iig.. het idee van de remleiding snap ik.. dus het is maar te hopen dat ik in 1x de goede veren heb, want ik heb't niet zo op ontluchten.. vies spul man remvloeistof..
Maar even terug op de veren.. om een voorbeeld te noemen:
een kameraad van me heeft verlagingsveren met orriginele dempers (was z'n eigen keuze..) maar enige wat ik voel is het einde van de dempers en een wegligging van een natte krant..
Wat ik bedoel te zeggen is dat (naar mijn weten) een demper ook een max laagte en hoogte heeft, en dan kun je nog zulke goede dempers hebben, als het einde bereikt is zit je op nul komma net niks.. maar ik ga ervan uit dat de koni's hier geen probleem zullen geven..??
Punt waar ik iets meer mee zit, nu word't technisch, is dat ik met eerder genoemde set-up de hele geometrie van de orrigineel berekende wielstanden vern**k.. Hier hebben Toyota ingenieurs immers lang aan ontwikkeld. Nou komt't uitlijnen e.d. wel goed, maar aan welke waardes moet ik denken bij het verstellen van de caster ivm raakvlak van de banden op de weg.
Is de caster in zo'n grote maate verstelbaar? Of kan ik beter een echte specialist zoeken voor het complete onderstel ipv de plaatselijke kwik-fit voor de basis en dan zelf aan het proberen gaan.
Sorry voor de moeilijke vragen, maar ik ben nogal een perfectionist en zo'n upgrade moet wel een vooruitgang zijn aan de wegligging lijkt me..
Maar even terug op de veren.. om een voorbeeld te noemen:
een kameraad van me heeft verlagingsveren met orriginele dempers (was z'n eigen keuze..) maar enige wat ik voel is het einde van de dempers en een wegligging van een natte krant..
Wat ik bedoel te zeggen is dat (naar mijn weten) een demper ook een max laagte en hoogte heeft, en dan kun je nog zulke goede dempers hebben, als het einde bereikt is zit je op nul komma net niks.. maar ik ga ervan uit dat de koni's hier geen probleem zullen geven..??
Punt waar ik iets meer mee zit, nu word't technisch, is dat ik met eerder genoemde set-up de hele geometrie van de orrigineel berekende wielstanden vern**k.. Hier hebben Toyota ingenieurs immers lang aan ontwikkeld. Nou komt't uitlijnen e.d. wel goed, maar aan welke waardes moet ik denken bij het verstellen van de caster ivm raakvlak van de banden op de weg.
Is de caster in zo'n grote maate verstelbaar? Of kan ik beter een echte specialist zoeken voor het complete onderstel ipv de plaatselijke kwik-fit voor de basis en dan zelf aan het proberen gaan.
Sorry voor de moeilijke vragen, maar ik ben nogal een perfectionist en zo'n upgrade moet wel een vooruitgang zijn aan de wegligging lijkt me..
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als je niet wilt ontluchten doe je je remsysteem geen goed vind ik. Wanneer is de laatste keer dat je remsysteem is ontlucht? Oud remvloeistof houd water vast en als dat heet word krijg je dus last van fading.
Verder kun je gelijk upgraden naar 5.1 vloeistof Remmen ontluchten met zijn 2en is een half uurtje werk .
Verder kun je gelijk upgraden naar 5.1 vloeistof Remmen ontluchten met zijn 2en is een half uurtje werk .
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/