Ontstekingsperikelen?!

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Electric S

Ontstekingsperikelen?!

Bericht door Electric S »

Mijn 4A-GE'tje vertoont wat kuren.
Als ik de motor warm start (dus 10 minuten nadat ik gereden heb ofzo), dan bokt die en loopt deze ongeveer tussen de 500 en 700rpm stationair.
Na een minuutje of 5 tot 10 rijden draait de motor 900-1050rpm

Als je wat gas geeft tot 2500-3000rpm, dan ploft en boenkt de motor een beetje.

De bougies zijn vervangen, maar dat maakt niks uit.
De kabels zijn ook nog niet zo oud en de verdelerkap en rotor zijn nog redelijk (niet nieuw, maar niet versleten).

Ik heb een blue-top 4A-GE met red-top ECU en kabelboom.
De EGR zooi zit er niet meer op, dus deze stekkers zitten ook nergens meer op.
Ik heb de red-top gasklephuis (met de 4 vacuum-aansluitingen) en de red-top TPS.
Vacuumpjes zitten naar mijn weten goed aangesloten.
Ik heb ze allemaal aangesloten en welke niet gebruikt worden, heb ik afgedopt.
Ik heb een AFM, lambda en katalysator.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Silver

Bericht door Silver »

Wat voor injectoren zitten er in ?
En het het koelwater systeem goed ontlucht ? Ook het gasklephuis ? Want daar blijft nog wel eens wat lucht in zitten. Dan gaat ie ook raar lopen.
En heb je voldoende massa op je blok. Ook als dat niet goed is kunnen er ook hele rare dingen gebeuren heb ik gemerkt.
En zit de FPR ook goed aangesloten ?
Electric S

Bericht door Electric S »

Silver schreef:Wat voor injectoren zitten er in ?
Er zitten de gele injectors is van een red-top
Silver schreef: En het het koelwater systeem goed ontlucht ? Ook het gasklephuis ? Want daar blijft nog wel eens wat lucht in zitten. Dan gaat ie ook raar lopen.
Het koelsysteem is goed ontlucht
Silver schreef:En heb je voldoende massa op je blok. Ook als dat niet goed is kunnen er ook hele rare dingen gebeuren heb ik gemerkt.
De standaard massa's zitten op het blok etc.
Silver schreef:En zit de FPR ook goed aangesloten ?
De FPR heeft vacuum van het 3-way gevalletje die in het plenum zit
Electric S

Bericht door Electric S »

Net nog een keer de auto gestart nadat ik 'm een paar minuten daarvoor warm had afgezet en de motor liep ongeveer 950rpm stationair.
Toen ik m'n dimlicht aan zette liep de motor 600rpm stationair.
Het lijkt erop dat de ECU het toerental niet echt lekker bij regelt.
Ook na een keer gasgeven blijft de motor maar 600-700rpm maken (bokt bij dat toerental).
Er brand geen motorstorings lampje.

Ook tikt de T-VIS regulator (die 'UFO' onder het T-VIS gedeelte).
Als ik de vacuum daar vanaf haal is het over.
Ligt dat aan een verkeerd aangesloten vacuumslang, of is de klep gewoon verrot?
Ik heb nog een andere liggen, dus mss kan ik die klep overzetten, of heel het T-VIS gebeuren als het moet, maar dat is weer een lekker fijn klusje.... (not)

Ik heb even een schetsje gemaakt met hoe de vacuum layout nu is.
Alle EGR (en de VSV's van de EGR) en de charcoal-canister zijn verwijderd.Afbeelding
Electric S

Bericht door Electric S »

Silver schreef:Supra hey ?
Yup 8)
aaso

Bericht door aaso »

Afbeelding

deze al bekend?

heb je niet heel veel aan denk ik, het zal waarschijnlijk wel gewoon goed zijn aangesloten
Silver

Bericht door Silver »

Of het vacuum goed zit kan ik je niet zeggen. Ik heb nooit een 4A gehad met AFM. Een 4A met MAP is veel simpeler.
Maar het is in iedergeval een vacuum probleem, dat kan niet anders dan dat. Bij een 4A met MAP zit er een seloniot die open gaat als er meer stroom wordt gevraagt.
600 a 700 rpm vind het blok idd niet zo fijn.

Zelfs bij mijn 4AGZE was het vacuum simpeler.

Maar waarom in godsnaam op AFM rijden ? Terwijl het blok normaal gesproken MAP is ?
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Trek anders eens je TPS stekker los en kijk of het daar beter van wordt, is een kleine test en sluit in ieder geval 1 ding uit.

En staat de timing goed?

Mzzl
Electric S

Bericht door Electric S »

Silver schreef:Maar waarom in godsnaam op AFM rijden ? Terwijl het blok normaal gesproken MAP is ?
Omdat ik mijn ontsteking op het blok moest zetten (die zat niet op het donor-blok) en de stekkers daarvan anders waren.
Ook de stekkers van de bobine, verdelerkap, injectors, etc. is anders, dus dat maakte de beslissing alleen maar makkelijker.

Er brand geen motorstoringslampje, maar ik zal toch maar even proberen om 'm uit te lezen vanavond.
De vacuum zit volgens mij wel goed.

Zitten er trouwens nog voordelen aan om de motor op MAP te laten draaien?
Behalve dat je met een paar vacuumpjes minder zit?
Qua prestaties maakt het volgens mij niks uit toch?
RowanMR2 schreef:Trek anders eens je TPS stekker los en kijk of het daar beter van wordt, is een kleine test en sluit in ieder geval 1 ding uit.
En staat de timing goed?
Ik zal, als de motor weer zo laag stationair loopt, wel ff de TPS stekker eraf te halen.
Kijken of het wat uit maakt.

De timing staat volgens mij goed.
Koud start en loopt de motor perfect.
Hij houd compleet niet in tot de 5000rpm (verder ben ik nog niet gegaan, eerst maar even rustig aan doen).
Silver

Bericht door Silver »

Map heeft 8pk meer. En het is gewoon iets simpeler.
Electric S

Bericht door Electric S »

Ik ben al lang blij als de motor goed loopt.
Als ik meer power wil swap ik er wel een 20V in
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Silver schreef:Bij een 4A met MAP zit er een seloniot die open gaat als er meer stroom wordt gevraagt.
jep, wou ik ook al zeggen. Maar ik wou het een klepje noemen die meer lucht inlaat...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Electric S

Bericht door Electric S »

Waar zit die ergens?
Electric S

Bericht door Electric S »

RowanMR2 schreef:Trek anders eens je TPS stekker los en kijk of het daar beter van wordt, is een kleine test en sluit in ieder geval 1 ding uit.
Het maakte niks uit
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Electric S schreef:Mijn 4A-GE'tje vertoont wat kuren.
Als ik de motor warm start (dus 10 minuten nadat ik gereden heb ofzo), dan bokt die en loopt deze ongeveer tussen de 500 en 700rpm stationair.
Na een minuutje of 5 tot 10 rijden draait de motor 900-1050rpm

Als je wat gas geeft tot 2500-3000rpm, dan ploft en boenkt de motor een beetje.

Is dit alleen na het starten met warme motor?
Na een koude start geen last van ploffende boenkende motor?

Electric S schreef: Ik heb een blue-top 4A-GE met red-top ECU en kabelboom.
De EGR zooi zit er niet meer op, dus deze stekkers zitten ook nergens meer op.
Ik heb de red-top gasklephuis (met de 4 vacuum-aansluitingen) en de red-top TPS.
Vacuumpjes zitten naar mijn weten goed aangesloten.
Ik heb ze allemaal aangesloten en welke niet gebruikt worden, heb ik afgedopt.
Ik heb een AFM, lambda en katalysator.

Even voor de duidelijkheid, bedoel je met redtop dat je er onderdelen op hebt geschroefd afkomstig van een smallport? De smallport is namelijk de redtop, de normale bigport (geleverd in alle AW11's) is de bluetop. De kleur van de letters op het kleppendeksel worden hier vaak mee verward. Ook heeft de smallport geen AFM (tenzij Amerikaans) én geen T-VIS.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Electric S schreef:Het maakte niks uit

Als het lostrekken van de TPS helemaal geen enkel verschil maakt dan zit misschien toch daar het probleem. Normaal als je deze stekker lostrekt gaat je ECU over in een soort van noodloop. Maar hier zou een foutcode voor opgeslagen moeten worden. Ik zou toch de stekkers van je TPS even doormeten om te zien of hij juist is afgesteld, zoals dat beschreven staat in de Haynes werkplaatshandboek. Ik heb die op dit moment niet bij de hand, volgend weekend kan ik het eventueel scannen en posten.
Electric S

Bericht door Electric S »

RowanMR2 schreef:Is dit alleen na het starten met warme motor?
Na een koude start geen last van ploffende boenkende motor?
Met een koude start is alles in orde.
Als ik 'm warm start loopt die altijd te laag stationair.
Soms is het ook ineens.
Als je na een koude start bijvoorbeeld 20minuten gereden heb, dan loopt de motor soms ook zo laag stationair.
Na een minuutje of 3 draait de motor weer netjes stationair.

Als ik na een warme start (dus laag stationair toerental) een paar minuutjes gereden heb, is het ook weer over.
Dan loopt de motor weer zoals die doen moet.
RowanMR2 schreef:Even voor de duidelijkheid, bedoel je met redtop dat je er onderdelen op hebt geschroefd afkomstig van een smallport? De smallport is namelijk de redtop, de normale bigport (geleverd in alle AW11's) is de bluetop. De kleur van de letters op het kleppendeksel worden hier vaak mee verward. Ook heeft de smallport geen AFM (tenzij Amerikaans) én geen T-VIS.
Sorry voor de verwarring.
Ik bedoelde met red-top de big-port met de rode letters op het kleppendeksel.
Electric S

Bericht door Electric S »

Net even de ECU uitgelezen
Ik krijg code 41 en 51.
Beide (vooral 41) hebben te maken met de TPS.

Van het weekend even de TPS eraf halen en er opnieuw opzetten (heb ik namelijk ook los gehad met de swap) en dan kijken of het probleem opgelost is.

Van het weekend ook even kijken wat de oorzaak is van het tikken van de T-VIS.
Ik heb nog een andere T-VIS unit liggen met speling op 1 van de asjes.
Als die net zo hard tikt, laat ik het hele T-VIS gebeuren eraf.
Silver

Bericht door Silver »

51 heeft ook weer iets met airco te maken.
Electric S

Bericht door Electric S »

Klopt
Airco (wat ik niet heb) en TPS
Plaats reactie