Amerikaanse MR2 begrensd?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gimmick

Amerikaanse MR2 begrensd?

Bericht door Gimmick »

Dag mensen,

Mijn '86 AW11 komt oorspronkelijk uit Amerika. Nu wilde ik die red line bij 7.500 tpm weleens uitproberen, maar bij 6.200 grijpt de begrenzer al in. Is dat bekend dat de Amerikaanse modellen naast een katalysator ook een laag afgestelde begrenzer hebben of zou iemand anders dat gedaan hebben? Hoe kom ik er vanaf?
Youp

Bericht door Youp »

Gimmick schreef:Dag mensen,

Mijn '86 AW11 komt oorspronkelijk uit Amerika. Nu wilde ik die red line bij 7.500 tpm weleens uitproberen, maar bij 6.200 grijpt de begrenzer al in. Is dat bekend dat de Amerikaanse modellen naast een katalysator ook een laag afgestelde begrenzer hebben of zou iemand anders dat gedaan hebben? Hoe kom ik er vanaf?
als het origineel is : chiptuning
Roland

Bericht door Roland »

He? hoe kan dat nou weer? 6.200 tpm.. dacht dat die amerikaanse aw11's ook gewoon door gingen tot de 7.500 ongeveer. Ik weet wel dat er zo'n EGR systeem op zit wat je er af kan halen.

Heb je wel een 4AGE erin zitten? Lijkt eerder op 4A, of 4AFE.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

De Amerikaanse AW11's zijn echt niet begrensd, het moet ergens anders aanliggen of de vorige eigenaar heeft de begrenzer verlaagd??
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ik heb nog wel een '86er ECU liggen. Wil hem wel een keer meenemen naar een meeting?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Xhermes schreef:Ik heb nog wel een '86er ECU liggen. Wil hem wel een keer meenemen naar een meeting?

Van een Amerikaan?
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Tja, die van mij ( '85 US) heeft dat dus ook. Maar die is tijdens zijn wederopbouw wel gestript van alle milieudingen. Dus geen ERG en geen kat. Dat maakt dus niet uit.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar de theorie hierachter :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
ullmaster
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 dec 2006, 22:09
Type MR2: AW11

Bericht door ullmaster »

erikv, je heb je ERG weg gehaald daar zit toch ook een sensor bij heb je die doorverbonden of zo ? gr
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Nee van een Europeaan. Ohja dan heb je er zeker niks aan?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Xhermes schreef:Nee van een Europeaan. Ohja dan heb je er zeker niks aan?

Weet ik niet?

Nu blijkt in ieder geval dat ik niet de enige ben :huh:
Youp

Bericht door Youp »

ik heb dus vanaf vandaag mijn amerikaan en ik kan je vertellen dat die gewoon vrolijk de 7000 toeren aantikt... ik heb hem niet verder doorgetrokken maar hij is in ieder geval niet bij 6500 ofzo begrensd :)
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Ik vind het een GROOT mysterie...:huh:
aaso

Bericht door aaso »

toerenteller kan ook bijv. gewoon niet accuraat zijn
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Zou dat zo extreem kunnen afwijken? 6.200 <--> 7.500 is nogal een verschil. En mijn kilometerteller klopt bijna exact. Als ik op de teller 120 rijdt, dan rij ik in het echt 122 km/u volgens de GPS...
Daarentegen kan mijn motor 350 toeren stationair lopen als de schroef helemaal naar één kant zit. Heb hem nu afgesteld op 500 toeren stationair, want dan rijdt ie wat fijner weg en slaat 'ie niet af als ik met koppeling in voor een stoplicht afrem...
Maar ik las ergens anders een topic dat de motor 650 t.p.m. stationair niet fijn vindt, maar de mijne duikte daar gerust onder zonder ook maar een krimp te geven...
Youp

Bericht door Youp »

Gimmick schreef:Zou dat zo extreem kunnen afwijken? 6.200 <--> 7.500 is nogal een verschil. En mijn kilometerteller klopt bijna exact. Als ik op de teller 120 rijdt, dan rij ik in het echt 122 km/u volgens de GPS...
Daarentegen kan mijn motor 350 toeren stationair lopen als de schroef helemaal naar één kant zit. Heb hem nu afgesteld op 500 toeren stationair, want dan rijdt ie wat fijner weg en slaat 'ie niet af als ik met koppeling in voor een stoplicht afrem...
Maar ik las ergens anders een topic dat de motor 650 t.p.m. stationair niet fijn vindt, maar de mijne duikte daar gerust onder zonder ook maar een krimp te geven...
900-1000 toeren is ongeveer normaal voor zo'n 4cilindertje... 500 is wat weinig, het is geen 8cilinder :-/
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

op 350 toeren kan ie nooit stationair lopen. Lijkt er op dat je toerenteller in de war is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Youp schreef:900-1000 toeren is ongeveer normaal voor zo'n 4cilindertje... 500 is wat weinig, het is geen 8cilinder :-/

het aantal toeren heeft in mijn beleving niets te maken met het aantal cilinders.
Ligt aan het type motor (lange slag, korte slag etc.)
500 of minder voor een aw11 lijkt me wel een beetje weinig...
Youp

Bericht door Youp »

Dokter Rob schreef:het aantal toeren heeft in mijn beleving niets te maken met het aantal cilinders.
Ligt aan het type motor (lange slag, korte slag etc.)
500 of minder voor een aw11 lijkt me wel een beetje weinig...
zoveel verschil in slag en boring is er niet tussen de gemiddelde 4cilinders uit personenauto's... en een 8cilinder of een 10cilinder of een 12 cilinder loopt wel degelijk langzamer sationair. omdat die motoren een korter gebied van alleen maar weerstand te overbruggen hebben. een 4cilinder 4slag motor moet immers 180 graden draaien voordat hij de volgende ontsteking heeft... een 8cilinder maar 90 een 12cilinder maar 60 graden etc.

ik kan uit ervaring vertellen dat hoe meer cilinders een auto heeft hoe minder toeren hij stationair draait. en ik heb het wel over personen/sportwagens geschikt voor op de weg. dus geen tot het uiterste getunede circuitauto's :)
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Youp schreef:zoveel verschil in slag en boring is er niet tussen de gemiddelde 4cilinders uit personenauto's... en een 8cilinder of een 10cilinder of een 12 cilinder loopt wel degelijk langzamer sationair. omdat die motoren een korter gebied van alleen maar weerstand te overbruggen hebben. een 4cilinder 4slag motor moet immers 180 graden draaien voordat hij de volgende ontsteking heeft... een 8cilinder maar 90 een 12cilinder maar 60 graden etc.

ik kan uit ervaring vertellen dat hoe meer cilinders een auto heeft hoe minder toeren hij stationair draait. en ik heb het wel over personen/sportwagens geschikt voor op de weg. dus geen tot het uiterste getunede circuitauto's :)

Dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn Harley 1600cc 2-cilinder een kleine 3700 toeren stationair loopt...
Ik ben wel blij dat ie pas bij de 18.000 toeren het rode gebied in duikt...::)


Volgens mij maakt het niet uit waar je over praat, een motorblok is een motorblok. het type blok wat gebruikt is, dat is dus wel degelijk bepalend!
2-takt, 4-takt, lange slag, korte slag, boxers, lijn of in v etc.
Als we idd over de tot de limiet (of daar nog net overheen...) getunede motoren praten dan is het idd een heel ander verhaal.
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Goed, maar hoe kan ik mijn toerenteller ijken en/of het werkelijke toerental controleren? Met zo'n flitslampje op de krukas mikken? Waar zit de toerenteller op aangesloten? Op de versnellingsbak of op het blok?
Plaats reactie