Amerikaanse MR2 begrensd?
Moderator: Pieten
Amerikaanse MR2 begrensd?
Dag mensen,
Mijn '86 AW11 komt oorspronkelijk uit Amerika. Nu wilde ik die red line bij 7.500 tpm weleens uitproberen, maar bij 6.200 grijpt de begrenzer al in. Is dat bekend dat de Amerikaanse modellen naast een katalysator ook een laag afgestelde begrenzer hebben of zou iemand anders dat gedaan hebben? Hoe kom ik er vanaf?
Mijn '86 AW11 komt oorspronkelijk uit Amerika. Nu wilde ik die red line bij 7.500 tpm weleens uitproberen, maar bij 6.200 grijpt de begrenzer al in. Is dat bekend dat de Amerikaanse modellen naast een katalysator ook een laag afgestelde begrenzer hebben of zou iemand anders dat gedaan hebben? Hoe kom ik er vanaf?
als het origineel is : chiptuningGimmick schreef:Dag mensen,
Mijn '86 AW11 komt oorspronkelijk uit Amerika. Nu wilde ik die red line bij 7.500 tpm weleens uitproberen, maar bij 6.200 grijpt de begrenzer al in. Is dat bekend dat de Amerikaanse modellen naast een katalysator ook een laag afgestelde begrenzer hebben of zou iemand anders dat gedaan hebben? Hoe kom ik er vanaf?
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik heb nog wel een '86er ECU liggen. Wil hem wel een keer meenemen naar een meeting?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Nee van een Europeaan. Ohja dan heb je er zeker niks aan?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
Zou dat zo extreem kunnen afwijken? 6.200 <--> 7.500 is nogal een verschil. En mijn kilometerteller klopt bijna exact. Als ik op de teller 120 rijdt, dan rij ik in het echt 122 km/u volgens de GPS...
Daarentegen kan mijn motor 350 toeren stationair lopen als de schroef helemaal naar één kant zit. Heb hem nu afgesteld op 500 toeren stationair, want dan rijdt ie wat fijner weg en slaat 'ie niet af als ik met koppeling in voor een stoplicht afrem...
Maar ik las ergens anders een topic dat de motor 650 t.p.m. stationair niet fijn vindt, maar de mijne duikte daar gerust onder zonder ook maar een krimp te geven...
Daarentegen kan mijn motor 350 toeren stationair lopen als de schroef helemaal naar één kant zit. Heb hem nu afgesteld op 500 toeren stationair, want dan rijdt ie wat fijner weg en slaat 'ie niet af als ik met koppeling in voor een stoplicht afrem...
Maar ik las ergens anders een topic dat de motor 650 t.p.m. stationair niet fijn vindt, maar de mijne duikte daar gerust onder zonder ook maar een krimp te geven...
900-1000 toeren is ongeveer normaal voor zo'n 4cilindertje... 500 is wat weinig, het is geen 8cilinderGimmick schreef:Zou dat zo extreem kunnen afwijken? 6.200 <--> 7.500 is nogal een verschil. En mijn kilometerteller klopt bijna exact. Als ik op de teller 120 rijdt, dan rij ik in het echt 122 km/u volgens de GPS...
Daarentegen kan mijn motor 350 toeren stationair lopen als de schroef helemaal naar één kant zit. Heb hem nu afgesteld op 500 toeren stationair, want dan rijdt ie wat fijner weg en slaat 'ie niet af als ik met koppeling in voor een stoplicht afrem...
Maar ik las ergens anders een topic dat de motor 650 t.p.m. stationair niet fijn vindt, maar de mijne duikte daar gerust onder zonder ook maar een krimp te geven...
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Youp schreef:900-1000 toeren is ongeveer normaal voor zo'n 4cilindertje... 500 is wat weinig, het is geen 8cilinder
het aantal toeren heeft in mijn beleving niets te maken met het aantal cilinders.
Ligt aan het type motor (lange slag, korte slag etc.)
500 of minder voor een aw11 lijkt me wel een beetje weinig...
zoveel verschil in slag en boring is er niet tussen de gemiddelde 4cilinders uit personenauto's... en een 8cilinder of een 10cilinder of een 12 cilinder loopt wel degelijk langzamer sationair. omdat die motoren een korter gebied van alleen maar weerstand te overbruggen hebben. een 4cilinder 4slag motor moet immers 180 graden draaien voordat hij de volgende ontsteking heeft... een 8cilinder maar 90 een 12cilinder maar 60 graden etc.Dokter Rob schreef:het aantal toeren heeft in mijn beleving niets te maken met het aantal cilinders.
Ligt aan het type motor (lange slag, korte slag etc.)
500 of minder voor een aw11 lijkt me wel een beetje weinig...
ik kan uit ervaring vertellen dat hoe meer cilinders een auto heeft hoe minder toeren hij stationair draait. en ik heb het wel over personen/sportwagens geschikt voor op de weg. dus geen tot het uiterste getunede circuitauto's
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Youp schreef:zoveel verschil in slag en boring is er niet tussen de gemiddelde 4cilinders uit personenauto's... en een 8cilinder of een 10cilinder of een 12 cilinder loopt wel degelijk langzamer sationair. omdat die motoren een korter gebied van alleen maar weerstand te overbruggen hebben. een 4cilinder 4slag motor moet immers 180 graden draaien voordat hij de volgende ontsteking heeft... een 8cilinder maar 90 een 12cilinder maar 60 graden etc.
ik kan uit ervaring vertellen dat hoe meer cilinders een auto heeft hoe minder toeren hij stationair draait. en ik heb het wel over personen/sportwagens geschikt voor op de weg. dus geen tot het uiterste getunede circuitauto's
Dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn Harley 1600cc 2-cilinder een kleine 3700 toeren stationair loopt...
Ik ben wel blij dat ie pas bij de 18.000 toeren het rode gebied in duikt...
Volgens mij maakt het niet uit waar je over praat, een motorblok is een motorblok. het type blok wat gebruikt is, dat is dus wel degelijk bepalend!
2-takt, 4-takt, lange slag, korte slag, boxers, lijn of in v etc.
Als we idd over de tot de limiet (of daar nog net overheen...) getunede motoren praten dan is het idd een heel ander verhaal.