Pagina 1 van 1

Wat doe ik met mn lambda-sonde?

Geplaatst: 25 mei 2013, 20:23
door Ben W.
Hallo luitjes,

Ik rij nu al zo'n 5 jaar met mijn '88-er aw11 met katalysator en nu moet mijn uitlaat vervangen worden. Ik denk er over om een Mongoose uitlaat aan te schaffen, maar die heeft geen katalysator. Ik heb op het forum gelezen dat ik probleemloos zo'n uitlaat onder mijn auto kan zetten, maar wat doe ik met die sensor? Ik neem aan dat die sensor weer terug in mijn nieuwe uitlaat moet? Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Ben:thx:

Geplaatst: 25 mei 2013, 23:01
door mvdheide
Ben W. schreef:Hallo luitjes,

Ik rij nu al zo'n 5 jaar met mijn '88-er aw11 met katalysator en nu moet mijn uitlaat vervangen worden. Ik denk er over om een Mongoose uitlaat aan te schaffen, maar die heeft geen katalysator. Ik heb op het forum gelezen dat ik probleemloos zo'n uitlaat onder mijn auto kan zetten, maar wat doe ik met die sensor? Ik neem aan dat die sensor weer terug in mijn nieuwe uitlaat moet? Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Ben:thx:
Paul heeft jaren zonder Lambda sonde gereden, rijdt prima alleen iets minder zuinig.

Geplaatst: 26 mei 2013, 15:07
door Ben W.
Bedankt voor je reactie Marcel, maar ik ben qua sleutelen een beetje zwak begaafd. Ik heb iets meer informatie nodig. Dus die sonde hoeft niet in mijn uitlaat, maar moet hij dan nog ergens uitgeschakeld worden? Ik heb bij een nieuwere auto al een keer veel gezeur gehad met die stomme sonde want als het daar niet goed zit start de motor niet of er gaat een motorstoringslampje branden. Dus als jij of iemand anders het weet hoor ik het graag. Bij een aw11 zit de sensor trouwens vóór de katalysator. Dus ik denk nog steeds dat het beter is dat hij wel in mn nieuwe uitlaat gaat omdat ie dan nog steeds mn brandstof/lucht mengsel in de gaten kan houden

Geplaatst: 26 mei 2013, 17:36
door Bart.O
de sonde is ervoor om de uitlaat gassen zo 'schoon' mogelijk te houden en om je brandstof verbruik te verminderen. Bij nieuwere auto's gaat er een storingslampje branden, dat klopt. oude(re) auto's hebben die niet, dus merk je er weinig van. hij verbruikt alleen wat meer benzine.

nieuwere auto's hebben er ook 1 na de kat zitten om de werking van de kat te controleren.

zoals al gezegd is: je kan hem er weer in zetten, is dus niet noodzakelijk. hij gaat alleen minder zuinig rijden.

ik hoop dat je het begrijpt :P

Geplaatst: 26 mei 2013, 18:15
door Ben W.
Ja bedankt man, het is me nu bijna duidelijk. Maar als ik dus niet de sonde in mn uitlaat stop dan bind ik hem ergens vast ofzo of kan ik hem afknippen en weggooien?

Geplaatst: 26 mei 2013, 19:08
door Bart.O
dan moet je het gat in je uitlaat dichtmaken (d.m.v. een bout ofzo), gewoon bij de stekker loshalen en bewaren voor als je hem toch wel wil gebruiken om een of andere rede.

Als je hem ergens los hangt, meet deze veel zuurstof. dus denkt de computer dat er te weinig brandstof in de cilinders komt en gaat hij (veel) meer gebruiken.

Geplaatst: 26 mei 2013, 23:44
door Ben W.
Dank je wel Bart!

Geplaatst: 27 mei 2013, 00:16
door mvdheide
Bart.O schreef:de sonde is ervoor om de uitlaat gassen zo 'schoon' mogelijk te houden en om je brandstof verbruik te verminderen. Bij nieuwere auto's gaat er een storingslampje branden, dat klopt. oude(re) auto's hebben die niet, dus merk je er weinig van. hij verbruikt alleen wat meer benzine.

nieuwere auto's hebben er ook 1 na de kat zitten om de werking van de kat te controleren.

zoals al gezegd is: je kan hem er weer in zetten, is dus niet noodzakelijk. hij gaat alleen minder zuinig rijden.

ik hoop dat je het begrijpt :P
Volgens mij heb je types AW11 met de Lambda sonde in het uitlaatspruitstuk
, Of na je catalisator maar niet met 2 Lambdasensors. Je kunt natuurlijk al even probere wat het verschil is, haal nu het draadje eens los en ga ermee rijden. :koffie:

Geplaatst: 27 mei 2013, 01:57
door MMaddict
Ik zou die labda proberen te behouden. Als je de labda plaats verliest kun je gewoon een halve las sok kopen en die op de uitlaat (laten lassen) dit is misschien 30 min. werk en dan heb je het gewoon netjes.

Geplaatst: 28 mei 2013, 19:35
door Blof-fan
Ik zou de lambda sensor altijd proberen te behouden. De 4A-GE kán inderdaad in een 'open-loop' (zonder sensor) gewoon lopen (doet hij ook enige tijd als je een koude start maakt)
Maar hij loopt pas optimaal in een 'closed-loop' (mét sensor) als de motor kan zien hoe het brandstofmengsel is en zodat de ECU uit kan rekenen hoeveel brandstof hij in moet spuiten in wisselende omstandigheden (warmer of kouder weer bijvoorbeeld)

Geplaatst: 28 mei 2013, 21:32
door Ben W.
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben bijna om, ik wil de sonde in mijn nieuwe uitlaat. Maar maakt dat weer geen slapende honden wakker met de apk? Wél een sonde en geen katalysator? Heeft iemand daar weer ervaring mee? Of hadden de kat-loze aw11's ook al die (lambda)sonde? Ik weet niet waarom, maar ik dacht dat katalysators en lambda-sondes bijelkaar hoorden.

Geplaatst: 29 mei 2013, 02:39
door MMaddict
Ben W. schreef:Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben bijna om, ik wil de sonde in mijn nieuwe uitlaat. Maar maakt dat weer geen slapende honden wakker met de apk? Wél een sonde en geen katalysator? Heeft iemand daar weer ervaring mee? Of hadden de kat-loze aw11's ook al die (lambda)sonde? Ik weet niet waarom, maar ik dacht dat katalysators en lambda-sondes bijelkaar hoorden.
Je hoeft je niet druk te maken. Alle AW11'jes zijn van voor '93 dus je hoeft helemaal geen katalysator te hebben.

Een labda is om de mengverhouding van de brandstof en dus de verbranding te verbeteren, bijkomend voordeel is schonere uitstoot. Een katalysator is alleen om de uitlaatgassen schoner te maken. Deze werken afzonderlijk van elkaar.

Geplaatst: 29 mei 2013, 10:39
door ROB-E
Bij de AW11 zit de labda in het spruitstuk of in de voorpijp (nabij het carter)
Weet zo ff niet wat je allemaal gaat vervangen als er een mongoose onder komt. Maar als dit enkel betreft om de demper hoef je je nergens druk om te maken.

Zelf zou ik de labda behouden, zonder (of kapot) verbuikt hij een stukkie meer.

Geplaatst: 29 mei 2013, 10:49
door Ben W.
Bij mij zit de sonde net voor de kat en niet in m'n spruitstuk, de Mongoose uitlaat is een compleet systeem vanaf het spruitstuk.

Geplaatst: 29 mei 2013, 11:00
door ROB-E
Ahh en 87- uitlaat dus.
Ken je niet een handige lassert? die een flens verbinding in de mongoose kan lassen?

Geplaatst: 29 mei 2013, 11:10
door Ben W.
Er zijn maar 6 of 7 mongoose verkopers in nederland (ik kan niet rechtstreeks bij mongoose bestellen want ze verzenden niet buiten de UK), dus ik heb de dichtstbijzijnde verkoper net even gemaild met wat ik wil en wat dat dan gaat kosten als zij de uitlaat eronder zetten met de sonde. Ik hou jullie op de hoogte :-)

Geplaatst: 04 jun 2013, 19:48
door Blof-fan
MMaddict schreef:Je hoeft je niet druk te maken. Alle AW11'jes zijn van voor '93 dus je hoeft helemaal geen katalysator te hebben.

Mwha...da's ook een beetje kort door de bocht. ::) Dat ligt er ook maar net aan welke code er op je kentekenbewijs staat.
Dit kan bijvoorbeeld K6 of U9 zijn. Staat er K6 op je kentekenbewijs dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan hoeven er geen emissiebestrijdingssystemen aanwezig te zijn.

Staat er echter U9 op je kentekenbewijs, dan geeft dat aan dat er fabrieksaf al een katalysator onder de auto gemonteerd is geweest en hoort deze ook onder de auto aanwezig te zijn. Of de auto nu van voor '93 is of niet ;)

Geplaatst: 05 jun 2013, 02:38
door MMaddict
Blof-fan schreef:Mwha...da's ook een beetje kort door de bocht. ::) Dat ligt er ook maar net aan welke code er op je kentekenbewijs staat.
Dit kan bijvoorbeeld K6 of U9 zijn. Staat er K6 op je kentekenbewijs dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan hoeven er geen emissiebestrijdingssystemen aanwezig te zijn.

Staat er echter U9 op je kentekenbewijs, dan geeft dat aan dat er fabrieksaf al een katalysator onder de auto gemonteerd is geweest en hoort deze ook onder de auto aanwezig te zijn. Of de auto nu van voor '93 is of niet ;)
Als je auto van voor '92 is hoeven ze helemaal niet te controleren of er een katalysator onder zit, ongeacht wat er op het kentekenbewijs staat.

Dus nog steeds niets aan de hand :dux-blij_thumb-up:

Geplaatst: 27 jun 2013, 21:52
door Ben W.
Vandaag mijn Mongoose uitlaat eronder laten zetten!! Dat ziet er een stuk beter uit zo. Meteen de gasmeting gedaan en hij bleef onder de 0.4% CO. Het geluid is ook iets voller en gelukkig niet zo asociaal hard. En als ik wist hoe ik een plaatje kon toevoegen had ik dat ook nog even gedaan.

Geplaatst: 27 jun 2013, 22:02
door Bart.O
alstublieft: showthread.php?t=80