MR2 ZZW30 motorblok revisie

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

MR2 ZZW30 motorblok revisie

Bericht door docproc »

Hallo,

Mijn eerste bericht op dit forum is meteen het verslag van een flinke sleutelklus aan mijn MR2 ZZW30.

Eerst een stukje inleiding. Ik ben Niels, woon in Enschede en heb mijn MR2 sinds maart dit jaar. Heerlijke auto, maar wel al veel ellende mee gehad.

Ergens in juni kreeg ik een CEL, dus heb ik toen de auto naar de Toyota garage in Enschede gebracht (Peterman) die na wat zoeken concluderen dat alle lambda sondes stuk waren. Of ik even een reparatie van zo'n 1200 € wilde doen.

Dat wilde ik niet, dus ben ik eerst terug gegaan naar de garage waar ik de MR2 vandaan had. Die vertrouwde de conclusie niet helemaal maar kwam er niet uit, dus verving alle lambda-sondes. Helaas, geen soelaas. Na een hele lange zoektocht kwam hij erachter dat 1 van de injectoren stuk was. Die heeft hij vervangen, en toen was dit probleem prima opgelost. En mijn vertrouwen in de kunde van de betreffende Toyota dealer ook.

Wat me daarbij heel erg is tegengevallen is dat de chef werkplaats van die dealer, die overigens in 2011 nog een prijs had gewonnen als beste Toyota monteur oid (stond in de zaak), me verzekerde dat het probleem met die 3 sensoren verholpen zou zijn (want ik vond het toch erg vreemd dat er 3 tegelijk stuk zouden zijn).

Maar goed, de auto deed het daarna een tijd weer heerlijk.
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Maar niet snel daarna hoorde ik een flinke rammel vanuit de achterkant van de auto. Na een tijd speuren, waarbij ik eerst dacht dat het een hitteschild was, heb ik de auto weer naar de garage gebracht. Die vertelde me dat er 2.5L olie bij moest, en meer kon hij niet doen. De rammel was er echter nog steeds.

Ik vertrouwde het absoluut niet, want het leek uit het blok te komen. Echt een zeer naar geluid. Dus wat rondgezocht op internet en toen ben ik uitgekomen bij SV Sportscars in Raalte, die hebben verstand van de 1zz blokken. Daar naartoe gegaan. Zij dachten eerst dat het 1 van de rollen van de multi-riem was, want die vertoonde speling. Maar dat was het helaas niet, toen ze even zonder riem hadden gereden bleek het geluid er nog steeds in te zitten en nadere inspectie wees op een beschadigd lager.

De reden dat het lager beschadigd was bleek te komen doordat er een pakking in de kop gescheurd was, waardoor de olie het blok in lekte en daar in verbrandde. Dit heb ik natuurlijk niet gezien waardoor het lager heel kort zonder olie is gekomen. Vette pech.

Maar dus zat er weinig anders op dan de boel te reviseren, want ik had de auto net. Dus heb ik toen besloten om het onderblok te laten vervangen met een gereviseerde. Om de kosten wat te drukken, heb ik toen besloten om zelf de motor uit en in te bouwen. Hierna zal ik wat foto's posten van dat proces.
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Na een tijdje sleutelen:

Afbeelding

Zonder de manual erbij lukt het niet:

Afbeelding

De rechter aandrijfas ging er niet makkelijk uit, ik moest de moer eerst heetstoken en met pullie trekker erop voordat deze los kwam:

Afbeelding

Een beetje improviseren om het blok eruit te laten zakken:
Afbeelding

Maar na een tijd sleutelen is het blok eruit:
Afbeelding
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Dus toen moest ik het blok naar SV Sportscars brengen. Gelukkig kon ik de pick-up van mijn zwager lenen en wat hulp om het blok erin te tillen:
Afbeelding

Het blok bij SV Sportscars:
Afbeelding

Wat foto's van het blok toen deze uit elkaar lag (vóór de revisie):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl het blok in de revisie was, heb ik de pre-cats nog verwijdert uit het spruitstuk om er zeker van te zijn dat deze geen problemen zullen geven. Ze zagen er overigens nog helemaal gaaf uit voordat ik ze er uithaalde.

En toen moest het blok er weer in. Zelfde werk, maar dan omgekeerd.
Afbeelding

Bij zo'n klus kom je altijd moeilijkheden tegen. Bijvoorbeeld dat de draad van 1 van de bouten van de 'rear suspension member' niet lekker liep, dus even met de M12 tap erdoor:
Afbeelding

Maar uiteindelijk zat alles weer in elkaar:
Afbeelding

Wel moest ik nog even de koppeling ontluchten, want die was los geweest. Leuke truuk, met behulp van compressor, rubber ring en omgekeerd trechtertje de vloeistof erdoorheen forceren: Afbeelding

Het blok weer netjes erin:
Afbeelding

En gelukkig nog net op tijd om nog even topless een proefritje te maken:
Afbeelding
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Video van de eerste keer starten. Wat een opluchting!!
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -hd9nbHqlU

Nu dus inrijden, eerste 1000 km rustig aan doen.

Oja, nog vergeten te vermelden dat de koppeling en vliegwiel ook meteen is vervangen door een TRD koppeling + lichter vliegwiel :)
Gebruikersavatar
mrgeel
Berichten: 2511
Lid geworden op: 22 dec 2006, 22:39

Bericht door mrgeel »

Mooi stukkie werk!!!:applaus-smiley:

En nu maar genieten van je Spyder en veel veilige kilometers toegewenst!:driving:

Groetjes, GEEL8)
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) sterk werk ;)
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 445
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:03
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mattheus »

Goed bezig man!!!!! Ennuh Enschede is ook nog eens lekker dichtbij, dus wie weet komen we elkaar nog eens ergens tegen!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Welkom.
docproc schreef: De reden dat het lager beschadigd was bleek te komen doordat er een pakking in de kop gescheurd was, waardoor de olie het blok in lekte en daar in verbrandde.
Wat is dit voor pakking, bedoel je de koppakking ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik heb net even op de pagina van SV Sportscars gekeken, maar wat zij een revisie noemen is niet echt een revisie van een motorblok.

Bij een revisie wordt het oude onderblok voorzien van nieuwe onderdelen.
Wat zij doen is het monteren van een gereviseerd onderblok. Klein verschil (en het eindresultaat voor de klant is natuurlijk hetzelfde), maar een revisiebedrijf zijn ze natuurlijk niet.

Het laten reviseren van een 1ZZ wordt (uit ervaringen in de US) niet aangeraden en kan qua prijs ook niet op tegen het relatief goedkope nieuwe shortblock.

In principe doen zij dus niets anders dan dat de Toyotadealer doet (maar wel voor een mooie prijs). Toyotadealer was iets duurder (maar nog wel te overzien).

Netjes dat je hem zelf uit- en ingebouwd hebt, ik heb er nog over gedacht, maar daar zat het prijsverschil niet echt in, dus heb ik het laten doen (Ook om later geen discussies te krijgen als er iets net niet helemaal goed was.)

Ik kan je trouwens aanraden om zelf een OBDII-lezer aan te schaffen, tientjeswerk op Ebay, en als je lampje gaat branden, kun je zelf zien wat er aan de hand is (zodat je niet drie lambdasondes gaat vervangen). Zoeken op U380.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Green Goblin schreef:Welkom.
Dank!

Green Goblin schreef: Wat is dit voor pakking, bedoel je de koppakking ?
Nee, het was de klepdekselpakking geloof ik.
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Green Goblin schreef: In principe doen zij dus niets anders dan dat de Toyotadealer doet (maar wel voor een mooie prijs). Toyotadealer was iets duurder (maar nog wel te overzien).
Klopt, het is inderdaad het onderblok volledig uitwisselen. Valt qua kosten eigenlijk nog relatief mee. Ze hebben trouwens de kop ook nog goed nagekeken en alles mooi schoon gemaakt.
Green Goblin schreef: Netjes dat je hem zelf uit- en ingebouwd hebt, ik heb er nog over gedacht, maar daar zat het prijsverschil niet echt in, dus heb ik het laten doen (Ook om later geen discussies te krijgen als er iets net niet helemaal goed was.)
Het prijsverschil met de dealer was in mijn geval minimaal 1000 euro, dus dat is wel de moeite. Bovendien gaf het mij de kans om de auto goed te leren kennen en is het ook leuk werk. Ik had de ruimte en ik had nog vakantie-dagen genoeg :D Maar je argumenten om het niet zelf te doen zijn allemaal zeer terecht.
Green Goblin schreef: Ik kan je trouwens aanraden om zelf een OBDII-lezer aan te schaffen, tientjeswerk op Ebay, en als je lampje gaat branden, kun je zelf zien wat er aan de hand is (zodat je niet drie lambdasondes gaat vervangen). Zoeken op U380.
Goede tip, ik heb nog wel een OBD2 reader van een vorige auto, maar welke software moet daar bij? Ik deed dat toen met Evoscan maar die is voor Mitsubishi en Subaru.
Streetfighter
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2009, 11:22

Bericht door Streetfighter »

Welkom! Ik kom ook uit Enschede!8) Waar rij je normaal gesproken rond? Ik woon in Zuid. Peterman ga ik eigenlijk ook nooit naartoe, vragen voor alles inderdaad de hoofdprijs.
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Ik woon zelf in de buurt van het volkspark, in Zuid kwam ik nog wel eens, bij mijn (nu ex-)vriendin... Op wat voor auto moet ik letten?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

docproc schreef: Goede tip, ik heb nog wel een OBD2 reader van een vorige auto, maar welke software moet daar bij? Ik deed dat toen met Evoscan maar die is voor Mitsubishi en Subaru.
Geen idee, die ik heb (de U380) is gewoon een universele reader, hij geeft de (universele) foutcode en aan de hand daarvan zoek je de fout.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Streetfighter
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2009, 11:22

Bericht door Streetfighter »

Heb ook een zilvergrijze, maar dan met carbon motorkap, frontlip en spoiler, maar check anders m'n eigen topic maar ff.;-)
Gebruikersavatar
nielsb
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 mei 2011, 16:54

Bericht door nielsb »

mooi werk! Hoe bevalt de nieuwe koppeling en vooral het lichtere vliegwiel?
docproc
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 aug 2012, 23:19

Bericht door docproc »

Ik kan er nog niet veel over zeggen, moet de motor eerst inrijden dus doe er nog rustig mee aan. Hij slaat me wel sneller af, maar daar doe je het niet voor ;)
Gebruikersavatar
nielsb
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 mei 2011, 16:54

Bericht door nielsb »

Als je er meer kan over zeggen hoor ik het graag. Ben zelf ook aan het overwegen om een lichter vliegwiel te plaatsen..
robbie f
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2012, 23:08

Bericht door robbie f »

:)
Plaats reactie