code 47 (biercode) en code 21

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

geen idee in dat geval.. 47 staat nergens vermeld als foutcode anders dan dat hij combinatie met 21 voorkomt

probeer eens een andere ecu
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

check eens of je gasklepsensor goed aangesloten zit

in de celica wereld linken ze code 47 wel eens met de tweede gasklep positie sensor (die er niet op zit) maar dit zou dan vasthangen met pin-out VTA/VTA2
en die hebben te maken met de gasklep positie sensor..
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ik heb nog even gezocht,het blijkt dat 47 met wel meer codes in verband worden gebracht,

zelf heb ik met swaps regelmatig te maken gehad met de combi 21-47..
lambda sonde vervangen en ze waren weg.. lambda sondes willen wel eens verrot zijn als swaps lang stil gestaan hebben.. en dan kregen we zeker 6 van de 10 keer de combi code... maar soms ook wel alleen 21
je zou haast denken dat het een software matige fout is in de ecu..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

frankie-turbo schreef:ik heb nog even gezocht,het blijkt dat 47 met wel meer codes in verband worden gebracht,

zelf heb ik met swaps regelmatig te maken gehad met de combi 21-47..
lambda sonde vervangen en ze waren weg.. lambda sondes willen wel eens verrot zijn als swaps lang stil gestaan hebben.. en dan kregen we zeker 6 van de 10 keer de combi code... maar soms ook wel alleen 21
je zou haast denken dat het een software matige fout is in de ecu..

we moeten gewoon allemaal met wideband lambda's gaan rijden en aftermarket ECU's die jaarlijks worden ge remapt:eten:


Als Toyota die nou zou sponseren:lach:
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

dan zijn wel veel problemen opgelost ja
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

frankie-turbo schreef:dan zijn wel veel problemen opgelost ja
Waar kan ik het beste een nieuwe lambdasonde bestellen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

het beste??.. bij de dealer of car toyota onderdelen nijkerkerveen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

goedkoopste, Ebay... (maar daar vroeg je niet naar =P)
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Nadat ik bijna 2 weken heb gewacht op een verkeerde lambdasensor :boos: , heb ik een nieuwe universele geprobeerd. Dit veranderd het probleem helemaal niks.
Hij blijft verschrikkelijk traag, schat het vermogen tussen de 100 en 130 pk :-/ , toen de ontsteking op 13 - 14 graden stond was hij iets sneller. Hij ruikt erg naar onverbrande benzine.


Misschien voor de duidelijkheid: hij heeft na het ombouwen naar gen3 (ecu, map, injectoren, temp. sensoren, ignitor) nog niet fijn gelopen. Met die gen2 troep erop liep hij veel beter.

en over code 47: het lampje brand pas als je boven 2500 toeren bent geweest, zou dit van snelheids signaal kunnen komen (zit er niet op namelijk).
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Nee, missend snelheids signaal heeft geen invloed op prestaties

Je hebt de ontsteking afgeteld in safemode? Anders klopt je setting niet

Je luchtweger is er ook helemaal tussenuit?

Alle pin-outs goed op de ecu?

Gasklep sensor niet stuk?.

Brandstofpomp blijft niet in slow-mode hangen?

Intirieur stekker op de ecu ook omgepint?.. Rpm signaal gaat van de verdelerkap door je dashbord (toerenteller) weer terug naar je ecu.. Als je intirieur stekker niet goed omgepint is komt het signaal niet aan in de ecu..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

ontsteking is afgesteld in safe mode.

luchtweger is weg.

gasklep sensor weet ik niet, alles werkte prima met de gen2 ecu.

brandstofpomp is een walbro, en zoals gezegd hij stinkt naar benzine, dus hij lijkt rijk genoeg te lopen. Hoe wordt die pomp dan naar de tweede snelheid geschakeld?

welke ecu pin komt het rpm signaal binnen?

wat betreft ompinnen, ik heb de volgende dingen gedaan:

Pim verplaatst
Tham komt waar bij de gen2 THG zat

verder niks veranderd.

Ik had ergens op internet gevonden welke pinnen er omgewisseld moesten worden, daar werd verder niks genoemd dan deze dingen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

ff wat geprobeerd:

mijn kabelboom heeft wel een draad die op VTA2 uitkomt, deze heb ik doorgeknipt. Code 47 is weg.

Tijdens het rijden kwam wel bij 2.500 toeren het lampje aan, maar na uitzetten was de code niet meer aanwezig.

Toen heb ik de motor laten draaien, tot 2.500 toeren laten komen en gelijk draaiend uitgelezen: code 52.

Is mijn knocksensor gewoon al die tijd stukgeweest zeker? :X
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Zit er dik in..

Vta2 heeft temaken met die "2e gasklep signaal die ik eerder noemde"

Dat is dus de fout geweest

Gasklep signaal merkt hij eerder op als je knocksensor, en als de motor dan al in safemode draaid dan schakeld de ecu knock detect uit en ziet hij de hele knocksensor niet.. Dus nu knock sensor vervangen en dan zou het goed moeten zijn

Ik zeg er wel bij dat het niet de normale gang van zaken is dat vta2 niet aangesloten zit..
Ik weet ook dat er bij bePaalde types gen3 ecus conflicten onstaan met bepaalde gen2 sensoren.. Meen 98-99 ecus

Heb je een rev1 gen2 toevallig, 90/91 dus?
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Zit er dik in..

Vta2 heeft temaken met die "2e gasklep signaal die ik eerder noemde"

Dat is dus de fout geweest

Gasklep signaal merkt hij eerder op als je knocksensor, en als de motor dan al in safemode draaid dan schakeld de ecu knock detect uit en ziet hij de hele knocksensor niet.. Dus nu knock sensor vervangen en dan zou het goed moeten zijn

Ik zeg er wel bij dat het niet de normale gang van zaken is dat vta2 niet aangesloten zit..
Ik weet ook dat er bij bePaalde types gen3 ecus conflicten onstaan met bepaalde gen2 sensoren.. Meen 98-99 ecus

Heb je een rev1 gen2 toevallig, 90/91 dus?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Wat komt er normaal binnen op de plek van VTA2 dan? Volgens de tekeningen van de gen2 ecu die ik heb staat daar niks ingevult. Moet hier dan wel iets op aangesloten worden?

(edit: mijn gen3 ecu is een 89661 - 17460)

De gen2 ecu die erop zat was een 89661 - 17380, zou een '93 moeten zijn volgens mij. Ook heb ik een inlaat waar "ceramics turbo" op staat.

In ieder geval bedankt voor de goede ideeën Frank. :dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nee op een gen2 heb je geen vta2, maar op een gen3 afhankelijk van het type wel.. dus je ecu mist dat signaal of krijgt er een ander signaal op binnen wat dus niet klopt.. kan zijn dat hij zonder dat signaal kan.. aangezien de code weg is zodra je de kabel doorknipte.

ja maar dat je ecu van 93 is wil dat niet zegge dat je motor ook van 93 is. dat kun je alleen controleren aan de hand van het motornummer, en dat staat in het gietijzer van het onderblok, te vinden op het blok aan de onstekingszijde.

als het goed is moet je met alleen code 52 wel wat vermogen hebben, alleen houdt hij wat in kan hij schokken bij accelereren..

als je alleen code 52 hebt zou alles goed moeten zijn nadat je de knocksensor vervangen hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Code 52 is de enige die overbleef. Knocksensor is besteld, we zullen zien wat het doet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Vandaag de knocksensor van ATS binnengekregen, zonet ff erop geschroefd en een rondje gereden. Lampjes weg, vermogen is een stuk beter geworden.
Wordt er alleen nog steeds niet echt bang van, had verwacht dat hij op 1,1 bar wat sneller zou zijn. Misschien een keer op de rollenbank om te kijken wat hij doet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

het blijft dan ook een gen2,5 en geen gen3..
electronica is niet het enige verschil
Afbeelding
Plaats reactie