Jules' MR2 ZZW30 2ZZ-GE motor swap
Geplaatst: 17 jun 2012, 11:41
Hoi Allemaal,
Een beetje ter kennismaking(mijn eerste post hier ) en een beetje omdat ik jullie mijn auto wil tonen, leg ik hieronder uit hoe mijn MR2 tot stand is gekomen.
Ik heb mijn MR2 inmiddels bijna 2 jaar. Ik heb hem gekocht in duitsland en na 2 weken kreeg ik een ratel in het blok. Dit bleek een kapotte drijfstang-lager, de auto heeft zonder olie gelopen.
Daarna heb ik een los 1zz blok gekocht om deze te laten inbouwen door iemand die dat wel zou kunnen(via-via, "ja, dat is geen enkel probleem"). Na lang wachten en nagelbijten kreeg ik mijn auto terug en bleek er echt van alles mis mee te zijn: kapotte koppakking, verschillende bougies gebruikt(groen en paarse), onderdelen vastgezet met (electriciteits)ijzerdraad en dan kan ik nog wel even doorgaan.
Dit was echt een flinke domper, ik had 2 weken in de auto gereden en ongeveer 2 maanden niet. We vertrouwden het blok niet meer, en er was waarschijnlijk meer mis dan we op het eerste oog konden zien. Zodoende besloten we dat we helemaal opnieuw moesten beginnen.
Bij Deijne in Volkel heb ik toen een mooie deal kunnen maken. Voor 2500 euro kon ik een 6-bak + een motor + een kabelboom en een ECU uit een toyota corolla t-sport uit 2006 krijgen die 60000 km gelopen had. Voor 1500 euro hadden we weer een 1ZZ motor kunnen kopen, maar daar was het vertrouwen een beetje in verloren(misschien onterecht, dat weet ik niet).
De volgende onderdelen heb ik toen uit de USA laten komen(bij monkeywrenchracing.com):
-swap header (de originele kun je niet gebruiken omdat het niet past op het blok, en omdat het lager uitkomt, waardoor het niet aansluit op de uitlaat),
-air-intake (de 2ZZ heeft een grotere luchtinlaat, dus het standaard luchtinlaat systeem past niet),
-2 aanpassings-stukken om de 6-bak te laten aansluiten op het koppelings-systeem van de MR2(op de website van monkeywrench noemen ze het: MWR Reverse Blockout en MWR Shifter shaft).
Deze stang moest uit de versnellingsbak, en alle losse delen moesten overgezet worden naar een nieuwe stang, met een andere lengte:
-een gedeelte van de motor steun rechtsboven, zodat het 2zz blok past.
-dipstick-tube(goedkoop, past mooi achter het blok langs)
Achteraf gezien heb ik er wel een beetje spijt van dat ik niet ook de plug-and-play adapter heb gekocht voor de kabels naar de ECU. Het is wel allemaal gelukt met het omprikken van de kabels, maar het is nu wel een beetje een zooi geworden. Die adapter steek je ertussen en het werkt, mocht je ooit terug naar origineel gaan(waarschijnlijk niet), is dat wel veel netter.
Na een aantal weekenden, hadden we het nieuwe blok in de auto. Maar uiteraard niet zonder kleine ‘set-backs’.
-We moesten in de versnellingsbak 2 gaten boren om het koppelingssysteem te kunnen monteren( bij de corolla-versnellingsbak zitten er blijkbaar geen gaten op die plaats)
-De corolla 2006 ECU praat niet lekker met de MR2, de motor start, maar geen van de meters in het dashboard doet het. Hierna heb ik uit Groningen(via onderdelenlijn.nl) een gebruikte ECU laten komen. Deze deed het een stuk beter(alles werkte zonder foutcodes), MAAR… deze bleek een snelheids-begrenzer te bevatten, en de ECU liet zich niet uitlezen. Ik vermoed dat dit een japanse ECU was. Vervolgens heb ik bij monkeywrench een gebruikte ECU uit een Celica(2000) besteld, en dit is echt de beste optie; Het uitlezen via OBD2 werkt nu prima, ik ben van de snelheidsbegrenzer(bij +-180kmph) verlost, de auto gaat eerder in Lift en rijdt hoger in toeren.
-We hadden de verkeerde TPS(throttle position sensor) aangesloten(ik geloof die uit de corolla), waardoor de ECU dacht dat je gas gaf, terwijl je dat juist niet deed en andersom.
-Er zit geen mogelijkheid bij om de lucht-inlaat ergens vast te zetten. Als je het niet vastzet, gaat het rond lopen slaan in de motor ruimte, wat bij mij leidde tot problemen. Na tie-raps gebruikt te hebben, heb ik nu een mooi stukje RVS die de lucht inlaat vasthoudt aan de motor.
-De standaard motorsteun-rubbers, waren na een aantal weken aan vervanging toe (de motor raakte bij acceleratie/deceleratie op verschillende plaatsen de buitenkant). Het kan zijn dat ze al versleten waren, of ze slijten misschien sneller met deze motor. Ik heb ze vervangen door Polyurethaan bushings(ook weer van MonkeyWrench: Speed Source Bushing Kit). Nu heb je wel veel meer motorgeluid in de cabine, en je voelt de motor veel meer, maar de motor beweegt wel echt bijna niet meer(iets sportiever wellicht?).
-(pending probleem) De ECU geeft een foutmelding over het Fuel evaporising system. Ik weet niet goed waarop ik de fuel cannister(zwarte doosje rechts van de motor) op aan moet sluiten. Ik heb het een tijdje geprobeerd op een van de vacuüm leidingen die uitkomt bij de ‘butterfly valve’(ik weet het nederlands woord niet) , maar dit lost de foutmelding niet op. Wellicht dat iemand hier iets meer van weet?
-(zorgenpunt) De aansluiting van de throttle-kabel, maakt een beetje een vreemde bocht om de motor te bereiken(langs de bovenkant). Hierdoor zal deze in de toekomst kunnen breken. Ik ben vast niet de enige met een 2ZZ-GE in een MR2, dus wellicht weet iemand een beter manier om deze kabel te monteren?
Ik rijd nu inmiddels al meer dan een jaar in de ‘nieuwe’ auto. Iedere keer als de auto in lift gaat krijg ik een grijns op mijn gezicht (en staan er mensen op de stoep te zwaaien met vuisten in de lucht, ze vinden het vast ook zo mooi ). En het is ook prachtig om de reacties te zien van mensen die naar de toerenteller kijken en hem zien stoppen op 8000, terwijl de auto gewoon door accelereert.
Roadtrip foto's in de Elsace:
Jules
Een beetje ter kennismaking(mijn eerste post hier ) en een beetje omdat ik jullie mijn auto wil tonen, leg ik hieronder uit hoe mijn MR2 tot stand is gekomen.
Ik heb mijn MR2 inmiddels bijna 2 jaar. Ik heb hem gekocht in duitsland en na 2 weken kreeg ik een ratel in het blok. Dit bleek een kapotte drijfstang-lager, de auto heeft zonder olie gelopen.
Daarna heb ik een los 1zz blok gekocht om deze te laten inbouwen door iemand die dat wel zou kunnen(via-via, "ja, dat is geen enkel probleem"). Na lang wachten en nagelbijten kreeg ik mijn auto terug en bleek er echt van alles mis mee te zijn: kapotte koppakking, verschillende bougies gebruikt(groen en paarse), onderdelen vastgezet met (electriciteits)ijzerdraad en dan kan ik nog wel even doorgaan.
Dit was echt een flinke domper, ik had 2 weken in de auto gereden en ongeveer 2 maanden niet. We vertrouwden het blok niet meer, en er was waarschijnlijk meer mis dan we op het eerste oog konden zien. Zodoende besloten we dat we helemaal opnieuw moesten beginnen.
Bij Deijne in Volkel heb ik toen een mooie deal kunnen maken. Voor 2500 euro kon ik een 6-bak + een motor + een kabelboom en een ECU uit een toyota corolla t-sport uit 2006 krijgen die 60000 km gelopen had. Voor 1500 euro hadden we weer een 1ZZ motor kunnen kopen, maar daar was het vertrouwen een beetje in verloren(misschien onterecht, dat weet ik niet).
De volgende onderdelen heb ik toen uit de USA laten komen(bij monkeywrenchracing.com):
-swap header (de originele kun je niet gebruiken omdat het niet past op het blok, en omdat het lager uitkomt, waardoor het niet aansluit op de uitlaat),
-air-intake (de 2ZZ heeft een grotere luchtinlaat, dus het standaard luchtinlaat systeem past niet),
-2 aanpassings-stukken om de 6-bak te laten aansluiten op het koppelings-systeem van de MR2(op de website van monkeywrench noemen ze het: MWR Reverse Blockout en MWR Shifter shaft).
Deze stang moest uit de versnellingsbak, en alle losse delen moesten overgezet worden naar een nieuwe stang, met een andere lengte:
-een gedeelte van de motor steun rechtsboven, zodat het 2zz blok past.
-dipstick-tube(goedkoop, past mooi achter het blok langs)
Achteraf gezien heb ik er wel een beetje spijt van dat ik niet ook de plug-and-play adapter heb gekocht voor de kabels naar de ECU. Het is wel allemaal gelukt met het omprikken van de kabels, maar het is nu wel een beetje een zooi geworden. Die adapter steek je ertussen en het werkt, mocht je ooit terug naar origineel gaan(waarschijnlijk niet), is dat wel veel netter.
Na een aantal weekenden, hadden we het nieuwe blok in de auto. Maar uiteraard niet zonder kleine ‘set-backs’.
-We moesten in de versnellingsbak 2 gaten boren om het koppelingssysteem te kunnen monteren( bij de corolla-versnellingsbak zitten er blijkbaar geen gaten op die plaats)
-De corolla 2006 ECU praat niet lekker met de MR2, de motor start, maar geen van de meters in het dashboard doet het. Hierna heb ik uit Groningen(via onderdelenlijn.nl) een gebruikte ECU laten komen. Deze deed het een stuk beter(alles werkte zonder foutcodes), MAAR… deze bleek een snelheids-begrenzer te bevatten, en de ECU liet zich niet uitlezen. Ik vermoed dat dit een japanse ECU was. Vervolgens heb ik bij monkeywrench een gebruikte ECU uit een Celica(2000) besteld, en dit is echt de beste optie; Het uitlezen via OBD2 werkt nu prima, ik ben van de snelheidsbegrenzer(bij +-180kmph) verlost, de auto gaat eerder in Lift en rijdt hoger in toeren.
-We hadden de verkeerde TPS(throttle position sensor) aangesloten(ik geloof die uit de corolla), waardoor de ECU dacht dat je gas gaf, terwijl je dat juist niet deed en andersom.
-Er zit geen mogelijkheid bij om de lucht-inlaat ergens vast te zetten. Als je het niet vastzet, gaat het rond lopen slaan in de motor ruimte, wat bij mij leidde tot problemen. Na tie-raps gebruikt te hebben, heb ik nu een mooi stukje RVS die de lucht inlaat vasthoudt aan de motor.
-De standaard motorsteun-rubbers, waren na een aantal weken aan vervanging toe (de motor raakte bij acceleratie/deceleratie op verschillende plaatsen de buitenkant). Het kan zijn dat ze al versleten waren, of ze slijten misschien sneller met deze motor. Ik heb ze vervangen door Polyurethaan bushings(ook weer van MonkeyWrench: Speed Source Bushing Kit). Nu heb je wel veel meer motorgeluid in de cabine, en je voelt de motor veel meer, maar de motor beweegt wel echt bijna niet meer(iets sportiever wellicht?).
-(pending probleem) De ECU geeft een foutmelding over het Fuel evaporising system. Ik weet niet goed waarop ik de fuel cannister(zwarte doosje rechts van de motor) op aan moet sluiten. Ik heb het een tijdje geprobeerd op een van de vacuüm leidingen die uitkomt bij de ‘butterfly valve’(ik weet het nederlands woord niet) , maar dit lost de foutmelding niet op. Wellicht dat iemand hier iets meer van weet?
-(zorgenpunt) De aansluiting van de throttle-kabel, maakt een beetje een vreemde bocht om de motor te bereiken(langs de bovenkant). Hierdoor zal deze in de toekomst kunnen breken. Ik ben vast niet de enige met een 2ZZ-GE in een MR2, dus wellicht weet iemand een beter manier om deze kabel te monteren?
Ik rijd nu inmiddels al meer dan een jaar in de ‘nieuwe’ auto. Iedere keer als de auto in lift gaat krijg ik een grijns op mijn gezicht (en staan er mensen op de stoep te zwaaien met vuisten in de lucht, ze vinden het vast ook zo mooi ). En het is ook prachtig om de reacties te zien van mensen die naar de toerenteller kijken en hem zien stoppen op 8000, terwijl de auto gewoon door accelereert.
Roadtrip foto's in de Elsace:
Jules