Achterkant omhoog en draaiende motor

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Achterkant omhoog en draaiende motor

Bericht door Masacur »

Als je de achterkant omhoog lift en dan de motor laat draaien, krijgt de motor dan nog genoeg koeling?

Zoals dit:

Afbeelding

Ik deed het vandaag na 15 minuten stationair lopen begon mijn koelvloeistof te koken. De kerel waarmee ik het deed (ex - ferrari/porsche/aston martin monteur) zei dat hij het eerder mee had gemaakt bij auto's met motor achterin.

Iemand die hier meer over weet?
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Zo ontlucht ik hem altijd, nog nooit problemen gehad.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Hey Masacur,

Lees anders het volgende topic even, denk dat dat misschien wat van je mogelijke vragen/ probleem kan beantwoorden.

showthread.php?t=16296
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Dat is niet normaal, hij moet ook dan gewoon op temperatuur blijven. Je motor moet ook niet overkoken als je 15 minuten in de file staat. Dat hij achterin ligt maakt niet uit zolang je stilstaat, je hebt evenveel koeling als een auto met motor voorin die stilstaat (pas als je gaat rijden maakt het verschil, een motor voorin heeft dan meer rijwindkoeling).

Conclusie: je hebt een ander probleem, zoals lucht in het systeem, een kapotte thermostaat, kapotte radiatorfan/relais, kapotte waterpomp, of een dichtgekoekte radiator/leiding. (op volgorde van waarschijnlijkheid).
AfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Masacur schreef:Als je de achterkant omhoog lift en dan de motor laat draaien, krijgt de motor dan nog genoeg koeling?

Zoals dit:

Afbeelding

Ik deed het vandaag na 15 minuten stationair lopen begon mijn koelvloeistof te koken. De kerel waarmee ik het deed (ex - ferrari/porsche/aston martin monteur) zei dat hij het eerder mee had gemaakt bij auto's met motor achterin.

Iemand die hier meer over weet?

Zeker een V6?;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

Yep, heeft nog wel het originele koelsysteem. Die is natuurlijk gebaseerd op een 2 liter en de V6 genereert meer warmte? Zou dit invloed kunnen hebben?

Ik ga in ieder geval binnenkort even mijn koelvloeistof vervangen/ontluchten.
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

MarcoTwo schreef:Zeker een V6?;D
8) Weet jij meer over dit verschijnsel Marco?
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Mijn emmer heeft afgelopen weekend ook op die manier een kwartiertje stationair gelopen, totaal geen probleem.
Hier zit een 3MZ-FE in, aluminium blok dus wat de warmte makkelijker kwijt kan als een gietijzeren 3VZ-FE.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

gewoon tot de nok afvullen met koelvloeistof,
auto gewoon horizontaal laten staan

als de motor volgens de meter op temperatuur is de koelvloeistof dop eraf halen terwijl de motor loopt.. (wel oppasse dat je je niet verbrand)
waarschijnlijk kun je dan weer bijvulle..
compleet afvulle.
kachel open.
dop erop.
30sec/1min handmatig 3000rpm draaien, of tot de koelfan aanslaat (wel temp in de gaten houden)
dan motor uit. koeldop eraf.. en eventueel bijvullen

als je het zo doet hoef je de auto niet te kantelen

je hebt gewoon een luchtbel in je systeem.. en die krijg je er alleen uit door de koelvloeistof rond te forceren.. daarmee bedoel ik gas geven.. daarmee draaid ook de waterpomp harder en forceer je de luchtbel zich te verplaatsen, stationair leverd de pomp niet zo veel waterdruk..

al heb je er een gietijzeren v12 in ligge.. het koelsysteem van de mr2 is 1 van de grootste die je in een personen auto zult vinden..
sterker nog.. mijn auto heeft een alluminium radiateur.. als ik hem uren stationair laat draaien slaat mijn koelfan niet eens aan..temp komt niet hoger als 76 graden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

Ok bedankt voor de tip Frankie!
Ik wist niet dat het koelsysteem van de SW zoveel capaciteit had.
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Masacur schreef:8) Weet jij meer over dit verschijnsel Marco?
Die luchtbellen zijn niet prettig. Ben je er vanaf merk je toch dat bij flinke belasting het allemaal net niet genoeg is.

Bij de vierpitter kon je gerust een uur stationair laten draaien, dit ooit tot grote verbazing van Melle, de koelvloeistoftemperatuurmeter blijft onder het midden staan.

Bij de zes idem en bij normaal toeren met hoogteverschil richting de ring blijft de motorolietemperatuur onder de 100 graden (zelfs 92 gezien) maar als je vol wat haarspeldbochten e.d. neemt, gaat het vlotjes richting de 120 graden (gemeten bij het oliefilter, dus licht vertekenen) en als je daarna moet stoppen, zie je af en toe het kvl wijzertje wat omhoog gaan.

Door de wat koele buitenlucht /wind, vorige week zondag de verwarming aan gehad en opvallend lager (o.a. die 92 bij toeren). Mijn conclusie: grotere /betere alu radiateur doet veel goeds, evt. Met dubbele fans.:)


De huidige koeler is toch ook weer zeker 8 jaar oud.:::|
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

Ah, bedankt voor de info. Ik ga binnenkort ook maar eens wat leuke routes hier opzoeken :D De komende drie weken helaas nog voor tentamens leren :(
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Plaats reactie