Achterkant omhoog en draaiende motor
Moderator: Pieten
- Masacur
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
- Type MR2: SW20/21/22
- Locatie: Japan
Achterkant omhoog en draaiende motor
Als je de achterkant omhoog lift en dan de motor laat draaien, krijgt de motor dan nog genoeg koeling?
Zoals dit:
Ik deed het vandaag na 15 minuten stationair lopen begon mijn koelvloeistof te koken. De kerel waarmee ik het deed (ex - ferrari/porsche/aston martin monteur) zei dat hij het eerder mee had gemaakt bij auto's met motor achterin.
Iemand die hier meer over weet?
Zoals dit:
Ik deed het vandaag na 15 minuten stationair lopen begon mijn koelvloeistof te koken. De kerel waarmee ik het deed (ex - ferrari/porsche/aston martin monteur) zei dat hij het eerder mee had gemaakt bij auto's met motor achterin.
Iemand die hier meer over weet?
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Hey Masacur,
Lees anders het volgende topic even, denk dat dat misschien wat van je mogelijke vragen/ probleem kan beantwoorden.
showthread.php?t=16296
Lees anders het volgende topic even, denk dat dat misschien wat van je mogelijke vragen/ probleem kan beantwoorden.
showthread.php?t=16296
Don't shoot the messenger!
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat is niet normaal, hij moet ook dan gewoon op temperatuur blijven. Je motor moet ook niet overkoken als je 15 minuten in de file staat. Dat hij achterin ligt maakt niet uit zolang je stilstaat, je hebt evenveel koeling als een auto met motor voorin die stilstaat (pas als je gaat rijden maakt het verschil, een motor voorin heeft dan meer rijwindkoeling).
Conclusie: je hebt een ander probleem, zoals lucht in het systeem, een kapotte thermostaat, kapotte radiatorfan/relais, kapotte waterpomp, of een dichtgekoekte radiator/leiding. (op volgorde van waarschijnlijkheid).
Conclusie: je hebt een ander probleem, zoals lucht in het systeem, een kapotte thermostaat, kapotte radiatorfan/relais, kapotte waterpomp, of een dichtgekoekte radiator/leiding. (op volgorde van waarschijnlijkheid).
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Masacur schreef:Als je de achterkant omhoog lift en dan de motor laat draaien, krijgt de motor dan nog genoeg koeling?
Zoals dit:
Ik deed het vandaag na 15 minuten stationair lopen begon mijn koelvloeistof te koken. De kerel waarmee ik het deed (ex - ferrari/porsche/aston martin monteur) zei dat hij het eerder mee had gemaakt bij auto's met motor achterin.
Iemand die hier meer over weet?
Zeker een V6?;D
- Masacur
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
- Type MR2: SW20/21/22
- Locatie: Japan
Yep, heeft nog wel het originele koelsysteem. Die is natuurlijk gebaseerd op een 2 liter en de V6 genereert meer warmte? Zou dit invloed kunnen hebben?
Ik ga in ieder geval binnenkort even mijn koelvloeistof vervangen/ontluchten.
Ik ga in ieder geval binnenkort even mijn koelvloeistof vervangen/ontluchten.
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
gewoon tot de nok afvullen met koelvloeistof,
auto gewoon horizontaal laten staan
als de motor volgens de meter op temperatuur is de koelvloeistof dop eraf halen terwijl de motor loopt.. (wel oppasse dat je je niet verbrand)
waarschijnlijk kun je dan weer bijvulle..
compleet afvulle.
kachel open.
dop erop.
30sec/1min handmatig 3000rpm draaien, of tot de koelfan aanslaat (wel temp in de gaten houden)
dan motor uit. koeldop eraf.. en eventueel bijvullen
als je het zo doet hoef je de auto niet te kantelen
je hebt gewoon een luchtbel in je systeem.. en die krijg je er alleen uit door de koelvloeistof rond te forceren.. daarmee bedoel ik gas geven.. daarmee draaid ook de waterpomp harder en forceer je de luchtbel zich te verplaatsen, stationair leverd de pomp niet zo veel waterdruk..
al heb je er een gietijzeren v12 in ligge.. het koelsysteem van de mr2 is 1 van de grootste die je in een personen auto zult vinden..
sterker nog.. mijn auto heeft een alluminium radiateur.. als ik hem uren stationair laat draaien slaat mijn koelfan niet eens aan..temp komt niet hoger als 76 graden
auto gewoon horizontaal laten staan
als de motor volgens de meter op temperatuur is de koelvloeistof dop eraf halen terwijl de motor loopt.. (wel oppasse dat je je niet verbrand)
waarschijnlijk kun je dan weer bijvulle..
compleet afvulle.
kachel open.
dop erop.
30sec/1min handmatig 3000rpm draaien, of tot de koelfan aanslaat (wel temp in de gaten houden)
dan motor uit. koeldop eraf.. en eventueel bijvullen
als je het zo doet hoef je de auto niet te kantelen
je hebt gewoon een luchtbel in je systeem.. en die krijg je er alleen uit door de koelvloeistof rond te forceren.. daarmee bedoel ik gas geven.. daarmee draaid ook de waterpomp harder en forceer je de luchtbel zich te verplaatsen, stationair leverd de pomp niet zo veel waterdruk..
al heb je er een gietijzeren v12 in ligge.. het koelsysteem van de mr2 is 1 van de grootste die je in een personen auto zult vinden..
sterker nog.. mijn auto heeft een alluminium radiateur.. als ik hem uren stationair laat draaien slaat mijn koelfan niet eens aan..temp komt niet hoger als 76 graden
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Die luchtbellen zijn niet prettig. Ben je er vanaf merk je toch dat bij flinke belasting het allemaal net niet genoeg is.Masacur schreef: Weet jij meer over dit verschijnsel Marco?
Bij de vierpitter kon je gerust een uur stationair laten draaien, dit ooit tot grote verbazing van Melle, de koelvloeistoftemperatuurmeter blijft onder het midden staan.
Bij de zes idem en bij normaal toeren met hoogteverschil richting de ring blijft de motorolietemperatuur onder de 100 graden (zelfs 92 gezien) maar als je vol wat haarspeldbochten e.d. neemt, gaat het vlotjes richting de 120 graden (gemeten bij het oliefilter, dus licht vertekenen) en als je daarna moet stoppen, zie je af en toe het kvl wijzertje wat omhoog gaan.
Door de wat koele buitenlucht /wind, vorige week zondag de verwarming aan gehad en opvallend lager (o.a. die 92 bij toeren). Mijn conclusie: grotere /betere alu radiateur doet veel goeds, evt. Met dubbele fans.
De huidige koeler is toch ook weer zeker 8 jaar oud.