Patrick's MR2 MZW20 project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Patrick's MR2 MZW20 project

Bericht door Resolve »

Nu vrijwel alle onderdelen binnen zijn en ik haast ga swappen werd het eens tijd om een project topic te starten.

Nu iets langer als een jaar terug kocht ik mijn 1996 MR2 SW20. In de eerste maanden was er op een lekke radiator en het normale onderhoud niets aan de hand.
Ik denk dat ik nog een beetje met me hoofd in de wolken zat, want het olieverbruik was er toen ook al. Maar na een maand of 4 begon het pas op te vallen dat de MR2 wel erg veel olie verstookte.
Na wat metingen bleek hij ongeveer 1 liter op 2000 km te verbruiken. Dit is nu zo'n 18.000km later opgelopen tot 1 liter op 300km.

Afgelopen maart heb ik besloten dat er iets moest gaan gebeuren. 3S-GE reviseren, turbo swappen of een V6 swappen.
Omdat alles op het olieverbruik na nog prima liep en ik wel zin had in een leuk project heb ik voor de V6 gekozen.

Ik heb niet gekozen voor de gebruikelijke 1MZ, 3VZ of 2GR maar voor een 3MZ-FE. Dit is een doorontwikkeling van de 1MZ en valt qua specs en geleverde periode tussen de 1MZ-FE en 2GR-FE in.
Het is een 3.3L V6 met VVT-I welke zeer veel deelt met de latere 1MZ VVT-I blokken. Volgens het boekje zou de 3MZ-FE 225pk en 325n/m moeten geven.

Hierbij wat pics van het blok toen het net binnen was:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het blok komt overigens uit de de VS (California) en is met het vliegtuig naar Nederland gekomen.

Hier laat ik het even bij, volgende posts zal ik verder gaan waar ik nu gebleven was.

Voor meer foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FHR8VQQN album met wat kleinere foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=7UICCJF8 grote 3MZ album van sinterklaas... uuuhm patrick
http://www.mijnalbum.nl/Album=7V3HI6H8 4 foto's van mijn mr2
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) ziet er goed uit
sucses
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik vond dit wel een mooi plaatje:

Afbeelding

Denk dat dit mooi aangeeft waarom jij je bak of assen niet heel gaat houden ;)

Succes met de swap, zal het met belangstelling volgen :)
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

decipherer schreef:

Denk dat dit mooi aangeeft waarom jij je bak of assen niet heel gaat houden ;)

Succes met de swap, zal het met belangstelling volgen :)

Kars, wat ervarings deskundigen op TwoBrutal zeggen dat het omslag punt van S54 naar E153 op max 300 krukas PK's ligt. 3VZ en 1MZ's hebben het met de M62 TRD prima volgehouden (tot 270pk).
Ze zeggen dat als er iets stuk gaat dat het dan vaak de assen zijn.

Dus een Standaard 3MZ zal vast ook gaan lukken :)
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Ik ben ergens wel een beetje bang voor me bak. Deze is natuurlijk nooit ontworpen met de bedoeling er een 3.3 V6 aan te hangen.
De eindoverbrenging was volgensmij het zwakste punt van de S54 bak.

Maar het vermogen zal de bak niet zo snel de das om doen. Het probleem zit hem in een hoog koppel bij lage toerentallen en dat i.c.m.
een redelijk sportieve koppeling (ACT heavy duty 6-puck spring hub). De piekbelastingen welke optreden bij het maximaal accelereren vanuit stilstand zijn
de krachten die de bak kunnen gaan slopen.

Maar ik heb dit allemaal al overwogen, en zelfs besloten om de 5e versnelling te verlengen en een helical LSD te plaatsen.
Mocht de bak het begeven dan is het geen ramp, ik weet dat het kan gebeuren maar ik heb er wel vertrouwen in dat de bak heel blijft.


Om weer even terug te komen op het verloop van het project:

Toen ik het blok binnen had heb ik nog even overwogen om het blok zo snel en goedkoop mogelijk in te gaan bouwen. Maar uiteindelijk heb
ik ervoor gekozen om wat langer te wachten (kerstvakantie i.p.v. afgelopen zomervakantie) en alles wat grondiger aan te pakken. Dit heb
ik voornamelijk besloten omdat ik verwacht dat ik het niet kan laten om er een supercharger op te gaan plakken.

Inmiddels heb ik vrijwel alle onderdelen binnen. Ook heb ik de kop zelf gepoort, wat kleine onderdelen vervangen en enkele delen gespoten.

De kop heb ik vrij mild gepoort. De kanalen heb ik gladder gemaakt door de gietranden weg te slijpen en de poorten fijner op te schuren.
De zeer scherpe rand in de short side radius van de kanalen heb ik weggeschuurd en deze overgang vloeiender gemaakt.
Verder zijn de klepgeleiders wat afgeschuind en het bultje wat ervoor zit wat verlaagd.
Al met al niet heel ingrijpend, maar wel de meest winstgevende gebieden aangepakt. Het flow matchen van de poorten zou mischien nog iets kunnen
brengen, maar dan praat je over honderden euro's voor mischien nog geen 5 pk.
Het onderste inlaatspruitstuk heb ik ook nog licht aangepakt. Voornamelijk gladder gemaakt en de aansluiting op de kop licht gecorrigeerd.

Hier wat foto's van de gepoorte kop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

To be continued
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

erikmr schreef:8) ziet er goed uit
sucses

Danku! zal het nodig hebben in de kerstvakantie!!
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

als je die koppeling vergeet, en gewoon een gen2/3 turbo koppeling neemt blijft je bak zeker langer heel...

een act heavy duty 6-puck koppeling is mega overkill
het type koppeling is een koppeling die voor zwaar veel vermogen en koppel gemaakt is.. icm met laag vermogen krijg je het effect van een klapkoppeling.. die klappen vangt de bak op.. wat een al zwakkere bak vlug de das om doet..

neem een stockkoppeling die ook de klappen opvangt en van normaal frictie materiaal is wat bij ontkoppelen nog een beetje slipt..
het is beter voor je bak en het rijdt veel fijner..
een stock turbo koppeling gaat tot 350pk/400nm.. ik heb zelfs met 442nm koppel op een stock gen2 turbo koppeling gereden zonder problemen
dus die supercharger in de toekomst kan hij ook nog wel hebben
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

MMaddict schreef:decipherer, wat ervarings deskundigen op TwoBrutal zeggen dat het omslag punt van S54 naar E153 op max 300 krukas PK's ligt. 3VZ en 1MZ's hebben het met de M62 TRD prima volgehouden (tot 270pk).
Ze zeggen dat als er iets stuk gaat dat het dan vaak de assen zijn.

Dus een Standaard 3MZ zal vast ook gaan lukken :)

Wat Resolve ook al zei, het is niet vermogen maar koppel wat de bak danwel assen sloopt. Zoals op het plaatje te zien ligt het koppel bij een 3mz onderin de toeren nog hoger dan bij een 2gr. Dat is juist het punt waar de bak/assen het meest te verduren krijgen. Nou weet ik uit ervaring hoe hard een 2gr onderin trekt en ik denk zomaar dat die E153 het zwaar te verduren gaat krijgen. Kan me wel voorstellen dat een mildere koppeling gaat helpen de boel heel te houden inderdaad. Of gewoon altijd rustig wegrijden, maar laten we eerlijk zijn, dat is niet waar je die 3mz voor monteert ;)

@MMaddict: hoe gaat het eigenlijk met de 1mz?

Resolve, Zomaar wat vragen uit nieuwsgierigheid. Wat ga je met het middendeel van je uitlaat doen? Heb je de juiste bedradingsschemas gevonden? Zo'n 3mz heeft ook een dbw systeem toch, ga je dat behouden? En ben je eigenlijk van plan de auto naar de rdw te brengen na de swap?
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

De ACT koppeling zat destijds ook bij de 2GR group buys van Gouky. Vandaar dat ik ook ACT ben gegaan. Het is een MR2 turbo heavy duty drukgroep
met een custom frictieplaat. De frictieplaat is wel voorzien van veren om de schokken enigsinds op te vangen, ik kon hem ook krijgen als starre versie :still_bonk:

De andere optie was om een stock MR2 turbo drukgroep te nemen met een MR2 N/A of Caldina ST225N frictieplaat. Het probleem hiervan was dat dit
met een standaard 1MZ goed te doen was. Maar wanneer er net wat meer vermogen uit gehaald werdt door b.v. de kop te poorten de koppeling al zeer
snel begon te slippen. Laat staan wat er bij de 3MZ dan zal gebeuren.

Mocht de bak het begeven dan komt er een E153 onder. Jammer dat de auto bakken uit een MR2 zo snel kapot koken wanneer je er wat vermogen opzet.
Anders was dat i.c.m. flippertjes achter het stuur ook wel leuk geweest!

@Decipherer

Wanneer de auto klaar is gaat hij zeker naar de RDW. Voor +/- 80 euro ga ik geen risico's lopen. En het is ook een soort van extra controle op je verrichte werk.
Het blok komt uit een 2005 Sienna. Daar heb ik alle bedradings schema's en het 3MZ werkplaatshandboek van.
De schema's heb ik al omgetekend en 90% van de bedrading ook al gecontroleerd. Er zijn nog een aantal stekkers aan de kabelboom waarvan ik niet weet
waar ze naar toe gingen in de 3MZ. Maar volgensmij heb ik alle belangrijke bekabeling wel gecontroleerd en gelabeld.

Het blok heeft idd het drive by wire systeem. Het systeem bypassen is wel mogelijk door de sensoren voor de gek te houden, maar ik denk dat het meer
problemen op gaat leveren als dat het oplevert. Bij de 2GR heb ik ook nog niemand horen klagen over input lag. De verhalen die je op internet leest over
lag zijn allemaal van mensen die nog nooit met het systeem gereden of gewerkt hebben.

Voor de uitlaat ben ik afgelopen weekend naar Jeroentje.nl geweest om e.e.a. te bespreken en een prijs op te vragen. De prijs zouden ze deze week nog
op terug komen, maar helaas nog niets gehoord. Het uitlaat systeem wordt waarschijnlijk een true dual of een dual met balans pijp. Geen Y pijpen of
andere constructies om beide cilinder banken in eenzelvde pijp te laten ademen maar alles gescheiden met mischien een balans pijp ertussen.

Een voorbeeldje van hoe ik de dempers in gedachte heb:
Afbeelding
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

Erg leuk project, ik ga het zeker volgen!:dux-blij_thumb-up:
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

nog 1,5 week en dan kan ik beginnen met swappen!! ;D

er zijn nog wat kleine dingen die ik nog wil doen voor ik ga beginnen met swappen.
- Afstandsbusje draaien om lichtgewicht krukas poelie uit te lijnen met de dynamo
- Beugel maken om het nieuwe gaspedaal te bevestigen
- Beugels maken om de nieuwe ECU te monteren
- Brandstof rails spuiten
- Injectors schoonmaken
- brandstof rails en injectoren monteren
- Kabelboom aansluiten aan blok
- Ontluchting in de kleppendeksels uitslijpen en AN12 adaptors erin lassen
- Kleppendeksels opnieuw spuiten
- Kijken of er een 7 ribs dynamo poelie is welke (met weinig werk) op de dynamo past.

Dat zijn de kleine klusjes die ik nog even af moet werken voor het swappen.
Ook moet er nog het e.e.a. gekocht worden om alles compleet te maken.

- Elektra draad
- Koelvloeistof
- Vloeibare pakking voor de versnellings bak en carterpan
- Afspraak maken wanneer de uitlaat eronder gemaakt wordt.

De complete part list van het hele project zal ik nog even updaten en hier dan toevoegen.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

@ kars, het plan is nu in de zomer swappen... van de winter eerst 4 maanden naar canada, en zodra ik een vaste baan heb mooie sleutel plaats zoeken en dan gaat de hele emmer uit elkaar. (zal in juni/juli afstuderen)

Dus dan wordt het hele auto overspuiten + 94 onderstel met 1mz.

Ik heb bijna alles al, moet alleen de koppeling nog, nieuwe bushings en rvs brandstofslangen en alle rubbers vanwege het spuiten etc...
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Hierbij de part-list van het project:

Afbeelding
Only milk and orange juice comes in 2 litres
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mooi project, ga ik volgen.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Weet iemand of toyota ook 7ribs multiriemen gebruikt?
Ik ben namelijk opzoek naar een 7 ribs dynamo poelie.

Mijn lichtgewicht krukaspoelie is een 7 ribs uitvoering en mijn dynamo poelie een 6 ribs. Nu kan ik er wel een 6 ribs multiriem overheen gooien, maar wanneer er een supercharger op komt kan ik die extra capaciteit van een 7 ribs riem goeg gebruiken.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Hierbij nog wat foto's van het blok:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

En nog wat foto's van de onderdelen. Dit zijn wel wat oudere foto's waar nog niet alles op staat, maar het geeft een beetje een idee.

Afbeelding
Afbeelding


Custom ACT 6 pad sprung hub frictie plaat. 236mm buiten diameter met een 20 spline center van een S54 bak.
Afbeelding


Fidanza lichtgewicht aluminium vliegwielAfbeelding


ACT heavy duty drukgroep
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Only milk and orange juice comes in 2 litres
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Resolve schreef:Weet iemand of toyota ook 7ribs multiriemen gebruikt?
Ik ben namelijk opzoek naar een 7 ribs dynamo poelie.

Mijn lichtgewicht krukaspoelie is een 7 ribs uitvoering en mijn dynamo poelie een 6 ribs. Nu kan ik er wel een 6 ribs multiriem overheen gooien, maar wanneer er een supercharger op komt kan ik die extra capaciteit van een 7 ribs riem goeg gebruiken.
Ik ben destijds gewoon naar de plaatselijke automaterialenzaak gegaan met de vraag om een riem met bepaald aantal ribben, vorm, lengte etc. Zij konden eigenlijk elke mogelijke variant leveren van Gator. Ik twijfelde nog wat over de juiste lengte, dus ze hebben er toen een aantal besteld. Ik heb die gepast en degene die het beste paste gehouden.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

het gaat om de poulie zelf

geen idee of ze die hebben,

anders 1 laten maken..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Ik heb inmiddels gevonden dat BMW enkele modellen heeft met een 7 ribs riem en dat de Toyota land cruiser 3.0 diesel deze ook gebruikt.
Ik zal morgen eens gaan informeren bij de automaterialenzaak of zij iets kunnen leveren.

Ik kan er ook nog altijd zelf een maken. Stuk HSS in de juist vorm slijpen en dan zelf een poelie draaien. Zou dan alleen even de normering op moeten zoeken waar zo'n poelie aan moet voldoen.

Update: de 5M-GE uit de supra schijnt ook een 7 ribs riem te gebruiken.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Plaats reactie