Slecht koud starten

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Slecht koud starten

Bericht door Paul vd Plas »

Oke, laat ik me verhaaltje ook doen.

Als mijn motor koud is, b.v. s'morgens starten, slaat die niet direct aan en als die daarna aanslaat, loopt die korte tijd "zeg 2 a 3 seconden" heel laag in toeren.

Nou heb ik een beetje gelezen op andere fora, kwam dit tegen:
mr2.com schreef:
Try replacing the coolant temp sensor. It's the connector with the green plug on it off the coolant tree. They don't cost a ton for a new one. When mine went bad several years ago, it threw a code 22 repeatedly and affected drive-ability. Once I replaced it, it worked fine.

Also, check the Cold Start Injector time switch. It's under the coolant temp sensor on the coolant tree, a little to the right if I remember correct. Make sure the connector on the cold start injector time switch is still connected, has not broken off or is not loose. When someone else worked on my car last year, they broke off the connector on my cold start injector time switch, and it started like crap. Took several cracks when cold, the idle dumped once it started unless I revved the heck out of it, etc. Once I replaced that, it helped a lot. They'd also removed the fuel pump resistor packs and fuel pump relay on my car for some reason and jumped the pump in high volt mode, so it didn't go totally back to normal until I was able to track those down and re-install them. Removing those caused all sorts of off-boost driveability and starting issues. Once I replaced that, the car went back to normal.

I'm start by doing the following 3 things

1) Check the Cold Start Injector Time Switch, and make sure the connector and plug are intact and not loose or broken off. It's pretty easy to test them off the car to make sure they are in spec.

2) Check to make sure your fuel pump resistor packs and fuel pump relay are there. Some people like to remove them to clean up the bay. It causes nothing but trouble on stock ECU car, despite what you might read on the forms. I know this from first hand experience from when someone working on my car decided to remove mine to "clean up the bay."

3) Get a new coolant temp sensor, and install it. If you need to do the cold start injector time switch, do it them too and you'll probably need the coolant temp sensor out to do it. Also, pick up some Toyota Red, mix it 50/50 and top the coolant back off after you replace the sensors.

The PN for the Coolant Temp Sensor is: 89422-20010

Nu is bij mij dus, denk ik, daar waar het groene stekkertje zit alles goed. Maar daaronder zit een grijs stekkertje. Deze zit dus nergens op aangesloten. Wel zit hier een sensor waar iets van afgebroken lijkt. Met rood omcirkelt in plaatje hieronder.

Kan het zijn dat het slecht starten hier verband mee heeft?

Wat is eventueel het onderdeel nummer?

Plaatje, van een usdm gen2, zelf heb ik een jdm gen2. weet niet of er verschil in zit?

Afbeelding

Alvast bedankt ]89462-20040[/color]
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Niet van mijn auto, maar laat zien welke stuk is en dus niet is aangesloten.

Hier staat dat het de ECTS Coolant temp sensor is:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Ben er dus achter dat het de "Cold Start Injector time switch" is.

Nu volgende probleem:
Wat is het "juiste" onderdeel nummer voor een jdm gen2?
Zelf al bij de dealer geweest, maar geen nummer. Zou er volgens de computer niet op moeten zitten...
Na wat verder spitten, kom ik op deze nummers:

89462-20020
89462-20010
89462-20040

Rara welke moet ik hebben?

Trouwens plaatje hierboven hebben ze het verkeerdom staan, "ECTS Coolant temp sensor" en "Cold Start Injector time switch", die moet je omdraaien :P
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Mijne was ook defect na de motorwissel, is wel een gen3.
Kan even kijken of het onderdeel het zelfde is.
Ik heb de sensor vervangen die met 2 draden verbonden is, in dit geval de bovenste en deze is wel goed aangegeven hierboven hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Mooi he google...
Maar volgens mijn ALS de tempsensor Stuk is zal de motor juist hoger
Draaien..
Hij geeft niet door dat de motor warm word en houd de rpm hoog..
(denk ik weet het. Niet zeker)
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

1998mr2 schreef:Mooi he google...
Maar volgens mijn ALS de tempsensor Stuk is zal de motor juist hoger
Draaien..
Hij geeft niet door dat de motor warm word en houd de rpm hoog..
(denk ik weet het. Niet zeker)
Wow! progress, je verkondigd het al niet meer als waarheid.

Maar het blijft assumption.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

1998mr2 schreef:Mooi he google...
Maar volgens mijn ALS de tempsensor Stuk is zal de motor juist hoger
Draaien..
Hij geeft niet door dat de motor warm word en houd de rpm hoog..
(denk ik weet het. Niet zeker)
Nee, hij wil slecht aanslaan bij een koude start, sloeg bij mij alleen aan met half gas.

EDIT:
Bij mij was het onderdeelnummer 89422-35010
Die andere sensor is alleen voor je meter op je dashbord, trek hm maar los.

Het onderdeelnummer zelf kon ik niet terug vinden in microcat, het was gelukkig nog net te lezen op de rand van de sensor.

Maarja mijne is wel een gen3, weet niet wat daar in dit gedeelte anders aan is, aangezien je ook een koude start injector hebt.

Dus lees het nummer van de sensor af, dan weet je zeker dat je de goede hebt :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Temp sensor wist ik van, dat is die groene erboven.

Gen3 is in dit gedeelte ook weer anders inderdaad. Want die heeft volgens mij ook geen Koude start injector, maar een andere, laat zeggen, koude start MAP.
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Klopt inderdaad.
Maar kijk voor het juiste nummer dus op de sensor zelf :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

waar op de sensor kan ik dat vinden? Voetje ervan is afgebroken en er "even" uithalen gaat niet, loopt de kvs overal heen. Lijkt me ook dat het niet bij een dealer op voorraad ligt.
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Nej heb al gekeken, zijn allemaal niet op voorraad, maximaal 1,5 week levertijd.
Bij mij was het voetje ook afgebroken, maar het onderdeelnummer stond op het koperen gedeelte.
Bij mij liep trouwens nauwelijks koelvloeistof er uit. En dan nog, je vult het weer net zo makkelijk bij ;)
Afbeelding
Plaats reactie