Onderdeelnummer Thermosensor radiateur?
Moderator: Pieten
Onderdeelnummer Thermosensor radiateur?
Hallo allen.
ik vermoed dat ik maandag op het circuit de thermosesnor in de radiateur (om de fans aan of uit te schakelen) om zeep heb geholpen. We kregen sterk het idee dat de fans niet hebben gedraaid.
Dus wil ik er een nieuwe in.
Maar wat is daarvan nou het onderdeel nummer?
De Toyo dealer kon hem niet vinden in het systeem, en wou het liefst de MR2 even zien, zodat ie het op kon zoeken in de auto zelf.
Een automaterialen zaak heeft wel een onderdeel nummer maar is er niet zo zeker van. (of ie leverbaar is)
Is er 1 van nipparts, J5652005
Ze zeiden dat ik ook op hbase.nl kon gaan kijken, maar daar staan weer andere onderdeel nummers op, waaronder een J1532003 en nog een andere..
Dus welke is het nou? of moet ik em er gewoon uithalen, kijken wat er op staat? moet ik dan weer koelvloeistof erbij gooien enzo toch...
Het gaat om de sensor rechts in de radiauter, als je voor de auto staat. Haal je de 2 dradige stekker eruit en je contact op ON, gaan de fans vrolijk draaien.
ik vermoed dat ik maandag op het circuit de thermosesnor in de radiateur (om de fans aan of uit te schakelen) om zeep heb geholpen. We kregen sterk het idee dat de fans niet hebben gedraaid.
Dus wil ik er een nieuwe in.
Maar wat is daarvan nou het onderdeel nummer?
De Toyo dealer kon hem niet vinden in het systeem, en wou het liefst de MR2 even zien, zodat ie het op kon zoeken in de auto zelf.
Een automaterialen zaak heeft wel een onderdeel nummer maar is er niet zo zeker van. (of ie leverbaar is)
Is er 1 van nipparts, J5652005
Ze zeiden dat ik ook op hbase.nl kon gaan kijken, maar daar staan weer andere onderdeel nummers op, waaronder een J1532003 en nog een andere..
Dus welke is het nou? of moet ik em er gewoon uithalen, kijken wat er op staat? moet ik dan weer koelvloeistof erbij gooien enzo toch...
Het gaat om de sensor rechts in de radiauter, als je voor de auto staat. Haal je de 2 dradige stekker eruit en je contact op ON, gaan de fans vrolijk draaien.
Dat je fans gaan draaien als je de stekker los trekt is normaal. Ze komen dan in een "noodloop" omdat ze denken dat de sensor stuk is en niet weten hoe warm het water is. Omdat het niet meer aangestuurd kan worden als het te heet wordt heeft meneer Toyota bedacht dat ze dan maar continu moeten draaien.
Je kunt de werking van de sensor vast wel testen met heet water en meet apparatuur, alleen zou je dan even verder moeten zoeken naar hoe of wat want ik weet dat ook niet uit mijn hoofd.
Echter, bij mijn AW11 komt het ook zelden voor dat de fans aan slaan. En op het circuit heb je altijd rijwind dus de vloeistof in de radiateur lijkt me dan ook lekker verfrissend voor het hartje van de auto.
Je kunt de werking van de sensor vast wel testen met heet water en meet apparatuur, alleen zou je dan even verder moeten zoeken naar hoe of wat want ik weet dat ook niet uit mijn hoofd.
Echter, bij mijn AW11 komt het ook zelden voor dat de fans aan slaan. En op het circuit heb je altijd rijwind dus de vloeistof in de radiateur lijkt me dan ook lekker verfrissend voor het hartje van de auto.
Ja dat snap ik. Dat is ook de reden dat ik em los heb getrokken. Om te kijken waar ie zit in eerste instantie, en om de rest te testen (of de fans nog werken etc)RowanMR2 schreef:Dat je fans gaan draaien als je de stekker los trekt is normaal. Ze komen dan in een "noodloop" omdat ze denken dat de sensor stuk is en niet weten hoe warm het water is. Omdat het niet meer aangestuurd kan worden als het te heet wordt heeft meneer Toyota bedacht dat ze dan maar continu moeten draaien.
En hij zat dus rechts in de radiateur.
RowanMR2 schreef: Je kunt de werking van de sensor vast wel testen met heet water en meet apparatuur, alleen zou je dan even verder moeten zoeken naar hoe of wat want ik weet dat ook niet uit mijn hoofd.
Mja zou ik kunnen doen, maar dan moet ie er zowiezo uit. En eigenlijk wil ik em preventief vervangen.
Nou ja, bij mij op het circuit raakte hij toch wel wat oververhit. Aardig oververhit. Dat was ook deels m'n eigenschuld hoor (beginnersfout), maar we hadden het idee dat de fans helemaal niet hadden gedraaid.RowanMR2 schreef: Echter, bij mijn AW11 komt het ook zelden voor dat de fans aan slaan. En op het circuit heb je altijd rijwind dus de vloeistof in de radiateur lijkt me dan ook lekker verfrissend voor het hartje van de auto.
Naast het vervangen van de thermosensor wil ik er dus ook een schakelaar in doen voor preventief koelen (op het circuit bijvoorbeeld). En ik wil ook rubbere blokkken maken om de motorkap 10 cm omhoog te houden voor op het circuit.
(en later olie temp meter)
de fans gaan op het circuit waarschijnlijk niet het verschil maken tussen gekoeld en aardig oververhit; dit lijkt serieuzer..ik zou ook eens kijken naar de rest van je koelsysteem..met name een heel grondige doorspoeling van radiator en leidingen; want die kunnen (net zoals aders bij mensen) door de jaren heen wel minder capaciteit krijgen en dichtkoeken met roest e.d.Roland schreef: Mja zou ik kunnen doen, maar dan moet ie er zowiezo uit. En eigenlijk wil ik em preventief vervangen.
Nou ja, bij mij op het circuit raakte hij toch wel wat oververhit. Aardig oververhit. Dat was ook deels m'n eigenschuld hoor (beginnersfout), maar we hadden het idee dat de fans helemaal niet hadden gedraaid.
Ze hebben de sensor gevonden hoor
Ik moest dat ding nog helemaal aanwijzen ook.
Ik zal als ik em heb even het onderdeel nummer hier posten, hebben andere mensen misschien ook nog wat aan.
Over dat lek, daar begin ik nu aan te twijfelen. Nou ja, eerst een nieuwe dop voor het reservoir, en dan verder kijken.
Ik moest dat ding nog helemaal aanwijzen ook.
Ik zal als ik em heb even het onderdeel nummer hier posten, hebben andere mensen misschien ook nog wat aan.
Over dat lek, daar begin ik nu aan te twijfelen. Nou ja, eerst een nieuwe dop voor het reservoir, en dan verder kijken.
Als je je motorkap omhoog wilt houden mbv rubberen blokjes moet je er eigenlijk ook voor zorgen dat ie wel naar beneden gehouden wordt. Volgens mij begint hij te zweven bij een snelheid vanaf 60-80 km/h, dan heb je niet zo veel meer aan je achteruitkijkspiegel. Nooit getest maar wel gelezen, de snelheid weet ik niet precies meer.