Ecv

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
lloyd

Ecv

Bericht door lloyd »

Heeft iemand ervaring met een ECV (exhaust control valve) eventueel in combinatie met een skytune uitlaat? Of weet van iemand die er een heeft laten installeren? Ik heb tijdens Harley dagen dit soort systemen zien werken, indrukwekkend verschil.
JPMR2 inmiddels al meer ervaring dan datgene wat op het forum van japtuningshop staat?

Ik vind mijn skytune (te) luid, mijn buren ook en dus de pelisie ook neem ik aan. Nee ik heb nog geen klachten gehad, nog geen bekeuring of vragen... Maar wel opmerkingen dat 'je de motor toch wel erggoed hoort lopen' 'Is je uitlaat stuk?' etc.
Zondag reed ik weg van het eurocircuit na de wedstrijd en er stond een jongetje van een jaar of 6, zoon van mischien een rijder dan wel een monteur, op de baan te kijken. Toch redelijk gewent aan auto herrie lijkt me. Dat ik een dot gas gaf, gingen zijn handjes naar zijn oren en keek niet echt blij. :*(
Dit was eigenlijk de spreekwoordelijke druppel.
Ik werk in de industrie en heb al gehoorbeschadiging daardoor, jaren van concerten en kroegen hebben daarbij ook flink geholpen. Ik ben gek op de geluids kleur van de skytune, het rammelende ronkende donker bruine geluid, maar het is net te. Orginele uitlaat terug monteren is de laatste optie, eerst wil ik bekijken wat nog mogelijk is.

Zover als ik me kan herinneren dat de 2 op de brug stond bij de APK, is alles gelast. Kan zijn dat dit alleen de uitlaat/flexebiebele stuk was, maar in mijn geheugen staat nog een las. De ECVs die ik op Inet zie zijn in flens vorm (natuurlijk). Ik vroeg me af of uitlaat flenzen in rvs los te krijgen zijn zodat zo'n ECV netjes te plaatsen is. Pispottenstaal-rvs lassen zijn gedoemd tot doorrotten, vandaar.

Ik heb gelezen dat skytune werkt(e) aan een minder luide versie van zijn uitlaten. Ik kan daar verder niet veel over vinden maar ik vroeg me af of dit ook in bestaande systemen aangebracht kan worden.

Geleuter over rustig rijden of weinig gas geven zit ik niet op te wachten aangezien dat geen oplossing is ;)
mag

Bericht door mag »

ik zit ook een beetje met hetzelde probleem als ij maat naar tot nutoe heb ik ook nog geen oplossing gevonden
heb ook gehoord van minder luidruchtige skytunes maar verder niks meer van vernomen
als ik een oplossing moest tegenkomen zet ik het ff opt forum
Gebruikersavatar
Arnie
Zere vingers van het typen..
Berichten: 932
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:50
Type MR2: AW11

Bericht door Arnie »

Volgens mij is JPMR2 wel bezig geweest voor een paar klanten zo'n (vlinder)klep in te bouwen, of het een succes is geworden zal je JP zelf even moeten vragen.
Afbeelding
Fun is not a Straight line, have fun.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

@ Mag, er zijn geen minder luidruchtige skytunes. Er zijn wel Low-sound skytunes... dat wil niks meer zeggen dan dat ze een lager geluid hebben. Dus zwaarder ;)
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

je kunt toch een DB killer in de uitlaat plaatsen??? (kan bij motorfietsen ook)
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 467
Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2DIE4 »

heb laatst ook zo'n klep besteld bij jp.

had net hetzelfde probleem;

heb em nog niet "volledig" geplaatst, moet de buizen nog aflassen, ze zijn enkel nog maar gepunt. tot hiertoe leek het wel wat te helpen maar ik had wat last om de kabel netjes afgesteld te krijgen. maar is wel gleukt achteraf;
de kabel is lang genoeg zodat je de bedieding aan de middentunnel kan zetten.

enneugh, minder gas geven.... als je die klep bijna dicht zet zou ik toch niet al te fel optrekken hoor.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Of zo schakelen dat deze automatisch opent bij een bepaalde gaspedaal stand en of andere parameters.
Zou mischien wel wat zijn voor die lawaaiige mongoose van mij. hmm..
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
jrb

Bericht door jrb »

iemand en iedee waar de electriesch bedienbare te krijgen zijn?
mag

Bericht door mag »

ja die zijn te verkrijgen via www.dealsforwheels.be in het Belgische Overpelt
JPMR2

Bericht door JPMR2 »

mag schreef:ik zit ook een beetje met hetzelde probleem als ij maat naar tot nutoe heb ik ook nog geen oplossing gevonden
heb ook gehoord van minder luidruchtige skytunes maar verder niks meer van vernomen
als ik een oplossing moest tegenkomen zet ik het ff opt forum

En bij deze dan ;)
Ik zal binnenkort een nieuwe post over deze uitlaat maken. We komen met een nieuw type Skytune demper. Deze zal minder geluid gaan produceren én kan gebruikt worden in combinatie met de originele katalysator!!
Mr2-wouter schreef:@ Mag, er zijn geen minder luidruchtige skytunes. Er zijn wel Low-sound skytunes... dat wil niks meer zeggen dan dat ze een lager geluid hebben. Dus zwaarder ;)

Waar haal je die "wijsheid" nu weer vandaan? Er is wel degelijk een Skytune leverbaar die minder geluid maakt. Met minder bedoelen we ook minder en niet donkerder! Dit is een door ontwikkeling van de gewone Skytune demper. De low-sound kost +/- 10% meer dan de gewone demper.

JPMR2
lloyd

Bericht door lloyd »

Inmiddels al meer ervaring met die ECV dingen JP?
JPMR2

Bericht door JPMR2 »

We hebben er al verschillende verkocht en gemonteerd.
Het geluid neemt flink af met de klep dicht, het vermogen ook!
Je kunt met de klep dicht niet meer vol uit acceleren, hou daar dus wel ff rekening mee. Op zich maakt het ook niet zo veel uit; je gebruikt de klep eigenlijk alleen maar om te zorgen dat je niet in de "kijkert" loopt, vaak in de stad dus. Om niet op te vallen trap je hem natuurlijk ook niet doorlopend op z'n staart :)

Ook voor op de snelweg is het een goede oplossing. Het geluid van een Skytune kan soms wel eens erg "aanwezig" zijn :lach: Door de klep dan voor een deel dicht te zetten zal het geluid ook flink afnemen.

Je moet er wel goed rekening mee houden dat je de klep regelmatig even open en dicht zet, anders loop je de kans dat de klep vast gaat zitten door koolaanslag.

Al met al is het een goede oplossing als je de ene keer flink geluid wilt maken en de andere keer het stilletjes aan wilt doen.

Levertijd op een klep is +/- 1 week.

JPMR2
spieker

Bericht door spieker »

nou k laat hem wel lekker brullen ben al een paar keer aan gehouden maar ze zeiden er niks over ;D
lloyd

Bericht door lloyd »

Dank voor de info. Ik rij normaal redelijk rustig, en herinneren dat ik de klep open zou moeten zetten om eens te gassen zou nog wel lukken hoor ;)

Ik bedenk net dat een handige jongen hem eventueel met de gaskabel tuimelaar kan verbinden... of een constructie maken onder het gaspendaal... :)
Niet iets voor mij, maar als antwoord op tilma.
Een electrisch bedienbare zou met een schakeling aan een electronische toerenteller te koppelen zijn. 5000tpm > kleppie open. Moet te doen zijn.

Meneer spieker, u heb uw mr2 toch nog maar net als ik het me goed herinner? Ja dus, 28 dec lid geworden ziet ik, minder dan een maand later dan moi. Nu al een aantal keren aangehouden? Doet ie goed.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Bij de turbo mischien te koppelen aan de turbodruk en gaspedaal stand of zo :p
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
clipto
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 348
Lid geworden op: 02 jan 2007, 11:23
Type MR2: AW11

Bericht door clipto »

mja ik vond mijn low-sound skytune niet bepaald stil hoor ;)
ik ken het verhaal ook niet anders, dan het verhaal van Wouter hierboven... maar jij bent de dealert ;D
jrb

Bericht door jrb »

aan jpmr2

is deze met een kabel of electrich?
en wat zijn de prijsen hier van?
lloyd

Bericht door lloyd »

Ik ben dit nog steeds aan het bekijken. De A'pexi set met electrische bediening schijnt niet meer verkocht te worden. Nu was dit een electro motor die aan het kabeltje trok met een klein bedienings computertje wat zo'n U$450 in totaal moest kosten. Veelste veel lijkt me en een lullige constructie.
Bij het verder zoeken kwam ik dit tegen, een cut-off valve. Totaal wat anders, maar te modificeren tot ECV denk ik. Was ik nu maar handig...
http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php
Ja ik weet het, dit is alleen in 3 gats flens te krijgen. En ja, dit dicht gasdicht af...
Maar met een gaatje boren of met dat controllertje een minimum opening instellen kon dit wel eens een alternatief zijn. En veul goejekoper.
jrb

Bericht door jrb »

het is wel lastig om dit pas te maken en helemaal als dit van aleminieum is
Plaats reactie