brandstofpomp kapot

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

aw11some

brandstofpomp kapot

Bericht door aw11some »

Waarschijnlijk gaat de Toyota-dealer (Kooijman) mij morgen bellen om door te geven dat mijn brandstofpomp overleden is. Ik vrees dat dat een flinke bom duiten gaat kosten om te repareren... áls ik het al laat repareren. Want ik begrijp dat de complete brandstoftank er onderuit moet en dat lijkt me een tijdrovende (dure) klus.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Wat kan ik - qua tijd en kosten - verwachten?
Ik neem aan dat een dealer 'iets' meer rekent voor een pomp dan waarvoor ik er een in Amerika (rockauto.com) kan bestellen.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Klopt helemaal.
Duur, veel tijd, complete tank moet eronder weg. Leuk klusje om dit thuis te doen! Neem een Bosch vervangende pomp en geen Walbro, en een hoop kruipolie.

Laat ons weten wat de dealer heeft gezegd (:
bonno

Bericht door bonno »

Je kan ten eerste ook nagaan of de pomp te reviseren is ?
Er zijn bedrijven die dit doen. Die pomp zit op een domme plek inderdaad.
Anders weer een aw11 naar de sloop :(

Ik heb de benzine tank laatst ook verwijderd maar niet voor de brandstofpomp.
De warmte leiding van de kachel moest eruit.
Inspecteer die ook, en vooral vooraan, tenzij het een koperen is. (87+)
Als ie lekkage vertoont ook demonteren en naar een radiator bedrijf brengen.
Ze zijn niet meer nieuw te koop en slangen werkt echt niet.
Die trekken dicht.

De benzine kan je eruit halen, door de dop los te draaien onderop de tank.
Het was eigenlijk niet moeilijk om de tank te demonteren, behalve die slangetjes vooraan bij de tank. Het zijn er een stuk of zeven.
Die slangetjes gaan heel moeilijk los, en eentje zit geschroeft.
De volgorde is niet moeilijk, en het kan eigenlijk niet verkeerd gemonteerd worden.
Misschien kan je achteraf bezien sommige leidingen van bovenaf losmaken.
Je ziet ze zitten. Er is een dun bekleed met jutte slangetje dat zit aan de vulbuis vast.
Die kan je het beste meteen mee vervangen.
De tank zit maar met twee beugels vast.
Uiteraard moeten alle 3 de afdekkappen los van de onderkant.
Pas op voor vastgeroeste bouten. Eerst inspuiten met roestoplosser.
Verder moet je de bedrading van de vlotter en pomp losmaken bovenin bij de handrem.
Dus midden tunnel bekleding in het interieur moet er ook af.
De bedrading zat ooit vast op de tank met plakband. Die is vaak los geraakt. Van die jutte tape werkt ook goed.
Het is zelf te doen met een heel handig iemand.

het koste mij 6 uur met twee man.
aw11some

Bericht door aw11some »

RowanMR2 schreef:Klopt helemaal.
Duur, veel tijd, complete tank moet eronder weg. Leuk klusje om dit thuis te doen! Neem een Bosch vervangende pomp en geen Walbro, en een hoop kruipolie.

Laat ons weten wat de dealer heeft gezegd (:
Pomp is inderdaad kaduuk...
reparatie zou neerkomen op zo'n 1300-1400 euri :'(
(voornamelijk arbeidsloon: 8 a 9 uur)
:-/:-/:-/
bonno

Bericht door bonno »

aw11some schreef:Pomp is inderdaad kaduuk...
reparatie zou neerkomen op zo'n 1300-1400 euri :'(
(voornamelijk arbeidsloon: 8 a 9 uur)
:-/:-/:-/


Het is makkelijk zelf te doen hoor als je maar een brug hebt.
Die pomp kost toch zeker geen €1400,-
Het ziet er heel ingewikkeld uit bij al die slangetjes, maar valt mee als het los is.
aw11some

Bericht door aw11some »

bonno schreef:Het is makkelijk zelf te doen hoor als je maar een brug hebt.
Die pomp kost toch zeker geen €1400,-
Het ziet er heel ingewikkeld uit bij al die slangetjes, maar valt mee als het los is.
Tja, daar zeg je wat... en dan ook nog een 4 koloms brug.
Volgens de dealer komt zo'n pomp op ca. 300 (ex btw)
Als ik een Denso OEM brandstofpomp in Amerika bestel kom ik uit op € 80,85 + € 23,30 (int. priority) = € 103,15
Da's dus behoorlijk lager dan via de T-dealer!
bonno

Bericht door bonno »

aw11some schreef:Tja, daar zeg je wat... en dan ook nog een 4 koloms brug.
Volgens de dealer komt zo'n pomp op ca. 300 (ex btw)
Als ik een Denso OEM brandstofpomp in Amerika bestel kom ik uit op € 80,85 + € 23,30 (int. priority) = € 103,15
Da's dus behoorlijk lager dan via de T-dealer!

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar dan zou ik de pomp kopen die je kan betalen en op zoek gaan naar een doehetzelf garage en een hulpje. Alleen er aan werken is bijna niet te doen. Misschien zijn er club leden met twee rechter handen en tijd.
Wat is trouwens de km stand van jouw aw11 ?
aw11some

Bericht door aw11some »

bonno schreef:Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar dan zou ik de pomp kopen die je kan betalen en op zoek gaan naar een doehetzelf garage en een hulpje. Alleen er aan werken is bijna niet te doen. Misschien zijn er club leden met twee rechter handen en tijd.
Wat is trouwens de km stand van jouw aw11 ?
Ik was ook niet van plan om het de dealer te laten doen. Een doe-het-zelf-garage is inderdaad een goed idee. Weet jij/iemand een goed adres in de omgeving van Utrecht of evt. Gouda?
En hulp kan ik bij zo'n klus zeker gebruiken. Misschien dat ik een familielid zover kan krijgen, maar anders.... tja, uhm... wie biedt zich aan? ;D
Km-stand is rond de 181.000 en ik rijd er zo'n 3000 km p/j mee.
bonno

Bericht door bonno »

aw11some schreef:Ik was ook niet van plan om het de dealer te laten doen. Een doe-het-zelf-garage is inderdaad een goed idee. Weet jij/iemand een goed adres in de omgeving van Utrecht of evt. Gouda?
En hulp kan ik bij zo'n klus zeker gebruiken. Misschien dat ik een familielid zover kan krijgen, maar anders.... tja, uhm... wie biedt zich aan? ;D
Km-stand is rond de 181.000 en ik rijd er zo'n 3000 km p/j mee.

Mogelijk heeft de auto te lang stil gestaan dan. Mijn teller staat op 218.000 km, en nog niks gemerkt aan de benzine pomp.
Heb je de zekeringen en bedrading al gecontroleerd. Er zit een stekker bij de schakelpook.
Wat waren de symptomen voor ie kapot ging, en rijdt ie nog ?

Helaas, ik ken die omgeving niet. Ik kom uit Noord Brabant.
Bezoek de gouden gids eens !
Het kan in een dag als je goede hulp hebt en iemand die heel sterk is.
Die slangen zitten heel vast soms, en onder een rot hoek.
Denk ook aan nieuwe pakking voor de pomp, bovenop de tank, en sterke tape voor de bedrading. Nieuwe ontluchtings slang naar vulbuis.

Inspecteer ook de warmtebuis naar de kachel op lekkage.
Anders kan je straks weer aan de gang voor de warmtebuis van de kachel, omdat die deel uitmaakt van het motor koeling systeem.
Ik hoop dat het goed komt.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Inderdaad check ook die kachelbuizen die van voor naar achter lopen, boven de tank langs. Deze rotten vaak aan voor en achterkant waar de slang er op aan gesloten zit. De benzinetank wil je niet nog een keer loshalen.
aw11some

Bericht door aw11some »

Inmiddels heb ik een universele garage gevonden die een gunstiger uurtarief hanteert dan de dealer. Maar... hij komt tot de vervelende conclusie dat mijn 2tje ook na vervanging van de benzinepomp niet door de APK zal komen. Hij heeft de auto alvast op verschillende APK punten gecheckt en trof daarbij ernstige roest(gaten!) aan in het plaatwerk rondom de achterste wielkasten. Met name achter de zwarte kunststof driehoeken vond hij veel ellende. Daar is het plaatwerk volledig doorgerot. Zelfs als ik vervangend plaatwerk zou bestellen in Engeland, dan moet het er nog wel in gelast kunnen worden. En dat bovenop de kosten voor het vervangen van de benzinepomp...:P...€€€€€€€€.

Nu sta ik dus voor de moeilijke keuze:

1 pomp vervangen en plaatwerk aanpakken om zo toch - hopelijk - door de APK te komen.
2 pomp vervangen, auto schorsen en ergens een stalling/opslag zien te vinden.
3 afscheid nemen van mijn geliefde 85'er. :'(
4 :idea8:???

Het is weer die klassieke strijd tussen verstand en gevoel...
bonno

Bericht door bonno »

Is het achter spatbord een dragend deel dus apk afkeur ? Ik dacht van niet hoor.
Maar als je gaten hebt dan zit er mogelijk veel meer roest achter.
Zie foto's wat je kan verwachten als ie nog nooit gedaan is.
Bij de driehoeken zitten nog helemaal geen gaten van betekenis maar kijk eens wat er onder de randen zit.
Dat is dus de ellende die "Ed" van wheeler dealers er onder heeft gesmeerd.

De vraag is of je dit soort ellende kan opbrengen, dat is nog belangrijker dan de kosten.

De conclusie is gewoon als je hem wilt houden compleet strippen, anders blijf je bezig.
Ik heb de motor niet verwijderd, omdat dit niet rot is of was, en ook geen roest gevoelig plaatwerk.
Alleen als je dat ook nieuw wil maken, heb ik niet gedaan, omdat het veel te duur was.
Zelf strippen en weer opbouwen drukt de kosten ook. Lassen, schuren en spuiten bij de vakman.
Ook het gebied bij de voorbumper is roestgevoelig, onder de radiator, en de bumperbalken, en voorschermen.
Randen vervangen is uiteraard ook goed, zover demonteren als dit, is wel wat overdreven achteraf.
Maar dit heeft ook wel lange termijn voordelen. Als je de auto nog lang wil houden.
Anders gewoon oplappen.

Afbeelding

Afbeelding
aw11some

Bericht door aw11some »

Hé, waar heb je die (nieuwe?) achterschermen vandaan?
Ik dacht dat die niet meer te koop waren?
bonno

Bericht door bonno »

aw11some schreef:Hé, waar heb je die (nieuwe?) achterschermen vandaan?
Ik dacht dat die niet meer te koop waren?

Dat is simpel, die heb ik in 2002 gekocht met de bedoeling ze te gebruiken maar ik heb toen de schermen laten lassen.
Iedereen zei dat het niet zou houden en die hadden ook gelijk.
Uiteraard zijn de binnenschermen gelast en niet vervangen, omdat ze niet meer leverbaar waren.
Toen moest ik alsnog die buitenschermen vervangen omdat overzet delen nog niet makkelijk te koop waren.
Ik heb toen in overleg met het schadebedrijf gekozen voor een zo mooi mogelijke las net onder het dak en midden van de deurstijl. Het is een keuze.
Anders moet je gaan zagen in de ventilatie schacht van de C-Stijl, en je hebt dan een veel langere las die niet mooi is.
Schade bedrijven zijn wel wat gewent met het verwijderen van hele panelen, maar het zag er tijdens het werk soms niet goed uit kan ik je verzekeren.
Het is uiteindelijk goed gekomen na 7 maanden geduld.
Zoek dus een betrouwbaar bedrijf voor zoiets.
Nu je alleen nog overzet delen kan krijgen, is het wel een stuk goedkoper te doen.
aw11some

Bericht door aw11some »

Nieuw pompje is ingebouwd door garage De Wetering :applaus-smiley: en hij is zonder problemen door de APK gekomen. Roest of niet, ik kan er in ieder geval weer lekker mee rijden! :D
bonno

Bericht door bonno »

aw11some schreef:Nieuw pompje is ingebouwd door garage De Wetering :applaus-smiley: en hij is zonder problemen door de APK gekomen. Roest of niet, ik kan er in ieder geval weer lekker mee rijden! :D

Gefeliciteerd, ik dacht al wel dat het geen APK probleem was.
Het is gewoon een stukje plaat, en alleen optisch een probleem.

Ga je de wagen nog verder strak maken op termijn ?
Kom je ook naar Zoetermeer op 4 Juni, naar cars4kika.
Wordt gegarandeerd een grote meeting en voor sommigen een tourrit.
Gebruikersavatar
Kimr2tje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 844
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:36
Type MR2: AW11

Bericht door Kimr2tje »

bonno schreef:Gefeliciteerd, ik dacht al wel dat het geen APK probleem was.
Het is gewoon een stukje plaat, en alleen optisch een probleem.

Ga je de wagen nog verder strak maken op termijn ?
Kom je ook naar Zoetermeer op 4 Juni, naar cars4kika.
Wordt gegarandeerd een grote MR2 meeting en voor sommigen een tourrit.

Correctie! Het is geen MR2 Meeting het is een evenement met allerlei sportieve auto's. Zoals te lezen in het topic van Cars4Kika zelf hebben we al aangemeld gekregen auto's als: Ferrari, Burton, Chevrolet, Skyline, Celica, MR, etc.
We hebben van alles, dus het is zeker geen MR2 Meeting ;) Maar je bent wel welkom hoor!
Afbeelding
MarcoTwo schreef:Oei, als Kim dit zegt, kun je het in je 'zak' steken.:lach:
bonno

Bericht door bonno »

Kimr2tje schreef:Correctie! Het is geen MR2 Meeting het is een evenement met allerlei sportieve auto's. Zoals te lezen in het topic van Cars4Kika zelf hebben we al aangemeld gekregen auto's als: Ferrari, Burton, Chevrolet, Skyline, Celica, MR, etc.
We hebben van alles, dus het is zeker geen MR2 Meeting ;) Maar je bent wel welkom hoor!

Natuurlijk maar er zullen toch veel MR2's zijn ?

Er is ook nog een MX5/MR2club meeting ergens in september in Oosterhout (NB). Ik weet niet wie dat origaniseerd. Lijkt me leuk.
Gebruikersavatar
Kimr2tje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 844
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:36
Type MR2: AW11

Bericht door Kimr2tje »

bonno schreef:Natuurlijk maar er zullen toch veel MR2's zijn ?

Er is ook nog een MX5/MR2club meeting ergens in september in Oosterhout (NB). Ik weet niet wie dat origaniseerd. Lijkt me leuk.

Er zijn zeker wel MR2's aanwezig hoor!
En die meeting is dat niet door MR2 NL geregeld?
Afbeelding
MarcoTwo schreef:Oei, als Kim dit zegt, kun je het in je 'zak' steken.:lach:
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

ik weet niet of het offieceel mr2 club NL is

ik weet wel dat hugo en peter (mr2 club nederland leden)

er heel erg druk mee bezig zijn :)

maar of het offcieeel een club meeting word of ledenmeeting weet ik niet
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
Plaats reactie