ventilator weerstanden aw11 1986

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

bonno

ventilator weerstanden aw11 1986

Bericht door bonno »

Ik heb vandaag een apart dingetje vervangen dat niet meer nieuw te krijgen is.
Nl. de weerstanden van de ventilator, aw11 model 1986.
Dit is een klein blokje achter het dashboard kastje van de aw11.
Stand 1 werkte niet meer, maar 2 , 3 en 4 wel.

Gelukkig had garage Hermans nog 1 weerstand blokje op voorraad, maar het onderdeel schijnt nogal heet te worden, vandaar dat het ook in het lucht kanaal achter het dashboard kastje zit voor de koeling.
Het onderdeel is niet meer nieuw te koop dus wil ik graag weten hoe je er zelf een maakt.

Weet iemand de Ohmse waarde van deze 3 draad weerstanden, en hoe je ze zelf kan maken of kan je ze vervangen door gewone metaalfilm weerstanden ?
Ik krijg geen goede meting.

Let op: het betreft model 1985/86 dus met de schuifjes voor de ventilatie.
Ik weet niet of dit hetzelfde is bij de aw11 van 1987.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

bonno schreef:Ik heb vandaag een apart dingetje vervangen dat niet meer nieuw te krijgen is.
Nl. de weerstanden van de ventilator, aw11 model 1986.
Dit is een klein blokje achter het dashboard kastje van de aw11.
Stand 1 werkte niet meer, maar 2 , 3 en 4 wel.

Gelukkig had garage Hermans nog 1 weerstand blokje op voorraad, maar het onderdeel schijnt nogal heet te worden, vandaar dat het ook in het lucht kanaal achter het dashboard kastje zit voor de koeling.
Het onderdeel is niet meer nieuw te koop dus wil ik graag weten hoe je er zelf een maakt.

Weet iemand de Ohmse waarde van deze 3 draad weerstanden, en hoe je ze zelf kan maken of kan je ze vervangen door gewone metaalfilm weerstanden ?
Ik krijg geen goede meting.

Let op: het betreft model 1985/86 dus met de schuifjes voor de ventilatie.
Ik weet niet of dit hetzelfde is bij de aw11 van 1987.
dit zou je toch kunnen meten met een multimeter? en anders ff rekenen met wat natuurkunde formules?
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Of je maakt hem traploos regelbaar :idea8:
http://www.fakkert-electronica.nl/N_fra ... _1406.html

De weerstand valt wel te meten.
Maar je moet weten hoe veel vermogen er door die weerstand heen gaat.
Weet je dat niet en je bakt de verkeerde weerstand er tussen...
Zal je rook uit je lucht kanalen krijgen... maw BRAND!
En dat wil je niet ;)

Hier heb je wel een voorbeeld van een vermogens weerstand.
http://www.fakkert-electronica.nl/N_art_389.html
En denk er om met 12V (als de motor niet draait maar de ventilator wel)
staat 25W gelijk aan iets meer dan 2Ampere... das niet veel...

Weet waar je aan begint ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Die bonno heeft altijd de raarste projectjes....
bonno

Bericht door bonno »

RowanMR2 schreef:Die bonno heeft altijd de raarste projectjes....


Ik zie de humor er ook wel van in, maar prutsen kan altijd nog.
Hier een paar foto's van het delicate kreng.
Ik zag het vandaag ook voor het eerst, dus misschien anderen ook.
Het is niet veel groter dan een lucifer doosje.
De kleinste wikkel stand1 is gebroken en dat komt veel voor.
Een vermogens weerstand is veel te groot, dat gaat echt niet.
Zie foto 3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:Of je maakt hem traploos regelbaar :idea8:

Ik weet nog niet precies wat hierbij komt kijken, maar ik ben nogal zuinig op het originele karakter. Een potentiometer monteren kan eenvoudig dat klopt, maar het laatste middel zou toch zijn om in de originele draadboom te gaan knippen. maar het lijkt me uiteindelijk de enige weg als er niks anders te vinden is, zoals de juiste weerstanddraad.
Het zijn ook nog 3 verschillende diktes draad ter waarde van wel 5 euro totaal. Het ding van Toyota koste 10x zo duur.
bonno

Bericht door bonno »

Sherwin schreef:dit zou je toch kunnen meten met een multimeter? en anders ff rekenen met wat natuurkunde formules?

Helaas ik weet de formules niet. :*(

Het zou wel handig zijn als ik hem na kan maken want in onderdelen is het maar zo'n 10 euro, en bij toyota zou het bijna €50,- kosten, maar het is niet meer te krijgen.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Hoort daar niet iets van porselein ofzo omheen te zitten?
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:Hoort daar niet iets van porselein ofzo omheen te zitten?

Op het nieuwe onderdeel zit geen porcelein , en op de oude ook niet.
Er zit wel een harde witte pasta op het nieuwe onderdeel.

Ik heb gevraagd of het nog leverbaar is bij toyota, maar niet dus.
Garage Hermans had er "toevallig" of niet, nog een op de plank liggen.
Het was al jaren kapot.
Ik wist niet beter dan dat ik een 3 standen aanjager had op de aw11.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Was het eventueel niet te solderen? Daar waar de veertjes vast zitten aan de rest is ook gesoldeerd?
bonno

Bericht door bonno »

RowanMR2 schreef:Was het eventueel niet te solderen? Daar waar de veertjes vast zitten aan de rest is ook gesoldeerd?

ja alles is gesoldeerd, maar je kan in het midden geen soldering maken.
Het is zo dun en zo verkoold. zie foto's
Vooral die kleine wordt rood gloeiend heet en die gaat stuk.
Maar zoveel 86ers zijn er ook niet meer in nederland denk ik.
Het idee om hem traploos te maken is misschien zo gek nog niet, alleen vind ik het zonde om de bedrading te vernielen voor zo'n simpel onderdeel.
Ik weet nog niet of dit ook in de latere modellen zit.

Ik kan makkelijk aan die draad komen , maar wat zijn de Ohmse waardes van de originelen ? Als ik dat weet kan ik een dikkere weerstand maken met meer wikkelingen om zo de weerstand te verhogen tot het niveau van de dunne.
Dan blijft ie wel heel, en dat is het doel.
Uiteindelijk gaan ze allemaal kapot dus er moet een "self-made" ding komen omdat het uit produktie is.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Ik moet ff heeeeeeeeeel diep na denken (ik heb de MR2 nog niet in me eigen garage staan)
Heeft de 87+ ook 4 standen, en een uit-stand.

En anders eens verder kijken naar nog jongere modellen die ook 4 standen hebben.
Denk niet dat ze voor iedere auto een andere weerstand hebben...
Of toch, het is immers toyota...

En BTW veel bedrading hoef je niet te verkloten als je deze traploos maakt...
Je hoeft alleen de stand 4 maar de hebben.
Het grootste probleem is een (in je dashboard) passende schuifweerstand (met uitschakeling) zien te vinden. (ala mengpaneel)
of zit het in de 86- anders dan in de 87+?
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Brum

Bericht door Brum »

Ik heb dus even bij mij aw11 ('87) gekeken en deze heeft die weerstanden dus ook.
Ik heb even voor je gemeten en de kleinste wikkel heeft bij mij een weerstand van 0,9 Ohm.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Maar waar zit dit onder deeltje dan priecies. Want ben bij mijn ook wel eens onder het dasborhd geweest. Maar niet zien zitten. Het probleempje wat ik heb. Is als ik de kachel op de hoogste stand wil zetten met de schuif. Dan gaat de kachel dat niet (onder het daschbord ) hij komt maart tot de helft. Dus gaat niet hele maal open en dicht in mijn geval.
Afbeelding

Bijna weekend
bonno

Bericht door bonno »

bond schreef:Maar waar zit dit onder deeltje dan priecies. Want ben bij mijn ook wel eens onder het dasborhd geweest. Maar niet zien zitten. Het probleempje wat ik heb. Is als ik de kachel op de hoogste stand wil zetten met de schuif. Dan gaat de kachel dat niet (onder het daschbord ) hij komt maart tot de helft. Dus gaat niet hele maal open en dicht in mijn geval.

In jouw geval vermoed ik dat de schakelaar machanisch defect is en niet de weerstand. Jij hebt dus een 87+ model.
Ik heb een 86 model met draaischakelaar.

Ik zal er een foto van maken binnenkort, maar het is heel eenvoudig.
De weerstanden zitten achter het dashboard kastje.
Gewoon de klep losmaken en de 4 schroeven van het bakje.
Bakje eruit halen en dan zie je een stekker zitten op de ventilatie schacht.
Dat is hem. Maar zou ik in jouw geval laten zitten. Dat met die schakelaar moet wat anders zijn dan de weerstanden.
bonno

Bericht door bonno »

Brum schreef:Ik heb dus even bij mij aw11 ('87) gekeken en deze heeft die weerstanden dus ook.
Ik heb even voor je gemeten en de kleinste wikkel heeft bij mij een weerstand van 0,9 Ohm.
Hoop dat je hier wat mee kunt.

Nog niet helemaal zeker maar bedankt voor de moeite.
Ik heb steeds vaker namelijk het probleem dat ik een onderdeel moet gaan zoeken op de sloop of in een zekere garage achteraf ergens in Brabant.
Of bij een Crosser helemaal in Drente.

Hoeveel aw11jes zijn er nog bekend eigenlijk bij mr2 nederland en wildbunch.
Het wordt wel wat minder of vergis ik me.
Brum

Bericht door Brum »

bonno schreef: Hoeveel aw11jes zijn er nog bekend eigenlijk bij mr2 nederland en wildbunch.
Het wordt wel wat minder of vergis ik me.
Het worden er wel steeds minder ja.
Des te meer reden om er nog zuiniger op te worden.;D8)
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Het worden er veel te weinig!
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

bonno schreef:In jouw geval vermoed ik dat de schakelaar machanisch defect is en niet de weerstand. Jij hebt dus een 87+ model.
Ik heb een 86 model met draaischakelaar.

Ik zal er een foto van maken binnenkort, maar het is heel eenvoudig.
De weerstanden zitten achter het dashboard kastje.
Gewoon de klep losmaken en de 4 schroeven van het bakje.
Bakje eruit halen en dan zie je een stekker zitten op de ventilatie schacht.
Dat is hem. Maar zou ik in jouw geval laten zitten. Dat met die schakelaar moet wat anders zijn dan de weerstanden.


Maar ik heb het over de koud/warmte hendel. Deze zet de kachel open. Dus de hendel op hot maar gaat maar voor de helft open. Dus deze heb ik voor de winter hand matig open gezet onder het dasbord. De hendel beweegt wel maar heeft niet de kracht om hem hele maal open te duwen of dicht tezeten.
Afbeelding

Bijna weekend
bonno

Bericht door bonno »

bond schreef:Maar ik heb het over de koud/warmte hendel. Deze zet de kachel open. Dus de hendel op hot maar gaat maar voor de helft open. Dus deze heb ik voor de winter hand matig open gezet onder het dasbord. De hendel beweegt wel maar heeft niet de kracht om hem hele maal open te duwen of dicht tezeten.

De koud/warm heeft twee kabels. mogelijk zit er een los.
het lijkt heel complex maar valt mee als het allemaal open is.
Volgens mij vind je dit principe ook in een VW kever.

Ik ga het dashboard en kachelunit nog vervangen binnenkort, bij mooi weer.
In mijn dashboard zit een gaatje en de kachel vervang ik omdat het dan mogelijk is.
Nieuwe lampjes etc.
je bent bij deze uitgenodigd voor een knutseldag :)
Ik heb straks waarschijnlijk nog zo'n unit met schuiven over voor een 86er.
Het gaat misschien om een van de kabel klemmen van de witte of blauwe kabel.
Je kan er misschien zo bij om het op zijn plek te drukken, als je de radio console verwijderd.
In het ergste geval is zo'n witte kabel clip afgebroken.
Die van de witte kabel zit aan de onderkant zoals je ziet op de foto

Als dat kapot is moet je dashboard er helemaal uit, of je moet heel kleine handjes hebben.

Afbeelding
Plaats reactie