Auto-up electrische ramen sw20

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Auto-up electrische ramen sw20

Bericht door Watchdog »

Uit veiligheidsredenen (PM mij als ik het verkeerd heb) kan het elektrisch raam van de bestuurderszijde standaard alleen automatisch naar beneden (open), maar niet dicht. Om dit op te lossen is een kleine bewerking nodig. Er hoeft slechts een diode toegevoegd te worden om de auto-up te laten werken. Ze hebben wel over deze functie nagedacht wat op de printplaat staat zelfs een afbeelding van de diode en zijn de gaten in de printplaat aanwezig.

Wat heb je nodig:
- Kleine schroevendraaier
- Zaag, vijl of een kniptang
- Diode (bijvoorbeeld 1N4004 DC)
- Soldeerbout + tin
- Half uurtje tijd

Stap 1:
Haal het besturingspaneel waarmee je de ramen en spiegels versteld uit de bestuurdersdeur. De bovenkant kan je los klikken met een schorevendraaien. Let er op dat het lipje aan de onderkant niet afbreekt, indien dit nog niet eerder is gebeurd.
Afbeelding

Stap 2:
Verwijder de pin die de schakelaar op zijn plaats houdt en verwijder de lipjes door deze weg te zagen/schuren of knip ze met een kniptang af.
Afbeelding

Stap 3:
Haal het witte kapje van de de achterkant van het paneel los zodat je de printplaat ziet.

Afbeelding

Stap 4:
Knip van de diode de pootjes af zodat je nog ongeveer 1 cm aan beide kanten uitsteken, en plaats deze tussen de met rode cirkels aangegeven soldeerpunten. Verwarm omstebeurt de soldeer punten terwijl je de diode door de printplaat heen drukt. Let op dat je de diode niet verkeerd om monteerd.

Afbeelding

Stap 5:
Doe het kapje er weer op en plaats het paneel weer in de deur. Klaar!

Zie je fouten in deze How-To of heb je opmerkingen over wat dan ook, PM me dan alsjeblieft. Zo sta ik niet voor schut :applaus-smiley:.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Ben op dit moment bezig om het raam van de bijrijder ook auto-up en down te laten gaan. Als dit lukt zal ik ook hiervan een how-to maken.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Ik heb nu beide ramen op auto-up en auto-down. Het is alleen niet gelukt om de linker en rechter raam onafhankelijk van elkaar te laten werken. Deze functionaliteit ontbreekt namelijk aan de schakelaar van de bijrijder. Ik heb de window lock knop gebruikt om het rechterraam te koppelen aan het linkerraam. Dus met die knop in reageren beide ramen op de bediening van de bestuurderskant knop. zo ook de auto up en auto down. Met de knop uit werkt alles als normaal.

Mocht je hier interesse in hebben, stuur me dan even een PM. Dan stuur ik je wat foto's en elektrische schema;s.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

De window lock knop gebruiken om het rechter raam mee te laten gaan.

De schakeling gaat als onderstaand schema reageren:
Afbeelding
OF te wel, druk je de lock window knop in, dan reageert je rechter raam hetzelfde als de linker. Let er wel op dat de automaat functie stopt zodra het linker raam helemaal open of dicht is. Maar omdat hier een seconde vertraging op zit nadat het raam open/dicht is, zal de rechter raam ook helemaal open of dicht zijn.

Oke, hier wat je moet gaan doen. Eerst het originele schema:
Afbeelding

En hier het aangepaste schema:
Afbeelding

1) we gaan eerst verbinding b verbreken (zie scherma). Op onderstaande foto zie je wat je weg moet halen (rode cirkel). Volgens mij had ik dit met een kniptang gedaan.
Afbeelding

De volgende stap is verbinding C maken. soldeer een draad tussen de oranje omcirkelde punten:
Afbeelding

Hierna gaan we de schakeldraad voor de relais vast solderen. Maak een kabel van zo'n 20 cm vast aan het groen omcirkelde punt van de bovenstaande foto. Dit is kabel D in het aangepast elektrisch schema.

De rest is wat lastig uit te leggen, maar als je even goed verdiept in het elektrisch schema kom je er wel aan uit. Ik heb de kabel kleur erbij gezet.

Je hebt nog 2 diode's en 2 relais nodig om de schakeling compleet te maken. alles in het rode kader is nieuw. Je hebt een wissel relais nodig. Deze heeft 2 aansluitingen voor de spoel (het krulletje op de tekening, als je hier de +12volt en de massa op aan sluit word de relais bekrachtigd.). Vervolgens 1 pennetje dat met de ander verbonden is in rust, word het relais bedient, dan word het andere pennetje verbonden.

Als je goed kijkt heb ik bij de knop verlichting (a) een verbinding gemaakt, en de oude kabel die naar de schakelaar ging weg gehaald. ik weet alleen niet waar deze op de printplaat zit. Dit zou je orgineel kunnen houden, volgens mij heeft dit alleen invloed op de knop verlichting. Het is alweer 6 jaar geleden dat ik deze aanpassing heb gedaan.


Hier nog wat afbeeldingen van mijn knutselwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Dit kan helpen om de juiste kabel te vinden, de nummers staan op het schema vermeld, als je dan ook nog eens de juiste kleur hebt, dan moet je vrijwel zeker de juiste kabel hebben.
Afbeelding

Het is niet me beste uitleg, maar hopelijk kom je er aan uit. Anders stuur maar even een pm.
Plaats reactie