johnwoo's turbo [56k be gone]

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

franksmits schreef:mooi werk paul. Die traction control ziet er super gaaf uit :) Ik hoop dat je dit op korte termijn gaat leveren voor een klein prijsje. :)

ga zo door!
Thanks, als het goed werkt (ga ik wel van uit :P) wil ik ze inderdaad wel op de markt brengen. Maar dat gaat nog zeker maanden duren, we zijn nu echt in de "spelen met prototype" fase, waarbij we regelmatig nog e.e.a. veranderen in de hardware, en de software zelfs nog niet bestaat, buiten een klein raamwerkje met wat code om te testen of de hardware doet wat we willen. Als het boardje werkt komt er eerst nog een tweede testbordje met goedkopere hardware (heb voor het prototype de meest complete microcontroller gepakt omdat we dan de verschillende mogelijke methodes on-chip hebben) en meteen 6 cilinder support. Daarop wordt dan de software verder ontwikkeld (incl een paar slipsessies met de emmer op nat en droog :P), dan komt er een "productieversie" van de hardware (met een mooi PCBtje, en waarschijnlijk ook in een kleinere behuizing dan de testversies) en moeten dingen als bekabeling en connectors enzo uitgezocht worden, en daarna pas wil ik ze verkopen, als ik zeker weet dat alles eraan "klopt".
masterpivo schreef:Die koppeling ziet er netjes uit zeg! Eigenlijk gewoon zonde om zo'n ding in te gaan bouwen :P
Inderdaad, het ding ziet er gewoon mooi afgewerkt uit. Maar het is een beetje prijzig om er enkel naar te kijken ;D
Het signaal dat de scope afgeeft op het gemaakte filmpje, is dat eerst bij normaal rijden en daarna als je gaat remmen en harder remmen naarmate de frequentie hoger wordt?
Nee, hoe sneller het wiel draait hoe hoger de frequentie. De MR2 heeft passieve ABS sensors, die wekken zelf een potentiaalverschil op (zoals een dynamo zegmaar, maar dan met maar een heel klein vermogen), zelfs met het contact uit krijg je signaal. Je hebt ook actieve sensors, met een extra (derde) voedingsdraad, die geven een mooie blokgolf die gelijk door logische elementen gebruikt kan worden, en vind je vaker terug in moderne auto's. Mijn bordje gaat beide types sensoren kunnen lezen ;)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

johnwoo schreef:6 cilinder support
Ik weet wel iemand die daar z'n auto voor beschikbaar wil stellen :P
Green

Bericht door Green »

johnwoo schreef:Ongeveer 750 euro, inclusief verzenden en import.


is dat voor de complete set incl vliegwiel???
Gebruikersavatar
masterpivo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 633
Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
Type MR2: AW11

Bericht door masterpivo »

johnwoo schreef:
Je hebt ook actieve sensors, met een extra (derde) voedingsdraad, die geven een mooie blokgolf die gelijk door logische elementen gebruikt kan worden, en vind je vaker terug in moderne auto's. Mijn bordje gaat beide types sensoren kunnen lezen ;)

Dat is een mooi werk dan. Krijg je iig wel een uitgebreid aantal 'klanten' waar je straks aan kan leveren ;) :)
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

johnwoo schreef:Een verse APK dus. Tevens TRD swaybars gemonteerd :)
Merbaar verschil met die swaybars ?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Ik zag vrijdagmiddag geen tijd meer om de auto nog op te halen, dus morgen vertel ik het je ;D (mits het droog is, op nat rij ik niet hard genoeg om verschil te merken denk ik :P).

De rubbers van de stock swaybars waren aardig uitgedroogd, zat wat speling in wat weer voor geklapper zorgde op klinkerweggetjes. Eerst alleen voor maar sinds een maand ofzo achter ook. Dat moet nu dus ook opgelost zijn :)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Michel H schreef:Merbaar verschil met die swaybars ?
Drie voorlopige ervaringen:
1. De auto voelt in z'n geheel wat robuuster aan nu die speling in de ARBs weg is. Vooral op klinkers.
2. De auto helt praktisch niet meer over, maar ik heb redelijk stugge veren, dus overhellen deed 'ie al weinig (verder dan dit helde 'ie nooit over; de bocht in die foto was op randje grip van die banden). Nog even afwachten wat het wordt als ik hard de bocht om ga.
3. De auto lijkt ietsjes neutraler, lees: minder onderstuur bij het insturen. Maar ook hier geldt: ik kan pas definitief zeggen wat de invloed is als ik er een keer flink mee gehoekt heb.
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Cool :).

Had je nou ook die montage platen er bij gekocht? Die je bijv. bij twos r us aan kunt schaffen ? Dit voorkomt scheuren van de bodem, was een kwaaltje bij de 91'ers geloof ik.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Nope, dit kwaaltje was mij ook niet bekend. Heb ff gezocht op mr2oc, en ook al gebeurt het in de meeste gevallen bij auto's die op het circuit gebruikt worden of een keer een flinke pothole hebben gepakt, ik denk dat ik daar toch maar een setje van ga bestellen :D
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Your welcome :D
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Zo, gelijk maar besteld, en omdat het ivm shipping costs prijstechnisch aantrekkelijk is gelijk wat ontstekingsonderdelen meegepakt, de 3S-GTE vreet die dingen toch op en ondanks de verhoogde dollar zijn rotors en verdeelkappen daar nog steeds een stukje goedkoper :P
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
masterpivo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 633
Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
Type MR2: AW11

Bericht door masterpivo »

Wat is Amerika af en toe toch een mooi land he ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Na een tijdje stilte weer wat verder gewerkt aan de traction control...
In principe zou de hardware nu moeten werken, al moeten er nog wat weerstanden vervangen worden en moet overal het aansluitmateriaal voor kabels nog aan.

Aan de life support om te testen:
Afbeelding

De injector pulsdetectie en de mogelijkheid pulsen te blokkeren hadden we eerder al af. Nu hebben we de frequentiedetectie van de ABS sensors gedaan. Zowel passieve sensoren (2-wire, zoals die van de SW20) als actieve sensoren (3-wire, zoals op veel moderne auto's) kunnen worden uitgelezen.
Om te testen hangen we de inputs aan de headphone-uitgang van de geluidskaart in de PC. Met een programma (tone generator) kunnen we dan verschillende frequenties genereren en checken of we ze kunnen uitlezen. Da's dan wel stereo dus we kunnen 2 kanalen tegelijk testen. Test firmware die de gelezen waardes via de seriele kabel weergeeft:

Afbeelding

De ABS sensor detectie is bij een bereik van 0-250 km/h tot een halve km/h nauwkeurig. Waarschijnlijk maken we het bereik nog wat groter ten koste van de resolutie, want meer dan 1 km/h nauwkeurig is eigenlijk overbodig.
Het is de bedoeling dat deze week een uitgebreidere test firmware klaar is die zowel het uitlezen van de ABS sensoren als het detecteren van de injectorpulsen (en daarmee het toerental) ondersteunt. Komend weekend willen we dat dan gaan testen op m'n tweetje :)

Als dat werkt is de volgende stap het onderbreken van injectorpulsen (bijv. door een testfirmware die een revlimiter op 2500 rpm ofzo vormt). Werkt dat ook dan is de hardware in principe OK en kunnen we een PCB gaan verzinnen en laten maken, terwijl we op het gemak de "echte" firmware proggen met de anti-slip algoritmes. Verdere veranderingen zijn dan alleen in software nodig.

Enkele specs/features van wat de firmware straks moet kunnen:
- Tot 4 injectors kunnen detecteren en blokkeren (tot 6 injectors is met de microcontroller mogelijk, waarschijnlijk is dat iets voor versie 2).
- 25 keer per seconde de ABS sensoren uitlezen en indien nodig het motorvermogen bijregelen via injector-cut.
- Instelbare soft en hard revlimiters.
- Verschillende niveau's van injector-cut, instelbaar voor verschillende wielspin-percentages. We weten nog niet of die injector-cut patronen mappable worden of dat ze on the fly uitgerekend worden door de box (de eeprom-ruimte om maps/configuratie in op te slaan is beperkt en de controller is snel zat om het zelf te berekenen).
- Instelbaar maximum toegelaten wielspin-percentage. Je kunt dus bijvoorbeeld 20% wielspin toestaan en plankgas de bocht door waarbij de box zorgt dat je (aangedreven) achterwielen niet meer dan 20% sneller dan je voorwielen draaien, dus een milde, gecontroleerde drift als het ware. Op nat kan je bv slechts 5% of helemaal geen wielspin (zoals af-fabriek systemen dat doen) toestaan.
- Windows software om de box via een seriele kabel te configureren en calibreren, en live-data weer te geven en te loggen (de wielsnelheden, voertuigsnelheid, wielspin-percentage, en rpm).

Behalve 6 cilinder support staat er nog een feature op de planning voor versie 2. We hebben nog 3 analoog->digitaal channels en een PWM output over. Met 1 ADC channel kunnen we een turbodruksensor uitlezen, en met het PWM kanaal kunnen we een servoklep zoals bijvoorbeeld een boost solenoid aansturen. Dus zoals je waarschijnlijk al hebt geraden, is het plan om er ook een elektronische boost controller in te bouwen ;) Die kunnen we dan natuurlijk weer koppelen aan de traction control functie, zodat je kunt kiezen of er injector pulsen moeten worden overgeslagen als er wielspin is, of de turbodruk kortstondig beperkt moet worden, of beide.
De andere ADC channels zouden we theoretisch kunnen gebruiken om nog twee andere dingen te dataloggen, zoals bv koelvloeistoftemperatuur - dan zouden we de revlimiter en boost control ook kunnen koppelen aan de koelwatertemperatuur om de rpm en boost laag te houden als de motor nog koud is. Mogelijkheden zat dus!
AfbeeldingAfbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ja dat is het leuk als je alles zelf maakt, alles onder controle :)

Blijft leuk dit. Ik ben een beetje lui, welke microcontroller heb je nou gebruikt?
En hoe weet je wat voor frequenties er uit de ABS sensor komen? Dat heb je al gemeten?

Wat is dat usb printje, het lijkt wel van FTDI? Is het voor de JTAG van de microcontroller? Of zo'n andere programmeerbare interface die ze bij Atmel hebben? (ben vergeten hoe die heet)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Om te ontwikkelen gebruiken we een ATmega128, een vrij uitgebreide dus, omdat we vantevoren niet wisten wat we precies nodig zouden hebben. In eerste instantie hadden we ook een andere methode om de ABS sensoren uit te lezen (pulsdetectie) maar die werkte niet op passieve sensoren zoals de SW20 die heeft. Als 'ie nu werkt op de auto komt er op de PCB een kleinere, eentje die ook in PDIP-40 te krijgen is zodat we niet meer zo'n header board nodig hebben. Wel op 16 MHz ook, dus even snel als de 128.

De (passieve) ABS sensoren op de SW20 geven een mooie sinus, ik heb ze aan een oscilloscoop gehangen. Zie het filmpje op de vorige pagina. Als m'n berekeningen kloppen zou dat een signaal van circa 2.1 kHz zijn bij 250 km/h (maar er komt een simpele calibratiefunctie waarbij je bv 50 of 80 km/h gaat rijden op een rechte weg en in het configuratieprogramma op een knop "Calibreren" klikt en dan weet de box wat de relatie tussen frequentie en snelheid is, dus zolang het bereik maar voldoende is maakt de exacte frequentie niet zoveel uit).

Dat USB printje is gewoon een ICSP programmer, van een of ander Duits bedrijfje; de oude seriele en parallelle programmers zijn traag :P (en bovendien heb ik geen seriele poorten op m'n PC; voor de RS232 communicatie heb ik al een USB-adapter aan m'n PC hangen :P) JTAG gebruiken we niet; die devices zijn wat duurder en ik debug gewoon door data naar RS232 te dumpen ;)
AfbeeldingAfbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Misschien wel leuk om er een site-je aan te weiden? Om even alle bevindingen op te dumpen (niet heel erg netjes ofzo) en dan ook de source enzo. Of heb je niet echt zin om het open source te maken?
Heb je hosting ruimte anders moet je het maar even zeggen, gooi ik wel even een subdomeintje open met een cms-je erbij.

Die ICSP bedoelde ik ook, gelijk heb je dat je geen JTAG spul neemt. En debugging via de console, niks mis mee in dit soort projecten :)

Ik zou de boel even opnieuw moeten lezen om alles weer te begrijpen maar ik vind het wel interresant, als het dus aardig haalbaar is zou ik het wel in m'n Celica willen bouwen volgend jaar. Mooi even launch control bouwen en TCS met een redelijke marge.

Is het niet slecht om zomaar de injectors af te kappen? Ok dan komt er geen brandstof meer binnen, duidelijk. Maar blijven de bougies dan niet kanellen in lege cilinders, is dat niet slecht?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Als het werkt zal er wel een site komen, want dan willen we (ik en de jongen die met de hardware meedoet) er een PCB en mooie behuizing voor maken en ze gaan verkopen :P (voor veel minder dan de RaceLogic set uiteraard, de hoge prijs daarvan was de reden om er in de eerste plaats mee te beginnen :D) Maar open source zal het dus niet worden ;)

Het is zeker haalbaar als je handig met elektro en embedded software, en goed op de hoogte van de werking van EFI systemen bent, maar er zijn wel wat valkuilen en heel wat uitzoekwerk (wij zijn er nu met 2 personen sinds april mee bezig, zij het lang niet continu), en het testen op je motor is niet geheel zonder risico (vandaar dat ik het nu op mijn tubby ga testen, daar komt binnenkort toch een nieuwe motor in), al kun je wel veel "droogtesten".

Zomaar de injectors afkappen is inderdaad niet goed; als je een bestaande puls onderbreekt (je kapt hem af terwijl de injector open staat, of je re-enabled de injector terwijl de ECU al aan een puls is begonnen) gaat je motor arm lopen (en mogelijk/waarschijnlijk kapot), en je kunt ook niet teveel pulsen blokken omdat dan de brandstof van de wanden van de inlaatpoort ge"scavenged" wordt en je de eerstvolgende actieve puls ook weer arm loopt. Beide issues hebben wij (als het goed is :P) opgelost, en ik ga natuurlijk niet zover dat ik verklap hoe ;)

De bougies zijn geen probleem; veel motoren hebben standaard al een wasted spark setup waarbij bougies in paren worden afgevuurd, en je dus behalve voor de arbeidsslag ook voor de inlaatslag een vonk hebt. Dat kan geen kwaad.
AfbeeldingAfbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ok duidelijk. Nou als ik het volgend jaar ergens kan kopen voor zomaar een kwart van de prijs van die racelogic bijvoorbeeld, en er zit Launch Control (eventueel als rev limiter) bij dan ben ik wel geïnteresseerd. Moet ik em wel dynamisch kunnen instellen zoals bij die van Racelogic vanuit de cabine :P
Gebruikersavatar
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 303
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
Type MR2: AW11

Bericht door The Elementz »

Ziet er allemaal gaaf uit man. Traction control is wel makkelijk met het aankomende weer :P. Je moet hem wel uit kunnen zetten natuurlijk, maar komt denk ik wel :D.

GreetZ
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Hier snap ik dus helemaal niets van, knap dat je dat alemaal kan:dux-blij_thumb-up:
Geef mij maar wat poly en schuurpapier, dat snap ik wel.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Plaats reactie