Aankoop AW11

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Youp

Bericht door Youp »

en hoe zit het met het mindere vermogen van de amerikaanse uitvoeringen...? is dit alleen een uitlaatgasrecirculatie of zijn er nog wat aanpassingen gemaakt?

dit word natuurlijk om te beginnen compleet naar de europese standaard verbouwd :P
aaso

Bericht door aaso »

ik denk dat je het dan hebt over de motoren met luchtweger en die met vaccuum sensor (MAP); dit kun je wel ombouwen naar euro. dan heb je wel het een en ander nodig
Youp

Bericht door Youp »

zaterdag mijn oldtimer verkocht... nu maar eens serieus naar die zilveren AW11 kijken... even zorgen dat alle mankementjes gemaakt worden en dat ik nog wat van de prijs af kan krijgen... :)
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:ik denk dat je het dan hebt over de motoren met luchtweger en die met vaccuum sensor (MAP); dit kun je wel ombouwen naar euro. dan heb je wel het een en ander nodig
enig idee wat allemaal? of kan je alles los trekken, afpluggen en een andere ECU monteren?
aaso

Bericht door aaso »

het emissie gedeelte kun je verwijderen en afpluggen; voor injectie gebaseerd op de MAP sensor heb je sowieso het volgende nodig: ECU, draadboom, de MAP sensor zelf, bijbehorende injectors (denk ik), voor de volledigheid een euro inlaathuis (zonder extra gaten e.d.)

ik dacht dat Rowan het hier gedaan heeft ooit? die kan het dan precies vertellen
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:het emissie gedeelte kun je verwijderen en afpluggen; voor injectie gebaseerd op de MAP sensor heb je sowieso het volgende nodig: ECU, draadboom, de MAP sensor zelf, bijbehorende injectors (denk ik), voor de volledigheid een euro inlaathuis (zonder extra gaten e.d.)

ik dacht dat Rowan het hier gedaan heeft ooit? die kan het dan precies vertellen
maar als ik zo aan het redeneren ben heb je er meer aan om gewoon het emissie gebeuren af te pluggen, de kat te verwijderen en een ECU op maat te maken... dankzij extra parameters zoals de luchthoeveelheidsmeter is een preciezere inspuiting en dus meer vermogen als bij een MAP gebaseerd systeem mogelijk... helemaal wanneer je dit systeem gaat combineren met nokkenassen en individuele gasklephuizen...

correct me if i'm wrong :)
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

aaso schreef:het emissie gedeelte kun je verwijderen en afpluggen; voor injectie gebaseerd op de MAP sensor heb je sowieso het volgende nodig: ECU, draadboom, de MAP sensor zelf, bijbehorende injectors (denk ik), voor de volledigheid een euro inlaathuis (zonder extra gaten e.d.)

ik dacht dat Rowan het hier gedaan heeft ooit? die kan het dan precies vertellen


Nee ik heb dat niet gedaan.

Ik heb de motor in mijn USA AW11 vervangen door een AE92 4AGE, een smallport. Daar kreeg ik de originele kabelboom en ecu bij.


mzzl Rowan
aaso

Bericht door aaso »

hoe efficient precies een MAP sensor is tegenover een luchtweeg systeem weet ik niet; wat jij beschrijft is een andere weg naar hetzelfde resultaat maar wat net iets meer moeite kost (ECU) denk ik

het is een beetje de keuze tussen origineel toyota spul gebruiken of de motor handmatig gaan aanpakken; jouw idee is wel leuker dan alleen maar ombouwen

Youp schreef:maar als ik zo aan het redeneren ben heb je er meer aan om gewoon het emissie gebeuren af te pluggen, de kat te verwijderen en een ECU op maat te maken... dankzij extra parameters zoals de luchthoeveelheidsmeter is een preciezere inspuiting en dus meer vermogen als bij een MAP gebaseerd systeem mogelijk... helemaal wanneer je dit systeem gaat combineren met nokkenassen en individuele gasklephuizen...

correct me if i'm wrong :)
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:hoe efficient precies een MAP sensor is tegenover een luchtweeg systeem weet ik niet; wat jij beschrijft is een andere weg naar hetzelfde resultaat maar wat net iets meer moeite kost (ECU) denk ik

het is een beetje de keuze tussen origineel toyota spul gebruiken of de motor handmatig gaan aanpakken; jouw idee is wel leuker dan alleen maar ombouwen
we hebben al eens een ECU ge-remapped op school, daar hebben we een circuitauto gehad als projectauto... het nadeel is alleen dat je er de middelen voor nodig hebt... wij konden gebruik maken van een programmeerbaar KMS motormanagement systeem... erg mooi spul maar ook erg duur... het is goedkoper en makkelijker om je auto zo ver mogelijk aan te passen en hem dan vervolgens naar KMS (of een soortgelijk bedrijf) te sturen om af te laten stellen (dus een ECU te laten programmeren)

maar in ieder geval dan lijkt me de ombouw naar europese specificaties overbodig 8)
aaso

Bericht door aaso »

een mooi traject om te gaan doen lijkt me! maar ik zou persoonlijk wel eerst de rest van de auto aanpakken (giga-beurt, remmen, onderstel e.d.) voordat ik veel geld in de peekaa's ga stoppen
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:een mooi traject om te gaan doen lijkt me! maar ik zou persoonlijk wel eerst de rest van de auto aanpakken (giga-beurt, remmen, onderstel e.d.) voordat ik veel geld in de peekaa's ga stoppen
dat sowieso :) ik probeer ook zo veel mogelijk te laten doen aan die MR2 voor ik hem koop... ik koop hem immers bij een garage en dan moeten (bijna) alle mankementen toch verholpen worden, zeker voor die prijs!

en vervolgens ga ik hem zelf nog eens nader inspecteren en kijken wat ik nog allemaal wil vervangen :)
aaso

Bericht door aaso »

maar wanneer krijg je hem nu precies dan?
Youp

Bericht door Youp »

aaso schreef:maar wanneer krijg je hem nu precies dan?
nou ik ben net terug van de garage waar hij te koop staat... ik heb hem op de brug bekeken en werkelijk wat is dat ding netjes :::| nergens geen roest of rottigheid te vinden alles is super in orde, alleen de ophangingsrubbers beginnen wat te verslijten... en de remblokjes achter zijn op... de rammel komt ook van een spanrol niet van de dynamo...

vraagprijs was 3950, ik heb 3000 geboden en dan is het werk er aan voor mezelf... ik ben benieuwd :)
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Spanrol kun je dan het beste meteen vervangen en dan gelijk de distributieriem ook. Ik heb laatst een Lancia om zeep geholpen omdat de spanrol was afgebroken, alle kleppen krom.

Bij een MR2 is het niet zo'n groot probleem als de riem of spanrol faalt want de zuiger kan de kleppen nooit raken. Maar het blijft k*t als je een mooie MR2 aan de kant moet zetten en niet verder kunt rijden..

Voor je ophangingsrubbers kun je misschien het beste die "polyurethane bushings" nemen, deze slijten ook niet meer :)
Youp

Bericht door Youp »

RowanMR2 schreef:Spanrol kun je dan het beste meteen vervangen en dan gelijk de distributieriem ook. Ik heb laatst een Lancia om zeep geholpen omdat de spanrol was afgebroken, alle kleppen krom.

Bij een MR2 is het niet zo'n groot probleem als de riem of spanrol faalt want de zuiger kan de kleppen nooit raken. Maar het blijft k*t als je een mooie MR2 aan de kant moet zetten en niet verder kunt rijden..

Voor je ophangingsrubbers kun je misschien het beste die "polyurethane bushings" nemen, deze slijten ook niet meer :)
ik weet dat toyota een non interference motor heeft maar ik vervang inderdaad meteen de gehele distributie... moet de waterpomp bij zo'n ding ook meegenomen worden of zit die niet op de distributie?

en ik wil ook polyurethane bussen inderdaad maar ze moeten niet meer dan 200% harder zijn dan de standaard rubbers ivm te grote krachten op het chassis en de ophangpunten... dat vinden ze niet zo fijn :)
Youp

Bericht door Youp »

zo ik heb hem gekocht! :) voor 3250 euro
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Mooi gefeliciteerd en veel plezier ermee
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Youp schreef:ik weet dat toyota een non interference motor heeft maar ik vervang inderdaad meteen de gehele distributie... moet de waterpomp bij zo'n ding ook meegenomen worden of zit die niet op de distributie?

en ik wil ook polyurethane bussen inderdaad maar ze moeten niet meer dan 200% harder zijn dan de standaard rubbers ivm te grote krachten op het chassis en de ophangpunten... dat vinden ze niet zo fijn :)

Nee de waterpomp wordt aangedreven door een multiriem/v-snaar die ook langs de dynamo gaat. Die moet overigens wel los om een andere distributieriem erop te zetten. Of je de waterpomp wilt vervangen is aan jezelf, niet altijd noodzakelijk maar ook niet geheel onverstandig.


Gefeliciteerd met je aankoop trouwens, veel plezier en veel veilige km's toegewenst! Ik verwacht spoedig foto's te zien :)


Groeten Rowan
Hextrasher

Bericht door Hextrasher »

Veel plezier ermee, en nu willen we de foto's zien! Is het de spoilerloze die eindeloos op marktplaats heeft gestaan ?
Youp

Bericht door Youp »

ik kan hem morgen ophalen

foto's staan al op pagina 3 van dit topic maar ik zal ze nog een keer posten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie