johnwoo's turbo [56k be gone]

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Roland

Bericht door Roland »

Mooi. Ik zou eigenlijk zelfs beginnen met een rev-limiter. Want dat moet je toch realiseren voor het TCS gebeuren.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Yup, dat denk ik ook. De wheel speed sensoren kunnen we ook mee beginnen.

Gisteren kon ik de verleiding niet weerstaan en heb de SSQV alvast gemonteerd:

Afbeelding

Het microfoontje van m'n digicam kon het niet helemaal aan, die begint door het uitlaatgeluid en/of het afblaasgeluid te clippen en schakelt de gevoeligheid dan fors terug waardoor je steeds een paar seconden niks hoort :( Ik zal straks nog een zoeken in de clipjes of er ergens een fatsoenlijke opname tussen zit. Het afblaasgeluid is vrij hard :devilish:

Zoals sommigen zullen weten is een open BOV op een AFM-based systeem niet super omdat de motor rijk loopt als het ding afblaast. Bij 10+ psi boost is dat inderdaad merkbaar; na schakelen pakt hij wat minder goed op, en ik heb ook al een plof uit de uitlaat gehad. Maar bij "normaal" rijden (<10 psi) is dit niet merkbaar, dus laat ik het ding er maar gewoon op zitten. Over een poosje ben ik toch van die AFM af :)
AfbeeldingAfbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Maar je kan dus gewoon gebruik maken van de bestaande Hall sensoren, en die heeft je MR2 omdat ie ABS heeft? Of heeft ie zowiezo Hall sensoren? Heeft mijn MR2 Hall sensoren? :D
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

De bestaande ABS sensoren zijn Hall effect sensoren ja. Dus deze traction control zou op iedere MR2 met ABS werken. En ook op andere auto's, zolang ze maar wheel speed sensoren hebben (vrijwel alle ABS systemen gebruiken dit soort sensoren) en sequentiele multipoint injectie. Andere vormen van injectie werken niet (bv directe injectie zoals bij diesels en sommige moderne benzinemotoren, en LPG-motoren; die hebben allemaal meer dan 1 injectorpuls per cilinder per cyclus, en zouden met ons systeem arm gaan lopen. Single point en batch injectie zouden in sommige gevallen theoretisch wel ondersteund kunnen worden met extra code, maar gezien bijna alle moderne benzinemotoren sequentiele injectie gebruiken is dat de extra moeite niet waard).
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Waar zit dat zwarte slangetje op aan gesloten?

Zijn er geen andere BOV's waar de mr2 geen last heeft van die bij effecten? "gesloten" ipv "Open" ?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

franksmits schreef:Waar zit dat zwarte slangetje op aan gesloten?

Zijn er geen andere BOV's waar de mr2 geen last heeft van die bij effecten? "gesloten" ipv "Open" ?
Dat slangetje gaat naar het inlaatspruitstuk; de BOV werkt op het drukverschil voor en na de gasklep.

Iedere open BOV heeft dit nadeel (rijk lopen) op een AFM systeem. Je kunt voor de SSQV ook een recirculatie"kit" kopen (een adaptertje op de BOV zelf, plus een slang naar je intake), maar dan hoor je het afblaasgeluidje dus ook niet meer. En aangezien de SSQV technisch hetzelfde werkt als de stocker heeft het dan dus weinig nut :P De stocker werkt prima, ongeacht welk vermogen je draait; de enige reden om een open BOV te nemen is het geluidje. En dan kun je het best de SSQV nemen omdat die puur op drukverschil werkt (push-pull type), in tegenstelling tot veel anderen die op veerkracht werken.

Om dat rijk lopen tegen te gaan zul je over moeten op een speed density systeem zodat de AFM weg kan. De meeste standalones werken zo (met luchttemperatuur + luchtdruk in spruitstuk), en er waren ook converters op de markt die van een luchtdruksensor een "AFM-signaal" nabootsen dat je ECU kan begrijpen (de HKS VPC - vein pressure converter) maar die worden niet meer gemaakt dus zul je moeten zoeken.
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Thnx voor de info, nu begrijp ik het.

Is het verschil echt heel erg merkbaar als je met zo'n open BOV rijdt? c.q. irriteert het?

Zon stand alone systeem is wel erg duur! Misschien dat er ooit 1 in de aanbieding is van HKS VPC.
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Mwa, bij normaal rijden merk je er niks van. Alleen als je stevig gas geeft (vanaf 10 psi, heb er een beetje op gelet) begin je te merken dat hij minder goed oppakt na schakelen. En af en toe een plof uit de uitlaat. Al met al valt er wel mee te rijden; het is nog niet zo erg dat 'ie echt hapert of terugvalt in de toeren.
AfbeeldingAfbeelding
Dennis16v
Zere vingers van het typen..
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 jan 2008, 00:50
Type MR2: AW11

Bericht door Dennis16v »

leuk projectje.. ben erg benieuwd naar t resultaat ;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Inmiddels is al een zooi onderdelen binnen om een test boardje te bouwen voor de traction control. Ik moet nog een rits andere onderdelen maar dan hopen we binnenkort toch eens te beginnen met wat solderen en kijken of we die ABS sensoren kunnen uitlezen, for starters :)
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

mag ik het 2e testmonster zijn :)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Gotta love ambtenaren...
M'n turbo kit is gisteren in Nederland gearriveerd \o/
Alleen viel er vandaag een envelop van TNT Post afdeling inklaring op de deurmat in plaats van een 20 kilo zwaar pakket Afbeelding
Of ik een formuliertje wil invullen en opsturen zodat TNT het kan inklaren. De info waar ze om vragen? Omschrijving en waarde van de goederen, en transportkosten. Voor het gemak sturen ze het USPS customs form dat de Amerikaan heeft moeten invullen bij opsturen van het pakket mee. Wat is daarop te vinden? Juist, de omschrijving en waarde van de goederen, en de kosten van het transport.
Like, d'oh! Afbeelding

Kijk dat er invoerrechten betaald moeten worden is logisch, maar normaal komt de postbode gewoon aan de deur met het pakket, vertelt hij je wat je moet afrekenen aan douanerechten+btw+inklaringskosten, en heb je het pakket meteen. Waarom dan eerst vragen om info die al gewoon op het customs form staat (alleen dan in dollars ipv euro's) Afbeelding En betalen gebeurt straks nog steeds gewoon aan de postbode als die het pakket komt brengen, alleen zit er nu dus een nutteloos formulier extra tussen.
En een lagere waarde opgeven heeft dus ook geen zin met de waarde in dollars op de douaneverklaring Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

Welkom in Nederland.
Gebruikersavatar
masterpivo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 633
Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
Type MR2: AW11

Bericht door masterpivo »

franksmits schreef:Welkom in Nederland.
+... ja wat zal ik zeggen... 600000 ofzo? :P
ST185pinjo
Knop gevonden hoor !
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 feb 2007, 12:50
Type MR2: AW11

Bericht door ST185pinjo »

Dat is jammer van de douane. Ik heb KO gevraagd een lagere prijs op de verzendbon te zetten. Toen ik het pakket binnen kreeg stond er een waarde van 1000 dollar op.;D Voor een doos met spullen van 3x de waarde. Scheelt een hoop extra geld.

Misschien voor volgende keer.
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Niet ieder bedrijf doet dat helaas ;) Maar das wel een bekende tip :) Houd er rekening mee dat je zulke fratsen niet uithaalt met items als Carbon. Je lading wordt verzekerd tegen die waarde die jij erop zet. Als jij dan voor 3000 euro aan carbon besteld en je laat er 300 op zetten, gaat het stuk.. krijg je maar 300 ;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Dat is ook de reden dat hier wel gewoon de echte waarde op staat. Ik zou zo balen als er iets gebeurt met het pakje (kapot, of kwijt) en je krijgt niet eens terug wat je ervoor hebt betaald. Ik heb dan ook gewoon rekening gehouden met de invoerrechten, alleen snap ik dus niet waarom ze mij zo'n formulier vragen in te vullen voor de waarde, terwijl die info gewoon op het Amerikaanse customs form staat - die ze dus zelfs meesturen met het in te vullen formulier Afbeelding
Gewoon zonde van de tijd...

Overigens zijn invoerrechten in dit geval wel onterecht imo. Ze zijn bedoeld ter bescherming van de interne markt, zodat lokale producenten niet kapotgeconcurreerd worden door buitenlandse bedrijven die het goedkoper kunnen. Maar in Nederland zijn geen turbo fabrikanten - er valt dus weinig te beschermen aan interne markt. Sowieso hebben we hier weinig autoparts productie. Turbo's komen ofwel uit Amerika (Garrett/Honeywell, BorgWarner, Precision Turbo) ofwel uit Azie (MHI, IHI, Hitachi).
Vooruit, je hebt KKK/Siemens in Duitsland, maar die maken vooral voor Europese automerken, niet voor onze Toyota's, en behoeven dus eigenlijk geen bescherming. En Holset in Engeland, maar die zijn alweer een hele tijd in Amerikaanse handen (Cummins).
AfbeeldingAfbeelding
franksmits

Bericht door franksmits »

ze kunnen natuurlijk niet naar alles kijken wat alles is, waar het vandaan komt en of het in Nederland gemaakt wordt ivm concurrentie. Dat zou een hoop extra uitgave zijn. Kan je beter besteden aan een regenboog om de lantaarnpalen....
Gebruikersavatar
hydraMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 jan 2007, 18:22
Type MR2: AW11

Bericht door hydraMR2 »

Als je met je creditcard betaald dan zijn al je inkopen verzekerd en voor het daadwerkelijke bedrag....dus je kan gerust een laag bedrag op het pakket laten zetten want van die verzekering via de verzendservice maak je toch geen gebruik ...
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Daar heb ik ook naar gekeken, maar bij Visa (wat ik heb) is dat dus niet zo. Ja, je hebt een aankoopverzekering, en ja die geldt wereldwijd en gaat in op het moment dat je de spullen bestelt met je creditcard, maar: transport valt er niet onder (enkel transport door jezelf wel, dus als je zelf iets in het buitenland koopt en het meeneemt).
5.3. Voorts biedt deze verzekering geen dekking:
a. bij diefstal, verlies, vermissing, inbeslagname, verbeurdverklaring en beschadiging tijdens transport en overslag van de zaak, anders dan door de verzekerde zelf (met uitzondering van transport met openbaar (vlieg)vervoer van de zaak in eigendom als bagage van de met hetzelfde vervoer meereizende verzekerde);
En dat staat overigens alleen in de "kleine lettertjes" van de uitgebreide versie van de voorwaarden; niet in de algemene voorwaarden van de Visa card zelf (daar staat enkel, 180 dagen aankoopverzekering wereldwijd vanaf datum aankoop), dus ik vermoed dat dit voor alle Visa cards en waarschijnlijk andere merken ook wel zal gelden!
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie