johnwoo's turbo [56k be gone]
Moderator: Pieten
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Yup, dat denk ik ook. De wheel speed sensoren kunnen we ook mee beginnen.
Gisteren kon ik de verleiding niet weerstaan en heb de SSQV alvast gemonteerd:
![Afbeelding](http://tweakers.net/ext/f/fcXQ9yTG6TyjaAW7vaopYRU5/full.jpg)
Het microfoontje van m'n digicam kon het niet helemaal aan, die begint door het uitlaatgeluid en/of het afblaasgeluid te clippen en schakelt de gevoeligheid dan fors terug waardoor je steeds een paar seconden niks hoort
Ik zal straks nog een zoeken in de clipjes of er ergens een fatsoenlijke opname tussen zit. Het afblaasgeluid is vrij hard ![Devilish :devilish:](./images/smilies/devilish.gif)
Zoals sommigen zullen weten is een open BOV op een AFM-based systeem niet super omdat de motor rijk loopt als het ding afblaast. Bij 10+ psi boost is dat inderdaad merkbaar; na schakelen pakt hij wat minder goed op, en ik heb ook al een plof uit de uitlaat gehad. Maar bij "normaal" rijden (<10 psi) is dit niet merkbaar, dus laat ik het ding er maar gewoon op zitten. Over een poosje ben ik toch van die AFM af![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
Gisteren kon ik de verleiding niet weerstaan en heb de SSQV alvast gemonteerd:
![Afbeelding](http://tweakers.net/ext/f/fcXQ9yTG6TyjaAW7vaopYRU5/full.jpg)
Het microfoontje van m'n digicam kon het niet helemaal aan, die begint door het uitlaatgeluid en/of het afblaasgeluid te clippen en schakelt de gevoeligheid dan fors terug waardoor je steeds een paar seconden niks hoort
![Sad :(](./images/smilies/sad.gif)
![Devilish :devilish:](./images/smilies/devilish.gif)
Zoals sommigen zullen weten is een open BOV op een AFM-based systeem niet super omdat de motor rijk loopt als het ding afblaast. Bij 10+ psi boost is dat inderdaad merkbaar; na schakelen pakt hij wat minder goed op, en ik heb ook al een plof uit de uitlaat gehad. Maar bij "normaal" rijden (<10 psi) is dit niet merkbaar, dus laat ik het ding er maar gewoon op zitten. Over een poosje ben ik toch van die AFM af
![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
De bestaande ABS sensoren zijn Hall effect sensoren ja. Dus deze traction control zou op iedere MR2 met ABS werken. En ook op andere auto's, zolang ze maar wheel speed sensoren hebben (vrijwel alle ABS systemen gebruiken dit soort sensoren) en sequentiele multipoint injectie. Andere vormen van injectie werken niet (bv directe injectie zoals bij diesels en sommige moderne benzinemotoren, en LPG-motoren; die hebben allemaal meer dan 1 injectorpuls per cilinder per cyclus, en zouden met ons systeem arm gaan lopen. Single point en batch injectie zouden in sommige gevallen theoretisch wel ondersteund kunnen worden met extra code, maar gezien bijna alle moderne benzinemotoren sequentiele injectie gebruiken is dat de extra moeite niet waard).
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat slangetje gaat naar het inlaatspruitstuk; de BOV werkt op het drukverschil voor en na de gasklep.franksmits schreef:Waar zit dat zwarte slangetje op aan gesloten?
Zijn er geen andere BOV's waar de mr2 geen last heeft van die bij effecten? "gesloten" ipv "Open" ?
Iedere open BOV heeft dit nadeel (rijk lopen) op een AFM systeem. Je kunt voor de SSQV ook een recirculatie"kit" kopen (een adaptertje op de BOV zelf, plus een slang naar je intake), maar dan hoor je het afblaasgeluidje dus ook niet meer. En aangezien de SSQV technisch hetzelfde werkt als de stocker heeft het dan dus weinig nut
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Om dat rijk lopen tegen te gaan zul je over moeten op een speed density systeem zodat de AFM weg kan. De meeste standalones werken zo (met luchttemperatuur + luchtdruk in spruitstuk), en er waren ook converters op de markt die van een luchtdruksensor een "AFM-signaal" nabootsen dat je ECU kan begrijpen (de HKS VPC - vein pressure converter) maar die worden niet meer gemaakt dus zul je moeten zoeken.
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Mwa, bij normaal rijden merk je er niks van. Alleen als je stevig gas geeft (vanaf 10 psi, heb er een beetje op gelet) begin je te merken dat hij minder goed oppakt na schakelen. En af en toe een plof uit de uitlaat. Al met al valt er wel mee te rijden; het is nog niet zo erg dat 'ie echt hapert of terugvalt in de toeren.
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Gotta love ambtenaren...
M'n turbo kit is gisteren in Nederland gearriveerd \o/
Alleen viel er vandaag een envelop van TNT Post afdeling inklaring op de deurmat in plaats van een 20 kilo zwaar pakket![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/frown.gif)
Of ik een formuliertje wil invullen en opsturen zodat TNT het kan inklaren. De info waar ze om vragen? Omschrijving en waarde van de goederen, en transportkosten. Voor het gemak sturen ze het USPS customs form dat de Amerikaan heeft moeten invullen bij opsturen van het pakket mee. Wat is daarop te vinden? Juist, de omschrijving en waarde van de goederen, en de kosten van het transport.
Like, d'oh!![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/bonk.gif)
Kijk dat er invoerrechten betaald moeten worden is logisch, maar normaal komt de postbode gewoon aan de deur met het pakket, vertelt hij je wat je moet afrekenen aan douanerechten+btw+inklaringskosten, en heb je het pakket meteen. Waarom dan eerst vragen om info die al gewoon op het customs form staat (alleen dan in dollars ipv euro's)
En betalen gebeurt straks nog steeds gewoon aan de postbode als die het pakket komt brengen, alleen zit er nu dus een nutteloos formulier extra tussen.
En een lagere waarde opgeven heeft dus ook geen zin met de waarde in dollars op de douaneverklaring![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/puh2.gif)
M'n turbo kit is gisteren in Nederland gearriveerd \o/
Alleen viel er vandaag een envelop van TNT Post afdeling inklaring op de deurmat in plaats van een 20 kilo zwaar pakket
![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/frown.gif)
Of ik een formuliertje wil invullen en opsturen zodat TNT het kan inklaren. De info waar ze om vragen? Omschrijving en waarde van de goederen, en transportkosten. Voor het gemak sturen ze het USPS customs form dat de Amerikaan heeft moeten invullen bij opsturen van het pakket mee. Wat is daarop te vinden? Juist, de omschrijving en waarde van de goederen, en de kosten van het transport.
Like, d'oh!
![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/bonk.gif)
Kijk dat er invoerrechten betaald moeten worden is logisch, maar normaal komt de postbode gewoon aan de deur met het pakket, vertelt hij je wat je moet afrekenen aan douanerechten+btw+inklaringskosten, en heb je het pakket meteen. Waarom dan eerst vragen om info die al gewoon op het customs form staat (alleen dan in dollars ipv euro's)
![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/bonk.gif)
En een lagere waarde opgeven heeft dus ook geen zin met de waarde in dollars op de douaneverklaring
![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/puh2.gif)
- masterpivo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 633
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 22:52
- Type MR2: AW11
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 12:50
- Type MR2: AW11
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Niet ieder bedrijf doet dat helaas
Maar das wel een bekende tip
Houd er rekening mee dat je zulke fratsen niet uithaalt met items als Carbon. Je lading wordt verzekerd tegen die waarde die jij erop zet. Als jij dan voor 3000 euro aan carbon besteld en je laat er 300 op zetten, gaat het stuk.. krijg je maar 300 ![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat is ook de reden dat hier wel gewoon de echte waarde op staat. Ik zou zo balen als er iets gebeurt met het pakje (kapot, of kwijt) en je krijgt niet eens terug wat je ervoor hebt betaald. Ik heb dan ook gewoon rekening gehouden met de invoerrechten, alleen snap ik dus niet waarom ze mij zo'n formulier vragen in te vullen voor de waarde, terwijl die info gewoon op het Amerikaanse customs form staat - die ze dus zelfs meesturen met het in te vullen formulier ![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/bonk.gif)
Gewoon zonde van de tijd...
Overigens zijn invoerrechten in dit geval wel onterecht imo. Ze zijn bedoeld ter bescherming van de interne markt, zodat lokale producenten niet kapotgeconcurreerd worden door buitenlandse bedrijven die het goedkoper kunnen. Maar in Nederland zijn geen turbo fabrikanten - er valt dus weinig te beschermen aan interne markt. Sowieso hebben we hier weinig autoparts productie. Turbo's komen ofwel uit Amerika (Garrett/Honeywell, BorgWarner, Precision Turbo) ofwel uit Azie (MHI, IHI, Hitachi).
Vooruit, je hebt KKK/Siemens in Duitsland, maar die maken vooral voor Europese automerken, niet voor onze Toyota's, en behoeven dus eigenlijk geen bescherming. En Holset in Engeland, maar die zijn alweer een hele tijd in Amerikaanse handen (Cummins).
![Afbeelding](http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/bonk.gif)
Gewoon zonde van de tijd...
Overigens zijn invoerrechten in dit geval wel onterecht imo. Ze zijn bedoeld ter bescherming van de interne markt, zodat lokale producenten niet kapotgeconcurreerd worden door buitenlandse bedrijven die het goedkoper kunnen. Maar in Nederland zijn geen turbo fabrikanten - er valt dus weinig te beschermen aan interne markt. Sowieso hebben we hier weinig autoparts productie. Turbo's komen ofwel uit Amerika (Garrett/Honeywell, BorgWarner, Precision Turbo) ofwel uit Azie (MHI, IHI, Hitachi).
Vooruit, je hebt KKK/Siemens in Duitsland, maar die maken vooral voor Europese automerken, niet voor onze Toyota's, en behoeven dus eigenlijk geen bescherming. En Holset in Engeland, maar die zijn alweer een hele tijd in Amerikaanse handen (Cummins).
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Daar heb ik ook naar gekeken, maar bij Visa (wat ik heb) is dat dus niet zo. Ja, je hebt een aankoopverzekering, en ja die geldt wereldwijd en gaat in op het moment dat je de spullen bestelt met je creditcard, maar: transport valt er niet onder (enkel transport door jezelf wel, dus als je zelf iets in het buitenland koopt en het meeneemt).
En dat staat overigens alleen in de "kleine lettertjes" van de uitgebreide versie van de voorwaarden; niet in de algemene voorwaarden van de Visa card zelf (daar staat enkel, 180 dagen aankoopverzekering wereldwijd vanaf datum aankoop), dus ik vermoed dat dit voor alle Visa cards en waarschijnlijk andere merken ook wel zal gelden!5.3. Voorts biedt deze verzekering geen dekking:
a. bij diefstal, verlies, vermissing, inbeslagname, verbeurdverklaring en beschadiging tijdens transport en overslag van de zaak, anders dan door de verzekerde zelf (met uitzondering van transport met openbaar (vlieg)vervoer van de zaak in eigendom als bagage van de met hetzelfde vervoer meereizende verzekerde);