Sherwin's Spyder - Motor Swap

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Lekker ghetto op de parkeerplaats bezig. Wie heeft er tegenwoordig nog een brug nodig. Ik zeg goed bezig en ga door!!
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Leliev schreef:Lekker ghetto op de parkeerplaats bezig. Wie heeft er tegenwoordig nog een brug nodig. Ik zeg goed bezig en ga door!!
ja 't leuke is het is mijn parkeerplaats! (mag alleen geen garage gebouwd worden dus carport erop en tada wannabe garage, met wannabe brug...) ik zeg motorswap;D
Gebruikersavatar
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 303
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
Type MR2: AW11

Bericht door The Elementz »

Goed bezig ;D. Het is jouw parkeerplaats, maar je mag geen muur eromheen zetten :/. Je hebt in ieder geval geen last van de ruimte :P, die is nu namelijk variable ;D.

Veel success met de swap.

GreetZ
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

wauw hele lap tekst getypt en 1x verkeerd klikken en alles was weg...:huh: opnieuw dan maar

@jeroen, ik hoop over een week(of twee)
decipherer schreef:Dat ziet er goed uit, schiet lekker op zo! Ik heb wel een aantal vraagjes :)

- die 1zz dipstick, heeft die ook de juiste lengte voor een 2zz? Ik bedoel, niet dat je zometeen te weinig of te veel olie in je blok hebt zitten omdat die dipstick niet klopt.
de dipstick van de 1zz is langer, maar het meetstokje gaat even ver naar binnen in het blok, dus je meet hetzelfde peil!;D

decipherer schreef: - Ik ben helemaal niet thuis in zo'n 2zz swap, maar is normaal gesproken de versnellingsbak die ze achter de 2zz hangen dezelfde als die achter de 1zz hangt? Ik neem tenminste aan dat je die niet wisselt? En hoe zit het dan met de verhoudingen?
ik hou de 5bak, dit omdat ik deze al heb en ik geen geld voor de 6bak heb momenteel, echter is de 6bak behoorlijk in het voordeel. De kracht van dit blok zit voornamelijk in het Valve Lift toerenbereik met een 6bak schakel je van valve lift naar valve lift, en vandaar dat je daarmee het meeste uit het blok haalt. Bij de 5bak daar in tegen kan je dus langer doortrekken in een versnelling omdat deze zwaarder vertand is. de 6bak is beter, maar wellicht dat hij later er nog in komt, momenteel is daar geen ruimte in het budget voor
decipherer schreef: - waar haalt die 2zz z'n ectra vermogen vandaag. Ja, extra lift natuurlijk, maar draait die ook meer toeren dan een 1zz ofzo?

Mooi project :)
De 1zz heeft Variable Valve Timing (spreek voor zich toch?)
Boring is 79 mm de slag is 91.5 mm

De 2zz heeft Variable Valve Timing in combinatie met Variable Valve Lift(dit is vergelijkbaar met V-tec van Honda). De kop van de 2zz is ontworpen door Toyota en Yamaha gesamenlijk. De Valve Lift zit van 6200-Rev Limit,
ik heb een '00 ECU, deze zou moeten eindigen bij 8600rpm (of 8500rpm er zitten namelijk wat verschillen in qua ECU)
Boring is 82 mm en de slag is 85 mm

de 2zz heeft een low cam en een high cam...:
Wikipedia schreef: Intake Exhaust
Duration Valve lift Duration Valve lift
Low Cam 228° 7.6mm 228° 7.6mm
High Cam 292° 11.2mm 276° 10.0mm
ik hoop dat je daar je antwoordt in kan vinden hahah:dux-blij_thumb-up:
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Zeker, lekker toeren draaien met dat ding :D
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

decipherer schreef:Zeker, lekker toeren draaien met dat ding :D
jaa maar dan heb ik ook gelijk een GOED blok in mijn mooie 2'tje zitten!;D
Gebruikersavatar
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 303
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
Type MR2: AW11

Bericht door The Elementz »

Sherwin schreef:jaa maar dan heb ik ook gelijk een GOED blok in mijn mooie 2'tje zitten!;D

Tja, zonder een goed gezond hart kom je niet ver :(. Met de swap kan je meteen alles goed aanpakken. Ik neem altijd meer dan noodzakelijk ;D, als je toch bezig bent :idea8:.

GreetZ
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

@Sherwin: stop nou toch eens met dat kletsen :blaat: en maak die swap eens af!! ;D

Tjonge wat heb jij zeeen van tijd zeg, of staat je laptop naast je emmer onder die carport? :comp1:
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Sherwin mag van mij wel de tijd nemen......Remmel, stop eens met kletsen !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

:X :approve:
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Remmel schreef:@Sherwin: stop nou toch eens met dat kletsen :blaat: en maak die swap eens af!! ;D

Tjonge wat heb jij zeeen van tijd zeg, of staat je laptop naast je emmer onder die carport? :comp1:
Kletsen deed ik s avond en s ochtends (iphone). Zo veel tekst is alleen maar gunstig voor jou aankomende swap!
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Goed bezig, maar kan ik al koffie zetten?:P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

mr2PUNTfreak schreef:Goed bezig, maar kan ik al koffie zetten?:P
nee ik den kdat de koffie uitgesteld is hahahaha!;D

ik neem er mijn tijd voor Punt, ik stel voor dat jij dat ook doet!::)

====================================

had vandaag een rustig dagje:

ik heb de versnellingsbak gedemonteerd, de koppelingen van beide blokken gechecked, de benzine toevoer aangepast(liep vanaf de uitlaatkant naar de inlaatkant, maar moest ook vanaf de inlaat kant komen op een goede aansluiting met de leidingen te hebben), de Celica kabelboom gedemonteerd en alle slangen overgezet.

foto's:
[versnellingsbak]
Afbeelding

Afbeelding

[koppeling uit de 1zz]
Afbeelding

Afbeelding

[koppeling uit de 2zz]
Afbeelding

Afbeelding

wat is handig om te doen met de koppeling? ik heb geen flauw idee of deze nog goed zijn, laat er mogen iemand naar kijken die dat wel weet haha...:huh:

misschien hebben jullie er nog wat leuks over te vertellen?;D
white lightning
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 292
Lid geworden op: 12 nov 2008, 18:54
Type MR2: AW11

Bericht door white lightning »

gewoon een nieuwe er in zetten dan weet je zeker dat het goed is.
plus dat je het nu toch open hebt liggen .
zou zonde zijn als je het naderhand weer los moet halen omdat hij toch niet goed zouw zijn.
heb er verder ook geen verstand van maar dat is wat ik zouw doen.
toen ik een andere bak er in kreeg heb ik dit ook gedaan mijn platen waren noch wel goed maar willie zij toen van je hebt het nu toch los liggen en je platen gaan noch maar een jaartje mee dus vernieuwen was toen gewoon de beste oplossing.
en natuurlijk gewoon orgineel he geen andere troep.

groeten chris mr2.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Nieuwe koppeling kost nu inderdaad niet de wereld en dan kan je er weer jaren tegen. Aan de andere kant, mocht je toch nog eens voor die 6-bak gaan, kan je daar beter het geld voor opzij leggen ;)

Verder respect hoor, dat je dit allemaal zo doet, en aan de openbare weg nog wel :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

decipherer schreef:Nieuwe koppeling kost nu inderdaad niet de wereld en dan kan je er weer jaren tegen. Aan de andere kant, mocht je toch nog eens voor die 6-bak gaan, kan je daar beter het geld voor opzij leggen ;)

Verder respect hoor, dat je dit allemaal zo doet, en aan de openbare weg nog wel :dux-blij_thumb-up:
Het is wel privé terrein, alleen zijn er wat regels aan verbonden...(anders was t allang een garage geworden!
phaebo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 nov 2009, 12:17

Bericht door phaebo »

mooi projectje :D Heb laatst in een celica gereden met een 2zz en moet zeggen dat rijdt behoorlijk :D
goed bezig, dit blijf ik volgen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Als je het toch open hebt zou ik altijd de koppeling vervangen, tenzij je zeker weet dat die onlangs is vervangen.
Op de foto is het moeilijk beoordelen, maar hij lijkt aan de dunne kant :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Nou vandaag met nieuwe moed op pad gegaan... kijk eens wat ik allemaal voor moois binnen had toen ik terug was!
[LUK Koppelingsset]
Afbeelding

Afbeelding
Thanks to Nova!
[Motorsteun & MonkeyWrench Swap Header]
Afbeelding

en daarnaast had ik nog;
10L Koelvloeistof
5L 5W40 Volledig Synthetische Olie
1x Olie Filter voor een 2zz-ge
1x V-snaar (of Multi riem, wat jij wilt!)
2x OEM Toyota Asmoeren

Krijg Maandag van Toyota nog geleverd:
1x stop voor op het 'kachel systeem'
1x Uitlaat Manifold Pakking (voor een Celica T-Sport 2zz-ge)

Dus ben ik begonnen met de koppeling te installeren, Dat was niet erg moeilijk zo gepiept!
Let wel op dat je hem gelijk centreert (heb ik gedaan m.b.v. een verleng stukje van een ratel) en dat je het vliegwiel en de druk groep goed schoonmaakt.
Voor de 'Throwout bearing' (het druklager?) moet je wel wat vet hebben.

toen de versnellingsbak en motor verenigd!
[is volgens mij wel al met kabelboom erop, maar het gaat om het idee :D]
Afbeelding

Ik vond dat ik wel lekker bezig ging, en alles ging wel goed dus... heb ik het er toch maar op gewaagd...

Ja!!! Ik ben begonnen met de kabelboom! pff... wat een karwei is dat, De Spyder kabelboom past redelijk goed op de 2zz.

ikzelf heb echter wat dingetjes ondervonden naast de aanpassingen die bekend zijn (repinnen en 3 extra kabels, hierover post ik later een how-to);

de kabels die naar de bougie dopjes lopen zitten normaal in een soort plastic houdertje, je kan het beste het plastic houdertje van de Celica boom af pakken.
de TPS (sensor op de Throttle Body) -kabel moet je iets wat uit de kabelboom snijden zodat hij genoeg ruimte heeft zodat alles past!

Je kan het beste de slangen van de kop afhalen (aan een kant is voldoende) zodat je de kabelboom overal mooi langs kan leggen.

dit alles kan je het beste On-the-go doen, want op deze manier krijg je alles zo goed mogelijk pas.

hier zit de stekker op de sensor voor de Oil Valve Pressure Switch(deze stuurt de 'valve lift' aan) en hier zie je hoe ik deze heb vast gemaakt (hier zit nu isolatie tape overheen!)
Afbeelding

Stekker van de Oil Valve Sensor (deze geeft waardes aan de ECU)
Afbeelding

hier de oil valve stekker wat beter te zien
Afbeelding


[nog een keer mijn mooie spruitstuk!:D]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Ik heb met hulp van Cap Weir, van het Spyderchat Forum, mijn kabelboom aangepast zodat hij werkt op de Celica ECU.

ik heb een '00 Kabelboom op een '00 2ZZ-GE M/T ECU

nou de volgende schema's zullen wel handig zijn:
*deze foto's komen van het Spyderchat en zijn gemaakt door 'Cap Weir'*
ik noem ze van A tot D, van rechts naar links
A=E2; D=E5
De cijfertjes zijn het nummer van de pin(staan ook aangegeven op het stekkertje)

[LAYOUT MR2/1ZZ ECU]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[LAYOUT CELICA/2ZZ ECU]*groen matched met 1zz, anders aangegeven*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[SWAP HEADER VAN LR]*heb ik niet gebruikt*
Afbeelding

nou dit is allemaal leuk en aardig, als je zin hem om alles naast elkaar te leggen, veel plezier maar dit heb ik al gedaan dus kan ik het maar beter even posten:


Dus wat te doen:
A7 verbind met 'ground'
B1 Verwijder pin en isoleer
B7 Verwijder pin en isoleer[LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B9 Verwijder pin en isoleer
B12 verbind met 'ground'
B15 Verwijder pin en isoleer [LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B16 Repin naar C8
B17 Verwijder pin en isoleer
B19 Negeer; je powersteering zal gewoon werken als je hem negeert
B25 Repin naar C9
C5 Verwijder pin en isoleer
C6 Verwijder de kabel die erin zit en isoleer, Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift (-) (celica boom; blauw/zwarte kabel)
C7 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift + (blauw/witte kabel in Celica kabelboom)
C21 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift Pressure Switch
D28 Is buiten gebruik, de mr2 kabelboom kan slechts een 1wire knock sensor hebben.
D30 Negeer

Hint: De kabel die uit C6 komt is een 'ground' kabel, verbind deze met zowel A7 en B12, dan weet je zeker dat je een goede 'ground' kabel gepakt hebt.

Ik raad je af om de kabels door te knippen en te gaan solderen, het kan veel makkelijker want je kan de kabels letterlijk herorganiseren! Aan de onderkant van elk stekkertje zit een wit blokje, er zijn 3 lockjes per blokje, klik deze los en het blokje komt er half uit, nu zijn de pinnetjes van het stekkertje niet compleet vast en dus opnieuw te rangschikken.

neem een naald en een punttang (of iets wat erop lijkt).
steek de naald in de stekker(met de achterkant als deze past) bij de pin die je eruit wil hebben. Duw met de punttang het stekkertje eruit, het kost misschien wat kracht maar hij komt eruit, lukt dit niet? pak de scherpe kant van de naald en schuif hem in de stekker, maar dan onder het pinnetje tot hij niet verder kan als je dan een beetje wrikt komt het pinnetje wat losser te zitten en kan je hem er gewoon uitdrukken.

als je klaar bent met het herorganiseren, vergeet dan niet de witte blokjes onderaan de stekker terug te duwen!

voor het idee wat foto's
de extra kabels met connectortjes eraan
Afbeelding

zo sluit je ze uiteindelijk aan op je motorblok:
Afbeelding

deze kabels bindt je dan even af en isoleer je:
Afbeelding


Heb je beschikking over een Celica Kabelboom? Zoja zoek dan eventjes de juiste stekkertjes van de Oil Valve Lift Sensor (kabels zijn: blauw(-) en blauw/wit(+)) en de Oil Valve Pressure switch (kabel is grijs). Als je deze hebt kan je ze aan de kabelboom toevoegen en is hij plug and play.

nu ben je bijna klaar voor gebruik, want de kabelboom is eigenlijk compleet omgepint. Het verschil tussen een 1zz en een 2zz is dat de Throttlebody anders opengaat. De TPS (Throttle Position Sensor) is echter 180 graden gedraait, Als we dan de MR2 kabelboom gebruiken zou hij de ECU precies het tegenover gestelde vertellen dan wat waar is.

wat we dus gaan doen is de polariteit van de sensor omdraaien. Dit klinkt misschien moeilijk maar we draaien in principe 2 kabeltjes om.

zoek eerst de TPS stekker, hij past op de stekker die op de Throttle body zit. De stekker heeft 3 pinnetjes. een Bruine een blauwe en een Geel/Groene.
Je moet de bruine en de blauwe omwisselen. Ook bij deze stekker kan je de pinnetjes losmaken, eerst door het rubber binnenkantje eruit te wrikken met een dunne schroevendraaier (aan de achterkant van de stekker zit een gleufje waar je je schroevendraaier doorheen kan steken), heb je het binnenkantje eruit dan zijn de pinnetjes weer wat losser en kan je ze er gewoon uitsteken op dezelfde manier als bij de ECU stekkers. Vergeet ook hier niet de binnenkant terug te monteren! *dit moet bij de sensor zelf, want bij de ECU kan dit niet!*


Als je dit allemaal iets te veel van het goede vindt (kan ook natuurlijk), kan je een Swap Harness kopen op http://www.monkeywrenchracing.com of bij ddresearchperformance.


ik heb het momenteel nog niet getest, maar wel meerdere malen nagelopen, het moet kloppen! Zodra ik hem getest heb (en de motor loopt etc.) zal ik dat even bevestigen. Buiten dat is het compleet op eigen risico als je dit doet (ook voor mij natuurlijk) en niemand behalve jezelf is aansprakelijk als je deze handleiding volgt ::)

ik hoop dat ik je er mee heb kunnen helpen!:dux-blij_thumb-up:



gr. Sherwin
Plaats reactie