Sherwin's Spyder - Motor Swap
Moderator: Pieten
- The Elementz
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
- Type MR2: AW11
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
wauw hele lap tekst getypt en 1x verkeerd klikken en alles was weg... opnieuw dan maar
@jeroen, ik hoop over een week(of twee)
Boring is 79 mm de slag is 91.5 mm
De 2zz heeft Variable Valve Timing in combinatie met Variable Valve Lift(dit is vergelijkbaar met V-tec van Honda). De kop van de 2zz is ontworpen door Toyota en Yamaha gesamenlijk. De Valve Lift zit van 6200-Rev Limit,
ik heb een '00 ECU, deze zou moeten eindigen bij 8600rpm (of 8500rpm er zitten namelijk wat verschillen in qua ECU)
Boring is 82 mm en de slag is 85 mm
de 2zz heeft een low cam en een high cam...:
@jeroen, ik hoop over een week(of twee)
de dipstick van de 1zz is langer, maar het meetstokje gaat even ver naar binnen in het blok, dus je meet hetzelfde peil!;Ddecipherer schreef:Dat ziet er goed uit, schiet lekker op zo! Ik heb wel een aantal vraagjes
- die 1zz dipstick, heeft die ook de juiste lengte voor een 2zz? Ik bedoel, niet dat je zometeen te weinig of te veel olie in je blok hebt zitten omdat die dipstick niet klopt.
ik hou de 5bak, dit omdat ik deze al heb en ik geen geld voor de 6bak heb momenteel, echter is de 6bak behoorlijk in het voordeel. De kracht van dit blok zit voornamelijk in het Valve Lift toerenbereik met een 6bak schakel je van valve lift naar valve lift, en vandaar dat je daarmee het meeste uit het blok haalt. Bij de 5bak daar in tegen kan je dus langer doortrekken in een versnelling omdat deze zwaarder vertand is. de 6bak is beter, maar wellicht dat hij later er nog in komt, momenteel is daar geen ruimte in het budget voordecipherer schreef: - Ik ben helemaal niet thuis in zo'n 2zz swap, maar is normaal gesproken de versnellingsbak die ze achter de 2zz hangen dezelfde als die achter de 1zz hangt? Ik neem tenminste aan dat je die niet wisselt? En hoe zit het dan met de verhoudingen?
De 1zz heeft Variable Valve Timing (spreek voor zich toch?)decipherer schreef: - waar haalt die 2zz z'n ectra vermogen vandaag. Ja, extra lift natuurlijk, maar draait die ook meer toeren dan een 1zz ofzo?
Mooi project
Boring is 79 mm de slag is 91.5 mm
De 2zz heeft Variable Valve Timing in combinatie met Variable Valve Lift(dit is vergelijkbaar met V-tec van Honda). De kop van de 2zz is ontworpen door Toyota en Yamaha gesamenlijk. De Valve Lift zit van 6200-Rev Limit,
ik heb een '00 ECU, deze zou moeten eindigen bij 8600rpm (of 8500rpm er zitten namelijk wat verschillen in qua ECU)
Boring is 82 mm en de slag is 85 mm
de 2zz heeft een low cam en een high cam...:
ik hoop dat je daar je antwoordt in kan vinden hahah:dux-blij_thumb-up:Wikipedia schreef: Intake Exhaust
Duration Valve lift Duration Valve lift
Low Cam 228° 7.6mm 228° 7.6mm
High Cam 292° 11.2mm 276° 10.0mm
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
- The Elementz
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:45
- Type MR2: AW11
Sherwin schreef:jaa maar dan heb ik ook gelijk een GOED blok in mijn mooie 2'tje zitten!;D
Tja, zonder een goed gezond hart kom je niet ver . Met de swap kan je meteen alles goed aanpakken. Ik neem altijd meer dan noodzakelijk , als je toch bezig bent .
GreetZ
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
nee ik den kdat de koffie uitgesteld is hahahaha!;Dmr2PUNTfreak schreef:Goed bezig, maar kan ik al koffie zetten?:P
ik neem er mijn tijd voor Punt, ik stel voor dat jij dat ook doet!::)
====================================
had vandaag een rustig dagje:
ik heb de versnellingsbak gedemonteerd, de koppelingen van beide blokken gechecked, de benzine toevoer aangepast(liep vanaf de uitlaatkant naar de inlaatkant, maar moest ook vanaf de inlaat kant komen op een goede aansluiting met de leidingen te hebben), de Celica kabelboom gedemonteerd en alle slangen overgezet.
foto's:
[versnellingsbak]
[koppeling uit de 1zz]
[koppeling uit de 2zz]
wat is handig om te doen met de koppeling? ik heb geen flauw idee of deze nog goed zijn, laat er mogen iemand naar kijken die dat wel weet haha...
misschien hebben jullie er nog wat leuks over te vertellen?;D
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12 nov 2008, 18:54
- Type MR2: AW11
gewoon een nieuwe er in zetten dan weet je zeker dat het goed is.
plus dat je het nu toch open hebt liggen .
zou zonde zijn als je het naderhand weer los moet halen omdat hij toch niet goed zouw zijn.
heb er verder ook geen verstand van maar dat is wat ik zouw doen.
toen ik een andere bak er in kreeg heb ik dit ook gedaan mijn platen waren noch wel goed maar willie zij toen van je hebt het nu toch los liggen en je platen gaan noch maar een jaartje mee dus vernieuwen was toen gewoon de beste oplossing.
en natuurlijk gewoon orgineel he geen andere troep.
groeten chris mr2.
plus dat je het nu toch open hebt liggen .
zou zonde zijn als je het naderhand weer los moet halen omdat hij toch niet goed zouw zijn.
heb er verder ook geen verstand van maar dat is wat ik zouw doen.
toen ik een andere bak er in kreeg heb ik dit ook gedaan mijn platen waren noch wel goed maar willie zij toen van je hebt het nu toch los liggen en je platen gaan noch maar een jaartje mee dus vernieuwen was toen gewoon de beste oplossing.
en natuurlijk gewoon orgineel he geen andere troep.
groeten chris mr2.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Het is wel privé terrein, alleen zijn er wat regels aan verbonden...(anders was t allang een garage geworden!decipherer schreef:Nieuwe koppeling kost nu inderdaad niet de wereld en dan kan je er weer jaren tegen. Aan de andere kant, mocht je toch nog eens voor die 6-bak gaan, kan je daar beter het geld voor opzij leggen
Verder respect hoor, dat je dit allemaal zo doet, en aan de openbare weg nog wel
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Nou vandaag met nieuwe moed op pad gegaan... kijk eens wat ik allemaal voor moois binnen had toen ik terug was!
[LUK Koppelingsset]
Thanks to Nova!
[Motorsteun & MonkeyWrench Swap Header]
en daarnaast had ik nog;
10L Koelvloeistof
5L 5W40 Volledig Synthetische Olie
1x Olie Filter voor een 2zz-ge
1x V-snaar (of Multi riem, wat jij wilt!)
2x OEM Toyota Asmoeren
Krijg Maandag van Toyota nog geleverd:
1x stop voor op het 'kachel systeem'
1x Uitlaat Manifold Pakking (voor een Celica T-Sport 2zz-ge)
Dus ben ik begonnen met de koppeling te installeren, Dat was niet erg moeilijk zo gepiept!
Let wel op dat je hem gelijk centreert (heb ik gedaan m.b.v. een verleng stukje van een ratel) en dat je het vliegwiel en de druk groep goed schoonmaakt.
Voor de 'Throwout bearing' (het druklager?) moet je wel wat vet hebben.
toen de versnellingsbak en motor verenigd!
[is volgens mij wel al met kabelboom erop, maar het gaat om het idee ]
Ik vond dat ik wel lekker bezig ging, en alles ging wel goed dus... heb ik het er toch maar op gewaagd...
Ja!!! Ik ben begonnen met de kabelboom! pff... wat een karwei is dat, De Spyder kabelboom past redelijk goed op de 2zz.
ikzelf heb echter wat dingetjes ondervonden naast de aanpassingen die bekend zijn (repinnen en 3 extra kabels, hierover post ik later een how-to);
de kabels die naar de bougie dopjes lopen zitten normaal in een soort plastic houdertje, je kan het beste het plastic houdertje van de Celica boom af pakken.
de TPS (sensor op de Throttle Body) -kabel moet je iets wat uit de kabelboom snijden zodat hij genoeg ruimte heeft zodat alles past!
Je kan het beste de slangen van de kop afhalen (aan een kant is voldoende) zodat je de kabelboom overal mooi langs kan leggen.
dit alles kan je het beste On-the-go doen, want op deze manier krijg je alles zo goed mogelijk pas.
hier zit de stekker op de sensor voor de Oil Valve Pressure Switch(deze stuurt de 'valve lift' aan) en hier zie je hoe ik deze heb vast gemaakt (hier zit nu isolatie tape overheen!)
Stekker van de Oil Valve Sensor (deze geeft waardes aan de ECU)
hier de oil valve stekker wat beter te zien
[nog een keer mijn mooie spruitstuk!:D]
[LUK Koppelingsset]
Thanks to Nova!
[Motorsteun & MonkeyWrench Swap Header]
en daarnaast had ik nog;
10L Koelvloeistof
5L 5W40 Volledig Synthetische Olie
1x Olie Filter voor een 2zz-ge
1x V-snaar (of Multi riem, wat jij wilt!)
2x OEM Toyota Asmoeren
Krijg Maandag van Toyota nog geleverd:
1x stop voor op het 'kachel systeem'
1x Uitlaat Manifold Pakking (voor een Celica T-Sport 2zz-ge)
Dus ben ik begonnen met de koppeling te installeren, Dat was niet erg moeilijk zo gepiept!
Let wel op dat je hem gelijk centreert (heb ik gedaan m.b.v. een verleng stukje van een ratel) en dat je het vliegwiel en de druk groep goed schoonmaakt.
Voor de 'Throwout bearing' (het druklager?) moet je wel wat vet hebben.
toen de versnellingsbak en motor verenigd!
[is volgens mij wel al met kabelboom erop, maar het gaat om het idee ]
Ik vond dat ik wel lekker bezig ging, en alles ging wel goed dus... heb ik het er toch maar op gewaagd...
Ja!!! Ik ben begonnen met de kabelboom! pff... wat een karwei is dat, De Spyder kabelboom past redelijk goed op de 2zz.
ikzelf heb echter wat dingetjes ondervonden naast de aanpassingen die bekend zijn (repinnen en 3 extra kabels, hierover post ik later een how-to);
de kabels die naar de bougie dopjes lopen zitten normaal in een soort plastic houdertje, je kan het beste het plastic houdertje van de Celica boom af pakken.
de TPS (sensor op de Throttle Body) -kabel moet je iets wat uit de kabelboom snijden zodat hij genoeg ruimte heeft zodat alles past!
Je kan het beste de slangen van de kop afhalen (aan een kant is voldoende) zodat je de kabelboom overal mooi langs kan leggen.
dit alles kan je het beste On-the-go doen, want op deze manier krijg je alles zo goed mogelijk pas.
hier zit de stekker op de sensor voor de Oil Valve Pressure Switch(deze stuurt de 'valve lift' aan) en hier zie je hoe ik deze heb vast gemaakt (hier zit nu isolatie tape overheen!)
Stekker van de Oil Valve Sensor (deze geeft waardes aan de ECU)
hier de oil valve stekker wat beter te zien
[nog een keer mijn mooie spruitstuk!:D]
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Ik heb met hulp van Cap Weir, van het Spyderchat Forum, mijn kabelboom aangepast zodat hij werkt op de Celica ECU.
ik heb een '00 Kabelboom op een '00 2ZZ-GE M/T ECU
nou de volgende schema's zullen wel handig zijn:
*deze foto's komen van het Spyderchat en zijn gemaakt door 'Cap Weir'*
ik noem ze van A tot D, van rechts naar links
A=E2; D=E5
De cijfertjes zijn het nummer van de pin(staan ook aangegeven op het stekkertje)
[LAYOUT MR2/1ZZ ECU]
[LAYOUT CELICA/2ZZ ECU]*groen matched met 1zz, anders aangegeven*
[SWAP HEADER VAN LR]*heb ik niet gebruikt*
nou dit is allemaal leuk en aardig, als je zin hem om alles naast elkaar te leggen, veel plezier maar dit heb ik al gedaan dus kan ik het maar beter even posten:
Dus wat te doen:
A7 verbind met 'ground'
B1 Verwijder pin en isoleer
B7 Verwijder pin en isoleer[LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B9 Verwijder pin en isoleer
B12 verbind met 'ground'
B15 Verwijder pin en isoleer [LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B16 Repin naar C8
B17 Verwijder pin en isoleer
B19 Negeer; je powersteering zal gewoon werken als je hem negeert
B25 Repin naar C9
C5 Verwijder pin en isoleer
C6 Verwijder de kabel die erin zit en isoleer, Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift (-) (celica boom; blauw/zwarte kabel)
C7 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift + (blauw/witte kabel in Celica kabelboom)
C21 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift Pressure Switch
D28 Is buiten gebruik, de mr2 kabelboom kan slechts een 1wire knock sensor hebben.
D30 Negeer
Hint: De kabel die uit C6 komt is een 'ground' kabel, verbind deze met zowel A7 en B12, dan weet je zeker dat je een goede 'ground' kabel gepakt hebt.
Ik raad je af om de kabels door te knippen en te gaan solderen, het kan veel makkelijker want je kan de kabels letterlijk herorganiseren! Aan de onderkant van elk stekkertje zit een wit blokje, er zijn 3 lockjes per blokje, klik deze los en het blokje komt er half uit, nu zijn de pinnetjes van het stekkertje niet compleet vast en dus opnieuw te rangschikken.
neem een naald en een punttang (of iets wat erop lijkt).
steek de naald in de stekker(met de achterkant als deze past) bij de pin die je eruit wil hebben. Duw met de punttang het stekkertje eruit, het kost misschien wat kracht maar hij komt eruit, lukt dit niet? pak de scherpe kant van de naald en schuif hem in de stekker, maar dan onder het pinnetje tot hij niet verder kan als je dan een beetje wrikt komt het pinnetje wat losser te zitten en kan je hem er gewoon uitdrukken.
als je klaar bent met het herorganiseren, vergeet dan niet de witte blokjes onderaan de stekker terug te duwen!
voor het idee wat foto's
de extra kabels met connectortjes eraan
zo sluit je ze uiteindelijk aan op je motorblok:
deze kabels bindt je dan even af en isoleer je:
Heb je beschikking over een Celica Kabelboom? Zoja zoek dan eventjes de juiste stekkertjes van de Oil Valve Lift Sensor (kabels zijn: blauw(-) en blauw/wit(+)) en de Oil Valve Pressure switch (kabel is grijs). Als je deze hebt kan je ze aan de kabelboom toevoegen en is hij plug and play.
nu ben je bijna klaar voor gebruik, want de kabelboom is eigenlijk compleet omgepint. Het verschil tussen een 1zz en een 2zz is dat de Throttlebody anders opengaat. De TPS (Throttle Position Sensor) is echter 180 graden gedraait, Als we dan de MR2 kabelboom gebruiken zou hij de ECU precies het tegenover gestelde vertellen dan wat waar is.
wat we dus gaan doen is de polariteit van de sensor omdraaien. Dit klinkt misschien moeilijk maar we draaien in principe 2 kabeltjes om.
zoek eerst de TPS stekker, hij past op de stekker die op de Throttle body zit. De stekker heeft 3 pinnetjes. een Bruine een blauwe en een Geel/Groene.
Je moet de bruine en de blauwe omwisselen. Ook bij deze stekker kan je de pinnetjes losmaken, eerst door het rubber binnenkantje eruit te wrikken met een dunne schroevendraaier (aan de achterkant van de stekker zit een gleufje waar je je schroevendraaier doorheen kan steken), heb je het binnenkantje eruit dan zijn de pinnetjes weer wat losser en kan je ze er gewoon uitsteken op dezelfde manier als bij de ECU stekkers. Vergeet ook hier niet de binnenkant terug te monteren! *dit moet bij de sensor zelf, want bij de ECU kan dit niet!*
Als je dit allemaal iets te veel van het goede vindt (kan ook natuurlijk), kan je een Swap Harness kopen op http://www.monkeywrenchracing.com of bij ddresearchperformance.
ik heb het momenteel nog niet getest, maar wel meerdere malen nagelopen, het moet kloppen! Zodra ik hem getest heb (en de motor loopt etc.) zal ik dat even bevestigen. Buiten dat is het compleet op eigen risico als je dit doet (ook voor mij natuurlijk) en niemand behalve jezelf is aansprakelijk als je deze handleiding volgt
ik hoop dat ik je er mee heb kunnen helpen!:dux-blij_thumb-up:
gr. Sherwin
ik heb een '00 Kabelboom op een '00 2ZZ-GE M/T ECU
nou de volgende schema's zullen wel handig zijn:
*deze foto's komen van het Spyderchat en zijn gemaakt door 'Cap Weir'*
ik noem ze van A tot D, van rechts naar links
A=E2; D=E5
De cijfertjes zijn het nummer van de pin(staan ook aangegeven op het stekkertje)
[LAYOUT MR2/1ZZ ECU]
[LAYOUT CELICA/2ZZ ECU]*groen matched met 1zz, anders aangegeven*
[SWAP HEADER VAN LR]*heb ik niet gebruikt*
nou dit is allemaal leuk en aardig, als je zin hem om alles naast elkaar te leggen, veel plezier maar dit heb ik al gedaan dus kan ik het maar beter even posten:
Dus wat te doen:
A7 verbind met 'ground'
B1 Verwijder pin en isoleer
B7 Verwijder pin en isoleer[LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B9 Verwijder pin en isoleer
B12 verbind met 'ground'
B15 Verwijder pin en isoleer [LAAT ZITTEN ALS JE EEN ECU MET STARTONDERBEKER (EU) HEBT!!!]
B16 Repin naar C8
B17 Verwijder pin en isoleer
B19 Negeer; je powersteering zal gewoon werken als je hem negeert
B25 Repin naar C9
C5 Verwijder pin en isoleer
C6 Verwijder de kabel die erin zit en isoleer, Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift (-) (celica boom; blauw/zwarte kabel)
C7 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift + (blauw/witte kabel in Celica kabelboom)
C21 Zet er een kabel in voor de Oil Valve Lift Pressure Switch
D28 Is buiten gebruik, de mr2 kabelboom kan slechts een 1wire knock sensor hebben.
D30 Negeer
Hint: De kabel die uit C6 komt is een 'ground' kabel, verbind deze met zowel A7 en B12, dan weet je zeker dat je een goede 'ground' kabel gepakt hebt.
Ik raad je af om de kabels door te knippen en te gaan solderen, het kan veel makkelijker want je kan de kabels letterlijk herorganiseren! Aan de onderkant van elk stekkertje zit een wit blokje, er zijn 3 lockjes per blokje, klik deze los en het blokje komt er half uit, nu zijn de pinnetjes van het stekkertje niet compleet vast en dus opnieuw te rangschikken.
neem een naald en een punttang (of iets wat erop lijkt).
steek de naald in de stekker(met de achterkant als deze past) bij de pin die je eruit wil hebben. Duw met de punttang het stekkertje eruit, het kost misschien wat kracht maar hij komt eruit, lukt dit niet? pak de scherpe kant van de naald en schuif hem in de stekker, maar dan onder het pinnetje tot hij niet verder kan als je dan een beetje wrikt komt het pinnetje wat losser te zitten en kan je hem er gewoon uitdrukken.
als je klaar bent met het herorganiseren, vergeet dan niet de witte blokjes onderaan de stekker terug te duwen!
voor het idee wat foto's
de extra kabels met connectortjes eraan
zo sluit je ze uiteindelijk aan op je motorblok:
deze kabels bindt je dan even af en isoleer je:
Heb je beschikking over een Celica Kabelboom? Zoja zoek dan eventjes de juiste stekkertjes van de Oil Valve Lift Sensor (kabels zijn: blauw(-) en blauw/wit(+)) en de Oil Valve Pressure switch (kabel is grijs). Als je deze hebt kan je ze aan de kabelboom toevoegen en is hij plug and play.
nu ben je bijna klaar voor gebruik, want de kabelboom is eigenlijk compleet omgepint. Het verschil tussen een 1zz en een 2zz is dat de Throttlebody anders opengaat. De TPS (Throttle Position Sensor) is echter 180 graden gedraait, Als we dan de MR2 kabelboom gebruiken zou hij de ECU precies het tegenover gestelde vertellen dan wat waar is.
wat we dus gaan doen is de polariteit van de sensor omdraaien. Dit klinkt misschien moeilijk maar we draaien in principe 2 kabeltjes om.
zoek eerst de TPS stekker, hij past op de stekker die op de Throttle body zit. De stekker heeft 3 pinnetjes. een Bruine een blauwe en een Geel/Groene.
Je moet de bruine en de blauwe omwisselen. Ook bij deze stekker kan je de pinnetjes losmaken, eerst door het rubber binnenkantje eruit te wrikken met een dunne schroevendraaier (aan de achterkant van de stekker zit een gleufje waar je je schroevendraaier doorheen kan steken), heb je het binnenkantje eruit dan zijn de pinnetjes weer wat losser en kan je ze er gewoon uitsteken op dezelfde manier als bij de ECU stekkers. Vergeet ook hier niet de binnenkant terug te monteren! *dit moet bij de sensor zelf, want bij de ECU kan dit niet!*
Als je dit allemaal iets te veel van het goede vindt (kan ook natuurlijk), kan je een Swap Harness kopen op http://www.monkeywrenchracing.com of bij ddresearchperformance.
ik heb het momenteel nog niet getest, maar wel meerdere malen nagelopen, het moet kloppen! Zodra ik hem getest heb (en de motor loopt etc.) zal ik dat even bevestigen. Buiten dat is het compleet op eigen risico als je dit doet (ook voor mij natuurlijk) en niemand behalve jezelf is aansprakelijk als je deze handleiding volgt
ik hoop dat ik je er mee heb kunnen helpen!:dux-blij_thumb-up:
gr. Sherwin