Amerikaanse MR2 begrensd?
Moderator: Pieten
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Dokter Rob schreef:Dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn Harley 1600cc 2-cilinder een kleine 3700 toeren stationair loopt...
Ik ben wel blij dat ie pas bij de 18.000 toeren het rode gebied in duikt...![]()
Volgens mij maakt het niet uit waar je over praat, een motorblok is een motorblok. het type blok wat gebruikt is, dat is dus wel degelijk bepalend!
2-takt, 4-takt, lange slag, korte slag, boxers, lijn of in v etc.
Als we idd over de tot de limiet (of daar nog net overheen...) getunede motoren praten dan is het idd een heel ander verhaal.
lange slag, korte slag is allemaal niet van toepassing op personenauto 4cilinders... daar zit niks bijzonders in zijn bijna allemaal ongeveer "overvierkante" motoren of een benadering daarvan.. meestal met een net iets langere slag als boring..
ik heb een 1cilinder en die draait 1400-1600 toeren stationair... we hebben thuis een V8 die loopt 500 toeren stationair... ik heb een AW11 die draait +-900-1000 toeren stationair... we hebben nog een andere 4cilinder 16klepper thuis, wel een wat zwaardere (en veel modernere) en die draait +-800-900 toeren stationair
ik kom dagelijks in aanraking met 4 in lijn, 6 in lijn, V8, V10 en V12 motoren ook is dit mijn studierichting op school en ik kan je vertelen dat de hoeveelheid cilinders wel degelijk van invloed is op het aantal toeren dat een motor stationair draait...
tuurlijk lange slag of korte slag speelt ook een rol... maar dat word in personenauto's amper toegepast... ja een vrachtwagen heeft een (echte) lange slag motor en draait daardoor minder toeren maar daar heb je het ook over een slag die meer dan 2x langer is dan de boring
![Rolleyes ::)](./images/smilies/rolleyes.gif)
ja de 4age is ook een langeslag motor... hij heeft een boring van 81mm en een slag van 85,5mm...
![Undecided :-/](./images/smilies/undecided.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Ik vind je uitleg meer dan voldoende, hoop dat je ook naar mijn standpunt (niet écht uit de lucht gegrepen...) hebt gekeken.
En volgens mij had ik ook al aangegeven dat een toerental van <500 wel erg laag is...
En ja, mijn Corvette vind 500 toeren wel prettig...
Over de Harley zal ik maar zwijgen, kwestie van tellen en x2...
En volgens mij had ik ook al aangegeven dat een toerental van <500 wel erg laag is...
En ja, mijn Corvette vind 500 toeren wel prettig...
Over de Harley zal ik maar zwijgen, kwestie van tellen en x2...
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Nou de Toyota dealer heeft 'm aan het diagnose apparaat gehangen en inderdaad, de toerenteller wijkt behoorlijk af. 500 toeren op de teller is ongeveer 900 in het echt, 2.000 op de teller is ongeveer 2.700 in het echt dus het is heel aannemelijk dat 6.200 op de teller wanneer de begrenzer ingrijpt gewoon 7.400-7.500 toeren in het echt is.
Pluspunt, er zit geen rare begrenzer op ofzo. Minpunt, ik heb geen idee wat ik moet doen om het te fixen en wat dat gaat kosten. De dealer zou het ook allemaal op moeten zoeken. Ik kan er op zich best mee leven dat 'ie afwijkt, maar heeft iemand er ervaring mee en weet iemand waar de sensoren zitten etc.?
Verder stelde de diagnose vast dat 'ie de lambda veel moet bijregelen omdat de verbranding niet optimaal verloopt en dat dit mogelijk aan de bougies ligt. Dat kan wel kloppen want de vorige eigenaar heeft uit kostentechnisch aspect besloten om er gewone in plaats van iridiumbougies in te zetten. Wat kosten die via de club???
Pluspunt, er zit geen rare begrenzer op ofzo. Minpunt, ik heb geen idee wat ik moet doen om het te fixen en wat dat gaat kosten. De dealer zou het ook allemaal op moeten zoeken. Ik kan er op zich best mee leven dat 'ie afwijkt, maar heeft iemand er ervaring mee en weet iemand waar de sensoren zitten etc.?
Verder stelde de diagnose vast dat 'ie de lambda veel moet bijregelen omdat de verbranding niet optimaal verloopt en dat dit mogelijk aan de bougies ligt. Dat kan wel kloppen want de vorige eigenaar heeft uit kostentechnisch aspect besloten om er gewone in plaats van iridiumbougies in te zetten. Wat kosten die via de club???
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Green Goblin schreef:Noog nooit eerder gehoord dat iemand problemen had met zijn toerenteller van de AW11. Maar misschien is de naald een keer los geweest en is ie niet goed teruggezet.
nee dat kan niet want dan zou hij bij ieder toerental maar een afwijking van 400 hebben. de afwijking loopt niet lineair op..
ik denk eerder dat de sensor op de versnellingsbak (ik neem aan dat aan AW11 die gewoon op de bak heeft) een beetje gaar is en af en toe geen signaal meet.
Gimmick schreef: Verder stelde de diagnose vast dat 'ie de lambda veel moet bijregelen omdat de verbranding niet optimaal verloopt en dat dit mogelijk aan de bougies ligt. Dat kan wel kloppen want de vorige eigenaar heeft uit kostentechnisch aspect besloten om er gewone in plaats van iridiumbougies in te zetten. Wat kosten die via de club???
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.