Amerikaanse MR2 begrensd?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Waarom niet gewoon naar de Toyota Dealer?

Lijkt me in dit geval de beste oplossing.
Youp

Bericht door Youp »

Dokter Rob schreef:Dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn Harley 1600cc 2-cilinder een kleine 3700 toeren stationair loopt...
Ik ben wel blij dat ie pas bij de 18.000 toeren het rode gebied in duikt...::)


Volgens mij maakt het niet uit waar je over praat, een motorblok is een motorblok. het type blok wat gebruikt is, dat is dus wel degelijk bepalend!
2-takt, 4-takt, lange slag, korte slag, boxers, lijn of in v etc.
Als we idd over de tot de limiet (of daar nog net overheen...) getunede motoren praten dan is het idd een heel ander verhaal.

lange slag, korte slag is allemaal niet van toepassing op personenauto 4cilinders... daar zit niks bijzonders in zijn bijna allemaal ongeveer "overvierkante" motoren of een benadering daarvan.. meestal met een net iets langere slag als boring..

ik heb een 1cilinder en die draait 1400-1600 toeren stationair... we hebben thuis een V8 die loopt 500 toeren stationair... ik heb een AW11 die draait +-900-1000 toeren stationair... we hebben nog een andere 4cilinder 16klepper thuis, wel een wat zwaardere (en veel modernere) en die draait +-800-900 toeren stationair

ik kom dagelijks in aanraking met 4 in lijn, 6 in lijn, V8, V10 en V12 motoren ook is dit mijn studierichting op school en ik kan je vertelen dat de hoeveelheid cilinders wel degelijk van invloed is op het aantal toeren dat een motor stationair draait...

tuurlijk lange slag of korte slag speelt ook een rol... maar dat word in personenauto's amper toegepast... ja een vrachtwagen heeft een (echte) lange slag motor en draait daardoor minder toeren maar daar heb je het ook over een slag die meer dan 2x langer is dan de boring ::)

ja de 4age is ook een langeslag motor... hij heeft een boring van 81mm en een slag van 85,5mm... :-/ toch draait hij normaal iets van 900-1000 toeren stationair... waarom? omdat hij praktisch bijna overvierkant is... en daar gaan we vanuit dus, van praktisch overvierkante motoren dus praktisch alle personenwagen motoren ;)
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Ik vind je uitleg meer dan voldoende, hoop dat je ook naar mijn standpunt (niet écht uit de lucht gegrepen...) hebt gekeken.

En volgens mij had ik ook al aangegeven dat een toerental van <500 wel erg laag is...

En ja, mijn Corvette vind 500 toeren wel prettig...
Over de Harley zal ik maar zwijgen, kwestie van tellen en x2...
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Ja dan ga ik van 't weekend maar naar de dealer...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dokter Rob schreef: Over de Harley zal ik maar zwijgen
Doe dat...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Nou de Toyota dealer heeft 'm aan het diagnose apparaat gehangen en inderdaad, de toerenteller wijkt behoorlijk af. 500 toeren op de teller is ongeveer 900 in het echt, 2.000 op de teller is ongeveer 2.700 in het echt dus het is heel aannemelijk dat 6.200 op de teller wanneer de begrenzer ingrijpt gewoon 7.400-7.500 toeren in het echt is.

Pluspunt, er zit geen rare begrenzer op ofzo. Minpunt, ik heb geen idee wat ik moet doen om het te fixen en wat dat gaat kosten. De dealer zou het ook allemaal op moeten zoeken. Ik kan er op zich best mee leven dat 'ie afwijkt, maar heeft iemand er ervaring mee en weet iemand waar de sensoren zitten etc.?

Verder stelde de diagnose vast dat 'ie de lambda veel moet bijregelen omdat de verbranding niet optimaal verloopt en dat dit mogelijk aan de bougies ligt. Dat kan wel kloppen want de vorige eigenaar heeft uit kostentechnisch aspect besloten om er gewone in plaats van iridiumbougies in te zetten. Wat kosten die via de club???
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Dus ook puntjes voor aaso voor de juiste diagnose ;)
aaso schreef:toerenteller kan ook bijv. gewoon niet accuraat zijn
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Noog nooit eerder gehoord dat iemand problemen had met zijn toerenteller van de AW11. Maar misschien is de naald een keer los geweest en is ie niet goed teruggezet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Lijkt mij ook puur in de teller zelf te zitten, je zou eens een andere moeten proberen om het uit te sluiten.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Youp

Bericht door Youp »

Green Goblin schreef:Noog nooit eerder gehoord dat iemand problemen had met zijn toerenteller van de AW11. Maar misschien is de naald een keer los geweest en is ie niet goed teruggezet.

nee dat kan niet want dan zou hij bij ieder toerental maar een afwijking van 400 hebben. de afwijking loopt niet lineair op..

ik denk eerder dat de sensor op de versnellingsbak (ik neem aan dat aan AW11 die gewoon op de bak heeft) een beetje gaar is en af en toe geen signaal meet.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Is dit nog een kabel of is het elektronisch?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gimmick

Bericht door Gimmick »

tilma800 schreef:Is dit nog een kabel of is het elektronisch?

Dat vraag ik me ook af. Iemand een onderhoudsboek? Precieze aansluiting en alles?
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Gimmick schreef: Verder stelde de diagnose vast dat 'ie de lambda veel moet bijregelen omdat de verbranding niet optimaal verloopt en dat dit mogelijk aan de bougies ligt. Dat kan wel kloppen want de vorige eigenaar heeft uit kostentechnisch aspect besloten om er gewone in plaats van iridiumbougies in te zetten. Wat kosten die via de club???

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Gewone zouden ook goed moeten werken, zolang ze niet versleten zijn.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Volgens de dealer hebben die iridium bougies behalve een langere levensduur ook een sterkere vonk, dus betere verbranding...
Silver

Bericht door Silver »

RPM komt van de igniter en snelheid is mechanisch en komt van de versnellingsbak met een kabel.

De igniter zit trouwens naast de fantilator van de motorruimte. Kan je niet missen, gaat ook een kabel naar de distribiteur.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Zijn de originele bougies niet de platina versies? Die hebben namelijk een mindere vonk, maar gaan veel langer mee.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
aaso

Bericht door aaso »

ah er zit schot in de zaak :)

bougies is een makkelijke check; en ik heb ook nog een los klokkenpaneel liggen voor als je wilt testen
Gimmick

Bericht door Gimmick »

aaso schreef:ah er zit schot in de zaak :)

bougies is een makkelijke check; en ik heb ook nog een los klokkenpaneel liggen voor als je wilt testen

Dat is handig. Misschien iets voor tijdens de AW11 'only' meeting (zie animochecks)??
aaso

Bericht door aaso »

is wel een idee; maar wel afhankelijk van of ik dan kan (en hoe ver het is); ik weet niet waar je woont?
Plaats reactie