PROBLEEM: Uitlaat -> Politie

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

KIT

Bericht door KIT »

Nog op te merken dat een geluidsmeting aan strenge regels hangt.
Zomaar effe met een geluidsmeter in de (volgebouwde) straat,
een meting uitvoeren mag niet aanvaard worden.
In de belgische wetgeving weet ik het te vinden.
Zal vast ook in jullie Nederlandse wetgeving uitvoerig beschreven zijn.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Stuur XLR8 maar eens een mailtje, die kan je er alles over vertellen.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Brum

Bericht door Brum »

BlackMR2 schreef:dat doe ik dus ook, als ik de juten achter me zie, ga ik 50 rijden in z'n 4 ;D

zelfs DAT heeft bij jou weinig nut.;)
heb nog steeds een kiestoon in mijn oor.
xplorer

Bericht door xplorer »

ze moeten sowieso niet zo zeiken... je hebt je kat ook nog in je downpipe zitten en wanneer ze een co2 waarde meeting doem kom je uit op 0,0!! dat is laatst met de apk nog gemeten.
Wat betreft geluid gooi gewoon die silencer erin en je hebt geen problemen.


groetjes guus
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

niet zo ouwewijferig doen man , laat ze maar lekker een bekeuring sturen , en het liefst nog 25 .. kan jou het verotten man , zolang ze niks concreets hebben konden ze mij de touwtyfus krijgen ... als ze geld willen hebben komen ze het maar halen , en dan nog krijgen ze het niet ... me auto staat altijd veilig in de garage dus in beslag nemen ga je ook niet redden , en ben altijd net me rijbewijs en papieren kwijt ... stik de moord .. kut politie ;D
roald

Bericht door roald »

jaja tot puntje bij paaltje komt en dan buig je wel want uit eindelijk trek je toch aan het kortste eind
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

als het om een uitlaat gaat niet .. toch een welles nietus spelletje dat nooit een winnaar kent ....

maarja ... 99 van de 100 trek je idd aan het korste eind :-/
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Geluidscontroles

Uit Mag-a-zine 78 - juni 2005
Controles op geluid
Tekst & foto: Wim Taal

AfbeeldingIn 2003 ondervond 29 procent van de Nederlanders ernstige geluidhinder door wegverkeer. In 1993 was dat nog 25 procent. Dit blijkt uit onderzoek door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wegverkeer is daarmee de belangrijkste bron van geluidhinder in Nederland gevolgd door buren en vliegverkeer. Binnen de groep van wegverkeer veroorzaken brommers de meeste ernstige hinder. Met 19 procent staan ze op de eerste plaats in de top tien van meest hinderlijke geluidsbronnen, gevolgd door motorfietsen en vrachtauto's.
Klachten over geluidsoverlast leiden tot regelmatige geluidscontroles door de politie en ook wij motorrijders komen daarbij aan de beurt. De laatste tijd ontvangt de MAG daarover veel vragen van leden, want er blijkt toch nog veel onduidelijkheid te bestaan over de geluidsmetingen en over de gevolgen bij het overschrijden van de wettelijke limiet. Reden genoeg om de MAG-vrijwilligers een uitgebreide uitleg over geluidsmetingen te laten geven, zodat zij de gestelde vragen kunnen beantwoorden. Politieman en motorrijder Henk Nijenhuis ontving de MAG op het politiebureau in Arnhem en deelde zijn kennis.
Statisch meten
Bij politiecontroles langs de openbare weg wordt een zogenaamde ‘statische' geluidsmeting uitgevoerd. Hierbij wordt elektronisch het toerental gemeten en er wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden. Vervolgens wordt er een sensor op de bougiekabel geplaatst, of als die kabel niet te bereiken is wordt een sensor gebruikt die naast de motorfiets wordt geplaatst en in staat is de elektrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren. Voor ieder motortype is een toerental vastgesteld waarop moet worden gemeten en voor ieder type geldt een andere geluidsnorm. De controlerende politieagent kan dit toerental opvragen uit de voertuiggegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het toerental wordt ingetoetst op de draagbare computer en vervolgens wordt het gas van de motorfiets drie keer achtereen zover opengedraaid tot de computer aangeeft dat het juiste toerental is bereikt. Er wordt drie keer gemeten en de hoogste waarde geldt als definitieve metingsuitslag. De uitslag van de meting komt op een keurig ‘kassabonnetje' uit de computer.

Dynamisch meten
Vanaf het moment dat door de RDW bij keuringen van nieuwe motoren ook de emissienorm geluid wordt gemeten, wordt gebruik gemaakt van de testbaan van de RDW in Lelystad. Hier is een vast proefterrein uitgezet om de motor rijdend, dus ‘dynamisch' te meten. Globaal komt deze test hierop neer: er staan twee microfoons opgesteld, waar tussendoor met de motor gereden wordt. Uiteraard zijn er wettelijke eisen gesteld aan o.a. de meetapparatuur, de toestand van de motorfiets, het proefterrein, de plaats van de microfoons en de wijze van rijden. Na deze meting mag voor het gros van de motoren de waarde van 80 dB(A) op dit moment niet overschreden worden. Deze norm van 80 dB(A) is vastgelegd in Europese regelgeving. Vanaf 1982 is de RDW ten behoeve van de statische meting (de meting langs de weg) aan de betreffende motor een referentiewaarde en een toerental gaan afgeven en archiveren. Deze gegevens worden in lijsten van het kentekenregister verwerkt. Omdat bij de statische meting de afstand tussen microfoon en uitlaat maar 50 cm is, wordt deze waarde altijd hoger dan de norm van 80 dB(A) van de dynamische meting. Ook wordt rekening gehouden met onder andere de cilinderinhoud en bouw van de betreffende motorfiets. Begrijpelijk wordt nu misschien ook dat in de lijsten van de vele merken en types motoren ook verschillende referentiewaarden voorkomen. Van de merken en types met een bouwjaar van voor 1982 is niet altijd een referentiewaarde aanwezig voor de statische meting. Wel heeft de RDW een lijst met ervaringswaarden vastgesteld, waarin bijvoorbeeld is gesteld dat een motor met een cilinderinhoud van meer dan 1000 cc bij een statische meting maximaal 106 dB(A) mag voortbrengen. Logisch, want ook al hebben oudere motoren een goede uitlaat, ze kunnen niet altijd voldoen aan de moderne eisen.

Even afrekenen
Het is een misverstand om te denken dat alleen bij een geluidsmeting door de politie bekeurd kan worden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) vind je de volgende tekst: "Artikel 57 - Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken." Een politieman kan met dit wetsartikel in de hand ook zonder geluidsmeting een bekeuring uitdelen. Volgens de boete-tabellen van het Openbaar Ministerie geldt hiervoor een prijs van 95. Wanneer het geluid van je motorfiets wel wordt gemeten, zul je bij een overschrijding tot 5 dB(A) normaal gesproken slechts een waarschuwing krijgen. Volgens het door verkeersofficier Koos Spee opgestelde beleid zul je bij een overschrijding tussen 5 en 9 dB(A) worden beboet (doorgaans 95) en zul je bij een overschrijding van 10 dB(A) of meer een proces-verbaal krijgen. Je mag dan voor de rechter verschijnen, waarbij je de kans loopt een behoorlijke boete te moeten betalen én je kentekenbewijs deel I kan worden ingenomen, waarna je motorfiets opnieuw moet worden goedgekeurd voor gebruik op de weg. En zonder kenteken mag je niet verder rijden...

Strengere eisen?
De afgelopen jaren heb je regelmatig artikelen over geluid kunnen lezen in het Mag-a-zine. Aangezien de mening van de MAG over motorgeluid nog steeds recht overeind staat, sluiten we dit artikel af met de alinea waarmee Rens Brandenburg (tegenwoordig MAG-bestuurslid) een geluidsartikel afsloot in Mag-a-zine 57 uit 2001: "Nu duikt natuurlijk ook de vraag op hoe wij als vrijheidslievend motorvolk aankijken tegen dit geval van regelgeving en bemoeienis vanuit de overheid waar wij als MAG toch af en toe moeite mee hebben. Welnu, het maakt geen snars uit wat wij hiervan vinden, de wetten zijn er en worden gehanteerd met soms vervelende gevolgen, het is gewoon niet anders. Maar wat wij als MAG wel kunnen en moeten, is ervoor waken dat de normen vanuit Brussel en Den Haag verder omlaag worden geschroefd door lieden die nauwelijks weten dat een motorfiets op twee wielen rijdt. De normen nog lager stellen zou simpelweg betekenen dat een aantal motortypes dat nu nog probleemloos rondrijdt gewoonweg zou moeten verdwijnen of in een afgeknepen versie op de markt zou moeten worden gebracht. Wat wij tijdens de metingen waarnemen, is dat sommige motoren weliswaar in de probleemzone zitten, maar dat alles is met redelijke middelen te corrigeren en de marge van 5 dB(A) die de politie hanteert is zo te zien redelijk. Maar wat ons betreft wel: tot hier en niet verder!"

De theorie
De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Deze selectieve gevoeligheid van het gehoor wordt gecorrigeerd door het toepassen van een zogenaamd ‘A-filter' in de meetapparatuur. De geluidssterkte wordt dan uitgedrukt in dB(A). Omdat de luchttrillingen bij harde geluiden vele miljoenen malen heviger zijn dan bij zachte, is de decibel een logaritmische verhoudingswaarde in plaats van een rechtlijnige maat. Je mag twee waarden dus niet zomaar bij elkaar optellen. Twee motoren met een geluidsniveau van 80 dB(A) produceren gezamenlijk geen 160 dB(A), maar 83 dB(A). Een verdubbeling van geluid levert 3 dB(A) meer. Dat betekent dus ook dat een motor die 80 decibel mag produceren, maar er in werkelijkheid 83 produceert, eigenlijk het geluid van twee van die motoren voortbrengt.
Michel

Bericht door Michel »

zover ik me er ooit in heb verdiept doelt meneer blauw hier op een E-keurmerk? En volgens mij staat het in de wet vermeld dat dit keurmerk alleen van toepassing is op gasinstallaties.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Wat denk je dat een uitlaat is? Er stroomt toch gas door heen.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
KIT

Bericht door KIT »

Mooi artikkel toch ?
Het geeft goed weer hoe problematisch een "goede" meting wel is.
Hier in belgie heeft de politie zo een standaard Db-meter in hun wagen liggen.
Meestal bedoeld om geluidsoverlast van buren, café's en discotheken mee te meten.
Ze schijnen het ook te gebruiken om luidruchtige motoren en auto's mee "te pakken"
Dus, sta je daar aan de kant met je remus,...
in een smalle volgebouwde straat, tussen 2 geparkeerde wagens in,
doen ze effe een geluidsmeting die met vol gas geven de 95 Db overstijgt,
en dan zeggen ze dat de norm van 72 Db overschreden word en... dus niet in orde.
Dit is dus een behandeling die fout is en die niet mag kunnen.
Gebruikersavatar
robke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1121
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:25
Type MR2: AW11

Bericht door robke »

Robbert83 schreef:BESTE MR2 RIJDERS... HELP:'(

Ik ben zojuist aangehouden vanwege mijn uitlaat. Het zou geen originele zijn en dat mag niet tenzij hij is goedgekeurd...

Het gaat om een MR2 Turbo Apexi GT-spec uilaat. Hier rijden naar mijn weten wel meer mensen mee rond.

Ik moet nu binnen een maand (voor 8 aug) naar het bureau om 'iets' te laten zien. Nu heb ik bij de uitlaat wel een silencer maar voldoet dat wel in dit geval. Ik moest een papier hebben waar op staat dat deze uitlaat goedgekeurd is in Nederland... en anders maar weer een OEM Toyota uitlaat...:-/

MVG Robbert

De uitlaat mag geen hinder veroorzak, wettelijk geld de destijds door toyoa aangeboden gegevens.
indien je een vervangende uitlaat plaatst odt de oude , ze maar versleten is, ben je in nederland NIET verplicht een goedgekeurde te monteren.
mits je maar onder de waarde (DB) blijft dan origineel.Tsja vraag is alleen hoeveel DB heeft de originele en haal je dat met die silencers erin.

Het is nonsen om een goedgekerde uilaat te verplichten, tenslotte kun je ook andere velgen, luchtfilter of ruitenwissers monteren welke niet goedgekeurd zijn.
De agent probeert het mijn inziens zhzelf makeljk te maken en jou daarbij moeilijk, das gewoon pesten en dat hoef je niet te pikken.

Ik heb ook zo'n ervaring gehad met een forse H-style achter spoiler, na hevige discussie of deze origineel was (waarop ik hem vertelde geen antwoord te geven daar het niet van belang is or of iets mag of niet in nederld) heb ik nooit meer wat vernomen van meneer de zoverzekerde agent.

Ik zou gewoon origineel monteren en hopla daarna er weer af,daarna sieers erin en zo blijven rijden en inien je weer aangehouden wordt eis je een meting, je maakt er foto's van hoe ze het doen en daarna indien men de uitlaat te luid vindt de procedure aanvechten middels foto's.
Afbeelding
Plaats reactie