hierbij mijn verslagje.
1 verwijder accu klemmen voordat je begint.
2. demonteer de airbag stuur nooit door op de rijders stoel te zitten (indien airbag afgaat letstel !)
3. ga naast het stuur in de deur opening op je knieen zitten om de airbag te demonteren aande bijrijders kant iedem, hangend over de bijrijders stoel.
4. verwijder 2 kunstof kapjes welke links en rechts achter het stuur zich bevinden (tussen stuur en knipperlicht en ruiten wisser handle)
schroef dan de veiligheidspal-schroef eruit welke zich aan de linkerzijde bevindt (rode pijl) deze schroef gaat er niet helemaal uit, en blijft na enkele cm zitten.
zorg ervoor dat deze wel zo ver mogelijk uitgedraaid is !
vervolgens kun je door het plastic kapje te verdraaien aan de groen torx-boutje komen
, draai deze ook los.
deze schroef zit geborgd met een kunstof ring omsluiting, mbv chroevendraaier kun je deze borging ietwat openen en tegelijkertijd de torx schroef losdraaien.
doe ditzelfde met de schroef aan de rechterkant zie groene pijl.
nu kun je de airbag verwijderen door deze van het stuur los te halen en richting stoel te trekken, blijf er naast zitten als je dit doet (deur opening)
de claxon drukknop blijft zitten aan het stuur.
trek eerst de claxon stekkerlos welke zich nog achter (boven ) het stuur zich bevindt.
draai dan de paarse moer los (zet stuur in recht door stand !)
(rood omcirkeld is de airbag vergrendelpen zichtbaar welke de door de rode schroef wordt bewogen )
dan komt het aanpassen van het racestuur naaf zodat deze geplaatst kan worden.
naaf is afkomstig van AUTOSTYLE (45 euro)
de naaf bestaat uit een aluminium flens en een stalen verbindingsstuk.
draai de 2 delen los van elkaar middels de 4 schroeven.
vervolgens moet de aluminium flens en claxon stekker op de stuuras worden aangepast zodat deze.
de stekker wordt afgezaagd en de contacten omgebogen (claxon zit alleen aangesloten op de links boven contact)
claxon stekker
dan aanpassen van flens zodat deel meesleepcontact stekker niet in de wegzit
verwijder de claxon sleepring van de race naaf
vervolgens diam van 56 mm afvijlen naar 49 mm anders past de flens niet in de stuurhuis gat
schuif de flens op de naaf totdat het past.
projecteer nu de uitsparing van de aluminium flens op het stalen gedeelte van de race naaf en zorg ervoor dat een gelijke uitsparing in het staal wordt gezaagd (boor eerst de hoekjes eruit zodat er geen kerfwerking in het staal onstaat tgv scherpe hoeken !)
vijl de uitsparing daarna glad.
en monteer de 2 naafdelen aan elkaar.
monteer nu de naaf geheel op de stuur as, let aanduiding Top op de naaf dat deze ook naar boven wijst.
sluit de claxon draad aan op de links boven stekker pin.
en schroef nu het stuur vast op de naaf (stalen gedeelte)
nou ik hoop dat het e.a. duidelijk is.
let op er zijn wel verschillende airbag types in de mr2 wereld, dus deze variant kan afwijken van de jouwe
greetz Robke;)
airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf
Moderator: Pieten
Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf
Hi Robke,
Ik heb hetzelfde airbag stuur en deze vervangen door orgineel 3spaaks mr2 stuur. Wat mij opviel is dat er geen draden naar de airbag liepen. Ook is er geen lampje gaan branden nu de airbag niet meer is 'aangesloten'.
Hoe was dat bij jou? Volgens mij heb jij het zelfde airbagstuur
Ik heb hetzelfde airbag stuur en deze vervangen door orgineel 3spaaks mr2 stuur. Wat mij opviel is dat er geen draden naar de airbag liepen. Ook is er geen lampje gaan branden nu de airbag niet meer is 'aangesloten'.
Hoe was dat bij jou? Volgens mij heb jij het zelfde airbagstuur
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf
De vroegere airbags werden mechanisch geactiveerd in het airbagstuur. Ik geloof vanaf '96 dat ze pas electronisch geactiveerd werden dmv een sensor
Re: airbagstuur verwijderen en plaatsen race stuur + naaf
Ok thanks. Dat wist ik niet.
Blij dat ik hem eruit gehaald heb dan. Vraag me af of dat dat nog goed kan werken na 25 jaar.
Blij dat ik hem eruit gehaald heb dan. Vraag me af of dat dat nog goed kan werken na 25 jaar.