APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Moderator: Pieten
APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Allereerste is dit mijn eerste forum post, en mijn introductie post is nog een work in progress Mijn top prioriteit op het moment is om mijn MR2 uit 1992 te laten keuren, maar ik ben helaas afgekeurd op een te hoge CO uitstoot.
De auto is nu 2 maanden in mijn bezit, en toen ik de auto kocht heb ik een aankoopkeuring laten doen door de ANWB, hier werd een CO gemeten van 0.24% in stationair, nu zit ik dus raar genoeg een stuk hoger. De vorige eigenaar heeft tevens de motor geswapped naar een 3rd gen 3S-GTE en de cat is eruit gehaald. Ik heb na de eerste afkeur de bougies maar vervangen, omdat ik een gloed nieuwe set in huis had, maar helaas is de CO nog steeds te hoog. Nu vroeg ik me af of jullie dus een idee hebben hoe ik dit getal omlaag kan krijgen, en het liefste zonder een dure cat te kopen! Een hoog CO gehalte zou dus moeten duiden op een niet volledig verbrand mengsel, dus mijn eerste idee is ontsteking, maar wat ik nou precies moet aanpakken, ik heb geen idee.
Alvast erg bedankt, ik zit hier met de handen in het haar, en mijn gelimiteerde kennis...
Groeten, Nick.
De auto is nu 2 maanden in mijn bezit, en toen ik de auto kocht heb ik een aankoopkeuring laten doen door de ANWB, hier werd een CO gemeten van 0.24% in stationair, nu zit ik dus raar genoeg een stuk hoger. De vorige eigenaar heeft tevens de motor geswapped naar een 3rd gen 3S-GTE en de cat is eruit gehaald. Ik heb na de eerste afkeur de bougies maar vervangen, omdat ik een gloed nieuwe set in huis had, maar helaas is de CO nog steeds te hoog. Nu vroeg ik me af of jullie dus een idee hebben hoe ik dit getal omlaag kan krijgen, en het liefste zonder een dure cat te kopen! Een hoog CO gehalte zou dus moeten duiden op een niet volledig verbrand mengsel, dus mijn eerste idee is ontsteking, maar wat ik nou precies moet aanpakken, ik heb geen idee.
Alvast erg bedankt, ik zit hier met de handen in het haar, en mijn gelimiteerde kennis...
Groeten, Nick.
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Allereerst welkom!
Hoe hebben ze de CO gemeten? Bij stationair toerental? Is de motor goed warm gereden?
De 3rd gen 3sgte staat bekend om zijn zeer rijke afstelling dus bij stationair toerental is de verbranding zeker niet optimaal. Hier is voor zover ik weet niets aan te doen zonder dure ingreep als katalysator of stand-alone ecu.
Heb bij mijn celica gtfour hetzelfde gehad. Na montage van een racekat (€250) geen enkel probleem meer.
Hoe hebben ze de CO gemeten? Bij stationair toerental? Is de motor goed warm gereden?
De 3rd gen 3sgte staat bekend om zijn zeer rijke afstelling dus bij stationair toerental is de verbranding zeker niet optimaal. Hier is voor zover ik weet niets aan te doen zonder dure ingreep als katalysator of stand-alone ecu.
Heb bij mijn celica gtfour hetzelfde gehad. Na montage van een racekat (€250) geen enkel probleem meer.
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Laat de auto inderdaad even goed warm rijden / draaien voor de meting.
Oudere auto's worden vaker afgekeurd op stationair CO als ze koud worden gemeten.
Oudere auto's worden vaker afgekeurd op stationair CO als ze koud worden gemeten.
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Lambdasensor zou ook nog wel eens stuk kunnen zijn. Uitlaat gasdicht?
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Heb je EURO98 getankt? En de motor zeer goed warm gereden?
Beide scheelt een hoop.
Verder geeft de auto geen foutmeldingen?
Kom je er echt niet doorheen heb ik evt een katalysator te leen. Is wel een van een 3SGE. Dus weet niet of hij past.
Beide scheelt een hoop.
Verder geeft de auto geen foutmeldingen?
Kom je er echt niet doorheen heb ik evt een katalysator te leen. Is wel een van een 3SGE. Dus weet niet of hij past.
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
3sge kat past niet zonder bakken en braden
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..
Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..
APK keurmeesters kom er maar in...
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..
Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..
APK keurmeesters kom er maar in...
- CelicaTwinCAm
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
- Type MR2: SW20/21/22
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
ik heb evt een gen2 jdm kat te koop / te leen? Kweenie waar je ergens vandaan komt.
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb de auto voordat ik er heen ging flink warm gereden. Net een volle tank 'premium' euro98 getankt. Tijdens de test was olie temperatuur ook rond de 90 graden, maar de auto heeft wel 10 minuten stil gestaan voordat ze hem gingen testen bij de Kwik Fit.
Ze hebben dus in stationair gemeten, en ik zat op ongeveer 0.7%, dus net niet onder de 0.5%.... 2 maanden geleden heb ik een ANWB aankoopkeuring laten doen, en toen is de CO gemeten op 0.24% stationair. Ik weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar nog met de auto geprutst heeft voor die ANWB keuring. Tevens was de lambda in stationair 2.7, dus de motor loopt niet rijk.
Mijn enige theorie is dat 1 of meer van m'n injectoren een klein beetje verstopt kan zitten, een kleine blokkade kan (misschien) het spray patroon beïnvloeden, met als gevolg een incomplete verbranding. Ik heb helaas de lambda niet gezien bij de Kwik Fit, maar ik heb vanochtend de auto weggebracht naar een (goede) garage bij mij in de buurt, ik hoop op het beste, maar als het nog steeds niet goed is dan ga ik is een flesje injector cleaner door m'n tank lopen en kijken naar het ontstekingssysteem.... Alvast erg bedankt voor de reacties, ik probeer eerst onder de 0.5% te komen zonder katalysator!
Edit:
Hier nog een foto van de gasmeting die 2 maanden terug is gedaan bij de ANWB aankoopkeuring:
http://i.imgur.com/BFOvCvX.jpg
Ze hebben dus in stationair gemeten, en ik zat op ongeveer 0.7%, dus net niet onder de 0.5%.... 2 maanden geleden heb ik een ANWB aankoopkeuring laten doen, en toen is de CO gemeten op 0.24% stationair. Ik weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar nog met de auto geprutst heeft voor die ANWB keuring. Tevens was de lambda in stationair 2.7, dus de motor loopt niet rijk.
Mijn enige theorie is dat 1 of meer van m'n injectoren een klein beetje verstopt kan zitten, een kleine blokkade kan (misschien) het spray patroon beïnvloeden, met als gevolg een incomplete verbranding. Ik heb helaas de lambda niet gezien bij de Kwik Fit, maar ik heb vanochtend de auto weggebracht naar een (goede) garage bij mij in de buurt, ik hoop op het beste, maar als het nog steeds niet goed is dan ga ik is een flesje injector cleaner door m'n tank lopen en kijken naar het ontstekingssysteem.... Alvast erg bedankt voor de reacties, ik probeer eerst onder de 0.5% te komen zonder katalysator!
Edit:
Hier nog een foto van de gasmeting die 2 maanden terug is gedaan bij de ANWB aankoopkeuring:
http://i.imgur.com/BFOvCvX.jpg
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Er staat U9 op mijn kentekenkaart, en de auto heeft stock een lambda + katalysator, dus hij moet ook zo getest worden... Ik heb nog met de technische afdeling van de RDW gebeld en die hebben mij dat verteld, maar dat is ook wat ik afleid uit de tekst. Het zou natuurlijk raar zijn als je opeens 3.5% CO mag uitstoten omdat je gewoon je katalysator eruit hebt geslooptMarkk schreef:Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..
Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..
APK keurmeesters kom er maar in...
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Goed nieuws! Naar de garage hier in de buurt gegaan (hoor altijd goede verhalen) en ben door de APK gekomen met een CO uitstoot van 0.15% (wtf?) maar ik ben tevreden!
Alleen 1 klein probleem... Ik had al een tijdje het vermoeden dat m'n alternator dood aan het gaan was, ik hoor namelijk de alternator op de linker tweeter, dat gezoem veranderd ook met engine RPM, en op de weg naar huis had ik een waarschuwingslicht en ik hoorde gewoon geen gezoem, dus de accu werd niet geladen. Ik reed de auto snel naar huis, gooi hem in het parkeervak voor ons huis, en op dat moment krijg ik allemaal waarschuwingslampen en viel m'n dashboard uit, toen was m'n accu gewoon leeg.
Dus ja, ik laat de auto APK keuren, en nu is mn alternator of de regulator stuk. Ik zag dus even snel in de repair manual moeten kijken hoe dit allemaal is aangesloten, maar ik heb een vermoeden dat de regulator stuk is. Toen ik de auto kocht hoorde ik het gezoem al in de tweeter (is een ground probleem bij de amp denk ik?) en het gezoem klonk best mooi en sinusvormig. Maar sinds 2-3 weken klinkt het veel meer als een zaagtand, stuk groffer. Ik had dus een vermoeden, maar ik heb voor de rest totaal geen ervaring als monteur.
In ieder geval heb ik weer een jaar APK, vanavond even ontspannen, en dan de repair manual erbij! Mochten jullie nog tips hebben, die zijn altijd welkom
Alleen 1 klein probleem... Ik had al een tijdje het vermoeden dat m'n alternator dood aan het gaan was, ik hoor namelijk de alternator op de linker tweeter, dat gezoem veranderd ook met engine RPM, en op de weg naar huis had ik een waarschuwingslicht en ik hoorde gewoon geen gezoem, dus de accu werd niet geladen. Ik reed de auto snel naar huis, gooi hem in het parkeervak voor ons huis, en op dat moment krijg ik allemaal waarschuwingslampen en viel m'n dashboard uit, toen was m'n accu gewoon leeg.
Dus ja, ik laat de auto APK keuren, en nu is mn alternator of de regulator stuk. Ik zag dus even snel in de repair manual moeten kijken hoe dit allemaal is aangesloten, maar ik heb een vermoeden dat de regulator stuk is. Toen ik de auto kocht hoorde ik het gezoem al in de tweeter (is een ground probleem bij de amp denk ik?) en het gezoem klonk best mooi en sinusvormig. Maar sinds 2-3 weken klinkt het veel meer als een zaagtand, stuk groffer. Ik had dus een vermoeden, maar ik heb voor de rest totaal geen ervaring als monteur.
In ieder geval heb ik weer een jaar APK, vanavond even ontspannen, en dan de repair manual erbij! Mochten jullie nog tips hebben, die zijn altijd welkom
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Ik heb qua mr2 geen ervaring, maar heb wel de alternator(dynamo toch?) kapot gehad bij me Toyota starlet.
Zelfde verhaal, reed en ineens begonnen lampjes te branden en viel de auto uit.
Toen ik bij de garage was hebben ze de koolstof borstels etc vervangen en reed de auto als nieuw.
Kosten totaal, 25 euro! Schijnt regelmatig te gebeuren..
Zelfde verhaal, reed en ineens begonnen lampjes te branden en viel de auto uit.
Toen ik bij de garage was hebben ze de koolstof borstels etc vervangen en reed de auto als nieuw.
Kosten totaal, 25 euro! Schijnt regelmatig te gebeuren..
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Mmm dat valt inderdaad mee! Ik ben benieuwd hoeveel moeite het kost om die dynamo eraf te krijgen, ik ga vanavond even in de repair manual kijken, en eerst kijken of het iets simpels is zoals een zekering of draadje los. Anders zal ik even hier naar de garage gaan! BedanktMitchell schreef:Ik heb qua mr2 geen ervaring, maar heb wel de alternator(dynamo toch?) kapot gehad bij me Toyota starlet.
Zelfde verhaal, reed en ineens begonnen lampjes te branden en viel de auto uit.
Toen ik bij de garage was hebben ze de koolstof borstels etc vervangen en reed de auto als nieuw.
Kosten totaal, 25 euro! Schijnt regelmatig te gebeuren..
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
- Type MR2: AW11
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Ik heb nog een gen 3 turbo dynamo liggen in goede staat ongveer ton gelopen..voor een nette prijs is die van jou..
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Laatst is in 3 dagen tijd 4x de uitstoot van m'n auto gemeten bij 3 verschillende bedrijven. Dat liep uiteen van 0.3 (0.38 eigenlijk) tot 0.7 (0.71). Er zit dus wel wat verschil in de meetapparatuur, maar ook de manier van meten. Bij een van de bedrijven werd na de eerste meting van 0.38 een beetje aan het apparaat gerommeld, en toen was de meting ineens 0.62.
De afwijking die jij aangeeft is wel bizar groot!
De afwijking die jij aangeeft is wel bizar groot!
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Ik ga eerst even kijken wat precies het probleem is, maar ik zal het onthouden! thxEdje Turbo schreef:Ik heb nog een gen 3 turbo dynamo liggen in goede staat ongveer ton gelopen..voor een nette prijs is die van jou..
Wat ik ook heb geleerd is dat de Kwik Fit niet de juiste plek is voor een APK... Dit was mijn eerste ervaring, en ik ben ontzettend opgelucht dat ik uiteindelijk door de test ben gekomen bij een goede garage. Welk apparaat nou nauwkeuriger is is nog de vraag...decipherer schreef:Laatst is in 3 dagen tijd 4x de uitstoot van m'n auto gemeten bij 3 verschillende bedrijven. Dat liep uiteen van 0.3 (0.38 eigenlijk) tot 0.7 (0.71). Er zit dus wel wat verschil in de meetapparatuur, maar ook de manier van meten. Bij een van de bedrijven werd na de eerste meting van 0.38 een beetje aan het apparaat gerommeld, en toen was de meting ineens 0.62.
De afwijking die jij aangeeft is wel bizar groot!
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Zo'n test is maar een momentopname en van meerdere variabele factoren afhankelijk. Kan dus best wel wat verschil in zitten. Ongetwijfeld zal er ook iets verschil zitten in de apparatuur maar zal niet veel zijn aangezien die dingen volgens mij jaarlijks gekeurd/geijkt moeten worden.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Re: APK afgekeurd op CO (0.7%) wat zijn m'n opties?
Hier ook nog altijd U9 (zelfs RDW omgekeurd zonder kat met behoud van U9 met de V6) en al sinds 2003 zonder kat door de APK heen en dat is tegenwoordig 3.5.nickL schreef:Er staat U9 op mijn kentekenkaart, en de auto heeft stock een lambda + katalysator, dus hij moet ook zo getest worden... Ik heb nog met de technische afdeling van de RDW gebeld en die hebben mij dat verteld, maar dat is ook wat ik afleid uit de tekst. Het zou natuurlijk raar zijn als je opeens 3.5% CO mag uitstoten omdat je gewoon je katalysator eruit hebt geslooptMarkk schreef:Maar er zit geen cat onder, is dan onder de 3,5% CO niet voldoende?
Er moet een lambdasonde EN cat aanwezig zijn om die 0,5% te halen. Is er een van de twee niet aanwezig dan 3.5%..
Zo leest ik het staatje op: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf pagina 15..
APK keurmeesters kom er maar in...
De rood/zwarte 2.0 in 2014 met katvervanger gewoon zonder kat (met U9) door de APK. Dit bij verschillende APK keurmeesters.