6 bak op 2001 ZZW30

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

6 bak op 2001 ZZW30

Bericht door Samuel »

Wat heb ik nodig? De oude 5 bak eraf, de 6 bak erop? Of is dat te simpel gedacht?
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Er is wat discussie over het schakelmechanisme voor, en de kabels. Maar ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat alleen de bak ook prima gaat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mabu66
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jul 2011, 21:12

Bericht door mabu66 »

das te iets te simpel gedacht, de lengte van de schakelkabels zijn nl. verschillend, zelfs tussen links en rechts, en natuurlijk de tekst op je pookknop !

je hebt nodig: versnellingsbak (6 bak), en de juiste 2 schakelkabels, pookmechanisme is niet per see noodzakelijk, maar wel makkelijker

en het belangrijkste : achteruit zit bij 6 bak dus naar LINKS VOOR !!!
kan dus voorkomen dat je ipv 1e versnelling per ongeluk in achteruit schakelt, maar daar zit bij het facelift model de befaamde achteruitrij toeter op. je kan ook de reverse blockout monteren, dat geeft meer weerstand als je in z'n achteruit schakelt.

maar de montage van alles is wel gewoon simpel te doen.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Even opgezocht, van het Duitse forum, op 10-10-2013:
Ich habe im Zuge eines SB-Schadens ausser einem kompletten Motor direkt auch mein 5-Ganggetriebe gegen ein 6-Gang aus einem Unfall W3 FL getauscht.
Hierzu mußte ich weder die Schaltseile noch die Schaltkulisse tauschen. Allles passt! Das originale Schaltgestänge, welches zum 6-Gang gehört, bzw. dort angeschraubt ist muß lediglich mit übernommen werden!!! up
Dus alleen de schakelstangen.

Zoals ik al zei, er zijn verschillende berichten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Hallo Samuel, ik heb een zes bak (C64) van een Corolla 2zzge uit 2005 in mijn zzw30 gezet. Het schakelmechanisme en de kabels passen prima, daar hoefde ik niks aan te doen. Wel heb ik de cable bushings vervangen door een setje van MWR. Echter ivm de andere plaats van de achteruit heb je een ' reverse block-out' (€100) en een shiftershaft (€130) ook van MWR nodig. Op spyderchat staat een goede duidelijke beschrijving van wat je op de as moet zetten en hoe je die plaatst. Daarnaast is het goed je te realiseren welke aandrijfassen er onder de donor-auto zaten, bij mij pasten de MR2 aandrijfassen niet in de Corolla manchetten van de 6-bak. Deze manchetten zijn wel om te zetten, de lange kant, rechts, is redelijk eenvoudig te wisselen, de korte vergt meer inspanning, die zit in het differentieel geklikt, en moet mbv een forse ruk uit het diff getrokken worden. mocht je meer willen weten: let me know.
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

Thanks! Daar kan ik wel wat mee. Dus de bak van de facelift gaat in ieder geval wel op een 2001 passen, zeker als ik MWR erbij betrek zie ik.
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

6-bak

Bericht door Spyder S.C.01 »

Om het verhaal compleet te maken, de steunen waar de schakelkabels mee op de bak zitten moet je van de oude MR2 bak overzetten op de nieuwe. Daarnaast kan het zijn, afhankelijk van de donor auto, dat je 2 gaten moet boren en draad moet tappen.
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

ik kan aan een 6bak met kabels en schakeltoren komen van een Facelift voor 600 euro. Is dat een nette prijs?
1998-2004: Zwarte SW20 van 1993, S14a Racing Edition. Nu een zwarte ZZW30
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik zou zeggen dat het wel redelijk is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 okt 2011, 20:13

Bericht door Bucket2 »

er zit miss nog wel wat ruimte om te onderhandelen in de 600e voor het dubbelen heb ik vorig jaar een 2005 bak+motor opgepikt
Plaats reactie