Alternatieve manier om koelvoeistof te wisselen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Laurens PNut

Alternatieve manier om koelvoeistof te wisselen

Bericht door Laurens PNut »

1992 NA MR2 SW20 3SGE

Ik wilde de koelvloeistof wisselen en moest hiervoor de aftapplug in de radiator opendraaien.
Deze zit muurvast en krijg er met de hand geen beweging in. Met een tangetje wil het iets maar hierdoor is al 1 plastic vleugel afgeknapt van de plastic vleugelmoer.

Nu zoek ik een alternatieve methode om, al is het 80%, van de koelvloeistof eruit te krijgen.

Kan ik desnoods de radiator overslaan en de rest van de aftappluggen open draaien, bijvullen, auto starten om het spul een beetje rond te pompen en dit te herhalen zodat er iig iets uit de radiator ververst is?

Ik hoor graag!
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

De onderste slang van de radiateur lostrekken heeft (zo goed als) hetzelfde resultaat als dat aftapkraantje.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Bart.O schreef:De onderste slang van de radiateur lostrekken heeft (zo goed als) hetzelfde resultaat als dat aftapkraantje.
De slangen zitten allebei boven aan.....

Maar er is een oplossing.... in de koelpijpen onder de auto zit ergens tussen (ik gok) de achter ruit en de stoelen wel een aftap punt.

Succes!
Don't shoot the messenger!
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Oh mijn fout ::)
Bij de meeste auto's zit er 1 boven en 1 onder.

Als je makkelijk onder de auto kan, kun je het laagste punt opzoeken waar een koppeling zit en die loshalen. Dan stroomt het meeste er wel uit.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Luchtcompressor pakken, druk omlaag zetten naar 1 of 1,5 bar ofzo.
Spuitje aan de ene kant erin, proberen je lucht lekkage tot een minimum te beperken en zo doorblazen.
(een plastic trechtertje van 50 cent is hier een prima stukje gereedschap voor)
Marcel van der Heide
Laurens PNut

Bericht door Laurens PNut »

Thnx gasten, ik had al bedacht om middels de 2 aftappluggen in het leidingwerk halverwege de auto de vloeistof eruit te laten lopen.
Dat de radiator dan niet 100% leeg gaat, so be it.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Wat je ook kan doen is je systeem met water speolen, en vervolgens aanmeng koelvloeistof erin gooien. Er gaat bijna 14 liter in je systeem, als je met 50:50 verhouding moet mengen dan 7 liter van dat spul erin gooien en aanmengen met water.
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Watchdog schreef:Wat je ook kan doen is je systeem met water speolen, en vervolgens aanmeng koelvloeistof erin gooien. Er gaat bijna 14 liter in je systeem, als je met 50:50 verhouding moet mengen dan 7 liter van dat spul erin gooien en aanmengen met water.
Doe dan het water op dat spul gooien i.p.v. andersom. Anders mengt het niet goed.

Kanttekening is wel dat er in water veel mineralen zitten waardoor de levensduur een stuk lager is dan die van "echte" koelvloeistof.
Don't shoot the messenger!
Plaats reactie