3-SGE Beams Grey Top.

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

3-SGE Beams Grey Top.

Bericht door Djurres »

Jaja, het is zo ver.

HIJ IS KAPOT!

Dus, dan is het vaak tijd voor een project pagina, en we starten meteen goed!

Even over de hij/zij
Afbeelding

Mijn mooie witte Coupe, 2.0l 3SGE Beams, greytop.
Gekocht voor een (achteraf) hoop geld. Bedoeling, rijden, opnieuw laten spuiten, en netjes houden.

Maarrrrrrr...
Van het een kwam het ander. Ik ging naar de jumbo en weer terug naar het werk, auto deed het prima, de zelfde dag wil ik naar huis rijden..
Auto sloeg goed aan, maar leek veel te rijk te lopen, ontsteking leek niet helemaal goed te staan, en ging toen die warm was ineens 3000 toeren stationair lopen.

Hele mikmak na gezocht, wat blijkt, ECU kapot.
En probeer dan maar eens een fatsoenlijke ECU te vinden!

Kortom, Een fatsoenlijke originele ECU zat ik niet op te wachten. Ik wilde meer, dus vanmiddag maar eens even wezen shoppen voor mijn geliefde auto.

Afbeelding

Hier ziet men een stand-alone motormanagement van het merk KdFi. Geheel vrij aanpasbaar, zelf te mappen.
Vandaag wezen kijken bij een KdFi dealer, In een porsche gereden met het KdFi systeem, verschil tussen originele map en het systeem gevoelt, en toen was ik verkocht!

Kortom, komende avonduurtjes ben ik nog wel bezig!

Hoop dat jullie er van mogen genieten, en vragen, als ik ze KAN beantwoorden, doe ik dat met liefde!

Groetjes, Djurre!
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

kun je die ECU zelf (makkelijk) aanpassen of moet je daarvoor naar een specialist?

Ben benieuwd wat het gaat worden!
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Ziet er gaaf uit, ben benieuwd hoe het gaat werken voor je, succes!
Marcel van der Heide
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Ja, deze ECU is zelf met de computer aan te passen en is geen specialist voor nodig, alhoewel voor een echt goede finetune dit wel aan te raden is.

Zelf ga ik eerst expirimenteren en ga ik kijken of ik wat voor elkaar krijg, zo niet dan ga ik ook naar een specialist!

Ben nu aan het kijken of ik in het programma mn ECU kan mappen, zal zo wel een paar printscreens toesturen :)
Gebruikersavatar
*Dion*
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 jul 2013, 21:24
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Sint Joost

Bericht door *Dion* »

Djurres

Heb je die Ad niet gemail of gebeld wat ik je heb doorgemailt?
Voor een orginele ECU want daar lopen die blokken denk ik beter op.
En die aanpasbare ECU staat er wel al een standaard instelling op voor je wagen of moet je deze nog compleet mappen?
Want denk zowiezo dat je dat door een specialist moet doen met een AFR meter erbij en de wagen moet belast worden op een rollerbank of op de weg voor af te stellen.
Als deze te rijk staat of te arm is ook niet al te best en dat kan je alleen met een AFR meter zien.
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

AFR meter zit intern in de ECU.
Heb nu ook een wide-band lambda sensor namelijk, die moet opnieuw vervangen worden, zit net een nieuwe in die misschien 5 minuten zn werk gedaan heeft.

Ad had geen ECU liggen, en je moet wat.

Daarnaast, zit een standaard map in de ECM, maar het is niet voor jan lul een stand-alone systeem wat compleet programeerbaar is. Deze systemen worden ook op het circuit, in de rally, en cross gebruikt door professionele teams.

Plaatje even gejat van google, maar zo ziet het programma er in uitlees functie uit tijdens het rijden.

Afbeelding

En mappen, ja, zoek maar op TunerStudio op google, genoeg over te vinden ;)
Gebruikersavatar
*Dion*
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 jul 2013, 21:24
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Sint Joost

Bericht door *Dion* »

Oke dan gaat het wel goed komen zo te lezen.
Dacht kan het altijd even vragen.
Wist er een beetje van , want men man is daar ook mee bezig met zen BMW turbo.
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Gaat ook zeker goedkomen.

Heb iemand achter de hand die mn auto kan mappen als ik het zelf niet kan doen.

Moet nu alleen nog even opzoek naar een aantal waardes waar ik op moet letten bij het mappen, wat de A/F waarde is die ik aan moet houden e.d

Vanavond beginnen met de kabelboom eruit halen en de nieuwe erin plakken!
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Zo.

Druk aan de gang geweest.
Kabelboom is niet meer.
Alle stekkers zijn eraf, en liggen klaar om overgesoldeerd te worden. Inmiddels ligt de nieuwe kabelboom al helemaal op zijn plek, Kwestie van alles veilig/netjes afwerken nu, en dan stekkers oversolderen + aansluiten en vol gas voor die eerste start gaan!

Komt vast goed :)
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Leuk werk al die draadjes solderen :P
Heb je er wel een schema bij?

Misschien ga ik dit zelf ook nog een keer doen.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Bart.O schreef:Leuk werk al die draadjes solderen :P
Heb je er wel een schema bij?

Misschien ga ik dit zelf ook nog een keer doen.
Heb een schema van de kabelboom van de nieuwe ECU.
Oude kan je er in principe gewoon uit trekken. Enige kabels die je opnieuw moet leggen/doortrekken zijn die van de dynamo (acculampje) en de startmotor.

Heb de voorbereiding van het start relais weggehaalt, en ga dit opnieuw aansluiten maar dan met nieuw draad, was al veel aan gebeunt aan deze kabelboom. Morgen met daglicht maak ik even fatsoenlijke foto's, want dit is niets/weinig waard.

Verder is het veel logisch nadenken.
bobines.
2x massa, 1x geschakelde plus, en ECU signaal.

Dus, voor 4 bobines moet je 8x massa hebben, 4 ecu signalen vanuit je ECU (zijn dus al 4 draadjes van de 38 totaal) en 4x een geschakelde plus, die al van voor naar achter ligt, hoef je in principe alleen maar te verlengen.


Verder, andere sensoren zoals Gasklephuispositiesensor, stationair omloopklep, oliedruk, nokkenaspositiesensor, krukaspositiesensor, en dat soort dergelijke spreken allemaal voor zich. Boekje zit bij de ECU, draadboompje, kleurtje aansluiten op de sensor (natuurlijk wel even de pin-out van de sensor uitzoeken) en het is klaar.

Kunst is meer om het goed af te werken, netjes op te bergen en het veilig te doen.

Aan het eind van het hele verhaal zal ik een hoedoettiedatje proberen te schrijven zodat het zo duidelijk mogelijk is voor de clubleden hier!
Ik hoop morgen stiekem toch wel al het een en ander aangesloten te hebben en heel misschien al te kunnen starten. (morgen middag vrij :D)



Vergis je er trouwens niet in. Het is best veel werk, en het is heel veel nadenken/meten. Je inlaatspruitstuk moet je er ook voor aan de kant halen anders kan je je injectoren niet los halen, en je moet durven om in je (dan nog wel) werkende kabelboom te knippen. Ook moet je je er van bewust zijn dat je MIL niet meer werkt (zover ik weet, misschien is er een optie om die ook nog vanuit de ecu te besturen). Als je een toyota met adaptieve stuurbekrachtiging hebt heb je wel een probleem. Of deze blijft continue ingeschakeld (als men de draadboom daarvoor laat zitten) of deze is continue uit. Zijn wel dingen op rekening mee te houden!
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Ok, ik zit in de knoei.

Ben mn papier kwijt met alle pinouts die ik opgeschreven had.
Zoeken als een idioot dus!

Zijn er mensen die de pinouts van de stekkers van de volgende sensoren hebben?

Airflow meter - 5 pins - Bruinwit/bruin/zwartoranje/zwartrood/blauwrood
Temp sensor - 3 pins -geelgroen/wit/bruin
krukaspos - 2 pins - zwart/zwartwit
nokkenaspos - 2pins - zwart/zwartwit
dynamo - 3 pins - roodblauw/geel/wit

Wil jullie alvast hartelijk danken :D
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Ik heb je een mailtje gestuurd met info, misschien zit er wat voor je tussen
Marcel van der Heide
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Inmiddels is de ECU voor de helft aangesloten.
Heb nu het gasklephuissensor aankunnen sluiten, de injectoren, MAP sensor en de lambda sensor.

Nu de dynamo, kruk en nokkenassensor uitzoeken, en de bobines.
Misschien dat ik overstap naar een 2 pins bobine, omdat deze een soort koude start regeling hebben. Ik kon wel iets met de informatie van Mvdheide, maar helaas niet genoeg omdat het meermaals SGTE motoren zijn.

Mocht iemand een setje penbobines hebben met 4 aansluitingen, zou iemand ze met koude en warme start willen uitmeten voor mij?

Alvast bedankt :D
Djurres
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 21:54
Type MR2: AW11

Bericht door Djurres »

Mooi hoopje gedaan vanavond. Helaas ook weer een tegenvallertje.

Inmiddels zijn de injectoren, bobine's, krukaspositiesensor, gaskleppositiesensor en de koudestartomloopklep aangesloten. Alleen de nokkenassensor/oliedruk/tempratuur/luchthoeveelheidsmeter en luchttemperatuur meter aansluiten, ook de brandstofpomp moet nog gebeuren.

Ik vermoed dat mijn stationairomloopklep kapot is, motortje doet niets, onder geen enkel stroompje. Krijg wel vonkjes, maar hij draait helemaal niet.
Gok dus op een kapotje.

Verder heb ik vandaag wel de ECU aangesloten gehad op de computer en een 'fantasie' map erin gezet, gekregen van BS Autotune.
Met deze map zou de auto iig moeten lopen, en zou vanuit daar zelf moeten gaan finetunen, stationair gaan afstellen en me AFR rond de 14.7 houden.

Hopen dat ik morgen nog weer wat sensoren aan kan sluiten.

Enige waar ik dus echt nog niet uit ben zijn de draden van de tempratuursensor, en die van de luchtmassameter.

Kan er ook gewoon niets over vinden :(
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Marcel van der Heide
Gebruikersavatar
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 aug 2010, 21:25

Bericht door mvdheide »

Kijk hier ook eens in, een van de forumleden zegt dat hij goed kan helpen bij een MR2, misschien even aanschrijven?
http://www.adaptronic.com.au/forum/inde ... pic=5323.0
Marcel van der Heide
Plaats reactie