Jules' MR2 ZZW30 2ZZ-GE motor swap

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Plaats reactie
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Jules' MR2 ZZW30 2ZZ-GE motor swap

Bericht door julesh »

Hoi Allemaal,

Een beetje ter kennismaking(mijn eerste post hier :P) en een beetje omdat ik jullie mijn auto wil tonen, leg ik hieronder uit hoe mijn MR2 tot stand is gekomen.

Ik heb mijn MR2 inmiddels bijna 2 jaar. Ik heb hem gekocht in duitsland en na 2 weken kreeg ik een ratel in het blok. Dit bleek een kapotte drijfstang-lager, de auto heeft zonder olie gelopen.


Daarna heb ik een los 1zz blok gekocht om deze te laten inbouwen door iemand die dat wel zou kunnen(via-via, "ja, dat is geen enkel probleem"). Na lang wachten en nagelbijten kreeg ik mijn auto terug en bleek er echt van alles mis mee te zijn: kapotte koppakking, verschillende bougies gebruikt(groen en paarse), onderdelen vastgezet met (electriciteits)ijzerdraad en dan kan ik nog wel even doorgaan.
Afbeelding
Dit was echt een flinke domper, ik had 2 weken in de auto gereden en ongeveer 2 maanden niet. We vertrouwden het blok niet meer, en er was waarschijnlijk meer mis dan we op het eerste oog konden zien. Zodoende besloten we dat we helemaal opnieuw moesten beginnen.

Afbeelding
Bij Deijne in Volkel heb ik toen een mooie deal kunnen maken. Voor 2500 euro kon ik een 6-bak + een motor + een kabelboom en een ECU uit een toyota corolla t-sport uit 2006 krijgen die 60000 km gelopen had. Voor 1500 euro hadden we weer een 1ZZ motor kunnen kopen, maar daar was het vertrouwen een beetje in verloren(misschien onterecht, dat weet ik niet).

De volgende onderdelen heb ik toen uit de USA laten komen(bij monkeywrenchracing.com):
-swap header (de originele kun je niet gebruiken omdat het niet past op het blok, en omdat het lager uitkomt, waardoor het niet aansluit op de uitlaat),
-air-intake (de 2ZZ heeft een grotere luchtinlaat, dus het standaard luchtinlaat systeem past niet),
-2 aanpassings-stukken om de 6-bak te laten aansluiten op het koppelings-systeem van de MR2(op de website van monkeywrench noemen ze het: MWR Reverse Blockout en MWR Shifter shaft).
Deze stang moest uit de versnellingsbak, en alle losse delen moesten overgezet worden naar een nieuwe stang, met een andere lengte:
Afbeelding
-een gedeelte van de motor steun rechtsboven, zodat het 2zz blok past.
-dipstick-tube(goedkoop, past mooi achter het blok langs)
Achteraf gezien heb ik er wel een beetje spijt van dat ik niet ook de plug-and-play adapter heb gekocht voor de kabels naar de ECU. Het is wel allemaal gelukt met het omprikken van de kabels, maar het is nu wel een beetje een zooi geworden. Die adapter steek je ertussen en het werkt, mocht je ooit terug naar origineel gaan(waarschijnlijk niet), is dat wel veel netter.

Na een aantal weekenden, hadden we het nieuwe blok in de auto. Maar uiteraard niet zonder kleine ‘set-backs’.
-We moesten in de versnellingsbak 2 gaten boren om het koppelingssysteem te kunnen monteren( bij de corolla-versnellingsbak zitten er blijkbaar geen gaten op die plaats)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-De corolla 2006 ECU praat niet lekker met de MR2, de motor start, maar geen van de meters in het dashboard doet het. Hierna heb ik uit Groningen(via onderdelenlijn.nl) een gebruikte ECU laten komen. Deze deed het een stuk beter(alles werkte zonder foutcodes), MAAR… deze bleek een snelheids-begrenzer te bevatten, en de ECU liet zich niet uitlezen. Ik vermoed dat dit een japanse ECU was. Vervolgens heb ik bij monkeywrench een gebruikte ECU uit een Celica(2000) besteld, en dit is echt de beste optie; Het uitlezen via OBD2 werkt nu prima, ik ben van de snelheidsbegrenzer(bij +-180kmph) verlost, de auto gaat eerder in Lift en rijdt hoger in toeren.
-We hadden de verkeerde TPS(throttle position sensor) aangesloten(ik geloof die uit de corolla), waardoor de ECU dacht dat je gas gaf, terwijl je dat juist niet deed en andersom.
-Er zit geen mogelijkheid bij om de lucht-inlaat ergens vast te zetten. Als je het niet vastzet, gaat het rond lopen slaan in de motor ruimte, wat bij mij leidde tot problemen. Na tie-raps gebruikt te hebben, heb ik nu een mooi stukje RVS die de lucht inlaat vasthoudt aan de motor.
-De standaard motorsteun-rubbers, waren na een aantal weken aan vervanging toe (de motor raakte bij acceleratie/deceleratie op verschillende plaatsen de buitenkant). Het kan zijn dat ze al versleten waren, of ze slijten misschien sneller met deze motor. Ik heb ze vervangen door Polyurethaan bushings(ook weer van MonkeyWrench: Speed Source Bushing Kit). Nu heb je wel veel meer motorgeluid in de cabine, en je voelt de motor veel meer, maar de motor beweegt wel echt bijna niet meer(iets sportiever wellicht?).
-(pending probleem) De ECU geeft een foutmelding over het Fuel evaporising system. Ik weet niet goed waarop ik de fuel cannister(zwarte doosje rechts van de motor) op aan moet sluiten. Ik heb het een tijdje geprobeerd op een van de vacuüm leidingen die uitkomt bij de ‘butterfly valve’(ik weet het nederlands woord niet) , maar dit lost de foutmelding niet op. Wellicht dat iemand hier iets meer van weet?
-(zorgenpunt) De aansluiting van de throttle-kabel, maakt een beetje een vreemde bocht om de motor te bereiken(langs de bovenkant). Hierdoor zal deze in de toekomst kunnen breken. Ik ben vast niet de enige met een 2ZZ-GE in een MR2, dus wellicht weet iemand een beter manier om deze kabel te monteren?

Afbeelding
Ik rijd nu inmiddels al meer dan een jaar in de ‘nieuwe’ auto. Iedere keer als de auto in lift gaat krijg ik een grijns op mijn gezicht (en staan er mensen op de stoep te zwaaien met vuisten in de lucht, ze vinden het vast ook zo mooi :) ). En het is ook prachtig om de reacties te zien van mensen die naar de toerenteller kijken en hem zien stoppen op 8000, terwijl de auto gewoon door accelereert.

Roadtrip foto's in de Elsace:
Afbeelding
Afbeelding

Jules
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Welkom Jules!

Je hebt een mooie emmer en je hebt de goede motor gekozen! (Al is het maar voor die 40pk's ;D )






btw, butterfly valve is gewoon letterlijk vertaald een vlinderklep :)
Don't shoot the messenger!
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Bericht door julesh »

Dankje, ik ben inmiddels ook heel tevreden met de auto.

Hehe, ja dat is eigenlijk wel logisch. Dat ik dat zelf niet kon bedenken zeg .. :p
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

netjes.. zoals het hoort..
Afbeelding
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) welkom hier
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Welkom ! Ik heb wel even de titel van je topic aangepast, een SW30 bestaat niet.

Die oren heb je al weggewerkt hoop ik ? In Nederland zijn er nog niet veel ZZW's met een 2ZZ, de meeste ervaring hiermee hebben ze in de VS. Dus even zoeken op Spyderchat of Spyderweb.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Welkom!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Ook welkom, en veel plezier hier!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Hey mede 2zz-ge rijder!

ik zal even je puntjes erbij pakken
-(pending probleem) De ECU geeft een foutmelding over het Fuel evaporising system. Ik weet niet goed waarop ik de fuel cannister(zwarte doosje rechts van de motor) op aan moet sluiten. Ik heb het een tijdje geprobeerd op een van de vacuüm leidingen die uitkomt bij de ‘butterfly valve’(ik weet het nederlands woord niet) , maar dit lost de foutmelding niet op. Wellicht dat iemand hier iets meer van weet?
-(zorgenpunt) De aansluiting van de throttle-kabel, maakt een beetje een vreemde bocht om de motor te bereiken(langs de bovenkant). Hierdoor zal deze in de toekomst kunnen breken. Ik ben vast niet de enige met een 2ZZ-GE in een MR2, dus wellicht weet iemand een beter manier om deze kabel te monteren?

voor het eerste punt zal ik je helaas slecht nieuw moeten brengen. je hebt inderdaad een USA Ecu, deze hebben een ander vacuum systeem voor de brandstoftank of iets dergelijks. Ik weet niet precies meer hoe het zit maar het komt erop neer dat de combinatie van een USA ECU en een EU auto altijd de foutmelding geeft. Je had beter van Deijne kunnen bellen om te vragen naar een Celica T-Sport Ecu van Nederlandse bodem. Zo heb ik het namelijk gedaan en ik krijg deze foutmelding niet. Of wil je het helemaal goed doen Power FC All the way!! =D (met een goede map is er een 220 pk te behalen)

Voor de gaskabel, het beste wat je kan doen is vanaf de onderkant ff jezelf tussen de motor en auto proppen voor zover dat lukt en de kabel losmaken van de originele punten. Ik heb de 2 beugeltjes omgedraaid zodat de kabel wat losser kan bewegen. Zorg er dan voor dat je op het hoogste punt het beugeltje monteerd die de kabel wat ruimte geeft van het schotbord. op deze manier komt hij redelijk goed uit t.o.v. je gasklep. Als je de kabel aan de gasklep goed vast zet en hem insmeerd met silecone spray ben je ready to go.

bij mij is de kabel er 1x vanaf geklapt omdat ik hem niet strak genoeg had vast gezet met de 2 10mm moeren.


als je ooit de motor eruit haalt, raad ik je aan om de olie vertanding te vervangen voor sterkere deze klapt bij hoge toeren, aangezien dat is waar de 2zz om draait wil je het risico niet lopen. Ik spreek uit ervaring, ik ben nu namelijk bezig met het reviceren van mijn 2zz. Dit omdat de oliepomp klapte en cil4 geen smering kreeg op de kruk...

Voor een goed adres voor onderdelen van de 2zz én andere toyota blokkies (1zz etc.) raad ik je aan om SV Sportcars te contacteren. Ze hebben veel spul liggen en het lijkt op goede ervaringen. Ze leveren trouwens alle MonkeyWrench Racing onderdelen.
http://www.sv-sportscars.nl/
succes en laat maar weten als er nog wat onduidelijk is!

PS: welkom hier!

gr Sherwin
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Een gele ZZW30 met een 2ZZ engine!, dat was ooit een droom van mij...

Maar ben er niet aan begonnen omdat ik net een motorswap 1ZZ achter de rug had en veel problemen las met mensen die het gedaan hadden.
Wil zorgeloos rijden dus heb pas op de plaats gemaakt.
Hoop dat het allemaal goed komt en dat je veel plezier van de gele rakker gaat krijgen, superauto's zijn het!
Jean-Pierre

Afbeelding
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Bericht door julesh »

Sherwin schreef: voor het eerste punt zal ik je helaas slecht nieuw moeten brengen. je hebt inderdaad een USA Ecu, deze hebben een ander vacuum systeem voor de brandstoftank of iets dergelijks. Ik weet niet precies meer hoe het zit maar het komt erop neer dat de combinatie van een USA ECU en een EU auto altijd de foutmelding geeft. Je had beter van Deijne kunnen bellen om te vragen naar een Celica T-Sport Ecu van Nederlandse bodem. Zo heb ik het namelijk gedaan en ik krijg deze foutmelding niet. Of wil je het helemaal goed doen Power FC All the way!! =D (met een goede map is er een 220 pk te behalen)

Voor de gaskabel, het beste wat je kan doen is vanaf de onderkant ff jezelf tussen de motor en auto proppen voor zover dat lukt en de kabel losmaken van de originele punten. Ik heb de 2 beugeltjes omgedraaid zodat de kabel wat losser kan bewegen. Zorg er dan voor dat je op het hoogste punt het beugeltje monteerd die de kabel wat ruimte geeft van het schotbord. op deze manier komt hij redelijk goed uit t.o.v. je gasklep. Als je de kabel aan de gasklep goed vast zet en hem insmeerd met silecone spray ben je ready to go.
Dan ga ik zeker even met Deijne bellen, of misschien toch eens nadenken over die PowerFC.... Weet je wat hiervan de nadelen zijn (behalve uiteraard het laten mappen)? Als ik die PowerFC ergens voor een leuk prijsje kan vinden, is het misschien wel de moeite waard... Anders blijf ik toch maar ECU's kopen ;D
Ik vond het al zo vreemd dat die andere ECU(met de snelheidsbegrenzer) die ik heb gebruikt die foutmelding niet gaf, fijn om te weten waar het probleem zit.

Ik zal de auto binnenkort maar weer eens de brug op rijden om weer eens te rommelen aan de gaskabel, ik weet niet meer precies hoe en wat, ik zal het eens goed gaan bekijken. Bedankt voor je tip in ieder geval.
Sherwin schreef: als je ooit de motor eruit haalt, raad ik je aan om de olie vertanding te vervangen voor sterkere deze klapt bij hoge toeren, aangezien dat is waar de 2zz om draait wil je het risico niet lopen. Ik spreek uit ervaring, ik ben nu namelijk bezig met het reviceren van mijn 2zz. Dit omdat de oliepomp klapte en cil4 geen smering kreeg op de kruk...

Voor een goed adres voor onderdelen van de 2zz én andere toyota blokkies (1zz etc.) raad ik je aan om SV Sportcars te contacteren. Ze hebben veel spul liggen en het lijkt op goede ervaringen. Ze leveren trouwens alle MonkeyWrench Racing onderdelen.
http://www.sv-sportscars.nl/
Dat is balen zeg, dat je je motor moet reviseren. Op het moment dat het rode lampje gaat branden dat de olie gestopt met doorlopen, zal het wel al te laat geweest zijn of niet? Ik heb nog overwogen om een bieper op dat signaal te zetten, na de ellende met het vorige blok. Uiteindelijk niet gedaan, nu begin ik te twijfelen of het misschien toch een goed idee is.

Ik ben nog aan het overwegen om een quaiffe limited slip in te bouwen, als ik daar aan ga beginnen, zal ik ook even bellen met sv-sportscars. Fijn om weer een extra adresje te hebben voor m'n MR2 :) .

Remmel schreef:Een gele ZZW30 met een 2ZZ engine!, dat was ooit een droom van mij...

Maar ben er niet aan begonnen omdat ik net een motorswap 1ZZ achter de rug had en veel problemen las met mensen die het gedaan hadden.
Wil zorgeloos rijden dus heb pas op de plaats gemaakt.
Hoop dat het allemaal goed komt en dat je veel plezier van de gele rakker gaat krijgen, superauto's zijn het!
Mijn swap was ook een beetje uit noodzaak geboren, na de slechte ervaring met de 1zz. Als dat bij mij niet gebeurt was, had ik het ook waarschijnlijk niet gedaan. Op zich rijd ik nu al meer dan een jaar iedere dag met deze auto naar het werk, en hij heeft al 2 road-trips in frankrijk gehad, zonder noemenswaardige problemen. -even afkloppen- Het lijkt dus best een betrouwbaar blok te zijn....

Niet alle auto's kunnen geel goed hebben, maar bij de MR2 vind ik het een prachtkleur :lach:
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Bericht door julesh »

Green Goblin schreef:Welkom ! Ik heb wel even de titel van je topic aangepast, een SW30 bestaat niet.

Die oren heb je al weggewerkt hoop ik ? In Nederland zijn er nog niet veel ZZW's met een 2ZZ, de meeste ervaring hiermee hebben ze in de VS. Dus even zoeken op Spyderchat of Spyderweb.
Thanks voor de aanpassing van de titel, wellicht kunnen we SW30 gebruiken voor de combinatie MR2-MKIII + 2ZZ-GE :P, hehe..

Wat bedoel je met oren? Als je de luchthappers bedoelt, dan heb je een goed oog voor detail. op 1 van de foto's zit er een gat + roest + deuk bij de luchthapper. Toen ik de auto net klaar had(begin 2011), had ik de auto geparkeerd op een pleintje. De dag erna stond er een glas bier op de grond naast en was de luchthapper eruit getrapt. Erg fijn, klote karnaval. Dit grapje heb ik inmiddels laten fixen, het hele zijpaneel moest opnieuw gespoten worden en de happer opnieuw vastgezet.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Nope, de uitstekende flapjes van je softtop. Zoek maar eens op topstrap.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Bericht door julesh »

lol, dat wist ik niet. Ik ga als het dadelijk niet meer regent eens even kijken. Ik dacht dat dat zo hoorde...
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Green Goblin schreef:Nope, de uitstekende flapjes van je softtop. Zoek maar eens op topstrap.
sjongejongûh

Geef die jongen dan gelijk de link naar je website.

http://greengoblin.nl/mr2shop/index.php ... =4&lang=nl
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Staat ook gewoon hier op het forum hoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

de oliepomp van de 2zz uit de eerste productiejaren klapt niet volledig, de gearing faalt gewoon. de oliepomp gaat dan stotteren en omdat hij niet volledig stopt gaat er geen lampje branden in je dash.

Uit het niets heeft het blok een heeeeeeeeel stuk minder vermogen en een ratel en is het tijd om de auto weer even weg te zetten..

Je kan ook even in mijn projecttopic kijken hoe mijn gaskabel zit. Hier heb ik nooit problemen gehad.
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
BerryL
Knop gevonden hoor !
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2012, 07:15

Bericht door BerryL »

@Julesh en Sherwin

Hebben jullie niet het probleem dat de toerenteller stopt bij 8k? hoe hebben jullie dit op kunnen lossen?

Julesh

Je schrijft spijt te hebben dat je de plug and play adapter niet hebt gekocht. Daar hoef je niet van te balen. Bij mij werkte hij niet. Ik heb uiteindelijk de extra draden van de VVTLI er uit gehaald en over gezet naar de oude connector
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

De teller kapt bij 8K, het zij zo. De teller uit de spyder is niet aan te passen. Je man het beste een 10 of 11k toerenteller plaatsen. Ik rij zelf zonder naar mn toerenteller te kijken, het enige waarvoor ik hem nodig heb is voor de liftengagement, die zit bij 6.2 dus dat zit wel goed. Ik luister meer dan dat ik van de teller uitga...

Ik vond de std toerenteller sowieso wat laggy en traag...
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
julesh
Knop gevonden hoor !
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2011, 23:08

Bericht door julesh »

Zo enorm ver boven de 8 komt hij nou ook weer niet, je leert vanzelf waar de grens zit :P. Ik ga er in ieder geval geen andere toerenteller voor inzetten.

Wat ik wel gebruikt heb om alles goed te kunnen controleren is eenbluetooth obd2 scanner + een android telefoon met torque. Daar kun je echt mooi de auto mee uitlezen. Je kunt van allerlei meters bij elkaar in je scherm zetten, waardoor je een goed overzicht krijgt. Een erg coole gimmick vind ik is dat je ook bijvoorbeeld de 0 naar 100 tijd makkelijk kan meten (de telefoon begint automatisch te meten als hij via obd een snelheid > 0 binnen krijgt).
Plaats reactie