3S-GTE verwijderen

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SMG_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 aug 2007, 00:54

3S-GTE verwijderen

Bericht door SMG_MR2 »

Hallo,

Ik heb een MR2 Turbo Gen 2 waarvan ik het blok er uit wil halen. Heeft iemand een handige site of tips hoe dit het makkelijkst is te doen?
Dacht zelf om het met subframe en achterwielen er onder uit te laten zakken het handigst en makkelijkst is.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Alles los koppelen, uitlaat er onder uit, subframe laten zakken, Hubs los en Assen uit de bakken en dan het blok met de bak er aan laten zakken. Dat is het makkelijkste.

Assen kun je gewoon in de naven laten zitten...
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
J_MR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 770
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:00
Type MR2: AW11

Bericht door J_MR2 »

Thats true :)
I don't always whistle at girls, but when i do, it's with my turbo :mexico-smile:
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

nee hoor...

uitlaat er onderuit, alles loskoppelen, hubs alleen onder los van de draagarmen, assen er compleet uit, dynamo en de dynamo steun eraf. en het blok kan eruit zonder dat je het subframe met 1 vinger aanraakt, ook een 3sgte!

voordelen ?, je hebt niet de kans dat je opnieuw moet uitlijnen, en je hoeft dat zware subframe niet te hanteren, en je kunt makkelijk de auto rollend maken, alleen even de hubs vast aan de draagarmen, wielen erop en dan kan hij rollen
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

frankie-turbo schreef:nee hoor...

uitlaat er onderuit, alles loskoppelen, hubs alleen onder los van de draagarmen, assen er compleet uit, dynamo en de dynamo steun eraf. en het blok kan eruit zonder dat je het subframe met 1 vinger aanraakt, ook een 3sgte!

voordelen ?, je hebt niet de kans dat je opnieuw moet uitlijnen, en je hoeft dat zware subframe niet te hanteren, en je kunt makkelijk de auto rollend maken, alleen even de hubs vast aan de draagarmen, wielen erop en dan kan hij rollen
Hoe krijg jij de assen uit de bak met de tension rods nog vast, de naven nog aan de veerpoten en de rear toe control arms aan het subframe?

En hoe krijg je de tussen pijp van de uitlaat los gehaakt van de steun op het subframe zonder het subframe te laten zakken?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

frankie-turbo schreef:nee hoor...

uitlaat er onderuit, alles loskoppelen, hubs alleen onder los van de draagarmen, assen er compleet uit, dynamo en de dynamo steun eraf. en het blok kan eruit zonder dat je het subframe met 1 vinger aanraakt, ook een 3sgte!

voordelen ?, je hebt niet de kans dat je opnieuw moet uitlijnen, en je hoeft dat zware subframe niet te hanteren, en je kunt makkelijk de auto rollend maken, alleen even de hubs vast aan de draagarmen, wielen erop en dan kan hij rollen
Hoe krijg jij de assen uit de bak met de tension rods nog vast, de naven nog aan de veerpoten en de rear toe control arms aan het subframe?

En hoe krijg je de down pijp van de uitlaat los gehaakt van de steun op het subframe zonder het subframe te laten zakken?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ja duhh de control arms moeten ook los van het fusee (niet van het subframe), fusee kan gewoon vast blijven aan de veerpoten en de draagarmen aan de tension rods, alleen de onderste 2 bouten van de fuseekogel loshalen, als je de fusee's opzij trekt kun je de assen uit de fusee's halen en daarna compleet verwijderen
zo kun je ook de end-links vast laten aan de veerpoten.. die dingen gaan altijd slecht los als ze al lang vast zitten..

als je assen eruit zijn kun je de uitlaat makkelijk over het subframe weg kantelen, de downpipe zit op de turbo, het stuk wat je weg moet halen is de middenpijp oftewel het flex gedeelte.. en dat gaat als de assen weg zijn dus makkelijk,

daarna kun je ook makkelijk bij de dynamo en zijn steun.. als die weg zijn kan het gehele blok met de bak eraan onderlangs tussen de voorste dwarsbalk en het subframe naar beneden zakken

tevens de baksteun aan de kant van het subframe compleet verwijderen, en de motorsteun bij de downpipe compleet, koppelings cilinder loshalen van de bak, maar niet de slang van de koppelings cilinder los halen!!, koppelings cilinder loshalen met de 2 bouten van de motorsteun, en bovenop de kop.cilinder zitten nog 2 kleine boutjes, en zo hang je de koppelings cilinder compleet aan de kant met de slang eraan en hoef je dus ook niet je koppeling te ontluchten (scheelt je een half uur!)

afhankelijk of je je aircopomp nog hebt of niet moet het rechtse torsie stangetje verwijderen.. geen airco? dan is het ook niet nodig

als je het op deze manier doet heb je het blok er in 2 uur uit, ik zelf in minder dan 1,5 uur
en scheelt je veel zwaar tillen, plus de kans op uitlijning, en je hoeft niet te ontluchten ect ect ect, ik heb het ook pas 50+ keer gedaan dus je denkt misschien dat ik makkelijk lul, maar het stelt ook echt niets voor..
doe het op je gemak, en al doe je er 5 uur over, dat maakt niet uit
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

frankie-turbo schreef:ja duhh de control arms moeten ook los van het fusee (niet van het subframe), fusee kan gewoon vast blijven aan de veerpoten en de draagarmen aan de tension rods, alleen de onderste 2 bouten van de fuseekogel loshalen, als je de fusee's opzij trekt kun je de assen uit de fusee's halen en daarna compleet verwijderen
zo kun je ook de end-links vast laten aan de veerpoten.. die dingen gaan altijd slecht los als ze al lang vast zitten..

als je assen eruit zijn kun je de uitlaat makkelijk over het subframe weg kantelen, de downpipe zit op de turbo, het stuk wat je weg moet halen is de middenpijp oftewel het flex gedeelte.. en dat gaat als de assen weg zijn dus makkelijk,

daarna kun je ook makkelijk bij de dynamo en zijn steun.. als die weg zijn kan het gehele blok met de bak eraan onderlangs tussen de voorste dwarsbalk en het subframe naar beneden zakken

tevens de baksteun aan de kant van het subframe compleet verwijderen, en de motorsteun bij de downpipe compleet, koppelings cilinder loshalen van de bak, maar niet de slang van de koppelings cilinder los halen!!, koppelings cilinder loshalen met de 2 bouten van de motorsteun, en bovenop de kop.cilinder zitten nog 2 kleine boutjes, en zo hang je de koppelings cilinder compleet aan de kant met de slang eraan en hoef je dus ook niet je koppeling te ontluchten (scheelt je een half uur!)

afhankelijk of je je aircopomp nog hebt of niet moet het rechtse torsie stangetje verwijderen.. geen airco? dan is het ook niet nodig

als je het op deze manier doet heb je het blok er in 2 uur uit, ik zelf in minder dan 1,5 uur
en scheelt je veel zwaar tillen, plus de kans op uitlijning, en je hoeft niet te ontluchten ect ect ect, ik heb het ook pas 50+ keer gedaan dus je denkt misschien dat ik makkelijk lul, maar het stelt ook echt niets voor..
doe het op je gemak, en al doe je er 5 uur over, dat maakt niet uit

Kijk, nou snappen we tenminste wat je bedoeld, heeft SMG ook vast wat aan! Thnx! :dux-blij_thumb-up:

Is in het geval van een NA je downpipe niet geintergreerd met je middenpijp?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

MMaddict schreef:Kijk, nou snappen we tenminste wat je bedoeld, heeft SMG ook vast wat aan! Thnx! :dux-blij_thumb-up:

Is in het geval van een NA je downpipe niet geintergreerd met je middenpijp?

nee flex stuk blijft de middenpijp..
Afbeelding
Gebruikersavatar
SMG_MR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 aug 2007, 00:54

Bericht door SMG_MR2 »

frankie-turbo schreef:ja duhh de control arms moeten ook los van het fusee (niet van het subframe), fusee kan gewoon vast blijven aan de veerpoten en de draagarmen aan de tension rods, alleen de onderste 2 bouten van de fuseekogel loshalen, als je de fusee's opzij trekt kun je de assen uit de fusee's halen en daarna compleet verwijderen
zo kun je ook de end-links vast laten aan de veerpoten.. die dingen gaan altijd slecht los als ze al lang vast zitten..

als je assen eruit zijn kun je de uitlaat makkelijk over het subframe weg kantelen, de downpipe zit op de turbo, het stuk wat je weg moet halen is de middenpijp oftewel het flex gedeelte.. en dat gaat als de assen weg zijn dus makkelijk,

daarna kun je ook makkelijk bij de dynamo en zijn steun.. als die weg zijn kan het gehele blok met de bak eraan onderlangs tussen de voorste dwarsbalk en het subframe naar beneden zakken

tevens de baksteun aan de kant van het subframe compleet verwijderen, en de motorsteun bij de downpipe compleet, koppelings cilinder loshalen van de bak, maar niet de slang van de koppelings cilinder los halen!!, koppelings cilinder loshalen met de 2 bouten van de motorsteun, en bovenop de kop.cilinder zitten nog 2 kleine boutjes, en zo hang je de koppelings cilinder compleet aan de kant met de slang eraan en hoef je dus ook niet je koppeling te ontluchten (scheelt je een half uur!)

afhankelijk of je je aircopomp nog hebt of niet moet het rechtse torsie stangetje verwijderen.. geen airco? dan is het ook niet nodig

als je het op deze manier doet heb je het blok er in 2 uur uit, ik zelf in minder dan 1,5 uur
en scheelt je veel zwaar tillen, plus de kans op uitlijning, en je hoeft niet te ontluchten ect ect ect, ik heb het ook pas 50+ keer gedaan dus je denkt misschien dat ik makkelijk lul, maar het stelt ook echt niets voor..
doe het op je gemak, en al doe je er 5 uur over, dat maakt niet uit
Geweldig zeg! Dankjewel! Daar heb ik zeker wat aan.

Dacht zelf om de leidingen en bekabeling af te koppelen en dan de motor met subframe en al te laten zakken. Gewoon veerpoten loshalen en dat hij dan naar beneden kan, maar het is ook wel makkelijk om een rollend chassis te hebben.

Hartelijk dank
Plaats reactie