Wat heb je nodig:
Zeker nodig:
1 x Uitlaatspruitstukpakking : 17173-0D020
2 x Ronde uitlaatpakking: 90080-43036
Onderdelen die je hoort te vervangen (al worden deze hergebruikt door sommigen):
3 x Moer voor katalysator: 90080-17187
5 x Moer voor het uitlaatspruitstuk: 90179-08228
Onderdelen die je alleen nodig hebt als er iets misgaat (ik raad je aan om hiervan toch minimaal 1 te bestellen):
5 x Tapeind in motorblok: 90126-08037
3 x Tapeind in spruitstuk: 90116-10146
Gereedschap:
- Goede doppenset met (bij grote voorkeur) zeskantige doppen. Liefst met zowel 1/2" als 3/8" en korte en lange doppen. Maten die je gebruikt: 10,12 & 14 mm.
- Speciale dop voor je lambda-sensor
- Schroevendraaier oid en een hamer
- Waterslang of hogedrukreiniger
- Oprijbokjes (of een brug)
- Bij voorkeur: momentsleutel (met 37 en 62 Nm in het bereik).
Meer foto's vind je in dit topic op Spyderchat.
Stap 1:
Rijd de auto op de bokjes. Controleer of de auto stevig staat en leg iets voor de voorwielen ! Verwijder de twee kunststof beschermplaten onder de motor. Deze zitten vast met een aantal 10 mm boutjes en schroeven en twee kunststof clipjes.
Stap 2.
De katalysator zit vast aan het spruitstuk met drie moeren (12 mm) (de zogenaamde "three amigos"). Ze hebben deze naam omdat ze slecht bereikbaar zijn, erg vast kunnen zitten en gauw rondgedraaid worden. Zelf heb ik hier al drie keer geen last van gehad. Gebruik hiervoor wel een goede doppenset, met zoals gezegd een zeskantige dop. En dit moet een lange dop zijn (in verband met het uitstekende tapeind). Een nacht vantevoren in de WD40 zetten kan natuurlijk ook geen kwaad.
Stap 3.
Nu je nog onder de auto ligt, zie je twee beugels, waarmee het spruitstuk aan het motorblok bevestigd zit. Haal de twee beugels los bij het spruitstuk, je kunt ze aan het blok laten zitten. Één bout 12 mm, één bout 14 mm.
Stap 4.
We gaan onder de auto vandaan. Verwijder eerst de twee lambda-sensors uit het spruitstuk. Haal de stekker los bij de connectors en gebruik de speciale dop/sleutel om de lambdasensors los te draaien. Voorzichtig er mee, ze schijnen nog wel eens kapot te gaan bij het verwijderen.
Stap 5.
Verwijder nu het hitteschild. Twee keer een 12 mm bout bovenop, en twee keer een 12 mm bout aan de achterkant (onderop). Nu kun je het bovenste hitteschild van het spruitstuk pakken.
Stap 6.
Je zit nu het spruitstuk en de vijf 12 mm moeren waar het mee vastzit. Deze moeren draai je los. Je kunt nu het spruitstuk loshalen en uit de auto pakken.
Nu kunnen we twee dingen doen: het precatmateriaal uit het spruitstuk halen OF een ander spruitstuk zonder precats monteren. Hoe je het precatmateriaal uit het originele spruitstuk haalt, behandel ik in de volgende post. Welke van de twee je doet, maakt natuurlijk niet uit voor de montage.
Stap 7.
Zet het spruitstuk weer vast aan het motorblok. Gebruik hierbij natuurlijk de nieuwe pakking en nieuwe moeren. Draai de moeren "kruislings" vast. Als je een momentsleutel gebruikt: Vastzetten met 37 Nm.
Stap 8.
Zet de twee beugels weer vast waarmee het spruitstuk aan het blok zit. Hier ook 37 Nm
Stap 9.
Monteer de katalysator weer aan het spruitstuk. Gebruik natuurlijk nieuwe pakkingen en moeren. Met de momentsleutel: 62 Nm.
Heb je geen momentsleutel: vast is vast. Sowieso is de middelste moer van het spruitstuk zeer slecht te bereiken, en kom je daar naar mijn inzien nooit bij met een momentsleutel...Maar waar je wel bij kunt, het is altijd beter natuurlijk.
Stap 10. (Deze stap kun je overslaan.)
Monteer de beide lambda-sensors. Start de auto en "voel" of je ergens luchtlekkage hebt. Niet te lang, anders kun je eerst gaan koffiedrinken en alles laten afkoelen.
Stap 11.
Geen lekkage ? Dan lamda-sensors weer los. Monteer het hitteschild (vier bouten) en daarna de lambdasensors definitief.
Stap 12. Monteer de kunststof beschermplaten.
Stap 13.
Klaar. Neem een bakje koffie en maak een proefrit. Niet noodzakelijk in deze volgorde !