Benzine damp aw11
Moderator: Pieten
benzinetank
Hey,
Iik heb een 85'er aw11 en in mijn geval sissst het ook wanneer ik de dop los haal.
Dit verschilt ook op hoe vol de tank zit.
Waarschijnlijk bouwt die zich inderdaad een onderdruk op.
Verder geen problemen gehad met benzinedampen.
mvg;)
BJPC
Iik heb een 85'er aw11 en in mijn geval sissst het ook wanneer ik de dop los haal.
Dit verschilt ook op hoe vol de tank zit.
Waarschijnlijk bouwt die zich inderdaad een onderdruk op.
Verder geen problemen gehad met benzinedampen.
mvg;)
BJPC
Excuses voor het kicken van dit oude topic, maar ik vond een nieuwe openen ook zo overdreven.
Bij het openen van de benzinedop staat er bij mijn aw11 een aardige druk op de tank, voor mijn gevoel teveel. Ook hangt er een beetje benzinelucht rond de auto na een stuk rijden. Dus ik zoeken op het forum en ik kom dit topic tegen:). Slangetje loskoppelen en een nieuw slangetje (naar beneden gericht) monteren zou dit dus moeten verhelpen.
Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...
Midden van de foto, slangetje met nippel als uiteinde.
Correct?
Hartelijk dank:)
Bij het openen van de benzinedop staat er bij mijn aw11 een aardige druk op de tank, voor mijn gevoel teveel. Ook hangt er een beetje benzinelucht rond de auto na een stuk rijden. Dus ik zoeken op het forum en ik kom dit topic tegen:). Slangetje loskoppelen en een nieuw slangetje (naar beneden gericht) monteren zou dit dus moeten verhelpen.
Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...
Midden van de foto, slangetje met nippel als uiteinde.
Correct?
Hartelijk dank:)
Timon schreef:Excuses voor het kicken van dit oude topic, maar ik vond een nieuwe openen ook zo overdreven.
Bij het openen van de benzinedop staat er bij mijn aw11 een aardige druk op de tank, voor mijn gevoel teveel. Ook hangt er een beetje benzinelucht rond de auto na een stuk rijden. Dus ik zoeken op het forum en ik kom dit topic tegen:). Slangetje loskoppelen en een nieuw slangetje (naar beneden gericht) monteren zou dit dus moeten verhelpen.
Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...
Midden van de foto, slangetje met nippel als uiteinde.
Correct?
Hartelijk dank:)
Lijkt me eerder een hydraulische leiding. Afblijven dus.
Zover ik weet zit de ontluchting niet daar, maar onder de accu. Zeg maar achter de bestuurderstoel helemaal onderaan in de motorruimte. Daar zit een klein wit filtertje dat eindigd op een buisje in chassisbalk.
Die wordt soms losgekoppeld.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Heel goed, dat is de ontluchting voor je hulpkoppelingscilinder. Als je gewoon de kabels en slangen volgt en kijkt waar ze naartoe leiden kan dat in je toekomst een hoop ellende schelen.Timon schreef:
Net even onder de auto gekeken, denk dat ik em heb gevonden maar ik zou het graag even zeker weten...
Correct?
In je 2e foto zie je aan de rechterkant een ding met slangen eraan. Als je die slangen volgt kom je erachter dat dat waarschijnlijk iets met benzine te doen heeft. Dat is namelijk het benzinefilter. Vlak daarnaast (boven-linksboven) in dat plaatje zie je 2 buizen. De grote buis is de benzine-vulbuis (hier druppelt de benzine doorheen wanneer je aan het tanken bent) en dat kleinere buisje is voor de benzinetank-ontluchting, of voor de dampterugkeer bij het tanken. Heeft iemand al zo'n plastic dop geprobeerd met ontluchting? Volgens mij heb je deze nodig om het euvel te verhelpen.
Jouw gemarkeerde slang lijkt inderdaad op diegene die Bonno bedoelt. Ik weet niet precies waar deze vandaan komt en naartoe leidt, en wat hiervan precies de functie is.
Tevens: Waar de dealer het over had (Koolstoffilter), dat zit op de Amerikaanse uitvoering (Charcoal Canister) en werkt samen met het emissie-systeem. Deze zit inderdaad "achter de benzinetank", maar nog steeds in de motorruimte. Dat is dat grote ding, op deze foto, naast het benzinefilter:
http://www.padandwheels.com/mr2/fuelfilter/done2.jpg
Waar bij "onze" Europese AW11 dat ding niet zit, vraag ik mij af waar een koolstoffilter dan wel zou moeten zitten. Hier zijn 2 schema's van de benzinetank en ontluchting te vinden:
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... el%201.GIF
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... el%202.GIF
De benzinedamp in de Charcoal canister (actief koolstoffilter) wordt afgezogen bij de gasklap op het inlaatspruitstuk, en komt zo dus in de verbrandingsruimte terecht. Dit gebeurt aan de hand van een elektronische klep, de BVSV EVAP. Dit is te zien op ons volgende schema:
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... iagram.gif
Echter, op Europese AW11's komt dit dus niet voor.
Volgens dit plaatje:
http://opc.mr2oc.com/online_parts_catal ... iagram.gif
[quote="Timon"]Bedankt voor de reacties. Was meer luiheid dat ik wat foto's heb gemaakt ipv dat ik echt even uitzocht waar alle slangen vandaan kwamen. Da's et makkelijke van zo'n forum:P
Ik heb me vergist, ik heb wel een benzine filter maar geen koolstof filter.
Jammer want het heeft op de europese wagens een negatief effect op de tank ontluchting.
Veel aw11jes met benzine damp problemen.
Zal het vervangen van het benzine filter ook nodig zijn na 25 jaar ?
Ik heb me vergist, ik heb wel een benzine filter maar geen koolstof filter.
Jammer want het heeft op de europese wagens een negatief effect op de tank ontluchting.
Veel aw11jes met benzine damp problemen.
Zal het vervangen van het benzine filter ook nodig zijn na 25 jaar ?
In mijn US AW11 had ik een Japanse motor (Smallport) gehangen. Deze had niet alle emissie systemen en daar kon ik dus niet meer de Charcoal canister aansluiten op de BVSV. Ik had toen dus ook last van benzinedampen, maar het direct aansluiten op inlaatspruitstuk leek me ook geen goede zet.bonno schreef:Ik denk dat ik ook maar eens ga uitzoeken wat dat koolstof filter doet.
Op mijn EU aw11 1986 zit ie zeker ook op, maar mogelijk niet retour motor.
Bij de garage weten ze ook echt niet alles van een aw11.
Ik denk dat dit ding niet meer werkt en 25 jaar oud is.
Misschien zal dit wel een hoop stank ellende schelen.
Indien dit ding nog te krijgen is.
Kun je voor de grap checken of al de slangetjes van dat koolstof filter aangesloten zijn en waar, en of deze niet lek of superporreus zijn?
- Leliev
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
De cahrcoal canister (koolstof filter) kan ook verstopt zitten. Heb ik ook gehad bij die blauwe van mij. Heb die toen gereinigd wat de geur zeer sterk deed verminderen. Na verloop van tijd gaat dat verstopt zitten.
Hier staat uitgelegd hoe schoon te maken. Is echt een aanrader.
http://imageshack.us/photo/my-images/143/evap.png/
Hier staat uitgelegd hoe schoon te maken. Is echt een aanrader.
http://imageshack.us/photo/my-images/143/evap.png/
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up: