Inhouden bij lage toeren
Moderator: Pieten
Gisteren heb ik het gasklephuis eens los gehaald en schooongemaakt. verder heb ik alle stekkers die ik kon vinden ingespoten met contactspray in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Helaas is dit niet het geval. De motor is wel wat netter gaan lopen en pakt beter op maar verder is er geen merkbaar verschil.
Het valt me inderdaad wel op dat hij de eerste 3-5 minuten na een koude start geen last heeft van het vreemde geluid en vermogensverlies..
Misschien dat dit het een en ander opheldert?
Het valt me inderdaad wel op dat hij de eerste 3-5 minuten na een koude start geen last heeft van het vreemde geluid en vermogensverlies..
Misschien dat dit het een en ander opheldert?
FF een vraagje voor de experts.. Hoe lang duurt het voordat de lambdasonde opgewarmd is en gebruikt kan worden?(ik neem aan dat de lambdasonde uit een MR2 nog geen verwarmingselement erin heeft zitten) En gebruikt de ECU hem al bij een koude motor of spuit hij gewoon in volgens de kenvelden en wacht tot de koelvloeistof warm is?
- FreshPrince
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38
Als ik het goed heb zit er in de MR2 een zirconium-lamdasensor. Het keramisch elektrolyt ZrO2 gaat pas zuurstof ionen geleiden bij een temperatuur hoger dan 300 graden. Onder deze temperatuur werkt de lambdasensor niet!KolfschotenMR2 schreef:FF een vraagje voor de experts.. Hoe lang duurt het voordat de lambdasonde opgewarmd is en gebruikt kan worden?(ik neem aan dat de lambdasonde uit een MR2 nog geen verwarmingselement erin heeft zitten) En gebruikt de ECU hem al bij een koude motor of spuit hij gewoon in volgens de kenvelden en wacht tot de koelvloeistof warm is?
Lambdasensor met 4 of meer draadjes bevat een verwarmingselement bestaande uit een PTC-weerstand. Met een verwarmingelement zal de lambdasensor zeer snel op temperatuur zijn. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is dit al binnen 5 minuten.
Na ongeveer een week zwoegen, zit de motor weer op zijn plaats met een fixe schoonmaakbeurt, nieuw oliefilter, distributie enz.. Ook de kabelboom is weer aangesloten. Nu mijn probleempje: de startmotor gaat niet rond! Nu denk ik eerlijk gezegd dat ik deze verkeer heb aangesloten ofzo (A) Heeft iemand een foto van een geïnstalleerde startmotor oid?? Dat zou het emmertje weer moeten pruttelen!
Helaas ben ik niets tegen gekomen wat het inhouden zou kunnen veroorzaken![Sad :(](./images/smilies/sad.gif)
Helaas ben ik niets tegen gekomen wat het inhouden zou kunnen veroorzaken
![Sad :(](./images/smilies/sad.gif)
Probleem opgelost!!!
Hallo allemaal,
Na heel lang zoeken heb ik het probleem (per ongeluk) opgelost!![Blij :D](./images/smilies/cheesy.gif)
Ik had een stuk gelezen over het verhogen van de benzinedruk bij een MR2. Hierin staat dat je, wanneer je de vacuumslang los haalt van de benzinedruk regelaar, de benzinedruk op een constante 3 bar brengt. Dit zou onder de 4000 toeren wat winst moeten geven met accelereren.
Nja, ik dat gedaan. Lijkt wel wat te helpen trouwens..! MAAR, het probleem van het sputteren is weg.. Nu het volgende probleem: Ik weet de oorzaak nogsteeds niet :S Het heeft duidelijke wat te maken met de brandstof toevoer..
Ideeën zijn wederom welkom![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Hallo allemaal,
Na heel lang zoeken heb ik het probleem (per ongeluk) opgelost!
![Blij :D](./images/smilies/cheesy.gif)
Ik had een stuk gelezen over het verhogen van de benzinedruk bij een MR2. Hierin staat dat je, wanneer je de vacuumslang los haalt van de benzinedruk regelaar, de benzinedruk op een constante 3 bar brengt. Dit zou onder de 4000 toeren wat winst moeten geven met accelereren.
Nja, ik dat gedaan. Lijkt wel wat te helpen trouwens..! MAAR, het probleem van het sputteren is weg.. Nu het volgende probleem: Ik weet de oorzaak nogsteeds niet :S Het heeft duidelijke wat te maken met de brandstof toevoer..
Ideeën zijn wederom welkom
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
- Christopher
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16
Waar heb je dit gelezen? Ik heb het probleem ook nog steeds en het zou mooi zijn als ik het ook kan oplossen. Heeft dat verder nog nadelige gevolgen?flipflopemmer schreef:Probleem opgelost!!!
Hallo allemaal,
Na heel lang zoeken heb ik het probleem (per ongeluk) opgelost!
Ik had een stuk gelezen over het verhogen van de benzinedruk bij een MR2. Hierin staat dat je, wanneer je de vacuumslang los haalt van de benzinedruk regelaar, de benzinedruk op een constante 3 bar brengt. Dit zou onder de 4000 toeren wat winst moeten geven met accelereren.
Ideeën zijn wederom welkom
- MR2DIE4
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
weet niet of wat je gedaan hebt wel zo een goed idee is....
namelijk bij het overschakelen van da acis wordt ook de brandstofdruk met 1bar verhoogd, hiervoor zijn er 2 VSV's (elektronisch gestuurde vacum valves, gestiird door de ecu), namelijk da acis vsv en de fuel pressure up vsv, als je dus de druk op een constante druk brengt gaat je afstelling niet echt meer kloppen..... wat potentieel redelijk gevaarlijk kan zijn
echter je probleem dat je beschrijft is een "gekend" probleem bij de SW20 3S-GE (ik werk bij toyota btw) en dit probleem komt 9/10 voort van een falende MAP sensor, dit is de sensor die tegen de kofferwand geschroefd zit en verbonden is met een vacumslangetje naar het inlaatspruitstuk.
het HELE inspuitingsproces dat de ecu regelt wordt gestuurt door de IAT + MAP sensor! dus als hier iets mis is = auto drives like shit!
namelijk bij het overschakelen van da acis wordt ook de brandstofdruk met 1bar verhoogd, hiervoor zijn er 2 VSV's (elektronisch gestuurde vacum valves, gestiird door de ecu), namelijk da acis vsv en de fuel pressure up vsv, als je dus de druk op een constante druk brengt gaat je afstelling niet echt meer kloppen..... wat potentieel redelijk gevaarlijk kan zijn
echter je probleem dat je beschrijft is een "gekend" probleem bij de SW20 3S-GE (ik werk bij toyota btw) en dit probleem komt 9/10 voort van een falende MAP sensor, dit is de sensor die tegen de kofferwand geschroefd zit en verbonden is met een vacumslangetje naar het inlaatspruitstuk.
het HELE inspuitingsproces dat de ecu regelt wordt gestuurt door de IAT + MAP sensor! dus als hier iets mis is = auto drives like shit!
- MR2DIE4
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
beetje vocht in de vacumslang kan al fout meting geven
verder kan je de map sensor zelf nameten op de aansluitpennetjes, maar daarvoor moet je even in de service manual kijken, daar staan netjes de waarden in die je moet aflezen op je multimeter.
ik heb het zelf ook keertje gehad, maar het is ook vanzelf weer verdwenen, ik had het voor nadat ik de openingen in de zijkant beetje had uitgekuist met een natte spons.... (waarschijnlijk dus wat vocht via de luchtfilter opgezogen en in de vacum slang van de map sensor terecht gekomen)
als de map sensor echt stuk is krijg je een foutcode.
verder kan je de map sensor zelf nameten op de aansluitpennetjes, maar daarvoor moet je even in de service manual kijken, daar staan netjes de waarden in die je moet aflezen op je multimeter.
ik heb het zelf ook keertje gehad, maar het is ook vanzelf weer verdwenen, ik had het voor nadat ik de openingen in de zijkant beetje had uitgekuist met een natte spons.... (waarschijnlijk dus wat vocht via de luchtfilter opgezogen en in de vacum slang van de map sensor terecht gekomen)
als de map sensor echt stuk is krijg je een foutcode.
MR2DIE4 schreef: echter je probleem dat je beschrijft is een "gekend" probleem bij de SW20 3S-GE (ik werk bij toyota btw) en dit probleem komt 9/10 voort van een falende MAP sensor, dit is de sensor die tegen de kofferwand geschroefd zit en verbonden is met een vacumslangetje naar het inlaatspruitstuk.
dus als je de MAP sensor vervangt zou het probleem opgelost kunnen zijn,
alleen nu is mijn vraag:
-heb je ze met een nieuwe sensor vervangen(zo ja, wat kost dat?)?
- of zijn ze vervangen door een 2e hands?
nogsteeds niet opgelost. Het is dus echt alleen bij lage toeren. Daarbij heb ik het idee dat het bij een koude motor niet is. Ook met deze winterse temperaturen (alle getallen met een - ervoor) lijkt het probleem te zijn verminderd.
Dus normaals, ik heb er niet echt last van tijdens het rijden, maar het is wel duidelijk hoorbaar en een beetje te merken in vermogen.
meestal doet een paar keer het gas los en weer opnieuw gas geven wonderen..
Ik moet wel bekennen dat ik de MAP-sensor nog niet heb bekeken, maar heb sowieso geen foutmeldingen
Dus normaals, ik heb er niet echt last van tijdens het rijden, maar het is wel duidelijk hoorbaar en een beetje te merken in vermogen.
meestal doet een paar keer het gas los en weer opnieuw gas geven wonderen..
Ik moet wel bekennen dat ik de MAP-sensor nog niet heb bekeken, maar heb sowieso geen foutmeldingen
- Leliev
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als hij bij koude temperaturen beter gaat zou ik toch eens kijken naar alles wat met je luchtinlaat te maken heeft.
Koude lucht bevat meer zuurstof per liter lucht, dus zal je motor beter gaan lopen.
Hoort niet zo'n enorm verschil te zijn, maar toch..
Koude lucht bevat meer zuurstof per liter lucht, dus zal je motor beter gaan lopen.
Hoort niet zo'n enorm verschil te zijn, maar toch..
![Afbeelding](http://img510.imageshack.us/img510/4254/tricyclexi9.jpg)
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
- Christopher
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16
Vandaag heb ik bij mij de middenpijp met flexibele deel vervangen van de uitlaat. Daar zit ook de lambdasensor in en bij het nieuwe (tweedehands) middendeel die ik er nu op heb gezet zat een goede sensor in. Nu deze vervangen is, is de auto niet alleen een stuk stiller, maar houdt ook niet meer in bij lage toeren!
Dus misschien toch een idee om ook de lambdasensor na te laten kijken..
Dus misschien toch een idee om ook de lambdasensor na te laten kijken..
- FreshPrince
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38