Inhouden bij lage toeren

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

Gisteren heb ik het gasklephuis eens los gehaald en schooongemaakt. verder heb ik alle stekkers die ik kon vinden ingespoten met contactspray in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Helaas is dit niet het geval. De motor is wel wat netter gaan lopen en pakt beter op maar verder is er geen merkbaar verschil.
Het valt me inderdaad wel op dat hij de eerste 3-5 minuten na een koude start geen last heeft van het vreemde geluid en vermogensverlies..

Misschien dat dit het een en ander opheldert?
KolfschotenMR2

Bericht door KolfschotenMR2 »

FF een vraagje voor de experts.. Hoe lang duurt het voordat de lambdasonde opgewarmd is en gebruikt kan worden?(ik neem aan dat de lambdasonde uit een MR2 nog geen verwarmingselement erin heeft zitten) En gebruikt de ECU hem al bij een koude motor of spuit hij gewoon in volgens de kenvelden en wacht tot de koelvloeistof warm is?
Gebruikersavatar
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38

Bericht door FreshPrince »

KolfschotenMR2 schreef:FF een vraagje voor de experts.. Hoe lang duurt het voordat de lambdasonde opgewarmd is en gebruikt kan worden?(ik neem aan dat de lambdasonde uit een MR2 nog geen verwarmingselement erin heeft zitten) En gebruikt de ECU hem al bij een koude motor of spuit hij gewoon in volgens de kenvelden en wacht tot de koelvloeistof warm is?
Als ik het goed heb zit er in de MR2 een zirconium-lamdasensor. Het keramisch elektrolyt ZrO2 gaat pas zuurstof ionen geleiden bij een temperatuur hoger dan 300 graden. Onder deze temperatuur werkt de lambdasensor niet!

Lambdasensor met 4 of meer draadjes bevat een verwarmingselement bestaande uit een PTC-weerstand. Met een verwarmingelement zal de lambdasensor zeer snel op temperatuur zijn. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is dit al binnen 5 minuten.
flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

fuuh, weer iets geleerd! :D
Ik ben mijn blok er aan het uithalen op dit moment. Nu maar hopen dat ik geen gekke dingen tegenkom.. Eens kijken of ik wat opheldering kan krijgen m.b.t. het inhouden. Er zit in ieder geval een lambda sensor in met 4 draden, ff doormeten dan maar.
KolfschotenMR2

Bericht door KolfschotenMR2 »

Bedankt voor de info verse prins! Lijkt er dus op dat het aan de lambda ligt, als je je blok er toch aant uithalen bent kan je meteen alles nakijken, succes ermee. Ohw en laat het ff weten als het toch ergens anders aan ligt/lag, leren wij ook weer wat.
flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

Na ongeveer een week zwoegen, zit de motor weer op zijn plaats met een fixe schoonmaakbeurt, nieuw oliefilter, distributie enz.. Ook de kabelboom is weer aangesloten. Nu mijn probleempje: de startmotor gaat niet rond! Nu denk ik eerlijk gezegd dat ik deze verkeer heb aangesloten ofzo (A) Heeft iemand een foto van een geïnstalleerde startmotor oid?? Dat zou het emmertje weer moeten pruttelen!

Helaas ben ik niets tegen gekomen wat het inhouden zou kunnen veroorzaken :(
flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

Probleem opgelost!!!

Hallo allemaal,

Na heel lang zoeken heb ik het probleem (per ongeluk) opgelost! :D
Ik had een stuk gelezen over het verhogen van de benzinedruk bij een MR2. Hierin staat dat je, wanneer je de vacuumslang los haalt van de benzinedruk regelaar, de benzinedruk op een constante 3 bar brengt. Dit zou onder de 4000 toeren wat winst moeten geven met accelereren.

Nja, ik dat gedaan. Lijkt wel wat te helpen trouwens..! MAAR, het probleem van het sputteren is weg.. Nu het volgende probleem: Ik weet de oorzaak nogsteeds niet :S Het heeft duidelijke wat te maken met de brandstof toevoer..

Ideeën zijn wederom welkom ;)
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

misschien 1 van je injectoren wat vies?
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
Christopher
Zere vingers van het typen..
Berichten: 828
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16

Bericht door Christopher »

flipflopemmer schreef:Probleem opgelost!!!

Hallo allemaal,

Na heel lang zoeken heb ik het probleem (per ongeluk) opgelost! :D
Ik had een stuk gelezen over het verhogen van de benzinedruk bij een MR2. Hierin staat dat je, wanneer je de vacuumslang los haalt van de benzinedruk regelaar, de benzinedruk op een constante 3 bar brengt. Dit zou onder de 4000 toeren wat winst moeten geven met accelereren.

Ideeën zijn wederom welkom ;)
Waar heb je dit gelezen? Ik heb het probleem ook nog steeds en het zou mooi zijn als ik het ook kan oplossen. Heeft dat verder nog nadelige gevolgen?
Gebruikersavatar
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 467
Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2DIE4 »

weet niet of wat je gedaan hebt wel zo een goed idee is....

namelijk bij het overschakelen van da acis wordt ook de brandstofdruk met 1bar verhoogd, hiervoor zijn er 2 VSV's (elektronisch gestuurde vacum valves, gestiird door de ecu), namelijk da acis vsv en de fuel pressure up vsv, als je dus de druk op een constante druk brengt gaat je afstelling niet echt meer kloppen..... wat potentieel redelijk gevaarlijk kan zijn


echter je probleem dat je beschrijft is een "gekend" probleem bij de SW20 3S-GE (ik werk bij toyota btw) en dit probleem komt 9/10 voort van een falende MAP sensor, dit is de sensor die tegen de kofferwand geschroefd zit en verbonden is met een vacumslangetje naar het inlaatspruitstuk.

het HELE inspuitingsproces dat de ecu regelt wordt gestuurt door de IAT + MAP sensor! dus als hier iets mis is = auto drives like shit!
flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

FUUH! Weer een leerzaam stukje tekst :)
Dat hadden ze er niet bij verteld, dat het ook nog wel een slecht zou kunnen zijn voor de motor..

Is er een manier om de MAP sensor te testen om te kijken of er iets mee mis is? De auto is onlangs uitgelezen en er waren geen foutmeldingen oid.
Gebruikersavatar
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 467
Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2DIE4 »

beetje vocht in de vacumslang kan al fout meting geven

verder kan je de map sensor zelf nameten op de aansluitpennetjes, maar daarvoor moet je even in de service manual kijken, daar staan netjes de waarden in die je moet aflezen op je multimeter.

ik heb het zelf ook keertje gehad, maar het is ook vanzelf weer verdwenen, ik had het voor nadat ik de openingen in de zijkant beetje had uitgekuist met een natte spons.... (waarschijnlijk dus wat vocht via de luchtfilter opgezogen en in de vacum slang van de map sensor terecht gekomen)

als de map sensor echt stuk is krijg je een foutcode.
hubomr2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:38
Type MR2: AW11

Bericht door hubomr2 »

MR2DIE4 schreef: echter je probleem dat je beschrijft is een "gekend" probleem bij de SW20 3S-GE (ik werk bij toyota btw) en dit probleem komt 9/10 voort van een falende MAP sensor, dit is de sensor die tegen de kofferwand geschroefd zit en verbonden is met een vacumslangetje naar het inlaatspruitstuk.

dus als je de MAP sensor vervangt zou het probleem opgelost kunnen zijn,
alleen nu is mijn vraag:
-heb je ze met een nieuwe sensor vervangen(zo ja, wat kost dat?)?
- of zijn ze vervangen door een 2e hands?
hubomr2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:38
Type MR2: AW11

Bericht door hubomr2 »

@flipflopemmer: is het probleem van het kever motortje bij jou opgelost?
flipflopemmer

Bericht door flipflopemmer »

nogsteeds niet opgelost. Het is dus echt alleen bij lage toeren. Daarbij heb ik het idee dat het bij een koude motor niet is. Ook met deze winterse temperaturen (alle getallen met een - ervoor) lijkt het probleem te zijn verminderd.
Dus normaals, ik heb er niet echt last van tijdens het rijden, maar het is wel duidelijk hoorbaar en een beetje te merken in vermogen.
meestal doet een paar keer het gas los en weer opnieuw gas geven wonderen..
Ik moet wel bekennen dat ik de MAP-sensor nog niet heb bekeken, maar heb sowieso geen foutmeldingen
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Als hij bij koude temperaturen beter gaat zou ik toch eens kijken naar alles wat met je luchtinlaat te maken heeft.
Koude lucht bevat meer zuurstof per liter lucht, dus zal je motor beter gaan lopen.
Hoort niet zo'n enorm verschil te zijn, maar toch..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
ace2k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mar 2008, 22:24
Type MR2: AW11

Bericht door ace2k »

Meet je inlaatluchttemperatuursensor eens door. Deze zit in het luchtfilterhuis.

De waardes staan in het werkplaatshandboek. Link naar het pdf bestand weet ik zo niet, maar als je zoekt op het forum kom je het vast wel tegen.
grtz
If you win by an inch or a mile, winning is winning
Gebruikersavatar
Christopher
Zere vingers van het typen..
Berichten: 828
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16

Bericht door Christopher »

Vandaag heb ik bij mij de middenpijp met flexibele deel vervangen van de uitlaat. Daar zit ook de lambdasensor in en bij het nieuwe (tweedehands) middendeel die ik er nu op heb gezet zat een goede sensor in. Nu deze vervangen is, is de auto niet alleen een stuk stiller, maar houdt ook niet meer in bij lage toeren!

Dus misschien toch een idee om ook de lambdasensor na te laten kijken..
Gebruikersavatar
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:38

Bericht door FreshPrince »

Dat lijkt mij geen slecht idee inderdaad ;)
JorisJardin

Bericht door JorisJardin »

Weg
Plaats reactie